مزایا و معایب تحصیل در ترکیه | مشکلات دانشجویان ایرانی

مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

معایب تحصیل در ترکیه و همچنین مزایای آن موضوع بسیار مهمی برای متقاضیان ایرانی است که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند. در این راستا متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله سعی کرده اند تا اطلاعات لازم در مورد مزایا و معایب و مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه را به متقاضیان ارائه دهند.

مزایا و معایب تحصیل در کشور ترکیه برای متقاضیان ایرانی

یکی از مهم ترین مزایا برای متقاضیان ایرانی، موقعیت جغرافیایی ترکیه و مشابهت دین و فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه با ایرانی هاست. نزدیکی جغرافیایی، شباهت های زبانی با بخشی از کشور، سهولت در رفت و آمد، آداب و رسوم و همچنین دین مشابه، کار مهاجرت را برای متقاضیان ایرانی راحت تر کرده است.

  • در زمان های نه چندان دور کشور ترکیه برای متقاضیان ایرانی کشور ارزانی بود و حتی امروز نیز با کاهش ارزش پول ایران این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه و مناسب است.
  • هزینه های تحصیل در برخی دانشگاه های خصوصی ترکیه به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی را می توان به عنوان معایب تحصیل پزشکی در ترکیه محسوب کرد. گرچه این موضوع بیشتر به کاهش ارزش پول ملی ایران برمی گردد.

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه های معتبر و جهانی ترکیه مزیت های فراوانی از جمله اعتبار و ارزش مدرک این دانشگاه ها در جهان را در پی دارد. بسیاری از دانشگاه های ترکیه همکاری های علمی با دانشگاه های آمریکا، اروپا و کانادا دارند. از جمله این دانشگاه ها دانشگاه آنکارا، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ و دانشگاه آتاتورک را می توان نام برد. متقاضیان با دو تا سه ترم تحصیل در این دانشگاه ها می توانند تحصیل خود را در دانشگاه های برتر آمریکا و اروپا ادامه دهند.

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های ترکیه
مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های ترکیه
  • در بررسی مزایا، مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه های ترکیه از نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران را می توان نام برد.
  • از دیگر مزایای تحصیل در این کشور انتقال دانشجویان مستعد و واجد شرایط به دانشگاه های کشورهای آمریکا، اروپا، روسیه و چین بر اساس سیستم اراسموس می باشد.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه

از مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه تحصیل رایگان فقط با دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی و تسلط به این زبان می باشد. فراگیری زبان ترکی برای دانشجویان ایرانی تا حدودی دشوار است، هر چند فراگیری این زبان در مقایسه با زبان های آلمانی و فرانسوی راحت تر است. دانشجویان ایرانی به شرطی می توانند در دانشگاه های دولتی و کم هزینه ترکیه تحصیل کنند که با زبان ترکی آشنایی داشته باشند.

  • دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارند و فاقد مدرک مهارت زبان ترکی و آشنایی با زبان ترکی استانبولی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان ترکی در کالج های زبان ترکیه شرکت کنند و با کسب مدرک زبان ترکی لازم تحصیل در دانشگاه های ترکیه را شروع کنند.
  • بالا بودن شهریه دانشگاه های انگلیسی زبان در مقایسه با دانشگاه های ترکی زبان از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه محسوب می شود.
  • پذیرش در دانشگاه های دولتی به شرط دارا بودن مهارت زبان ترکی، بالا بودن هزینه اجاره در شهرهای بزرگ و کمبود خوابگاه های دانشگاه های دولتی از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه است.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای تحصیل در ترکیه و دانشگاه های آن باید در آزمون های ورودی مختلف بر اساس نوع رشته و دانشگاه شرکت کنند و نمره لازم را اخذ کنند. از مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه که تقریباً بیشتر متقاضیان باید در آن شرکت کنند، آزمون یوس YOS است. این آزمون شامل دو مرحله می باشد که مرحله اول مربوط به آزمون ریاضی و هوش و مرحله دوم مربوط به ارزیابی سطح زبان ترکی است.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه
شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه
  • شرکت در این آزمون را نمی توان به عنوان معایب محسوب کرد، زیرا متقاضیان ایرانی به دلیل بالا بودن سطح علمی ریاضی و هوش مشکلی در این آزمون ندارند.
  • مشکل عمده متقاضیان ایرانی در آزمون یوس YOS عدم تسلط به زبان ترکی می باشد.
  • اگر متقاضی در مرحله اول این آزمون نمره لازم را اخذ کند اما به دلیل ناآشنایی با زبان ترکی در آزمون مرحله دوم نمره لازم را کسب نکند، باید در دوره های آموزش زبان ترکی شرکت کند.

معایب تحصیل در ترکیه و شرایط اقامت متقاضیان ایرانی

متقاضیان ایرانی برای اقامت تا حدود سه ماه در ترکیه نیاز به اخذ ویزا ندارند و برای تحصیل در دانشگاه های این کشور با اخذ پذیرش تحصیلی مجوز اقامت تحصیلی برای آن ها صادر می شود. اما یکی از مشکلات برای متقاضیان ایرانی عدم اشتغال و کار تمام وقت و قانونی در حین تحصیل است. گرچه متقاضیان می توانند ضمن تحصیل مجوز کار پاره وقت دانشجویی را دریافت کنند، اما درآمد حاصل از این کارهای پاره وقت بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را تأمین نمی کند. در واقع نمی توان روی درآمد کارهای دانشجویی پاره وقت برای تأمین هزینه های زندگی در ترکیه حساب کرد.

  • هزینه های حمل و نقل در ترکیه نیز در زمره معایب تحصیل در این کشور می باشد. گرچه دانشجویان واجد شرایط می توانند از تخفیف 50% در هزینه های حمل و نقل برخوردار شوند، اما باز هم این هزینه ها گران می باشد.
  • محدودیت خوابگاه های دانشجویی و تعداد کم آن ها در مقایسه با تعداد زیاد دانشجویان ایرانی و هزینه زیاد آپارتمان های شخصی از دیگر معایب تحصیل در کشور ترکیه و مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه است.
  • فراگیری زبان ترکی برای دانشجویان ایرانی در حدود یک سال طول می کشد و این نیز از مشکلات متقاضیان می باشد.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های پزشکی ترکیه در رتبه بندی های ملی و جهانی دارای جایگاه های برتر جهانی می باشند. تحصیل در دانشگاه های معتبر پزشکی و اخذ مدرک معتبر را می توان از جمله مزایایی مهم تحصیل پزشکی در ترکیه محسوب کرد. از جمله دانشگاه های برتر پزشکی ترکیه دانشگاه های کوچ، دانشگاه حاجت تپه و دانشگاه جراح پاشای استانبول هستند.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ترکیه
مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ترکیه
  • تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه های برتر پزشکی و همچنین اخذ بورسیه های تحصیلی را می توان از مزایایی تحصیل پزشکی در ترکیه نام برد.
  • پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و اعتبار مدرک اخذ شده از این دانشگاه ها و همچنین مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه های پزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران از دیگر مزایایی تحصیل پزشکی در ترکیه می باشد.
  • متقاضیان برای تحصیل پزشکی ترکیه باید در آزمون ست SAT نمره لازم را کسب کنند. شرکت در این آزمون و کسب نمره لازم از جمله معایب تحصیل پزشکی در ترکیه است. هر چند متقاضیان ایرانی به دلیل برخورداری از سطح علمی بالا دشواری کمتری با این آزمون دارند.
  • از مهم ترین معایب تحصیل پزشکی در ترکیه کار و طبابت پس از فارغ التحصیلی می باشد. فارغ التحصیلان دوره پزشکی ترکیه مجوز کار در بیمارستان ها و یا مراکز پزشکی دولتی را ندارند.
  • فارغ التحصیلان دانشگاه های پزشکی ترکیه می توانند فقط در بیمارستان های خصوصی این کشور کار کنند.
  • یکی از شرایط مهم تحصیل پزشکی در ترکیه و کار و طبابت پس از فارغ التحصیلی دارا بودن مدرک مهارت زبان ترکی و تسلط به این زبان می باشد. تسلط کامل فارغ التحصیلان پزشکی به زبان ترکی برای کار و طبابت در ترکیه الزامی است.

 بررسی مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های پزشکی ترکیه دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاه و کتابخانه و امکانات رفاهی می باشند. دارا بودن خوابگاه های مجهز با هزینه های پایین و امکان همراهی یکی از اعضای خانواده در طول تحصیل را می توان به عنوان مزایایی تحصیل پزشکی در ترکیه به حساب آورد. دانشگاه های پزشکی ترکیه امکان انتقال دانشجویان واجد شرایط و مستعد به دانشگاه های برتر آمریکا و کانادا را فراهم کرده اند.

از مهم ترین مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه می توان به بالا بودن کیفیت آموشی، دارا بودن امکانات مدرن و پیشرفته پزشکی و تحصیل به زبان انگلیسی اشاره کرد.

مهم ترین مزایا تحصیل در ترکیه

متقاضیان با اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه و اقامت تحصیلی در این کشور می توانند از مزیت های فراوان تحصیل و اقامت و زندگی در ترکیه برخوردار شوند. یکی از مهم ترین مزایا برای متقاضیان ایرانی عدم نیاز به صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی است. دیگر مزایای تحصیل در این کشور عبارت است از:

  • نزدیکی جغرافیایی و آداب و رسوم و دین و فرهنگ با ایران
  • آب و هوای مشابه با ایران و سهولت در رفت و آمد برای ایرانی ها
  • پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • بالا بودن کیفیت آموزشی و قرار گرفتن از لحاظ کیفیت آموزشی در بین 45 کشور جهان
  • برخورداری از بورسیه تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و وام های تحصیلی
  • پوشش هزینه های بیمه سلامت، هزینه های رفت و آمد به ترکیه و خوابگاه دانشجویی و شهریه دانشگاه با اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران و امکان کار و طبابت و یا ادامه تحصیل در ایران پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ترکیه
  • تنوع رشته های دانشگاهی و وجود برترین دانشگاه های معتبر جهانی
  • امکان اخذ مجوز کار دانشجویی و کار و اشتغال تا 30 ساعت در هفته
  • قرار داشتن دانشگاه ها در رتبه بندی و رنکینگ های جهانی برترین دانشگاه های جهان
  • اعتبار و ارزش مدارک تحصیلی ترکیه در کشورهای اروپایی و آمریکا
  • برخورداری از سیستم تبادل دانشجو یا اراسموس با کشورهای اروپایی و آمریکا و انتقال دانشجویان واجد شرایط به این کشورها پس از 2 یا 3 ترم تحصیلی
  • تطابق سیستم آموزشی دانشگاهی ترکیه با سیستم آموزشی آمریکا
  • آشنایی دانشجویان با آداب و رسوم و فرهنگ دیگر کشورهای جهان
  • وجود دانشگاه های مجهز و مدرن و پیشرفته با امکانات آموزشی، فرهنگی و ورزشی
  • امکان زندگی و تحصیل در یکی از کشورهای باکیفیت جهان از لحاظ استانداردهای زندگی، براساس رتبه بندی جهانی
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از تمام شدن تحصیل در دانشگاه
  • امکان اخذ ویزای کار ترکیه و کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی

مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه

مهم ترین معایب تحصیل در ترکیه

در بررسی موضوع معایب، عدم تسلط ترک زبان ها به زبان انگلیسی و عدم آشنایی متقاضیان ایرانی به زبان ترکی استانبولی را شاید بتوان مهم ترین مشکل متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این کشور ذکر کرد. مشکلات زبانی موضوع مهمی برای مهاجرت به هر کشور می باشد.

بالا بودن هزینه های درمانی در کشور ترکیه، بالا بودن هزینه اجاره بهای آپارتمان های شخصی، منحصر بودن تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان ترکی و کمبود خوابگاه های دانشگاه های ترکیه از مهم ترین مشکلات می باشد.

خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیان برای آگاهی از مزایا و معایب تحصیل در ترکیه می توانند با مشاوران موسسه های مهاجرتی مشورت کنند. یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در سطح کشور موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی می باشد. متخصصان مهاجرت موسسه اصطهباناتی همه موارد لازم را به متقاضیان اعلام می کنند. در واقع ذکر مشکلات به متقاضیان آن ها را برای تصمیم در مهاجرت به این کشور آگاه می کند. کارشناسان مجرب و ماهر این موسسه با مشاوره های مهاجرتی و ارزیابی مدارک متقاضیان بهترین گزینه مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهند.

سخن آخر

در این مقاله معایب تحصیل در ترکیه، مزایا و معایب تحصیل پزشکی و مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه مورد بررسی دقیق قرار گرفت. از مجموع موارد ذکر شده در این مقاله می توان نتیجه گرفت که با همه معایب و مشکلات موجود، کفه تراوزی مزایای تحصیل در ترکیه سنگین تر است.

اگر در مورد مزایا و معایب تحصیل در ترکیه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید با کارشناسان برجسته موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل کنید. مشاوران این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و رشت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در خدمت متقاضیان هستند.

سوال های متداول در مورد معایب تحصیل در ترکیه

  1. آیا دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار جهانی می باشند؟

    بله، بسیاری از دانشگاه های ترکیه در رتبه بندی های جهانی قرار دارند و در برخی رشته ها مانند پزشکی از دانشگاه های مطرح محسوب می شوند.

  1. آیا هزینه های زندگی در ترکیه ارزان است؟

    بله، حتی امروزه نیز با کاهش ارزش پول ایران این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه و مناسب است.

  1. آیا هزینه های تحصیل پزشکی ترکیه بالا است؟

    خیر، هزینه های تحصیل تنها در برخی دانشگاه های خصوصی ترکیه کمی گران است ولی تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

  2. آیا امکان اخذ تابعیت ترکیه پس از تحصیل وجود دارد؟

    بله، فارغ التحصیلان پس از چند سال کار و اشتغال در ترکیه و با دارا بودن شرایطی می توانند تابعیت و شهروندی ترکیه را اخذ کنند.

  1. مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه چیست؟

    پذیرش در دانشگاه های دولتی به شرط دارا بودن مهارت زبان ترکی، بالا بودن هزینه اجاره در شهرهای بزرگ و کمبود خوابگاه های دانشگاه های دولتی

  2. آیا هزینه های حمل و نقل در ترکیه ارزان است؟

    خیر، گرچه دانشجویان واجد شرایط می توانند از تخفیف 50% در هزینه های حمل و نقل برخوردار شوند، اما باز هم این هزینه ها گران می باشد.

  3. وضعیت خوابگاه های دانشجویی در ترکیه چگونه است؟

    محدودیت خوابگاه های دانشجویی و تعداد کم آن ها در مقایسه با تعداد زیاد دانشجویان ایرانی و هزینه زیاد آپارتمان های شخصی از معایب تحصیل در ترکیه است.

  4. آیا فراگیری زبان ترکی را می توان از جمله معایب تحصیل در ترکیه محسوب کرد؟

    فراگیری زبان ترکی برای دانشجویان ایرانی در حدود یک سال طول می کشد و این نیز از مشکلات می باشد.

  5. مهم ترین مزایا تحصیل در ترکیه برای ایرانی ها چیست؟

    نزدیکی جغرافیایی و آداب و رسوم و دین و فرهنگ با ایران، آب و هوای مشابه با ایران و سهولت در رفت و آمد برای ایرانی ها و پایین بودن هزینه های تحصیل در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی

  6. مهم ترین مشکل ایرانی ها در آزمون یوس چیست؟

    مشکل عمده متقاضیان ایرانی در آزمون یوس YOS عدم تسلط به زبان ترکی می باشد.

  7. مهم ترین معایب تحصیل در ترکیه چیست؟

    بالا بودن هزینه های درمانی در کشور ترکیه، بالا بودن هزینه اجاره بهای آپارتمان های شخصی، منحصر بودن تحصیل در دانشگاه های دولتی به زبان ترکی و کمبود خوابگاه های دانشگاه ها

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری