آیا پایان عصر مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در اروپا فرا رسیده است؟

آیا پایان عصر مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در اروپا فرا رسیده است؟

سالیان سال است که بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کشورهای اروپایی به منظور برخورداری از حقوق شهروندی اتحادیه اروپا از طریق سرمایه گذاری های مختلف اقامت این کشورها را دریافت می کنند. اما بر اساس جدیدترین اخبار برخی از کشورهای اروپایی بنا به دلایلی صدور ویزای سرمایه گذاری را به متقاضیان خارجی متوقف کرده اند. گرچه مسیر مهاجرت کاری، تحصیلی و دیگر ویزاهای اقامت این کشورها هنوز به روی متقاضیان خارجی باز است. این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا پایان عصر مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در اروپا فرا رسیده است؟

پایان رسمی دوران ویزای طلایی در اروپا

دولت پرتغال برنامه ویزای طلایی Golden Visa خود را تا حدودی به دلیل مشکلات مربوط به کمبود خانه و مسکن برای شهروندان این کشور متوقف کرد.

در سال 2020، کشور قبرس برنامه اخذ تابعیت و شهروندی از طریق سرمایه گذاری (شبیه به ویزای طلایی اما با دریافت تابعیت و شهروندی و نه فقط دریافت مجوز اقامت) را متوقف کرد.

در فوریه سال 2022، بریتانیا به برنامه سرمایه گذاری خارجی خود پایان داد و روند صدور ویزای سرمایه گذاری در انگلیس را متوقف کرد.

در ژانویه سال 2023، مونته نگرو، کشور اقماری اتحادیه اروپا، برنامه شهروندی از طریق سرمایه گذاری خود را متوقف کرد.

و اکنون، به نظر می ‌رسد که ورق برگشته و وضعیت به کلی تغییر کرده است، چرا که ایرلند و پرتغال نیز هر دو به طور ناگهانی برنامه صدور ویزای طلایی خود را ظرف یک هفته از یکدیگر در فوریه سال جاری متوقف کردند.

ایرلند به طور ناگهانی در 15 فوریه برنامه اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری خود را لغو کرد.

تنها چند روز پس از اعلام ایرلند، پرتغال نیز اعلام کرد که برنامه ویزای طلایی خود را متوقف خواهد کرد و در 19 جولای، پارلمان پرتغال این قانون را تصویب کرد. گرچه این قانون برای اجرا باید توسط رئیس جمهور امضا شود. احتمالاً در ماه سپتامبر، ناقوس مرگ برنامه ویزای طلایی پرتغال نیز به گوش می رسد.

تاریخچه ویزای طلایی Golden Visa

ویزاهای طلایی مجوزهای اقامتی هستند که هر کشور بر اساس سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی پروژه های ساخت و ساز، تحقیقی و یا صنایع تولیدی آن را به متقاضیان واجد شرایط اعطا می کند. در پی بحران مالی سال 2008، چندین کشور اروپایی این برنامه ها را راه اندازی و اجرا کردند.

مفهوم ساده بود: مقداری پول در این کشور خرج کنید و حق زندگی و کار این کشور را دریافت کنید.

برنامه ویزای طلایی به صورت سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (معمولاً 500.000 دلار یا بیشتر)، راه اندازی یک تجارت (به صورت شرکت های تجاری) در داخل آن کشور یا سپرده گذاری در یک صندوق تایید شده بانک یا خرید سهام و اوراق قرضه دولتی آن کشور است. این برنامه ها برای سرمایه گذاران ثروتمند از کشورهای غیر اتحادیه اروپا جذاب است زیرا دسترسی به کل منطقه شینگن یعنی در حدود 27 کشور را بدون دریافت ویزا برای آن ها فراهم می کند. علاوه بر این از حق و حقوق شهروندی اروپا و دیگر مزایای شگفت انگیز دریافت تابعیت و شهروندی یک کشور اروپایی نیز برخوردار می شوند.

پرتغال اولین کشوری بود که برنامه ویزای طلایی را اجرا کرد. در ادامه اسپانیا، یونان، قبرس، ایتالیا، ایرلند و دیگر کشورها نیز از این برنامه پیروی کردند. اما اکنون، به نظر می رسد که این «عصر طلایی» برنامه های اقامت و تابعیت در حال پایان است.

پرتغال اولین کشور اجراکننده برنامه صدور ویزای طلایی اروپا است.

چرا این ویزاها اکنون در معرض تهدید هستند؟

کمیسیون اروپا، “کمیته اجرایی” حاکم اتحادیه اروپا، چندان علاقه ای به ویزاهای سرمایه گذاری و ویزاهای طلایی ندارد و از یک طرف هر کاری که می توانسته انجام داده است تا کشورها را از اجرا و صدور برنامه ویزال طلایی منصرف کند و از طرف دیگر تلاش می کند تا روند صدور برنامه های ویزای طلایی را متوقف کند.

تصمیم نهایی پرتغال

برنامه ویزای طلایی پرتغال بزرگترین باخت است.

از طریق برنامه ویزای طلایی پرتغال، شما می توانید با حداقل 250.000 یورو اقامت اتحادیه اروپا را دریافت کنید و برای حفظ این ویزا فقط باید یک هفته در سال را در پرتغال اقامت کنید. پس از 5 سال، با دارا بودن شرایط لازم می توانید پاسپورت اتحادیه اروپا را دریافت کنید و در هر نقطه از 27 کشور منطقه شینگن بدون هیچ محدودیتی زندگی و کار کنید.

بر اساس قانون جدید، گزینه‌ های متعددی برای دریافت مجوز اقامت پرتغال برای متقاضیان سرمایه گذاری وجود خواهد داشت، از جمله سرمایه ‌گذاری 250.000 یورویی در پروژه های فرهنگی یا میراث فرهنگی پرتغال، سرمایه گذاری 500.000 یورویی در پروژه های تحقیقی و علمی یا سرمایه گذاری 500.000 یورویی برای راه اندازی کسب و کاری که 5 شغل دائمی برای شهروندان پرتغالی ایجاد می کند. اما خرید خانه و ملک در پرتغال دیگر شما را واجد شرایط اخذ تابعیت و شهروندی پرتغال نمی کند.

البته خرید خانه در ازای دریافت تابعیت پرتغال محبوب ‌ترین و پرتقاضاترین بخش برنامه ویزای طلایی بود و تنها دلیل مهم که تا به حال توجه مهاجران زیادی را به خود جلب کرده بود، خرید خانه و ملک و دریافت تابعیت پرتغال بود.

وکیل من در پرتغال، João Gil Figueira، کمی در مورد متوقف شدن برنامه ویزای طلایی توضیح داد و داستان پشت این مشکل را فاش کرد.

داستان این است که گزینه سرمایه گذاری از طریق خرید املاک ویزای طلایی قیمت خانه و مسکن را بالا می برد. اما سرمایه گذاران خرید خانه و ملک از طریق ویزای طلایی درصد بسیار کمی از خریداران خانه و ملک در پرتغال و حتی درصد کمی از خریداران خارجی هستند. بنابراین منطقی نیست که آن ها دلیل اصلی افزایش شدید قیمت املاک و مستغلات باشند.

وکیلم گفت: “در اخبار روزانه دائم در مورد مشکلات مرتبط با کمبود مسکن ارزان قیمت وعده و وعیدهای زیادی داده می شود. اما دولت باید برای افزایش مسکن ارزان قیمت کار مهمی انجام دهد و فقط به دادن وعده های شیرین بسنده نکند.”

در واقع ویزای طلایی به عنوان قربانی برای افزایش زیاد قیمت خانه در پرتغال محسوب می شود و دولت باید کاری برای آن انجام دهد. از این رو دولت پرتغال قانون جدید “مسکن بیشتر” را تصویب کرد.

بر اساس این قانون همه متقاضیان دارای ویزای طلایی باید قوانین جدید را رعایت کنند. بر طبق این قوانین جدید متقاضیان باید به طور تمام وقت در ملک و خانه خریداری شده خود در پرتغال زندگی کنند، یا اینکه این خانه ها را اجاره دهند و یا بیش از 180 روز در سال در پرتغال اقامت کنند.

واکنش ‌ها به این قانون جدید بسیار زیاد بود.

“اگر برنامه ای مانند برنامه ویزای طلایی را به طور ناگهانی برای متقاضیان قبلی حذف کنید، لکه ای بر شهرت پرتغال به عنوان مقصدی مطلوب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی خواهد بود.”

بنابراین دولت عقب نشینی کرد.

نسخه نهایی قانونی که اخیراً تصویب شده است به سرمایه گذاران املاک ویزای طلایی اجازه می دهد تا ویزای طلایی خود را با همان شرایط قبلی حفظ کنند که این یک برد بزرگ برای این سرمایه گذاران است. اما هنوز چندین گزینه برای دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری وجود دارد، اما خرید ملک دیگر یکی از آن ها نخواهد بود. هنوز دلایل خوبی برای سرمایه گذاری از طریق خرید خانه و ملک در پرتغال وجود دارد، از جمله پتانسیل سوددهی مطلوب از طریق اجاره خانه و ملک و همچنین روند افزایش قیمت خانه در هر سال و کسب سود از طریق خرید خانه. اگر قصد دارید در پرتغال خانه و ملک داشته باشید و در آن زندگی کنید، می توانید با زندگی و اقامت در پرتغال مجوز اقامت خود را دریافت کنید. این امر در مورد متقاضیان اجاره دهنده خانه نیز صدق می کند.

بر طبق قوانین جدید امکان دریافت تابعیت پرتغال از طریق خرید خانه وجود ندارد.

ویزای بازنشستگی D7 پرتغال

ویزای محبوب «بازنشستگی» retirement  پرتغال D7 هنوز برای متقاضیان واجد شرایط صادر می ‌شود. این کشور به ‌تازگی ویزای کوچ دیجیتال digital nomad visa جدید را نیز برای متقاضیان دور کاری معرفی کرده است. علاوه بر این، اگر قانون “مسکن بیشتر” دولت تاثیر زیادی داشته باشد و قیمت خانه و ملک در این کشور را کاهش دهد، ما شاهد یک لحظه جدید و هیجان انگیز برای خرید در یکی از بهترین بازارهای اروپا خواهیم بود. گرچه دوره ویزای طلایی ممکن است در حال پایان باشد، اما پرتغال به دلایل بسیاری همچنان به عنوان یک مقصد عالی برای مهاجرت متقاضیان بین المللی می درخشد.

هنوز یک فرصت طلایی وجود دارد

اگر علاقه مند به زندگی و سرمایه گذاری در پرتغال یا هر کشور دیگری در اروپا هستید، توقف روال صدور این ویزاها لزوماً منفی نیست و می تواند اقدامی مثبت باشد. توقف صدور ویزای طلایی ممکن است موجب افت قیمت ها در بازار املاک و مستغلات شود و این یک فرصت عالی برای خرید است. شاید دیگر نتوانید با خرید خانه و ملک اقامت پرتغال را دریافت کنید، اما همچنان می توانید به منظور سرمایه گذاری یا ارتقا سبک زندگی خود اقدام به خرید خانه و ملک در یک کشور اروپایی کنید و از طریق مسیر سنتی اقامت معمول در این کشور مجوز اقامت آن کشور را دریافت کنید.

و هنوز فرصت هایی برای اخذ مجوز اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری مانند برنامه سرمایه گذاری در انگلیس وجود دارد.

یونان تغییراتی را در برنامه ویزای طلایی Golden Visa خود در سال جاری اعمال کرد که از 31 جولای اجرایی شد. سرمایه لازم برای اخذ ویزای طلایی یونان از 250,000 یورو به 500,000 یورو تغییر کرد، اما برای توقف صدور اخذ ویزای طلایی هیچ قانونی اعلام نشده است.

اسپانیا، ایتالیا و کشور جزیره ای و آفتابی مالتا نیز به صدور ویزای طلایی خود ادامه می دهند. گرچه کشور ایتالیا گزینه سرمایه گذاری از طریق خرید خانه و ملک را ندارد و در واقع متقاضیان با خرید خانه و ملک در ایتالیا نمی توانند مجوز اقامت و تابعیت این کشور را دریافت کنند.

و قبرس از زمان پایان توافق اولیه اخذ تابعیت و شهروندی از طریق سرمایه گذاری در سال 2020 در حال اجرای برنامه ویزای طلایی جدید و صدور این ویزا به متقاضیان خارجی است.

زمان اقدام

اگر دارای سرمایه لازم برای سرمایه گذاری های مختلف در کشورهای اروپایی هستید و می خواهید مجوز اقامت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دریافت کنید، گرچه در حال حاضر چندین گزینه حذف شده، اما مرزهای اروپا هنوز برای متقاضیان خارجی و شهروندان آمریکای شمالی بسیار باز است.

اکنون زمان آن است که ویزای طلایی خود را انتخاب کنید.

قبل از اینکه خیلی دیر شود.

جمع بندی

خرید خانه و ملک، دریافت ویزای بازنشستگی، دریافت ویزای تمکن مالی، دریافت ویزای سرمایه گذاری و غیره از روش های مهاجرت سرمایه گذاری به کشورهای اروپایی است. گرچه برخی از کشورهای اروپایی تابعیت و شهروندی را از طریق خرید خانه و ملک اعطا نمی کنند، اما سرمایه گذاری از طریق خرید خانه و اجاره آن در کوتاه مدت و طولانی مدت می تواند یک اقدام سودآور باشد. علاوه بر ویزای سرمایه گذاری بیشتر کشورهای اروپایی ویزای طلایی را نیز به متقاضیان واجد شرایط اعطا می کنند. این ویزا امتیازات فراوانی از جمله آزادی رفت و آمد به کشورهای حوزه شینگن و دیگر کشورهای جهان دارد و در نهایت منجر به اخذ پاسپورت آن کشور می شود. متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی را دارند، می توانند از طریق موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ویزای سرمایه گذاری اروپا را دریافت کنند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. راهی راحت تر و کم هزینه تر از سرمایه گذاری برای کسانی که نمیخوان تحصیلی برن و شرایط سنی ویزای کار را هم ندارن دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری