رشته هوافضا در آلمان | تحصیل در گرایش های مختلف + هزینه ها و بورسیه

رشته هوافضا در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که شرایط خوبی را برای ادامه تحصیل فراهم کرده است. این کشور به‌عنوان یکی از کشورهای صنعتی جهان شناخته شده و برای رشته‌های مهندسی و غیرمهندسی گزینه خوبی است. رشته هوافضا در آلمان یکی از رشته‌هایی است که پرمخاطب بوده و برنامه آموزشی آن نیز با استانداردهای روز دنیا در کشور آلمان تدریس می‌شود.

دلیل انتخاب رشته هوافضا در آلمان چیست؟ 

تحصیل رشته هوافضا در آلمان انتخاب کاملاً درستی است؛ زیرا این کشور درحال پیشرفت در زمینه تحقیقات و توسعه در صنعت هوافضای جهانی است به همین دلیل مهندسین هوافضایی با سطح عالی تربیت کرده و وارد بازار کار می کند. صنعت هوایی آلمان به شکل گسترده‌ای رو به توسعه فناوری است. تمامی سرمایه‌گذاران این کشور در صنعت هوا فضا اقدام به سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده کرده تا بتوانند در این راه بیشترین سوددهی را داشته باشند.

وضعیت رشته مهندسی هوافضا در آلمان چگونه است؟

رشته مهندسی هوافضا در آلمان کاملاً تحقیق محور بوده و هزینه تحقیقات آن در سال به چندین میلیارد یورو می‌رسد. این کشور برای بهبود و توسعه صنعت هوایی خود مزیت های تحصیلی زیادی را برای این رشته در نظر گرفته است. مؤسسات فناوری و دانشگاه های علوم کاربردی صنعتی فراوانی در کشور آلمان وجود دارند که رشته‌های متنوعی از مهندسی هوافضا را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهند‌. اگر قصد مهاجرت به آلمان برای تحصیل را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا این رشته را بررسی کنیم.

وضعیت رشته مهندسی هوافضا در آلمان چگونه است؟
وضعیت رشته مهندسی هوافضا در آلمان چگونه است؟

علت انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل در رشته هوافضا چیست؟ 

این کشور نسبت به بقیه کشورهای اروپا و جهان گزینه مناسب‌تری برای ادامه تحصیل در این رشته است؛ زیرا علاوه بر کیفیت بالای آموزشی و صنعتی، هزینه پایین و یا حتی رایگان برای ادامه تحصیل متقاضیان در نظر گرفته است.

بهترین دانشگاه های رشته هوافضا در آلمان کدام اند؟

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های تخصصی و پرمخاطب جهان است. بسیاری از دانشگاه‌های جهان از جمله دانشگاه‌های آلمان این رشته را ارائه می دهند. دانشجویان کشور آلمان می‌توانند زمانی که مدرک کارشناسی خود را در مهندسی عمومی یا فناوری دریافت کردند، بعد از مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را انتخاب کرده و ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه هایی که رشته مهندسی هوافضا در آلمان را ارائه می دهند، عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی بادن وورتمبورگ

این دانشگاه کارشناسی مهندسی هوافضا و سیستم‌های هوافضا را ارائه می دهد.

  • دانشگاه علوم کاربردی مونیخ

این دانشگاه رشته کارشناسی مهندسی هوافضا را ارائه داده و می توان برای کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف آن را انتخاب کرد.

  • دانشگاه فنی مونیخ

این دانشگاه توانسته کارشناسی ارشد هوانوردی، کارشناس ارشد مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد علوم فناوری و فضایی زمین محور را ارائه دهد.

دانشگاه فنی مونیخ
دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه خصوصی علوم کاربردی

این دانشگاه کارشناسی هوافضا و هوانوردی را ارائه می دهد.

  • دانشگاه آموزش عالی بین‌المللی

این دانشگاه کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت هوافضا را ارائه می دهد.

  • دانشگاه برمن

این دانشگاه کارشناسی مهندسی هوافضا کارشناسی ارشد مهندسی فضایی و کارشناسی ارشد علوم و فناوری فضایی را ارائه می دهد.

  • دانشگاه علوم کاربردی آخن

دانشگاه آخن توانسته کارشناسی مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را ارائه و سالانه تعداد زیادی دانشجو را جذب کند.

  • دانشگاه فنی برلین

دانشگاه برلین کارشناسی ارشد مهندسی فضایی را دارد و دانشجوهای زیادی را در این رشته می‌پذیرد.

دانشگاه فنی برلین
دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه اشتوتگارت

این دانشگاه کارشناسی مهندسی هوافضا و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را ارائه می دهد و توانسته رنکینگ خوبی در این ۲ رشته کسب کند.

  • دانشگاه فناوری braunschweig

این دانشگاه گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فضا را دارد.

  • دانشگاه هامبورگ

این دانشگاه کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های هواپیمایی را داشته و در این رشته جوایز زیادی را دریافت کرده است.

زبان تدریسی رشته هوافضا در آلمان چیست؟

معمولاً یکی از موضوعات مهمی که برای هر دانشجوی بین‌المللی ممکن است به وجود آید اطلاع از زبان تدریسی رشته مهندسی هوافضا در کشور آلمان است. درباره این موضوع باید بگوییم که همه رشته‌های مهندسی هوافضا در آلمان به زبان آلمانی تدریس شده و ممکن است تنها در بعضی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان 

همان‌طور که انتظار می‌رود شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر مقطع در دانشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما بعضی از مدارک و شرایط کاملاً بومی بوده و بین همه دانشگاه‌ها مشترک است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

این مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان عبارت‌اند از:

  • ریز نمرات
  • نمرات آزمون زبان انگلیسی و آلمانی
  • رزومه تحصیلی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه دقیق آن
  • پاسپورت معتبر شش ماه
  • انگیزه نامه و توصیه نامه از سوی یکی از اساتید داخلی دانشگاه‌های معتبر ایران
  • تمکن مالی
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت شناسایی
  • ۴ قطعه عکس
  • پذیرش از سوی دانشگاه موردنظر

مشاغل مربوط به رشته هوافضا در آلمان 

تمامی دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی هوا فضا می‌توانند در این کشور و دیگر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند. این دانشجویان فرصت‌های شغلی زیادی دارند و می‌توانند در زمینه فنی صنعتی مهندسی هوافضا و هواپیما مشغول شوند.

بعضی از مشاغل پر مخاطب رشته مهندسی هوا فضا عبارت‌اند از:

  • طراح فضاپیما
  • مهندس مکانیک
  • مهندس امنیت سیستم‌های هوایی هوافضا
  • مدیر پردازش داده‌ها و علوم
  • مهندس هوافضایی تجاری

درآمد رشته هوافضا در آلمان چقدر است؟

درآمد یک مهندس هوافضا در این کشور ۴.۵۴۰ یورو در ماه تخمین زده شده که این درآمد بسته به عوامل زیادی می‌تواند متفاوت باشد. البته به ‌طور میانگین درآمد یک مهندس به طور متوسط ماهانه ۲۹۰ یورو تا ۷.۳۲۰ یورو در ماه است. این هزینه تنها برای فعالیت فرد در داخل کشور است و اگر پروژه ای خارج از کشور به او پیشنهاد شود درآمد آن نیز بیشتر می‌شود.

شرایط پذیرش در رشته هوافضای آلمان چیست؟

رشته مهندسی هوافضا در صنایع مختلفی مانند طراحی هواپیما، وسایل پرنده و همچنین صنایع خودروسازی کاربرد دارد. برای پذیرش رشته هوا فضا در کشور آلمان دانشجویان باید ابتدا در آزمون‌های ورودی شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کنند. متقاضیان درصورتی که نخواهند در آزمون‌ها شرکت کنند باید یک دوره یک ‌ساله کالج رو پشت سر گذاشته و با دریافت نمرات قبولی بالا درخواست پذیرش دهند.

شرایط پذیرش در رشته هوافضای آلمان چیست؟
شرایط پذیرش در رشته هوافضای آلمان چیست؟

لازم به ذکر است که شرایط پذیرش در این رشته در مقاطع مختلف متفاوت است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مقطع کارشناسی هوافضا در آلمان 

همان‌طور که در پاراگراف های قبلی گفته شد رشته هوافضا در مقطع کارشناسی به بررسی طراحی هواپیماها، فضاپیماها، ماهواره‌ها و موضوعات وابسته به آن ها می‌پردازد و کار مهندسان ساخت این تجهیزات است.

تحصیل در مقطع لیسانس یکی از پراهمیت‌ترین مقاطع این رشته بوده که کاملاً زمینه پژوهشی دارد. مدت زمان اتمام دوره تحصیلی در مقطع لیسانس دانشگاه های آلمان ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی و آلمانی است و همه داوطلبان باید در آزمون‌های ورودی یا دوره کالج شرکت کرده باشند تا بتوانند در این مقطع ادامه تحصیل دهند.

رشته مهندسی هوافضا در آلمان مقطع کارشناسی ارشد 

در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلف رشته هوافضا تعیین می‌شود. دانشجویان موظف اند تا ۳۲ واحد درسی را گذرانده و یک ایده برای پایان‌نامه خود داشته باشد. طول مدت اتمام دوره تحصیلی رشته مهندسی هوافضا در آلمان ۲ تا ۳ سال است. کارشناسی ارشد رشته هوافضا در آلمان شامل ۲۴ واحد درسی و ۲ واحد سمینار و ۶ واحد تحقیقاتی است. برای پذیرش در این مقطع دانشجو باید در آزمون ورودی شرکت کرده و نمره قبولی را داشته باشد. اگر داوطلبان کارشناسی خود را در یک کشور غیر از اتحادیه اروپا دریافت کرده باشند، باید آخرین مدرک تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات و معدل بالای ۱۷ به دانشگاه ارائه کنند.

دکترای مهندسی هوافضا در آلمان 

طول دوره دکترای رشته مهندسی هوافضا در آلمان ۴ تا ۵ سال است. این رشته کاملاً تحقیق محور بوده و شامل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است. دکترای مهندسی هوافضا در آلمان بالاترین مدرک تحصیلی در این رشته است که هدف آن ایجاد یک دوره آموزشی به دانشجویان برای بکارگیری استعداد و دانش خودشان است.

برای پذیرش در این دوره دانشجو علاوه بر شرکت در آزمون‌های ورودی باید در مصاحبه دانشگاه نیز شرکت کرده و انگیزه نامه خود را نسبت به ادامه تحصیل در این رشته توضیح دهد.

یکی دیگر از شرایط پذیرش در مقطع دکترای رشته مهندسی هوافضا در آلمان داشتن ایده مناسب برای پایان‌نامه است. زبان تحصیل این رشته در آلمان انگلیسی و به زبان آلمانی بوده و فقط بعضی از دانشگاه‌ها این مقطع را ارائه می دهند.

هزینه تحصیل

کشور آلمان از آن دسته کشورهایی است که ادامه تحصیل در آن رایگان بوده و بیشتر دانشگاه های آن هیچ‌ گونه شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. رشته هوافضا در آلمان نیز رایگان است و تنها دانشجویان باید در ابتدای شروع سال تحصیلی خود مبلغ ۸۰۰ یورو را به عنوان ثبت‌نام پرداخت کنند.

گرایش‌های رشته هوافضا در آلمان 

رشته مهندسی هوافضا گرایش های متنوعی دارد که این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

گرایش آیرودینامیک

گرایش دینامیک یک گرایش سیالاتی است که به بررسی ساختار قطعات و جریان هوای قسمت روی هواپیما می‌پردازد. مهندس هوافضا با آموختن و آنالیز جریان‌های هوای جوی در اطراف اجسام پرنده مانند هواپیما، بالگرد یا جنگنده می‌تواند به طراحی بی‌نقص آن‌ها بپردازد.  این گرایش در کارشناسی ارشد رشته هوافضا است و در بین دانشجویان فوق لیسانس بسیار پرطرفدار است.

گرایش آیرودینامیک
گرایش آیرودینامیک

گرایش پیش رانش

این گرایش نیز یک گرایش سیالاتی است که به ‌طور کلی به دو بخش تخصص موتور هواپیما و بخش تولیدکننده آن تقسیم می شود. این گرایش به مطالعه در مورد سیر سیستم‌های مرتبط با پیشرانش و موتورهای تولیدی پرداخته و جزو گرایش‌های دوره کارشناسی ارشد است.

گرایش دینامیک پرواز

این گرایش مربوط به مکانیک پرواز است و در مقطع کارشناسی ارشد بوده و یکی از گرایش‌های متفاوت است. این گرایش به کنترل رشته مهندسی مکانیک بسیار شباهت دارد. گرایش دینامیک پرواز به مطالعه دانش آنالیز و نحوه فعالیت دستگاه های پرنده و استفاده از اطلاعات آن پرداخته و بسیار پرطرفدار است.

گرایش دینامیک پرواز
گرایش دینامیک پرواز

گرایش سازه‌های هوایی

یکی از گرایش‌های محبوب کارشناسی ارشد رشته هوافضا در آلمان گرایش سازه‌های هوایی است. این گرایش به مطالعه و بررسی سازه‌های دستگاه‌های پرنده بخصوص هواپیما می‌پردازه و هدف آن طراحی سازه‌هایی است که مستحکم بوده و در مقابل بارهای منفی دارای وزن کمتری داشته باشد.

گرایش فضا و ماهواره

یکی از گرایش‌های رشته هوافضا گرایش فضا و هم ماهواره است. این گرایش به ‌تازگی در دانشگاه‌های جهان تدریس شده و به موضوعات سامانه‌های فضایی و سیستم‌های درونی آن می پردازد.

هزینه زندگی در آلمان 

کشور آلمان یکی از پرقدرت‌ترین کشورهای اروپا محسوب می شود. این کشور به‌عنوان قطب اقتصادی اتحادیه اروپا و شنگن است. آلمان توانسته علاوه بر ایجاد هماهنگی لازم در مخارج و درآمد افراد جامعه خود سطح رفاهی و تحصیلی آن‌ها را نیز افزایش دهد. هزینه زندگی در کشور آلمان بسته به نوع کیفیت و سبک زندگی افراد دارد اما بطور میانگین در ماه چیزی حدود 800 یورو تا 1100 یورو برای هر فرد است.

بورسیه رشته هوافضا در آلمان 

برای تحصیل در آلمان با بورسیه در این رشته، متقاضیان باید دارای شرایط کافی باشند. به‌عنوان مثال متقاضی باید نمرات عالی و ممتازی کسب کرده و مقالات علمی و پژوهش معتبری نیز در این زمینه داشته باشد. در صورت موافقت و دریافت بورس، ماهانه ۳۰۰ یورو به حساب داوطلبان ریخته می شود. بیشتر بورسیه های تحصیلی رشته هوافضا در آلمان برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است، زیرا این مقاطع تحقیق محور بوده و دانشجویان برای تأمین هزینه‌ی پژوهشی خود نیاز به کمک هزینه تحصیلی دارند.

بورسیه رشته هوافضا در آلمان
بورسیه رشته هوافضا در آلمان

شرایط شغلی مهندسین هوافضا در آلمان

بطور کلی میانگین درآمد مهندس هوافضا ۳۰ درصد بیشتر از سایر شغل‌ها است. کارمندهای بخش دولتی هوافضایی آلمان ۵ درصد بیشتر از کارمندهای بخش خصوصی آن هستند. فعالیت مردان در حوزه مهندسی هوافضا ۷ درصد بیشتر از فعالیت خانم‌ها در این رشته است. میزان تحصیلات در رشته هوافضا تأثیر بسیار بالایی بر روی درآمد دارد. مثلاً کسی که مدرک کارشناسی ارشد رشته هوافضا در آلمان را داشته باشد دو برابر بیشتر از مهندسان هوافضایی درآمد دارد که مدرک کارشناسی دارند.

وضعیت کار دانشجویی در آلمان 

تمامی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی رشته مهندسی هوافضا در آلمان می‌توانند برای کار دانشجویی اقدام کنند. برای دریافت کار دانشجویی آن‌ها باید مجوز را از دانشگاه دریافت کرده و به کارفرما بدهند. مبلغ دستمزد دریافتی آن‌ها ساعتی ۸ تا ۱۰ یورو است که همه دانشجویان می‌توانند با ۳ روز کار در هفته به راحتی مخارج زندگی خود را تأمین کنند.

رشته هوافضا در آلمان یکی از رشته های پرمخاطب است. این رشته آینده شغلی بسیار روشنی داشته و تمامی فارغ التحصیلان آن می‌توانند در تمام کشور ها مشغول به کار شوند. کشور آلمان علاوه بر ایجاد  تحصیل رایگان، شرایط بسیار مناسبی مانند بورسیه های تحصیلی برای بهبود کیفیت سطح تحصیلی دانشجویان خود فراهم کند.

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته هوافضا در آلمان را دارند، باید با مشاوران مجرب مشورت کرده تا بهتر تصمیم بگیرند. موسسه وکلای برگزیده اصطهباناتی با ارائه بهترین مشاوره‌ها، تمامی سوال های شما را پاسخ می‌دهند. می توانید برای تصمیم گیری بهتر با این ‌موسسه تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورتی که تمایل به آگاهی از شرایط پذیرش تحصیلی در آلمان، اعزام دانشجو به آلمان و حتی شرایط تحصیل پزشکی در آلمان دارید، می‌توانبد به دیگر مقالات وبسایت ما مراجعه نمائید.

سوال های متداول در ارتباط با رشته هوافضا در آلمان

  1. ادامه تحصیل رشته هوافضا در آلمان چه شرایطی دارد؟

داشتن مدرک زبان انگلیسی و آلمانی، آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات، شرکت در آزمون های ورودی و کسی نمره قبولی.

  1. آیا تحصیل در رشته هوافضا آلمان رایگان است؟

بله، کشور آلمان در تمامی مقاطع ادامه تحصیل در این رشته را رایگان کرده است.

  1. بهترین دانشگاه های هوافضا در آلمان کدام اند؟

دانشگاه مونیخ، دانشگاه برلین، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فنی برمن از بهترین دانشگاه های رشته هوافضا آلمان محسوب می‌شوند.

  1. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی رشته مهندسی هوافضا آلمان چیست؟

داشتن نمرات عالی و مقالات پژوهشی در این رشته از شرایط مهم دریافت بورسیه تحصیلی است.

  1. درآمد یک مهندس هوافضا در آلمان چقدر است؟

به طور کلی یک مهندس هوافضا در کشور آلمان می تواند درآمدی بین ۲۹۰ تا ۷۰۰۰ یورو در ماه باشد.

  1. وضعیت کار دانشجویی رشته هوافضا در آلمان چگونه است؟

دانشگاه های آلمان به منظور بهبود وضعیت مالی دانشجویان اجازه کار پاره وقت بین ۱۰ تا۳۰ ساعت در هفته را می دهند.

  1. هزینه زندگی در کشور آلمان برای تحصیل چگونه است؟

این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی ارزان تر است. به طور متوسط مبلغی 800 تا ۱1۰۰ یورو هزینه زندگی در آلمان برای افراد تخمین زده شده است.

  1. چگونه می توان ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کرد؟

دانشجویان باید ابتدا نمرات خود را با سیستم نمره دهی آلمان تطبیق داده و در آزمون های ورودی این رشته قبول شوند تا بتوانند ویزای تحصیلی آن را دریافت کنند.

  1. گرایش های تحصیلی رشته مهندسی هوافضا آلمان کدام اند؟

گرایش ایرودینامیک، پیش رانش، سازه های هوایی، دینامیک پرواز، فضا و ماهواره از پرمخاطب ترین کراش های رشته هوافضا است.

  1. شرایط پذیرش در مقطع دکترا رشته هوافضا در آلمان چگونه است؟

برای پذیرش در این رشته علاوه بر قبولی در آزمون ورودی و دارا بودن مدرک زبان انگلیسی باید یک ایده مناسب برای پایان نامه داشته باشید.

  1. طول دوره مقطع کارشناسی ارشد رشته هوافضا در آلمان چقدر است؟

    برای اتمام دوره کارشناسی ارشد ۲ تا ۳ سال زمان لازم است و دانشجویان باید ۳۲ واحد درسی را پاس کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری