شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقاطع مختلف

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان از آن دسته از کشور هایی است که شرایط خوبی را برای ادامه تحصیل فراهم کرده است. این کشور توانسته میزان توسعه اقتصادی خود را با تربیت نیرو متخصص مجرب افزایش دهد. شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از محبوب ترین راه های مهاجرت و دریافت اقامت دائم این کشور است. برای اطلاع از شرایط رفتن به آلمان برای تحصیل می توانید با موسسه اصطهباناتی در تماس باشید.

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

کشور آلمان با توجه به شرایط و رشته های متنوع ای که ارائه کرده است، هرساله تعداد زیادی دانشجو بین الملل می‌پذیرد. این کشور از نظر جمعیتی کشور پیری است، به همین دلیل برای افزایش نیرو جوان خود امکان تبدیل اقامت موقت بعد از پنج سال به اقامت دائم را می دهد. داوطلبان می توانند بعد از تحصیل در بهترین دانشگاه های اروپا ویزای تحصیلی خود را به به ویزای کاری تبدیل کرده و بعد از پرداخت ۵ سال مالیات اقامت دائم کشور آلمان را داشته و از تمامی حقوق شهروندی آن برخوردار باشند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق پذیرش در مقطع کارشناسی

آلمان یکی از کشور های محبوب برای دانشجویانی است که خواهان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند. این کشور شرایط بسیار خوبی را برای مقاطع کارشناسی در تمامی رشته ها ایجاد کرده است. دانشجویان بین المللی دلایل زیادی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان دارند که عبارت اند از: داشتن فرهنگ غنی آلمان، شرایط پیشرفته کشور در سطح صنعتی، تحصیل رایگان، و مناظر زیبا در شهر های پویا.

"<yoastmark

ویزای تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی

مدارک خاصی برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان لازم است که این مدارک عبارت اند از:

  • ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات
  • ترجمه دقیق و روان مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
  • دریافت گواهی اشتغال به تحصیل
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • اصل و کپی پاسپورت که اعتبار ۶ ماهه داشته باشند
  • گواهی زبان آلمانی و یا انگلیسی
  • داشتن نمره مدرک زبان آیلتس ۶/۵ و زبان آلمانی در سطح B2
  • کارنامه قبولی در کنکور سراسری
  • ارائه مدارک هویتی مانند، شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت
  • ۱۲ قطعه عکس رنگی ۴*۶

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط رفتن به آلمان برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس تا حدودی متفاوت است. این مقطع تحقیق محور بوده و دانشگاه های آلمان شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان دارند. اولین و مهم ترین شرط پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان، داشتن ایده لازم برای پایان نامه است. آلمان همیشه به عنوان سرزمین ایده ها در سطح اروپا معروف است و به همین علت، همواره به عنوان بهترین کشور برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شناخته شده است.

شرایط تحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان

مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان دو ساله است. شروع سال تحصیلی از ابتدای ماه اکتبر تا پایان سپتامبر بوده و در هر دو ترم دانشجو پذیرش می شود. رشته ها تحصیلی در آلمان معمولاً به زبان های انگلیسی یا زبان آلمانی ارائه می شود. یکی دیگر از شرایط رفتن به آلمان برای تحصیل داشتن مدرک زبان آلمانی و انگلیسی است. برای قبولی در رشته های گروه ارشد دانشگاه های آلمان، معمولاً قبولی در آزمون ورودی یکی دیگری از شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان از طریق پذیرش در مقطع دکترا

کشور آلمان بستر خوبی برای ادامه تحصیل در دوره دکترای رشته های مختلف را ایجاد کرده است. این کشور معمولاً هر سال ۴۰۰۰ دانشجو دکترا را فارغ التحصیل می کند. هزینه تحصیل در مقطع دکترا همه ی رشته های تحصیلی دانشگاه های آلمان رایگان است. بیشتر دانشجویان آنها از کمک هزینه تحصیلی همگانی استفاده می کنند.

"<yoastmark

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان برای تحصیل در مقطع دکترا

دکترای فردی آلمان

یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش متداول در آلمان است. در این زوش فرد ابتدا باید ایده خوبی برای پروپوزال خود داشته باشد. سپس با نظارت یک پروفسور به صورت تکی بر روی پروژه خود تحقیق کرده و آن را به نتیجه می رسانند. مدت زمان تحصیل در دوره دکترا ۵ تا ۳ است.

دکترای structured PHD programs

این شیوه، شامل گروهی از دانشجویان مقطع دکترا است که زیر نظر یک گروه از اساتید راهنما هستند. بیشتر زبان این طرح به زبان انگلیسی است که ۷۰۰ طرح را شامل می شوند. این نوع از شیوه تحصیل دکترا با شیوه دکترای فردی متفاوت بوده و تمامی پروپوزال ها باید به شکل منسجم و با یک دیگر کاملاً ارتباط داشته باشند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان در مدارس

همان طور که گفته شد کشور آلمان اهمیت زیادی به تحصیل می دهد. شرایط ‌مدارس بین المللی منحصر به فرد بوده و دارای تجارب خاصی از علم و سطح داشت است. پدر و مادر هایی که خواهان آن هستند تا فرزندانشان در بهترین شرایط ممکن، ادامه تحصیل دهند، کشور آلمان گزینه مناسبی است.

اعتبار دانشگاه های آلمان

دانشگاه های آلمان امکانات زیادی را برای ادامه تحصیل ایجاد کرده است. این دانشگاه ها علاوه بر هزینه رایگان تحصیلی، برای دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی نیز فراهم کرده است. کشور آلمان عضو شنگن اروپا است و به عنوان قطب اقتصادی آن شناخته می شود. به همین دلیل سطح دانشگاه های آن کاملا بالا و در رنکینگ جهانی جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر هستند. به عنوان مثال دانشگاه مونیخ رتبه ۶۴ جهانی، دانشگاه هایلدبرگ رتبه ۶۲ جهانی، دانشگاه برلین رتبه ۶۶ جهانی را دارند.

نحوه پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی دانشگاه های آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند باید یک دوره ۲ ساله کالج را پشت سر بگذارند. در هر کالج آزمون های ورودی و پایان دوره برگذار شده و به عنوان سوابق تحصیلی دانشجویان مطرح می گردد. آزمون های ورودی برای دوره دکترا و دوره کارشناسی ارشد نیز وجود دارد. علاوه بر این دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا مصاحبه ای نیز باید داشته باشند تا انگیزه تحصیلی خود را به دانشگاه ارائه دهند تا بتوانند پذیرش شوند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان برای رشته های پزشکی

رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در آلمان محبوبیت زیادی دارند. کشور آلمان همواره در تلاش برای به روز رسانی رشته پزشکی است. به همین علت شرایط منحصر به فردی را برای ادامه تحصیل در این رشته ها ایجاد کرده است. اولین شرط لازم آزمون ورودی است که به زبان آلمانی ارائه می شود. دومین شرط معدل بالای۱۶ دیپلم تجربی است. مدرک رشته پزشکی آلمان از معتبر ترین مدارک تحصیلی است. تمامی دانشجویان فارغ التحصیل در این رشته می توانند هر جای دنیا مشغول به کار شوند.

"<yoastmark

مهارجرت تحصیلی به آلمان برای رشته های غیر پزشکی

رشته های غیر پزشکی مانند، حقوق، مهندسی، معماری، هنر، ژنتیک، ادبیات، هنر های اسلامی، مهندسی مواد، علوم تغذیه، سینما، موسیقی از جمله رشته های پر مخاطب آلمان هستند. شرایط ادامه تحصیل در این رشته ها با یک دیگر متفاوت است. مثلاً برای تحصیل در رشته های هنر، آزمون ورودی و نمونه کار کاملا ضروری است. رشته های مهندسی نیز دارای آزمون ورودی کالج هستند و شرط معدل نیز برای این رشته مهم است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و مزایای آن

کشور آلمان یکی از کشور های پیشرفته جهان به شمار می آید. هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بسته به رشته تحصیلی و نوع دانشگاه متقاوت است. مثلاً دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند. ادامه تحصیل در این دانشگاه ها ترمی ۵۰۰ یورو هزینه دارد. دانشگاه های خصوصی بسته به شهر دانشگاه هزینه بالایی دارند و از ۱۵۰۰ یورو تا ۲۵۰۰ یورو در ترم متفاوت هستند. برای صرفه جویی در هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بهتر است دانشجویان سعی کنند در دانشگاه های دولتی ثبت نام کنند و بعد از مدتی از دانشگاه اجازه کار دانشجویی بگیرند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های آلمان

تحصیل در کشور آلمان علاوه بر ایجاد فرصت شغل و تحصیلی خوب، شرایط مناسب دیگری را برای کشور های درحال توسعه یا تازه توسعه یافته ایجاد کرده است. این شرایط به عنوان بورسیه تحصیلی و کمک هزینه زندگی است.

  1. یکی از مهم ترین بورسه های تحصیلی دانشگاه های آلمان DAAD است که مخصوص دانشجویان ارشد و دکترا است. این بورسیه شامل:
  • حمایت از زندگی و کمک هزینه درمانی
  • اعطا کمک هزینه زندگی ماهانه750 یورو به دانشجویان تکمیلی
  • اعطای ماهانه ۱۰۰۰ یورو به دانشجویان دکترا
  • پوشش بیمه درمانی برای دانشجویان دکترا و دانشجویان ارشد
  • آموزش رایگان در دانشگاه ها
  • اسکان رایگان خوابگاه ها برای دانشجویان دکترا و ارشد
  • کمک هزینه برای پروژه تحصیلی
  1. بورسیه اراسموس: این بورسیه برای دانشجویان بین المللی اروپا در نظر گرفته شده و از سوی اتحادیه اروپا تأمین می شود. این بورسیه برای کمک هزینه زندگی و تحصیلی دانشجویان اروپایی است.
  2. بورسیه تحصیلی هاینریش بل: این بورسیه برای تمامی دانشجویان بین المللی است که در دانشگاه های سطح بالای آلمان مشغول به تحصیل هستند.
  3. بورسیه کنراد آدنارو: این بورسیه توسط بنیاد بورسیه برای دانشجویان بین المللی مقاطع ارشد و دکترا است که سن آنها کمتر از ۳۰ باشد. این بورسیه به افرادی تعلق می گیرید که سطح عملی متوسط رو به بالا داشته باشند و در فعالیت های اجتماعی کشورشان نیز شرکت کنند.

هزینه تحصیل در آلمان

هرینه مهاجرت تحصیلی به آلمان همانطور که گفته شد متفاوت است و می توان با دریافت بورسیه و تحصیل در دانشگاه های دولتی مقدار آن را کاهش داد. بر اساس یک رای گیری در سال ۲۰۱۴ پرداخت شهریه برای تمامی دانشجویان دولتی آلمان لغو شد پس می توان گفت که ادامه تحصیل در آلمان هزینه ندارد و دانشجویان تنها هزینه زندگی خود را پرداخت می کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آزاد این کشور وجود دارد. تعیین نرخ شهریه برای این دانشگاه های خصوصی آزادانه است. خود دانشگاه تصمیم می‌گیرد که چه میزان شهریه را مد نظر داشته باشد. اما تمامی این مبالغ زیر نظر دولت آلمان است و ممکن است تغییر کنند.

حداقل مبلغ هزینه تحصیلی برای دانشگاه های خصوصی آلمان چیزی حدود ۳۰۰۰۰ یورو در سال است. نکته قابل توجه این است که دانشگاه های خصوصی آلمان برای بهبود کیفیت زندگی دانشجویان خود هزینه تحصیل آن را با توجه به میزان درآمد آنها هماهنگ می کنند مثلاً اگر میزان درآمد شما به صورت متوسط و یکسان پایین است، نیازی به پرداخت هزینه بالای شهریه ندارید.

هزینه زندگی و شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

همان طور که در پاراگراف های قبلی گفته شد، هزینه تحصیل در آلمان کاملاً رایگان است. افراد می توانند با ارائه مدرک تحصیلی برای مهاجرت اقدام کنند و نگران هزینه تحصیل خود نباشند اما هزینه زندگی اجتناب ناپذیر است. این کشور اروپایی درست است که نسبت به دیگر کشور های اروپایی هزینه کمتری برای زندگی لازم دارد اما باز هم با وضعیت خاورمیانه ممکن است دشوار باشد. آلمان توانسته با برنامه دقیق و حساب شده سطح درآمد و مخارج افراد جامعه خود را هماهنگ کنند. تمامی افراد می توانند شغل داشته و از آن هزینه زندگی خود را تأمین کنند.

"هزینه

هزینه زندگی دانشجو در آلمان

هزینه زندگی یک دانشجو در آلمان به طور متوسط برابر است با ۸۶۰ یورو در ماه که بر اساس سطح زندگی هر فرد می توانند بیشتر یا کمتر باشد. در جدول زیر بعضی از هزینه های جانبی دانشجویان آلمان را برای شما عزیزان بررسی کرده ایم

اطلاعاتهزینه
غذا۱۶۰ یورو
لباس۴۲ یورو
تفریح۸۱ یورو
حمل و نقل۹۴ یورو
تلفن، اینترنت۳۱ یورو
کار و مطالعه۲۰ یورو

دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، باید منتظر دریافت ویزای تحصیلی خود باشند و مبلغی معادل ۷۵یورو برای دریافت آن پرداخت کنند. به علاوه باید اثبات کنند که سالانه تمکن مالی به مبلغ ۱۰،۲۳۶ یورو نیز دارند تا دولت بدانند که این فرد بدون وجود کار نیز می توانند هزینه خود را بپردازد. در دانشگاه های آلمان هزینه بیمه درمانی از تمامی دانشجویان دریافت می شود که مبلغی معادل ۸۰ یورو در سال است.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان و وضعیت کار دانشجویی

دانشگاه های آلمان برای بهبود وضعیت مالی دانشجویان خود برای آنها کار دانشجویی ایجاد می کنند. هر دانشگاه به دانشجویان خود در هفته اجازه کار بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت را می دهد. برای دریافت کار دانشجوی  باید ابتدا اجازه کار را از دانشگاه دریافت کرده و سپس به کارفرما تحویل داده شود.

مبلغ دریافتی کار دانشجویی

برای دانشجویانی که جزو اتحادیه اروپا هستند ساعت کار تا ۱۲۰ ساعت در هفته می رسد. حداقل مبلغ دستمز دانشجویان ۸.۵ یورو به ازای هر ساعت است. اگر دانشجویان در هفته بتوانند ۲۰ ساعت کار کنند قادر هستند ۱۰۰ درصد از هزینه های زندگی خود را بپردازند.

ویزای همراه و شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

داوطلبان برای دریافت ویزای همراه تنها همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را می توانند به سفارت معرفی کنند. درصورتی که فرزندان آن ها بالای ۱۷ سال باشند یا پدر و مادر داوطلبان به آنها وابسته باشند، می توانند برای ویزای همراه تقاضا دهند.

مدت زمان پروسه اخذ ویزای تحصیلی آلمان

یکی از مهم ترین دغدغه های هر فرد، طول مدتی است که برای دریافت ویزا صرف می کند. در کشور ما نوبت سفارت آلمان برای دریافت ویزای تحصیلی به دلیل حجم بالای تقاضا معمولاً ۱8 ماه به طول می انجامد. البته کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا را دارند، مدت زمان پروسه اخذ ویزایشان کمتر از ۱۲ ماه است. تمامی مدرک تحصیلی برای مهاجرت به آلمان و مدارک شناسایی برای دریافت ویزای تحصیلی فردی و همراه لازم است، و باید به سفارت تقدیم شود.

سخن پایانی

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان بر اساس هر رشته می تواند متفاوت باشد. برای انتخاب درست بهتر است از مشاوره مهاجرت تحصیلی به آلمان استفاده کنید تا دچار هیچ مشکل یا انتخاب دانشگاه اشتباه نشوید. موسسه وکلای برگزیده اصطهباناتی می توانند با ارائه بهترین مشاوره مهاجرت تحصیلی به آلمان بسیاری از سوالات شما را پاسخ بدهد.

سوالات متداول درمورد شرایط مهاجرت تحصیلی به المان

  1. آیا دانشگاه های آلمان برای تحصیل بورسیه اعطا می کنند؟

بله، دانشگاه های آلمان بورسیه های زیادی دارند.

  1. آیا امکان مهاجرت و تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟

بله، دانشگاه های دولتی آلمان کاملاً رایگان هستند.

  1. مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آلمان کدام اند؟

کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پست دکترا.

  1. پرمخاطب ترین رشته های غیر پزشکی آلمان برای تحصیل کدام اند؟

مهندسی، مهندسی برق، حقوق، هنر نمایشی، تغذیه.

  1. زبان تدریس در دانشگاه های آلمان چیست؟

دانشگاه های آلمان هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی ارائه شده اند

  1. آیا دانشگاه های آلمان اجازه کار دانشجویی را به دانشجویان بین المللی می دهند؟

بله، هر دانشجو مجوز کار ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته را دارد.

  1. دریافت ویزای همراه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان چگونه است؟

ویزای همراه به همسر و فرزندان زیر ۱۸ یا بالای ۱۸ سال وابسته تعلق می گیرد.

  1. شرایط اقامت بعد از تحصیل به آلمان چگونه است؟

بعد از پیدا کردن شغل و ۵ سال پرداخت مالیات مالیات می توانید اقامت دائم آلمان را داشته باشید

  1. آیا آلمان کشور امنی برای مهاجرت و تحصیل است؟

بله، آلمان توانسته سطح امنیت ملی خود را همیشه بالا نگه دارد.

  1. شرایط مهاجرت تحصیلی و زندگی در آلمان چگونه است؟

آلمان از آن دسته کشور های پیشرفته و ارزان قیمتی است که سطح رفاهی خوبی را برای زندگی ارائه کرده است.

  1. مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان کدام است؟

مدارک هویتی، آخرین مدرک تحصیلی به همرا ریز نمرات و ترجمه، مدرک زبان آلمانی و انگلیسی.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام.من دیپلم تجربی دارم ۲۱ سالمه قصد دارم المان دندانپزشکی بخونم ایا برای تامین هزینه هام میتونم کار کنم اونجا ؟؟مدرک خیاطی هم دارم..

    1. با سلام و احترام
      بلهف کشور آلمان به دانشجویان خود اجازه کار 20 ساعت در هفته را اعطا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری