معایب و مزایای تحصیل در آلمان در رشته های مختلف

مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان به حدی زیاد است که هر ساله دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا جهت ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند. آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای اروپا به حساب می آید و دارای شرکت های تجاری، صنایع و کارخانجات فعالی است که فرصت های کار بی شماری را برای فارغ التحصیلان فراهم می کنند. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

 

در صورتی که مایلید در مورد مزایای تحصیل در آلمان اطلاعات بیشتری کسب کنید ، حتما این پادکست را گوش کنید!

دلایل انتخاب کشور آلمان جهت تحصیل

از مهم ترین دلایل انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل می توان به معتبر بودن مدارک دانشگاهی، هزینه های زندگی کمتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، آب و هوای مناسب و امنیت اجتماعی اشاره کرد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور نسبتاً رایگان است. دانشگاه های کشور آلمان همواره در فهرست رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی قرار دارند. دولت آلمان شرایط تحصیل رایگان را در دانشگاه های دولتی فراهم کرده است اما دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه های جزئی خدماتی می باشند.

مزایا و معایب تحصیل در آلمان

کشور آلمان به عنوان یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی شناخته می شود. تحصیل در این کشور با مزایا و معایبی نیز همراه است. معایب و مزایای تحصیل در آلمان به شرح زیر می باشند:

هزینه شهریه پایین

دانشگاه های دولتی این کشور برای دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود هیچ شهریه ای را از دانشجویان بومی یا بین المللی خود دریافت نمی کنند. به همین دلیل دانشجویان فقط باید هزینه های مدیریت و هزینه های ترم را پرداخت کنند. برخی از موسسات آموزشی رایگان در آلمان بدین شرح است:

  • دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg)
  • دانشگاه کلن (University of Cologne)
  • موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

علی رغم این که آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است اما دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. بسیاری از دانشگاه های آلمان برنامه کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی به ویژه در زمینه مهندسی ارائه می دهند.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی
امکان تحصیل به زبان انگلیسی

در دسترس بودن بورسیه تحصیلی

سازمان DAAD گزینه های بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. سایر بورسیه های تحصیلی موجود برای دانشجویان شامل بنیاد هانریش بل، بنیاد فردریش ابرت و غیره می شود.

دانشگاه های معتبر

از جمله مزایای تحصل در آلمان می توان به دانشگاه های دارای رتبه برتر اشاره کرد. رتبه بندی QS عنوان می کند که هفت موسسه برتر آموزشی آلمان در زمینه مهندسی و فناوری وجود دارد:

  • دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)
  • دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen University)
  • دانشگاه فنی برلین (TU Berlin)
  • موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)
  • دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)
  • دانشگاه صنعتی دارمشتات (Darmstadt University of Technology)
  • دانشگاه فنی درسدن (TU Dresden)

امنیت بالا

آلمان در مقایسه با سایر کشورها دارای امنیت بالایی است. دانشجویان می توانند به راحتی در شهر رفت و آمد کنند. این کشور ثبات اقتصادی و همچنین سیاسی را فراهم می کند که آن را به یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی تبدیل می کند.

بوروکراسی اداری

در این کشور کلیشه های حاکمیتی وجود دارد. از ثبت نام در شهر تا ثبت نام در امتحانات، دانشجویان احتمالاً مقدار زیادی از وقت خود را از این دفتر به آن دفتر می گذرانند. کاغذ بازی در این کشور بسیار زیاد است.

مطالب مرتبط: مهاجرت تحصیلی به آلمان

امکانات دانشجویی

اگر دانشجویان در دانشگاه دولتی این کشور تحصیل می کنند، نباید انتظار داشته باشند که منابع دانشجویی متنوعی در دانشگاه (به صورت رایگان) در دسترس داشته باشند. این بدان معنی است که هیچ آزمایشگاه رایانه ای پیشرفته، هیچ مرکز دانشجویی فوق العاده مدرن و نه تیم مشاوران شخصی وجود ندارد.

یادگیری زبان آلمانی

مهم نیست که دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیل می کنند؛ زیرا آن ها باید زبان آلمانی را یاد بگیرند. حتی اگر آن ها در یک شهر بزرگ دانشجویی زندگی می کنند بدون دانش زبان آلمانی برای گذراندن زندگی روزمره با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

یادگیری زبان آلمانی
یادگیری زبان آلمانی

امتحانات

بسته به سیستمی که دانشجویان به آن عادت کرده اند، سیستم نمره دهی و امتحانات آلمان می تواند کاملاً گیج کننده باشد. بیشتر کلاس ها نمره کل دوره را بر اساس مقاله نهایی قرار می دهند. این کار به این معنی است که دوره امتحان نهایی در پایان هر ترم یک زمان بسیار استرس زا برای همه دانشجویان می باشد.

ساختار دوره

در مقایسه با ایالات متحده، آلمانی ها زمان بسیار کمتری را در کلاس و زمان بیشتری را صرف مطالعه مستقل می کنند. این بدان معناست که دانشجویان باید در ساختار بخشی زمان خود دارای نظم و انضباط در مطالعه و تحقیق باشند.

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجویانی که به تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان مشغول می باشند از مزیت های زیادی برخوردار می شوند. از جمله مزایای تحصیل پزشکی در آلمان می توان به اعتبار جهانی و کسب رتبه های برتر دانشگاه های این کشور، رایگان بودن تحصیل پزشکی، بالا بودن سطح سیستم آموزشی و اعطای بورسیه های پزشکی اشاره کرد. علاوه بر این وجود فرصت های شغلی فراوان، پس از فارغ التحصیلی نیز از دیگر مزایای تحصیل در آلمان می باشد.

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان
مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

کالج های پزشکی

متقاضیان با تحصیل در دوره های آمادگی به فراگیری دروس پایه پزشکی و همچنین زبان آلمانی می پردازند. متقاضیان با تحصیل دروس اصلی در دوره های آمادگی کالج های پزشکی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی آمادگی کامل را کسب می کنند. از مهم ترین مزیت های تحصیل در کالج های پزشکی آلمان موارد زیر را می توان برشمرد:

  • کسب آمادگی تحصیلی قبل از تحصیل در دانشگاه
  • فراگیری علمی زبان آلمانی
  • فراگیری مباحث و موضوعات مرتبط با رشته دانشگاهی
  • آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آلمان

نکاتی در مورد تحصیل در آلمان

در زیر نگاتی در مورد تحصیل در کشور آلمان آورده شده است:

  1. متقاضیان مشغول به تحصیل در آلمان در صورتی که بالای 30 سال داشته باشند، نیازمند دریافت بیمه خصوصی می باشند. بیمه ها در کشور آلمان هزینه های زیادی از زندگی را پوشش می دهند.
  2. اگر متقاضی قصد تحصیل در رشته های ریاضی و مهندسی را داشته باشد، کشور آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای برتر اروپایی مانند فرانسه گزینه بهتری است.
  3. در صورتی که متقاضی قصد تحصیل به زبان انگلیسی و سپس کار در کشور آلمان را دارد، حتما باید در کلاس های آمادگی زبان آلمانی شرکت کند و مدرک مهارت زبان آلمانی را دریافت کند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می کنند و متقاضی برای انجام کارها و دریافت مجوز کار و اقامت باید به این زبان مهارت داشته باشد.
  4. کشور آلمان در سال های اخیر یکی از بزرگ ترین بازارهای کار برای متقاضیان مهاجرت از کشورهای آسیایی محسوب می شود. این کشور به منظور استخدام نیروهای کاری خارجی از کشورهای آسیایی تسهیلاتی را فراهم کرده است.
  5. هزینه های زندگی در آلمان از دیگر کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه مقرون به صرفه تر است.
  6. دانشجویان در حین تحصیل در کشور آلمان می توانند مجوز کار دانشجویی پاره وقت دریافت کنند. دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی نیز می توانند با دریافت ویزای کار بعد از تحصیل (Post study work visa) به کار و اشتغال بپردازند.
  7. بر اساس آمارهای معتبر، در حدود 68 درصد دانشجویان خارجی پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشگاهی خود در آلمان موفق به یافتن فرصت های شغلی می شوند.
  8. دانشجویانی که در دوره های زبان آلمانی در کشور آلمان شرکت کنند، می توانند ویزای دوساله را برای این دوره زبانی دریافت کنند.
  9. اگر متقاضی قصدمهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارد، باید دارای مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی باشد.
نکاتی در مورد تحصیل در آلمان
نکاتی در مورد تحصیل در آلمان

سخن آخر

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی، ویزا و اقامت آماده ارائه مشاوره تخصصی در رابطه با تحصیل در آلمان می باشد. هم وطنان عزیز می توانند جهت راهنمایی و مشاوره حضوری در مورد مزایای تحصیل در آلمان به شعب این موسسه در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با مزایای تحصیل در آلمان

  1. آیا انتخاب کشور آلمان جهت تحصیل می تواند مزیتی برای دانشجویان ایرانی داشته باشد؟

    بله، از مهم ترین دلایل انتخاب آلمان برای ادامه تحصیل می توان به معتبر بودن مدارک دانشگاهی، هزینه های زندگی کمتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، آب و هوای مناسب و امنیت اجتماعی اشاره کرد.

  2. مزایای تحصیل در آلمان چیست؟

    مزایای تحصیل در آلمان شامل داشتن مدرک معتبر دانشگاهی، هزینه تحصیل پایین، امکان کار در حین تحصیل و سایر موارد دیگر می باشد.

  3. آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟

    بله، از جمله مزایای تحصیل در آلمان امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور می باشد.

  4. آیا دانشجویان بین المللی در کشور آلمان فرصت دریافت بورسیه تحصیلی را دارند؟

    بله، از مزایای تحصیل در آلمان، فرصت دریافت بورسیه تحصیلی است.

  5. معایب تحصیل در آلمان چیست؟

    از معایب تحصیل در آلمان می توان به یادگیری زبان آلمانی، بوروکراسی های اداری، امکانات دانشجویی و غیره اشاره کرد.

  6. مزایای تحصیل پزشکی در آلمان چیست؟

    اعتبار جهانی و کسب رتبه های برتر دانشگاه های این کشور، رایگان بودن تحصیل پزشکی، بالا بودن سطح سیستم آموزشی و اعطای بورسیه های پزشکی

  7. مزایای تحصیل در کالج های پزشکی کشور آلمان چیست؟

    مزایای تحصیل در کالج های پزشکی کشور آلمان شامل یادگیری زبان آلمانی، آشنایی با آداب و رسوم این کشور و غیره است.

  8. چه رشته هایی برای تحصیل در آلمان گزینه مناسبی است؟

    متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های ریاضی و مهندسی را دارند، کشور آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای برتر اروپایی مانند فرانسه گزینه بهتری است.

  9. آیا فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آلمان وجود دارد؟

    بله، از جمله مزایای تحصیل در آلمان می توان به فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور اشاره کرد.

  10. آیا پس از فارغ التحصیلی امکان کار در کشور آلمان وجود دارد؟

    بله، دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی نیز توانند با دریافت ویزای کار بعد از تحصیل به کار و اشتغال بپردازند.

  11. آیا کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی دارای امنیت است؟

    بله، آلمان در مقایسه با سایر کشورها دارای امنیت بالایی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری