تخصص پزشکی در سوئد

تخصص پزشکی در سوئد

کشور سوئد در شمال قاره اروپا واقع شده است و در زمینه های مختلف از جمله کیفیت زندگی، بهداشت، امنیت و غیره در جایگاهی برتر قرار دارد. سوئد در زمینه تحصیلی نیز از کشورهای پر طرفدار است، چرا که دانشگاه های این کشور دارای رنکینگ جهانی خوبی می باشند. کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به توضیح شرایط تحصیل پزشکی در سوئد پرداخته اند.

شرایط تخصص پزشکی در سوئد

مهاجرت تحصیلی به سوئد در صورت داشتن مدرک تخصصی از خارج از اتحادیه اروپا (EEA)

قاعده کلی این است که آموزش های تخصصی (ST) در سوئد حداقل پنج سال زمان نیاز دارد. اگر دارای مدرک تخصصی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا (EEA) هستید، باید بخشی از (ST) سوئد را پشت سر بگذارید تا بتوانید برای یک مدرک تخصص اقدام نمایید. برای شروع (ST)، باید مجوز سوئدی جهت فعالیت پزشکی در اختیار داشته باشید.

ممکن است در هنگام درخواست پذیرش در مقطع تخصص پزشکی در سوئد، آموزش های تخصصی از کشوری دیگر نیز در نظر گرفته شود. این بدان معناست که تنها 12 ماه آموزش تخصصی در سوئد ممکن است برای تایید مدرک تخصصی شما کافی باشد، مشروط بر اینکه مستندات قابل قبولی از آموزش های تخصصی در کشور خود، در دست داشته باشید. طول دوره آموزش تخصصی در سوئد به نظر مدیر کلینیک و مربی شما در طول (ST) و به نظر (Socialstyrelsen) نیز بستگی دارد.

برای در نظر گرفته شدن آموزش های تخصصی انجام شده در کشوری دیگر در آموزش تخصص در سوئد، آموزش های پیشین شما باید ملاک های زیر را داشته باشد:

  • آموزش در خارج از کشور باید به عنوان بخشی از یک برنامه مطالعه فردی انجام شود.
  • آموزش تخصصی باید باید تحت نظارت انجام گیرد.
  • این کار باید توسط گواهی ها اثبات شود.
  • این کار باید اهداف مشخصی از آیین نامه سوئد برای تخصص پزشکی (ارزیابی مدیر و مدرس کلینیک سوئد) را در نظر گرفته باشد.
شرایط تخصص پزشکی در سوئد
شرایط تخصص پزشکی در سوئد

رنکینگ دانشگاه های دارای تخصص پزشکی سوئد

بهترین دانشگاه های پزشکی بالینی در انجام تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی در سوئد، توانمندی خود را نشان داده اند. این موارد شامل بی حسی، قلب و عروق، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم پزشکی، رادیولوژی و جراحی است. این دانشگاه ها بر اساس شهرت و تحقیقات انجام شده در این زمینه، برترین دانشگاه های پزشکی سوئد در زمینه پزشکی بالینی هستند.

  • موسسه کارولینسکا: رتبه 66
  • دانشگاه لوند: رتبه 74
  • دانشگاه گوتنبرگ: رتبه 151
  • دانشگاه اوپسالا: رتبه 102
  • دانشگاه اومئا: رتبه 322
  • دانشگاه لینکوپینگ: رتبه 336
  • دانشگاه اوربرو: رتبه 688
  • دانشگاه استکهلم: رتبه 114
  • دانشگاه دلارنا: رتبه 606
  • دانشگاه مالمو: 485

مدارک لازم برای تخصص پزشکی سوئد

کلیه جایگاه های رزیدنتی سال اول از طریق برنامه همسان سازی رزیدنت های ملی تکمیل شده اند. برای تحصیل در سوئد تنها تقاضانامه هایی را که از طریق خدمات درخواست رزیدنتی الکترونیکی (ERAS) بین شروع به کار اداره پست (ERAS) تا تاریخ 15 اکتبر منتقل می شوند را می پذیرد. امسال یازده جایگاه رزیدنتی سال اول آزاد می شود.برای کسب اطلاعات در مورد (ERAS)، با دفتر دانشکده پزشکی مورد نظر خود تماس بگیرید. دانش آموختگان بین المللی دانشکده های پزشکی می توانند با کمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشکی خارجی (ECFMG) تماس بگیرند.

الزامات برنامه:

تقاضانامه ها و اسناد پشتیبانی تنها از طریق (ERAS) پذیرفته می شوند. تقاضا نامه های ارسال شده به محض دریافت همه موارد زیر، از طریق (ERAS) مورد بررسی قرار می گیرند:

  • فرم درخواست (ERAS)
  • ریز نمرات دانشکده پزشکی
  • انگیزه نامه
  • حداقل دو توصیه نامه، ترجیحا یکی از سوی پزشک خانواده

نمرات مرحله اول (USMLE)، نمره (COMLEX) برای دانشجویان D.O. ارسال نمرات (USMLE) مرحله 2 در زمان ارائه درخواست بسیار تاثیر گذار خواهد بود. مهلت اعلام نمرات مرحله 2 (CK /CS)، ماه ژانویه سال ارسال درخواست می باشد. (به عنوان مثال اگر در در سال 2019 درخواست می دهید، باید تا ژانویه 2020 ارسال شود.)

مدارک اضافی برای فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی:

  • گواهی فعلی (ECFMG)
  • حداقل نمره (USMLE) یا (COMLEX) تعیین نشده است.
  • به تجربه بالینی در ایالات متحده احتیاج نمی باشد.
  • متقاضیان باید پس از سه سال از درخواست رزیدنتی دانشکده پزشکی، فارغ التحصیل شوند.
  • اقامت خانوادگی پزشکی سوئدی، فرست هیل متقاضیانی را که نیاز به حمایت از ویزا دارند، از جمله (H-1B) و (J-1) از طریق (ECFMG) را قبول نمی کند.

زبان تحصیل تخصص پزشکی سوئد

شرایط زبان

هنگام کار کردن یا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد، داشتن مهارت های زبانی بسیار مهم است. این یک شرط ضروری برای برقراری ارتباط با همکاران، بیماران و پرسنل بیمارستان است. داشتن مهارت های زبانی خوب، پیدا کردن فرصت های شغلی مورد علاقه را راحت تر می کند.کسب مهارت های زبانی از چند روش قابل اکتساب است. هر چه یادگیری زبان سوئدی را زودتر آغاز کنید بهتر است، مخصوصا زمانی که منتظر اجازه اقامت سوئد هستید. دانش معتبر زبان سوئدی، نروژی یا دانمارکی برای کسانی که در خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا تحصیل کرده اند، یک ضرورت است. هنگامی که برای شغل پزشکی درخواست می دهید، کارفرمایان سطح فهم زبان معادل با (C1) در مقیاس (CEFR) را انتظار دارند.

زبان تحصیل تخصص پزشکی سوئد
زبان تحصیل تخصص پزشکی سوئد

دوره های زبان برای پزشکان
چند دوره ی زبان اختصاصی برای کارمندان بخش سلامت طراحی شده است. (SFA) پزشکی در (Sodertalje) یکی از این دوره ها است. (SFI) توسط شهرداری های سوئد، برای مهاجران طراحی شده است. برای شرکت در این دوره شما باید اجازه اقامت داشته و در شهرداری ثبت شده باشید. شهرداری ها باید (SFI) را برای افراد تازه وارد جدید در طی سه ماه ارائه کنند.

مراحل و قوانین تحصیل تخصص سوئد

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا

اگر شما شهروند خارج از اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا هستید و قصد کار در سوئد را دارید، برای کار نیاز به اجازه کار و اجازه اقامت خواهید داشت. برای کسب اجازه کار باید در سوئد پیشنهاد کاری داشته باشید. کارفرمایتان باید قبل از استخدام شما به مدت حداقل 10 روز آگهی مربوط به این پست کاری را در سوئد، سوئیس و اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا تبلیغ کند. با تکمیل پیشنهاد استخدام، کارفرمایتان در سوئد درخواست اجازه کار را آغاز می کند.کارفرمایتان نیاز به اطلاعاتی درباره نام، تاریخ تولد، شهروندی، تحصیلات و آدرس ایمیل شما دارد. ارائه آدرس ایمیل به کارفرما جهت دریافت جواب درخواست شما بسیار، مهم است. هنگامی که کارفرما پیشنها استخدامی را تکمیل می کند، شما ایمیلی دریافت می کنید که درباره نحوه درخواست برای اجازه کار به شما اطلاعات می دهد. در خواست نامه شما اطلاعاتی درباره شما ارائه می کند. اگر اعضای خانواده تان همراه شما به سوئد می آیند، باید برای درخواست مجوز ها در همان زمان اقدام کنید.

شما همچنین باید اطلاعاتی را که با کارفرما درباره شرایط استخدامی با آن، توافق رسیده اید را بررسی کنید تا تناقضی وجود نداشته باشد. مدارک زیر باید اسکن شوند و همراه با فرم درخواست نامه ارسال شوند:

  • کپی صفحات پاسپورت که نشان دهنده اطلاعات شخصی است،
  • عکس
  • شماره پاسپورت/ کشور صادر کننده پاسپورت/ مدت اعتبار پاسپورت و اینکه آیا شما اجازه اقامت در کشورهای دیگر غیر از کشور مبدا خود را دارید یا نه.
  • در اکثر موارد شما باید هزینه ای پرداخت کنید

شما می توانید از طریق (Visa) یا (MasterCard) پرداخت را انجام دهید. هنگامی که هزینه پرداخت شد، می توانید درخواست نامه خود را ارائه کنید. شما و کارفرمایتان ایمیلی مبنی بر ارائه درخواست نامه تان دریافت می کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، آژانس مهاجرت با شما تماس می گیرد. برای اینکه آژانس مهاجرت سوئدی درباره درخواست نامه شما تصمیم گیری کند، تمام جزئیات باید پر شود و تمام مدراک مورد نیاز باید الصاق گردد. این بدان معنی است که اگر مدارک از ابتدا کامل باشد، تصمیم گیری زودتر انجام می گیرد تا اینکه مدارک دیگری بعدا اضافه شود.به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، حتی اگر تمام اطلاعات و مدارک شما کامل باشد، آژانس مهاجرت نیاز به بررسی بیشتر دارد. اگر اجازه برای بیش از سه ماه به شما ارائه شود، اجازه اقامت را نیز دریافت خواهید کرد. این کارت ثابت می کند که شما دارنده اجازه اقامت در سوئد هستید و حاوی اطلاعاتی نظیر اثر انگشت و عکس شما است.

اگر شما نیاز به ویزای اینتری برای سوئد دارید، باید در اسرع وقت به سفارت یا کنسولگری سوئد مراجعه کنید تا از شما عکس و اثر انگشت گرفته شود. حتی در صورت داشتن کارت اجازه اقامت، باید این کار را انجام دهید، زیرا اطلاعات شما ذخیره نشده است. اگر خانواده تان نیز برای مجوز اقامت درخواست می دهند، از آنها نیز باید در سفارت یا کنسولگری سوئد عکس و اثر انگشت گرفته شود.

همیشه قبل از ورود با سفارت یا کنسولگری تماس بگیرید. اگر نیاز به ویزای اینتری برای سفر به سوئد ندارید، می توانید بعد از رسیدن به سوئد برای دریافت کارت اجازه اقامت در آژانس مهاجرت، اطلاعات خود را ارائه کنید. با این حال، درخواست و اجازه کار شما باید قبل از ورود به سوئد صادر شده باشد. شما ایمیلی مبنی بر تایید تصمیم گیری دریافت می کنید. تصمیم اصلی توسط سفارت یا کنسولگری که در درخواست نامه خود مشخص کرده اید، به شما داده می شود. ایمیل تصمیم گیری به کارفرمای شما نیز ارسال خواهد شد. در هنگام تصمیم گیری باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید. اگر اجازه کار را دریافت کردید، کارت اجازه اقامت در طی چهار هفته از عکسبرداری گرفتن اثر انگشت در سفارت یا کنسولگری به شما داده می شود. کارت اجازه اقامت هنگام تصمیم گیری صادر می شود، اما نه زودتر از 3 ماه قبل از اینکه اجازه اقامت معتبر شود.

سوئد می تواند مقصدی مناسب جهت تحصیل رشته های پزشکی و دندان پزشکی و سایر رشته های تحصیلی باشد. شاید برخی علاقمندان تحصیل در این کشور با هوای سرد آن مشکل داشته باشند، (که البته در تمام نقاط این گونه نیست)، اما این مسئله در مقابل مزایای بسیاری که تحصیل در آن دارد، مسئله کم اهمیتی است. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در سوئد را دارید، با شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری