شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین

شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین

کشور جمهوری خلق چین که از پیشتازان آموزش پزشکی و طب سنتی محسوب می شود، در سال های اخیر به یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تبدیل شده است. بر همین اساس در این مقاله به بررسی چگونگی تحصیل در رشته دندانپزشکی این کشور و اخذ پذیرش و تحصیل در این رشته می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

  • چرا تحصیل دندانپزشکی در کشور چین؟
  • اهمیت دانشگاه های دندانپزشکی در چین
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین
  • مزایای تحصیل دندانپزشکی در کشور چین
  • برنامه تحصیلی دوره دندانپزشکی چین
  • آزمون ورودی دندانپزشکی چین
  • زبان تحصیل در دانشگاه های چین
  • تحصیل رایگان دندانپزشکی چین
  • شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی چین
  • تحصیل دندانپزشکی چین به زبان انگلیسی
  • ویزای تحصیلی چین
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی XVISA چین
  • هزینه های تحصیل و زندگی در چین
  • اخذ پذیرش دانشگاه دندانپزشکی چین
  • برترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین
  • میزان رضایت دانشجویان ایرانی در کشور چین
  • دلایل تحصیل در رشته دندانپزشکی چین
  • دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱
  • سخن آخر
  • سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در کشور چین

چرا تحصیل دندانپزشکی در کشور چین؟

کشور چین که پرجمعیت ترین و سومین کشور پهناور جهان محسوب می شود، بزرگترین صادر کننده و دومین واردکننده بزرگ کالا به داخل کشور می باشد. این کشور که یکی از کهن ترین تمدن های جهان است، با تولید ناخالص داخلی ۴۹۶.۹ تریلیون دلار در سال دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از کشور آمریکا به شمار می آید. این کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان اپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه ۲۰ است. این کشور که دارای بزرگترین ارتش دنیا است، از لحاظ نظامی و اقتصادی و سیاسی یک ابر قدرت محسوب می شود.کشور چین با رشد سریع اقتصاد در حال رقابت با بزرگترین اقتصاد جهان است. کشور چین به عنوان یکی از قطب های سیاسی و اقتصادی جهان نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد. برخورداری از سیستم آموزشی برتر، وجود دانشگاه هایی با رتبه ها و رنکینگ های جهانی از موارد جذب مهاجران تحصیلی به این کشور پهناور محسوب می شود. این کشور با توسعه سیستم آموزشی خود با تاکید بر رشته های علوم مهندسی و ریاضیات به عنوان دومین کشور منتشر کننده مقاله های علمی و تحقیقی در دنیا محسوب می شود.

ابر کامپیوترهای این کشور از قدرتمندترین ابر کامپیوترهای جهان به شمار می آید. این کشور پهناور و پرجمعیت با دارا بودن میراث غنی و تاریخ باشکوه و بی نظیر بنا به گوناگونی جاذبه های تاریخی و طبیعی مهاجران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور زیبا را دارند، معیارهای مهمی چون کیفیت زندگی، امنیت، ثبات اقتصادی و توانایی تامین هزینه های تحصیل حائز اهمیت می باشد.پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، وجود رشته های متنوع دانشگاهی، اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشجویان موجب شده است تا این کشور صنعتی و پیشرفته به یکی از جذاب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی جهان تبدیل شود.سازمان توسعه همکاری های اقتصادی گزارش داده است که تا پایان سال ۲۰۴۰ اقتصاد کشور چین از اقتصاد کشور آمریکا در حدود ۷۷ درصد بیشتر افزایش خواهد داشت. این کشور آسیایی پیشرفته در ۳۰ سال گذشته دارای سریع ترین رشد اقتصادی در جهان بوده است. این کشور با ارائه رشته های پزشکی و دندانپزشکی با هزینه های مقرون به صرفه و ارزان به یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای متقاضیان علاقمند به تحصیل در این رشته ها تبدیل شده است.

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی چین از این مزیت خاص برخوردار هستند که هزینه تحصیل پزشکی در چین در حدود ۷۰ درصد از کشور آمریکا ارزان تر است. خبر خوب برای متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در این کشور این است که بیشتر دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این کشور مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران می باشند. در واقع این موضوع یکی از دغدغه های متقاضیانی است که خواستار بازگشت به کشور خود پس از تمام شدن دوره تحصیلی می باشند.بر این اساس مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به بررسی پذیرش در رشته دندانپزشکی کشور چین پرداخته اند. اگر قصد تحصیل دندانپزشکی در چین را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشد.

اهمیت دانشگاه های دندانپزشکی چین

برخورداری از اساتید مجرب و با پشتوانه علمی بالا موجب شده است تا دانشجویان بین المللی کشور چین را محل مناسبی برای تحصیل دندانپزشکی بدانند. کالج ها و دانشگاه های دندانپزشکی این کشور با ارائه امکانات آموزشی پیشرفته و مدرن و آزمایشگاه های مجهز زمینه لازم در جهت مهارت ورزی و کسب تجربه و علم و دانش را برای دانشجویان فراهم می کنند.تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور و بهره مندی دانشجویان از کتابخانه های بزرگ و تجهیزات کامپیوتری مدرن و ارائه دوره های آموزش کامپیوتر به منظور استفاده دانشجویان بر اساس استاندرادهای بین المللی و وجود کتاب های مرجع و کتاب های درسی به زبان انگلیسی از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های دندانپزشکی این کشور محسوب می شود.در حال حاضر در حدود ۴۵ دانشگاه در چین دروس خود را به زبان انگلیسی تدریس می کنند که این امر موجب رشد گرایش دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور شده است. در آخرین رتبه بندی و رنکینگ جهانی QS در سال ۲۰۱۸ شش دانشگاه این کشور در رتبه زیر ۱۰۰ دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه های این کشور با سرمایه گذاری های کلان در بخش آموزش و تحصیل دانشگاهی سعی در تسهیل روند مهاجرت متقاضیان تحصیل در چین ، این کشور برتر آسیایی شده اند.

اهمیت دانشگاه های دندانپزشکی چین
اهمیت دانشگاه های دندانپزشکی چین

شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین

پایین بودن هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاهی و اهمیت دانشگاه های کشور چین موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از سرتاسر جهان برای تحصیل در این رشته ها روانه این کشور شوند. مهم ترین موردی که موجب ترغیب متقاضیان به تحصیل در این دو رشته در کشور چین می شود، این است که متقاضیان الزامی به شرکت در آزمون ورودی و یا شرکت در دوره پیش پزشکی مانند دوره پیش پزشکی پاتفک روسیه ندارند.متقاضی به منظور تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چین نیازمند دو مدرک مهم می باشند: مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶. طول مدت تحصیل در این دو رشته در حدود ۵ تا ۶ سال می باشد. از آن جا که دانشجویان پس از تمام شدن دوره آموزشی باید دوران کارآموزی خود را در بیمارستان ها و درمانگاه های کشور چین بگذرانند، مهارت و تسلط به زبان چینی حائز اهمیت می باشد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کشور چین

متقاضیانی که مشغول به تحصیل در رشته دندانپزشکی چین می باشند، از مزایای فراوانی برخوردار می شوند. از جمله مهم ترین این مزایا موارد زیر را می توان برشمرد:

  • بالا بودن کیفیت آموزشی دوره های جراحی دندان BDS، دانشگاه های دندانپزشکی کشور چین با ارائه دوره های جراحی دندان گام مهمی را در تحصیل بهینه دانشجویان دندانپزشکی برداشته اند. در واقع دانشجویان با برخورداری از امکانات آموزشی پیشرفته و وسایل مدرن و آزمایشگاه های مجهز زمینه لازم در جهت کسب علم و تجربه کافی به منظور اشتغال و یا ادامه تحصیل پس از تمام شدن دوره دندانپزشکی را فراهم می کنند.
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، هزینه تحصیل و زندگی در این کشور پیشرفته و ابرقدرت صنعتی در مقایسه با کشورهای آمریکا و دیگر کشورهای برتر اروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.
  • مورد تائید بودن برخی از برترین دانشگاه های این کشور از نظر وزارت بهداشت و علوم ایران، دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود بدون نگرانی از آینده شغلی و یا ادامه تحصیل در کشور خود می توانند به کشور خود بازگردند و در آن جا مشغول کار و طبابت و یا ادامه تحصیل شوند.
  • بالا بودن کیفیت آموزشی، بسیاری از دانشگاه های کشور چین در میان برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. در رتبه بندی و رنکینگ های جهانی برترین دانشگاه های جهانQS در سال ۲۰۲۰ برخی از دانشگاه های این کشور دارای رتبه های زیر ۳۰۰ می باشند.
  • تحصیل به زبان انگلیسی، متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور چین از این مزیت برخوردار می باشند که بدون ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی می توانند در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند.
  • عدم اجبار در شرکت در دوره پیش دندانپزشکی، متقاضی تحصیل دندانپزشکی چین الزامی به شرکت در دوره پیشدندانپزشکی این کشور ندارد. اما متقاضیانی که در این دوره شرکت کنند از اولویت در ثبت نام و پذیرش در این رشته برخوردار می شوند.
  • اخذ سریع ویزای تحصیلی چین
  • پایین بودن هزینه های زندگی و خوابگاه های دانشجویی
  • عدم نیاز به آزمون ورودی برای پذیرش در رشته دندانپزشکی چین، در واقع متقاضیان نیاز به شرکت در آزمون ورودی دندانپزشکی این کشور ندارند، اما بالا بودن نمره های دروس پایه دبیرستان( شیمی، فیزیک و زیست شناسی و زبان انگلیسی) الزامی می باشد.
مزایای تحصیل دندانپزشکی در کشور چین
مزایای تحصیل دندانپزشکی در کشور چین

برنامه تحصیلی دوره دندانپزشکی چین

در کشور چین رشته دندانپزشکی جراحی دندان (Bachelor Of Dental Surgery) که به اختصار B.D.S و یا BChD شناخته می شود، لیسانس جراحی دندان است که با تحصیل در رشته دندانپزشکی این کشور به دانشجویان اعطا می شود. این مدرک در برخی کشورها DDS و یا DMD نامیده می شود و کسانی که این مدرک را اخذ کرده اند، دکتر دندانپزشک و یا جراح دندانپزشکی خوانده می شوند.طول مدت تحصیل در دوره دندانپزشکی چین در حدود ۵ تا ۶ سال می باشد. دانشجویان در طول ۴ تا ۵ سال به فراگیری دروس می پردازند و در سال آخر در بیمارستان ها و مراکز دندانپزشکی به کارآموزی و کار عملی می پردازند. به طور معمول زمان شروع دوره های دندانپزشکی چین در ماه سپتامبر( اواخر شهریور) و زمان پایان این دوره ها تا ماه ژوئن و جولای ( خرداد و تیر) در سال بعد می باشد.دانشجویان در سال آخر در بیمارستان ها به کارآموزی و کار عملی می پردازند. دانشجویان پس از تمام شدن دوره کارآموزی در بیمارستان ها باید در یک آزمون شرکت کنند و در صورتی که نمره لازم را کسب کنند، می توانند مدرک BDS را دریافت کنند.دانشجویان دوره دندانپزشکی در چین در طول مدت تحصیل خود واحدهای درسی زیر را به زبان انگلیسی فرا می گیرند:

  • آناتومی عمومی، بافت شناسی، جنین شناسی، داروشناسی، آسیب شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی
  • پزشکی عمومی، میکروب شناسی دهان و دندان، دندان مصنوعی، جراحی عمومی، دندان پزشکی ترمیمی
  • آسیب شناسی دهان و دندان، جراحی فک و صورت، دندان پزشکی پیشگیرانه، درمان لثه، درمان بیماری های دهان و دندان، ارتودنسی

آزمون ورودی دندانپزشکی چین

متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی چین نیاز به شرکت در هیچ گونه آزمون ورودی و کنکور پذیرش ندارند. البته عدم برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های دندانپزشکی این کشور به معنای تحصیل متقاضیان بدون محدودیت و شرایط خاص در این دانشگاه ها نمی باشد. اولین شرط پذیرش در رشته دندانپزشکی چین کمتر بودن سن متقاضی از ۲۵ سال می باشد. دیگر شرط مهم دارا بودن نمره ۶۰ درصد در دورس زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و زبان انگلیسی دوران دبیرستان می باشد. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی چین می توانند در دوره های پیش دندانپزشکی در کشور چین شرکت کنند. شرکت در این دوره های آمادگی الزامی نمی باشد، اما دانشگاه های دندانپزشکی کشور چین انتخاب متقاضیانی که این دوره پیشدندانپزشکی را گذرانده اند، در اولویت قرار می دهند. متقاضیان در این دوره آمادگی که در حدود ۵ ماه طول می کشد، به مرور و فراگیری دروس پایه دبیرستان مانند شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان انگلیسی می پردازند و در این حین می توانند زبان چینی را نیز فرا بگیرند.

آزمون ورودی دندانپزشکی چین
آزمون ورودی دندانپزشکی چین

زبان تحصیل در دانشگاه های چین

پایین بودن هزینه های تحصیل و بالا بودن کیفیت فضای آموزشی و دانشگاهی این کشور موجب شده است تا هر روز به تعداد مهاجران تحصیلی به این کشور شگفت آسیایی اضافه شود. دانشگاه های این کشور دارای امکانات آموزشی پیشرفته و آزمایشگاه های مدرن و سیستم های آموزشی نوین می باشد. خبر خوب برای متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند این است که ۱۹۰ دانشگاه کشور چین مورد تائید وزارت علوم و بهداشت ایران قرار دارد.متقاضیان برای تحصیل در این کشور باید به زبان چینی و یا انگلیسی مسلط باشند. به طور کلی متقاضیان فقط با تحصیل در این کشور نمی توانند اقامت این کشور را اخذ کنند، بلکه با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و اشتغال پس از فارغ تحصیلی متقاضی می تواند با لحاظ کردن موارد و شرایطی اقامت چین را اخذ کند.متقاضیانی که قصد تحصیل در یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان با کم ترین هزینه های تحصیل را دارند، کشور چین گزینه مناسبی است.

اگر متقاضی قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان چین را داشته باشد، نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی دارد.اگر متقاضی فاقد این مدرک باشد، می تواند در دوره های آزمون زبان انگلیسی در کالج ها و دانشگاه های کشور چین شرکت کند و پس از اخذ مهارت و نمره لازم تحصیل در دانشگاه های این کشور را شروع کند.

اگر متقاضی قصد تحصیل در دانشگاه های کشور چین را دارد که به زبان چینی تدریس می کنند، نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان چینی دارد. بدین منظور متقاضی باید در آزمون مهارت زبان چینی(Chinese Proficiency Test) شرکت کند. این آزمون در کشورهای مختلف برگزار می شود و الزامی به سفر به کشور چین برای شرکت در این آزمون وجود ندارد. حداقل نمره لازم برای قبولی در این آزمون ۱۱ می باشد اما برخی دانشگاه برای پذیرش به نمره های متفاوتی (از ۳ تا ۸ ) نیاز دارند.

تحصیل رایگان دندانپزشکی چین

متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی چین از روش های گوناگون می توانند هزینه زندگی در چین و هزینه تحصیل خود در این کشور را کاهش دهند. به طور کلی هزینه های شهریه تحصیل در رشته دندانپزشکی چین از پایین ترین شهریه های دندانپزشکی جهان محسوب می شود، اما دانشجویان با اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی می توانند امکان تحصیل رایگان را فراهم کنند.بورسیه های تحصیلی هزینه های شهریه، خوابگاه و محل اقامت دانشجویی، هزینه بیمه دانشجویی و هزینه های زندگی دانشجو را پوشش می دهد. بورسیه های تحصیلی دانشگاه های چین را انجمن کنفسیوس به دانشجویان ارائه می دهد. دانشجویان با دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی می توانند هزینه های زندگی و تحصیل خود در کشور چین را تامین کنند. در برخی موارد علاوه بر این بورسیه ها، ماهانه مبلغی نیز به عنوان حقوق به دانشجو اعطا می شود.در کشور چین تحصیل رایگان وجود ندارد و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه و هزینه های تحصیل می باشد. اما دانشجویان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و همچنین اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین کنند. دانشجویان با اخذ مجوز کار دانشجویی مجاز به کار هفتگی از ۱۰ تا ۳۰ ساعت می باشند.دانشجویان پس از فارغ تحصیلی در چین می توانند برای اخذ اقامت چین به کار و اشتغال بپردازند و با یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. دانشجویان با تجربه و مهارت کاری کسب شده در دوران دانشجویی به واسطه اشتغال دانشجویی می توانند زمینه لازم را در اشتغال پس از فارغ تحصیلی فراهم کنند. دانشجویان از روش های دیگر مانند ازدواج با تبعه چین، سرمایه گذاری و ثبت شرکت نیز اقامت این کشور را اخذ کنند.

تحصیل رایگان دندانپزشکی چین
تحصیل رایگان دندانپزشکی چین

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی چین

متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی چین باید واجد شرایطی باشد. یکی از شرایط مهم آن محدودیت سنی است. متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد نباید بیشتر از ۳۲ سال و در مقطع دکترا بیشتر از ۴۰ سال داشته باشد. اگر متقاضی فارغ تحصیل دانشگاه های چین باشد، مدت زمان اخذ مدرک تحصیلی وی نباید بیشتر از یک سال باشد. متقاضی برای اخذ بورسیه های تحصیلی باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • کپی مدارک تحصیلی
  • ارائه رزومه و سوابق علمی تحصیلی
  • ارائه مقاله های پژوهشی و تحقیقی
  • ارائه دو توصیه نامه از اساتید
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست بورسیه
  • بالا بودن سطح علمی و نمره های متقاضی

تحصیل دندانپزشکی چین به زبان انگلیسی

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کشور چین عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در این رشته ها را دارند، باید به زبان انگلیسی مسلط و دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۵.۵ تا ۶ باشند. اگر متقاضی فاقد این مدرک مهارت زبانی باشد، می توانند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند که در کالج های کشور چین برگزار می شود و با کسب نمره و مهارت لازم تحصیل در رشته دندانپزشکی این کشور را شروع کند.علی رغم زبان تدریس در این دانشگاه ها که انگلیسی می باشد و طبعا مهارت در این زبان به عنوان یک امتیاز مثبت برای تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور چین محسوب می شود، اما فراگیری زبان چینی برای دانشجویان امری ضروری به نظر می رسد چرا که دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی ناگزیر از حضور در اجتماع مردم و کارآموزی در بیمارستان ها و ارتباط با مردم این کشور می باشد.از دانشجویان بین المللی انتظار نمی رود که از ابتدای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی مدرک زبان چینی ارائه دهند یا در این زبان تسلط داشته باشند، اما انتظار می رود که در طی ۴ تا ۵ سال تحصیل در این کشور تلاش کنند تا این زبان را بیاموزند تا در آینده در جهت ارتباط با بیماران و کارآموزی در بیمارستان ها با مشکل مواجه نشوند. البته تدریس زبان چینی در دانشگاه های کشور چین اجباری است و همه دانشجویان باید این زبان را فرا گیرند.

تحصیل دندانپزشکی چین به زبان انگلیسی
تحصیل دندانپزشکی چین به زبان انگلیسی

ویزای تحصیلی چین

کشور چین برای متقاضیان تحصیل در این کشور دو نوع ویزا را در نظر گرفته است:

  • ویزای نوع X1: این نوع ویزای برای متقاضیانی صادر می شود که به منظور تحصیل و یا کار برای مدت بیش از ۶ ماه قصد اقامت در این کشور را دارند. متقاضیانی که این نوع ویزا را دریافت کرده اند، می توانند ۳۰ روز پس از ورود به این کشور از دفتر امنیت عمومی این کشور درخواست مجوز اقامت موقت کنند. مدت زمان اعتبار این مجوز اقامت موقت چین از ۶ ماه تا ۵ سال متغیر است.
  • ویزای نوع X2: این نوع ویزا برای متقاضیانی صادر می شود که به منظور تحصیل و یا کار برای مدت کمتر از ۶ ماه قصد اقامت در این کشور را دارند. متقاضیانی که این نوع ویزا را دریافت می کنند، می توانند فقط در زمان مشخص شده در ویزا در این کشور اقامت کنند. این افراد با در دست داشتن این ویزا نیازی به درخواست برای مجوز اقامت موقت ندارند.

به طور کلی متقاضیان اخذ ویزای نوع X چین نمی توانند در این کشور مشغول به کار شوند. متقاضیان تحصیل در کشور چین در صورتی که مجوز کار پاره وقت دانشجویی و یا کارآموزی را اخذ کنند، می توانند با اطلاع دانشگاه مجوز کار را اخذ کنند. اگر دانشجویی در حین تحصیل بدون اخذ مجوز کار دانشجویی مشغول به کار شود و یا از مدت زمان مشخص شده برای کار بیشتر کار کند، به شدت با وی برخورد می شود و عواقب تخطی از قوانین چین منجر به توقف کار و تحصیل و حتی اخراج از این کشور می شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی XVISA چین

متقاضیان تحصیل در کشور چین باید در ابتدا از دانشگاه مورد نظر پذیرش تحصیلی را دریافت کنند و سپس با مراجعه به سفارت چین ویزای تحصیلی این کشور را اخذ کنند. مدارک لازم به منظور اخذ ویزای تحصیلی چین عبارت است از:

  • ارائه پاسپورت معتبر با اعتبار ۶ ماه
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی چین
  • اصل و کپی فرم پذیرش دانشگاه و یا کالج
  • اصل و کپی فرم درخواست پذیرش تائیدی دانشجویان خارجی ( JW201 و JW202) برای متقاضیان ویزای نوع X1

مدت زمان اعتبار این ویزا تا ۳ ماه می باشد. متقاضی برای صدور این نوع ویزای تحصیلی باید در حدود ۱۰۰ دلار تا ۱۴۰ دلار هزینه کند.

هزینه های تحصیل و زندگی در چین

علی رغم هزینه های زیاد زندگی در شهرهای شانگهای و پکن چین، دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور می توانند با مدیریت مالی هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند. البته هزینه های زندگی هر فرد به سبک زندگی و الگوی مصرف و چگونگی مدیریت زندگی وی بستگی دارد. اما در این کشور گران نیز دانشجویان می توانند با مدیریت مالی درست هزینه های خود را تامین کنند.

دانشجویان برای هزینه خوابگاه دانشجویی باید در حدود ۱۵۰ دلار تا ۴۰۰ دلار را هزینه کنند. اگر دانشجویی تمایل به اقامت و زندگی در آپارتمان های خصوصی را داشته باشد، باید ماهانه در حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰ دلار بر اساس شهر و امکانات این آپارتمان هزینه کند. برخی دانشجویان گزینه اقامت در کنار صاحبخانه و نوعی زندگی مشارکتی را انتخاب می کنند که هزینه این نوع اقامت ماهانه در حدود ۳۵۰ دلار تا ۵۵۰ دلار می باشد.

اگر دانشجویی از سلف سرویس دانشگاه وعده های غذایی خود را تامین کند، باید در حدود یک تا ۴ دلار هزینه کند. به طور متوسط هزینه خورد و خوراک برای یک دانشجوی مشغول به تحصیل در چین ماهانه در حدود ۱۵۰ دلار تا ۲۰۰ دلار می باشد. سوپر مارکت های زنجیره ای مانند والمارت گزینه های خوبی برای تهیه مایحتاج روزانه به قیمت مناسب می باشد. هزینه حمل و نقل عمومی ماهانه در حدود ۱۵ دلار می باشد. دانشجویان باید هر ۶ ماه در حدود ۶۰ دلار برای بیمه سلامت پزشکی خود بپردازند.

هزینه های تحصیل و زندگی در چین
هزینه های تحصیل و زندگی در چین

هزینه های دیگر مانند هزینه خرید کتاب و لوازم تحصیل در حدود ۵۰ دلار تا ۸۰ دلار است. به طور کلی می توان گفت که هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ چین مانند پکن، شانگهای و گوانگژو ماهانه در حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ دلار می باشد که طبعا این میزان در شهرهای کوچک تر کاهش می یابد و به حدود ۲۵۰ دلار تا ۵۰۰ دلار می رسد. در شهر پکن که از گران ترین شهرهای چین محسوب می شود، دانشجویان در برخی اوقات به هزینه ماهانه ۱۰۰۰ دلار برای تامین هزینه های زندگی خود نیاز دارند. در شهر شانگهای این مبلغ تا حدودی کاهش یافته و به ۸۵۰ دلار در هر ماه می رسد.

هزینه های تحصیل در رشته دندانپزشکی چین سالانه در حدود ۶۰۰۰ دلار تا ۷۰۰۰ دلار می باشد. دانشجویان باید در ابتدای هر سال تحصیلی شهریه خود را پرداخت کنند. اگر دانشجویی قصد شرکت در دوره آمادگی پیشدندانپزشکی را داشته باشد، باید در حدود ۳۰۰۰ دلار برای هزینه این دوره پرداخت کند. برخی از دانشگاه ها خوابگاه های دانشجویی با قیمت مناسب دانشجویی را به دانشجویان ارائه می دهند. استفاده از غذای سلف سرویس دانشگاه و حمل و نقل عمومی نیز کمک زیادی به تامین هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور می کند.

اخذ پذیرش دانشگاه دندانپزشکی چین

متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی چین باید به منظور پذیرش در دانشگاه های این کشور مدارکی را ارائه دهد. از مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  • ارائه مدرک دیپلم و ریزنمره های تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه آن ها
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمره های آن به همراه ترجمه آن ها، برای متقاضیان ایرانی دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی و یا علوم ریاضی الزامی می باشد.
  • ارائه پاسپورت معتبر با اعتبار ۶ ماه
  • ارائه فرم معاینه پزشکی و سلامت جسمی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس ۵.۵ و یا ارائه گواهی نامه های معتبر گذراندن دوره های زبانی
  • گواهی سوپیشینه
  • دارا بودن نمره ۶۰ درصد در دروس شیمی و زیست شناسی و فیزیک دبیرستان
  • دارا بودن ویزای تحصیلی
اخذ پذیرش دانشگاه دندانپزشکی چین
اخذ پذیرش دانشگاه دندانپزشکی چین

برترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین

دانشگاه های کشور چین به دلیل بالا بودن کیفیت آموزشی همواره در فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار دارد. از میان برترین دانشگاه های پزشکی چین و دندانپزشکی این کشور، ۱۰ دانشگاه زیر در رتبه بندی و رنکینگ سایت CUCAS در بالاترین فهرست رتبه بندی قرار دارند:

  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی پکن
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی سی چوان
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نظامی فورت ملیتری
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی شانگهای جیاو تانگ
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نانجینگ
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ووهان
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی سان یاتسن
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی کاپیتال
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی چین
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ژجیانگ

در ادامه به شرح تاریخچه و ویژگی های چند دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی برتر کشور چین می پردازیم:

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ژنگرو

دانشگاه ژنگرو با کمک های مالی دولت چین و مردم این کشور در سال ۱۹۲۸ تاسیس شد. دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ژنگرو چین که مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران می باشد در بخش شمالی این کشور قرار دارد. این دانشگاه دارای خوابگاه می باشد و خوابگاه های پسران و دختران آن مجزا است. زبان تدریس رشته های پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه زبان انگلیسی است.دانشجویان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه باید در حدود ۳۵ هزار یوان هزینه کنند. در حدود ۲۰۰۰ دانشجو از ۹۱ کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می کنند. تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه به نسبت دیگر دانشگاه های جهان ارزان تر است. دانشگاه ژنگرو بخشی از منابع مالی خود را به منظور حمایت از دانشجویان بین المللی در جهت تحقیق و پژوهش ارائه کرده است.به طور کلی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور چین نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کنکور برای پذیرش در این رشته ها نمی باشند و می توانند به طور مستقیم برای تحصیل در این کشور اقدام کنند.

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی شاندونگ

دانشگاه شاندونگ چین در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد و به عنوان اولین موسسه آموزش عالی در استان شاندونگ مشغول فعالیت شد. در سال ۲۰۰۰ دانشگاه شاندونگ قدیمی و دانشگاه پزشکی شاندونگ و دانشگاه صنعتی شاندونگ با ترکیب با هم دانشگاه جدید شاندونگ را به وجود آوردند. این دانشگاه که از مدرن ترین دانشگاه های چین می باشد، در سال های اخیر به موفقیت ها و پیشرفت های فراوانی نائل شده است. رشته های تحصیلی این دانشگاه رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، اقتصاد، حقوق، ادبیات و غیره می باشد.در سال ۲۰۰۶ کالج دندانپزشکی این دانشگاه شروع به کار کرد. این کالج دندانپزشکی شامل ۴ بخش آموزشی بیماری های دهان و دندان، جراحی های فک و صورت، پروتزهای دهان و دندان و ارتودنسی دهان و دندان می باشد. این کالج دارای ۲ بخش آموزشی و یک واحد تحقیقاتی شامل مهندسی پریودنتال بافت، توسعه و تنظیم ژنتیکی، میکروب شناسی دهان و ایمپلنت دهان می باشد. کالج دندانپزشکی شاندونگ از جمله اولین کالج برای ارائه خدمات دندانپزشکی در چین می باشد.

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی دالیان

دانشگاه علوم پزشکی دالیان در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. دانشگاه دالیان جدید از ادغام کالج پزشکی کانتی و موسسه فناوری دالیان تشکیل شده است. دانشگاه دالیان در سال ۱۹۵۰ به کالج پزشکی مستقل دالیان تبدیل شد. این دانشگاه متشکل از ۵۰ دانشمند قدیمی و اساتید برتر پزشکی، آکادمی علوم چین شن ژن، دکتر ژانگ یی، دکتر وو شیانگ و اساتید برجسته دیگر و پرسنل پزشکی می باشد. این کالج در علوم پایه و علوم بالینی دهان و دندان مدرک کارشناسی ارشد به دانشجویان اعطا می کند. برخی از اساتید این کالج دندانپزشکی مدارک دندانپزشکی خود را از کشورهای برتر جهان اخذ کرده اند. دانشجویان در این کالج برتر می توانند از سیستم آموزش دندان و قالب سازی، آزمایشگاه چند رسانه ای و امکانات دیگر برخوردار شوند.

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی سیچوان

دانشگاه سیچوان در سال ۱۹۲۸ به عنوان کالج دندانپزشکی و پروتز تاسیس شد. این بیمارستان که در سال ۲۰۰۱ با کالج غرب چین ادغام شد، به عنوان یکی از برترین منابع دندانپزشکی چین محسوب می شود. این کالج خدمات درمانی دهان و فک و صورت را به تعداد بسیار زیادی از ساکنین مناطق غربی چین ارائه می دهند. این بیمارستان دارای ۱۲۸ عضو ارشد هیئت علمی، ۳۸ دکترا و ۲۴ واحد تحقیقاتی می باشد.در واحدهای تحقیقات این بیمارستان درمان بیماری های دهان و دندان، جراحی فک و صورت، پروتز و ارتودنسی ارائه می شود. در این بیمارستان برنامه های رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دندانپزشکی و پزشکی ارائه شده است. بخش دندانپزشکی این دانشگاه در سال ۱۹۳۶ تاسیس شده است و پروژه های مهم ملی مانند پروژه های ملی ۹۷۳ و پروژه ملی ۸۶۳ به عنوان پروژه های عظیم ملی چین در استان سیچوان چین در این دانشگاه اجرا شده است.

میزان رضایت دانشجویان ایرانی در کشور چین

میزان رضایت مندی دانشجویان تحصیلی از مهاجرت به کشور چین در حدود ۵۰ درصد است. این میزان به نسبت رضایتمندی دانشجویان در کشورهای اروپایی چندان بالا نمی باشد اما پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود. میزان رضایتمندی مهاجران تحصیلی که در دانشگاه های زبان چینی تحصیل کرده اند در حدود ۸۹ درصد می باشد. متقاضیان فراوانی از کشور ایران اقدام به مهاجرت به این کشور کرده اند. این افراد بنا به شباهت های آب و هوایی و پایین بودن هزینه های اجاره مسکن و اقامت در مناطق شمالی و مرکزی این کشور تحصیل و زندگی می کنند.به طور کلی شرایط زندگی و تحصیل در این کشور برای ایرانیان مناسب است. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و اعتبار مدارک صادر شده موجب شده است تا هر روز به تعداد ایرانی های مشتاق به تحصیل در این کشور افزوده شود. به طور کلی وجود کنکور سراسری و موانع دیگر در کشور ایران موجب شده است تا جوانان ایرانی به برآوردن آرزوهای خود در پوشیدن لباس سفید پزشکی و دندانپزشکی در کشور چین فکر کنند که بدون برگزاری کنکور و آزمون ورودی آرزوی آن ها را برآورده می کند.کشور مهاجرپذیر چین علی رغم جمعیت زیاد این کشور دارای سیستم های درآمدزایی فراوان و فرصت های شغلی برای متقاضیان است. این کشور در فهرست ۱۰ کشور مهاجرپذیر برای مهاجران ایرانی قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ بیشترین میزان مهاجرت از کشور ایران به این کشور بوده است. مهاجران ایرانی سعی می کنند در ۶ ماه اول ورود به این کشور به فراگیری زبان چینی اقدام کنند.

دلایل تحصیل در رشته دندانپزشکی چین

رنامه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی چین مطابق با استانداردهای بین المللی و دارای کیفیت آموزشی در سطح بالایی می باشد. جدا از این که این کشور از مقرون به صرفه ترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی جهان می باشند، اعتبار مدارک پزشکی و دندانپزشکی صادر شده از دانشگاه های این کشور موجب شده است تا بسیاری از فارغ تحصیلان این دو رشته از افراد مهم و شناخته شده جهانی در زمینه های تحقیق و پژوهش و تکنولوژی های مدرن در رشته پزشکی و دندانپزشکی محسوب شوند.دلایل زیادی وجود دارد که متقاضیان در سراسر جهان رشته دندانپزشکی این کشور پهناور و پرجمعیت را برای تحصیل انتخاب می کنند. از مهم ترین این دلایل می توان موارد زیر را نام برد:

  • مدارک صادر شده از دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی چین در همه کشورهای جهان معتبر و مورد تائید می باشد و فارغ تحصیلان با این مدرک می توانند در هر کشور جهان مشغول کار و طبابت و یا ادامه تحصیل شود.
  • فارغ تحصیلان دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین می توانند در آزمون های ملی کشور چین شرکت کنند و در صورت پذیرش در این کشور مشغول کار شوند. دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین مورد تائید سازمان بهداشت جهانی می باشد.
  • از آن جا که بیشتر دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی دارای رتبه های زیر ۵۰۰ می باشند، مدارک فارغ تحصیلان در درجه اعتبار و ارزش مدارک دانشگاه های آمریکا و کشورهای اروپایی می باشد.
  • وجود آزمایشگاه های مدرن و کتابخانه های مجهز و زیرساخت های مناسب آموزش دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین شرایط لازم در جهت فراگیری واحدهای عملی و تئوری را مطابق شرایط و استانداردهای جهانی فراهم می کند.
  • وجود خوابگاه های دانشجویی استاندارد با فضای کافی و امکانات دانشجویی دانشگاه ها زمینه لازم را برای تحصیل آسان و در امنیت و آرامش برای دانشجویان فراهم می کند.
  • روند پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی چین به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکا راحت تر می باشد. عدم وجود آزمون ورودی و وجود دانشگاه های انگلیسی زبان و پایین بودن هزینه های تحصیل از جمله مهم ترین موارد در پذیرش سهل و راحت متقاضیان در رشته دندانپزشکی چین محسوب می شود.
  • تاریخ غنی و فرهنگ پربار و موفقیت های اخیر این کشور در صنعت و تکنولوژی و فناوری موجب شده است تا این ابرقدرت صنعتی جذابیت فراوانی برای مهاجران تحصیلی در سرتا سر جهان داشته باشد.
  • افزایش تعداد دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف جهان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی چین موجب می شود تا دانشجویان در حین تحصیل با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوند.
  • دانشجویان با تحصیل در رشته دندانپزشکی چین از مزیت شهریه ارزان و مقرون به صرفه نسبت به کشورهای دیگر برخوردار می شوند. این کشور را می توان ارزان ترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی دانست چرا که هزینه شهریه دوره دندانپزشکی در این کشور برای ۶ سال تحصیلی این رشته در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار تا ۵۰.۰۰۰ دلار می باشد، در حالی که هزینه شهریه تحصیل این رشته در دانشگاه های آمریکا در حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار تا ۲۰۰.۰۰۰ دلار می باشد. علاوه بر هزینه شهریه رشته های پزشکی و دندانپزشکی، هزینه زندگی در این کشور نیز پایین و به صرفه می باشد.
  • دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی چین از مزیت زندگی در یک فضای امن و باثبات برخوردار می باشند. سخت گیری های مراجع قانونی چین در مورد اجرای قوانین اجتماعی و تبعیت از مقررات موجب شده است تا این کشور از نرخ جرم و جنایت کمتری برخوردار باشد. دولت چین به منظور حمایت و حفظ امنیت و آرامش مهاجران تحصیلی تدبیرهای خاصی را در نظر گرفته است.
دلایل تحصیل در رشته دندانپزشکی چین
دلایل تحصیل در رشته دندانپزشکی چین

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی چین مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱

یکی از نگرانی های متقاضیان ایرانی برای تحصیل در کشورهای خارجی مورد تائید بودن آن دانشگاه از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجو با تمام شدن دوره پزشکی و دندانپزشکی خود اگر قصد بازگشت به کشور خود را داشته باشد، با مورد تائید بودن دانشگاه و مدارک دانشگاهی صادر شده در آن کشور با خیال راحت به کشور خود بازمی گردد و به اشتغال و طبابت می پردازد و یا به تحصیل خود ادامه می دهد.بر اساس رای صادره در جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در مورد بازنگری در فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت در مورد ورودی های سال های تحصیلی ۲۰۲۰۲۰۲۱، فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قرار زیر می باشد:

با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نظر گرفتن سه نظام رتبه بندی و رنکینگ جهانی QS، Times و Shanghai فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت برای ورودی های سال تحصیلی ۲۰۲۰۲۰۲۱ مشخص شد. بر اساس رای صادر شده در جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در مورد بازنگری فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت متبوع برای ورودی های سال تحصیلی ۲۰۲۰۲۰۲۱ به شرح زیر می باشد.این فهرست هر سال مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته و در سال تحصیلی مذکور صرفا دانشگاه های موجود در این فهرست جهت ادامه تحصیل مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند.علاوه بر این با توجه به مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، امکان انتقال دانشجویان به داخل کشور که از ابتدای سال ۲۰۱۹ تحصیل خود را در یکی از دانشگاه های مورد تائید خارج از کشور آغاز کرده اند، ممنوع است و در صورت تمام شدن دوره تحصیلی این افراد، مدارک صادره بر طبق ضوابط اعلام شده قابل ارزشیابی می باشد:

  • ۱Peking University
  • ۲Fudan University
  • ۳Shanghai jiao Tong University
  • ۴Tsinghua University
  • ۵Shanghai University
  • ۶Sun YatSen University
  • ۷Zhejiang University
  • ۸Nanjing University
  • ۹Central South University
  • ۱۰Huazhong University of Science and Technology
  • ۱۱SiChuan University
  • ۱۲Tongji University
  • ۱۳University of Science and Technology of China
  • ۱۴Wuhan University
  • ۱۵China agricultural university
  • ۱۶Xiamen University
  • ۱۷University of Chinese Academy of Science
  • ۱۸Soochow University
  • ۱۹Nankai University
  • ۲۰Capital Medical University
  • ۲۱Ocean University of China
  • ۲۲Tianjin University
  • ۲۳Jinan University
  • ۲۴Xian jiaotong University
  • ۲۵Jilin University
  • ۲۶Zhengzhou University
  • ۲۷Southeast University
  • ۲۸Beijing university of Chinese medicine

سخن آخر

در این مقاله چگونگی اخذ پذیرش و تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور چین مورد بررسی دقیق و علمی قرار گرفت و دانشگاه های برتر دندانپزشکی چین ارائه شد. از مجموع موارد ذکر شده در این مقاله می توان این طور نتیجه گیری کرد که در حال حاضر رشته دندانپزشکی چین از ارزان ترین و بهترین رشته های مورد نظر برای مهاجران تحصیلی ایرانی محسوب می شود. یکی از مهم ترین موارد جذب مهاجران تحصیلی به این کشور عدم برگزاری آزمون سراسری و کنکور ورودی برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی این کشور می باشد.زبان تدریس این کشور که به زبان انگلیسی می باشد از دیگر مزیت مهم تحصیل در این رشته در کشور چین است. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و همچنین اعتبار مدارک علمی صادر شده از دانشگاه های دندانپزشکی چین موجب می شود تا دانشجویان با خیال راحت در این دانشگاه ها مشغول تحصیل شوند و پس از فارغ تحصیلی در هر کشور جهان به کار و طبابت بپردازند. خبر خوب برای متقاضیان ایرانی این است که بسیاری از دانشگاه های برتر دندانپزشکی کشور چین مورد تائید وزارت بهداشت ایران قرار دارند. بر این اساس دانشجوی فارغ تحصیل در صورت بازگشت به کشور خود می تواند به طبابت و یا ادامه تحصیل بپردازد. با توجه به مزیت های ذکر شده و عدم وجود موانعی همچون کنکور و آزمون های ورودی رشته دندانپزشکی چین یکی از ارزان ترین و بهترین گزینه های تحصیل در خارج از کشور می باشد. البته اگر قصد تحصیل در این رشته در کشور چین را دارید، بهتر است در کلاس های آمادگی زبان انگلیسی آیلتس شرکت کنید تا زمینه لازم در جهت کسب مهارت زبانی لازم برای تحصیل در دندانپزشکی چین را فراهم کنید.

اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی چین را دارید، اما هنوز در اتخاذ یک تصمیم درست و مناسب مردد می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه مهاجرتی و حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی بهره مند شوید. مشاوران این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد همه تلاش خود را به کار می بندند تا بهترین گزینه مهاجرت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در چین

1- دو شرط مهم تحصیل دندانپزشکی در چین چیست؟

متقاضیان الزامی به شرکت در آزمون ورودی و یا شرکت در دوره پیش پزشکی مانند دوره پیش پزشکی پاتفک روسیه ندارند. متقاضی به منظور تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی چین نیازمند دو مدرک مهم می باشند: مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶

2- آیا شرکت در دوره های پیش دندانپزشکی چین برای متقاضیان الزامی است؟

شرکت در این دوره های آمادگی اجباری نمی باشد، اما دانشگاه های دندانپزشکی کشور چین انتخاب متقاضیانی که این دوره پیشدندانپزشکی را گذرانده اند، در اولویت قرار می دهند. متقاضیان در این دوره آمادگی که در حدود ۵ ماه طول می کشد، به مرور و فراگیری دروس پایه دبیرستان مانند شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان انگلیسی می پردازند و در این حین می توانند زبان چینی را نیز فرا بگیرند.

3- آیا تحصیل رایگان دندانپزشکی چین امکان پذیر است؟

بورسیه های تحصیلی، هزینه های شهریه، خوابگاه و محل اقامت دانشجویی، هزینه بیمه دانشجویی و هزینه های زندگی دانشجو را پوشش می دهد. دانشجویان با دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی می توانند هزینه های زندگی و تحصیل خود در کشور چین را تامین کنند. در برخی موارد علاوه بر این بورسیه ها، ماهانه مبلغی نیز به عنوان حقوق به دانشجو اعطا می شود.در کشور چین تحصیل رایگان وجود ندارد و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه و هزینه های تحصیل می باشد. اما دانشجویان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی و همچنین اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین کنند.

4- شرایط تحصیل دانشجویانی که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشند، چگونه است؟

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کشور چین عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در این رشته ها را دارند، باید به زبان انگلیسی مسلط و دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۵.۵ تا ۶ باشند. اگر متقاضی فاقد این مدرک مهارت زبانی باشد، می توانند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند که در کالج های کشور چین برگزار می شود و با کسب نمره و مهارت لازم تحصیل در رشته دندانپزشکی این کشور را شروع کند.

5- آیا دانشجویان دندانپزشکی چین الزام به فراگیری زبان چینی دارند؟

فراگیری زبان چینی برای دانشجویان امری ضروری به نظر می رسد چرا که دانشجویان دندانپزشکی و پزشکی ناگزیر از حضور در اجتماع مردم و کارآموزی در بیمارستان ها و ارتباط با مردم این کشور می باشد.از دانشجویان بین المللی انتظار می رود که در طی ۴ تا ۵ سال تحصیل در این کشور تلاش کنند تا این زبان را بیاموزند تا در آینده در جهت ارتباط با بیماران و کارآموزی در بیمارستان ها با مشکل مواجه نشوند. البته تدریس زبان چینی در دانشگاه های کشور چین اجباری است و همه دانشجویان باید این زبان را فرا گیرند.

6- هزینه تحصیل دندانپزشکی چین در مقایسه با آمریکا چگونه است؟

این کشور را می توان ارزان ترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی دانست چرا که هزینه شهریه دوره دندانپزشکی در این کشور برای ۶ سال تحصیلی این رشته در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار تا ۵۰.۰۰۰ دلار می باشد، در حالی که هزینه شهریه تحصیل این رشته در دانشگاه های آمریکا در حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار تا ۲۰۰.۰۰۰ دلار می باشد. علاوه بر هزینه شهریه رشته های پزشکی و دندانپزشکی، هزینه زندگی در این کشور نیز پایین و به صرفه می باشد.

7- شرایط و مدارک اخذ بورسیه تحصیلی چین چیست؟

یکی از شرایط مهم آن محدودیت سنی است. متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد نباید بیشتر از ۳۲ سال و در مقطع دکترا بیشتر از ۴۰ سال داشته باشد. اگر متقاضی فارغ تحصیل دانشگاه های چین باشد، مدت زمان اخذ مدرک تحصیلی وی نباید بیشتر از یک سال باشد. متقاضی برای اخذ بورسیه های تحصیلی باید مدارک زیر را ارائه دهد:کپی مدارک تحصیلیارائه رزومه و سوابق علمی تحصیلیارائه مقاله های پژوهشی و تحقیقیارائه دو توصیه نامه از اساتیدارائه فرم تکمیل شده درخواست بورسیهبالا بودن سطح علمی و نمره های متقاضی

8- از چه لحاظ شرایط زندگی و تحصیل در کشور چین برای ایرانیان مناسب است؟

پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و اعتبار مدارک صادر شده موجب شده است تا هر روز به تعداد ایرانی های مشتاق به تحصیل در این کشور افزوده شود. به طور کلی وجود کنکور سراسری و موانع دیگر در کشور ایران موجب شده است تا جوانان ایرانی به برآوردن آرزوهای خود در پوشیدن لباس سفید پزشکی و دندانپزشکی در کشور چین فکر کنند که بدون برگزاری کنکور و آزمون ورودی آرزوی آن ها را برآورده می کند.

9- مهم ترین مدارک تحصیلی برای اخذ پذیرش دندانپزشکی چین چیست؟

مدرک دیپلم و ریزنمره های تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه آن هاارائه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمره های آن به همراه ترجمه آن ها، برای متقاضیان ایرانی دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی و یا علوم ریاضی الزامی می باشد.ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس ۵.۵ و یا ارائه گواهی نامه های معتبر گذراندن دوره های زبانیدارا بودن نمره ۶۰ درصد در دروس شیمی و زیست شناسی و فیزیک دبیرستان

10- هزینه های تحصیل دندانپزشکی چین چقدر است؟

هزینه های تحصیل در رشته دندانپزشکی چین سالانه در حدود ۶۰۰۰ دلار تا ۷۰۰۰ دلار می باشد. دانشجویان باید در ابتدای هر سال تحصیلی شهریه خود را پرداخت کنند. اگر دانشجویی قصد شرکت در دوره آمادگی پیشدندانپزشکی را داشته باشد، باید در حدود ۳۰۰۰ دلار برای هزینه این دوره پرداخت کند.

11- طول مدت تحصیل در دوره دندانپزشکی چین چقدر است؟

در حدود ۵ تا ۶ سال می باشد. دانشجویان در طول ۴ تا ۵ سال به فراگیری دروس می پردازند و در سال آخر در بیمارستان ها و مراکز دندانپزشکی به کارآموزی و کار عملی می پردازند. دانشجویان در سال آخر در بیمارستان ها به کارآموزی و کار عملی می پردازند و پس از تمام شدن دوره کارآموزی در بیمارستان ها باید در یک آزمون شرکت کنند و در صورتی که نمره لازم را کسب کنند، می توانند مدرک BDS را دریافت کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری