کمبود شدید نیروی کار آمریکا – آیا ایالات متحده قوانین کار برای مهاجران را تغییر می دهد؟

کمبود شدید در نیروی کار آمریکا – آیا ایالات متحده قوانین کار برای مهاجران را تغییر می دهد؟

در حالی که کمبود شدید نیروی کاری در صنایع مختلف آمریکا وجود دارد، اما قوانین کار برای مهاجران و پناهندگان بدون تغییر زیادی در حال اجرا است. در مقاله خبری پیش رو به بررسی این موضوع مهم روز جهان می پردازیم: کمبود شدید در نیروی کار آمریکا – آیا ایالات متحده قوانین کار برای مهاجران را تغییر می دهد؟ اگر قصد مهاجرت کاری به آمریکا را دارید، مطالعه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

روند کند صدور مجوز کار برای پناهندگان به آمریکا

این روزها تقریباً در هر پناهگاه مهاجران در نیویورک، به راحتی می توان مهاجرانی را دید که یا روی لبه پیاده روها یا نیمکت های پارک در انتظار نشسته اند. “ادی” یکی از آن ها است. او در حال مشغول خوردن ناهارش (مرغ و برنج) زیر پل هوایی بزرگراه نشسته است. ادی فقط اسمش را گفت و از افشای نام خانوادگی اش خودداری کرد، زیرا از گروه های خشن و مسلح در کلمبیا فرار کرده بود. ادی قصد داشت فوراً درخواست پناهندگی خود را به دولت آمریکا ارائه دهد و فقط می خواست کار کند. از او نیز مانند بسیاری از مهاجران، درخواست مجوز و مدارک قانونی برای کار می شود و این واقعیت که او این مجوز را ندارد، شب ها خواب را به چشمانش حرام کرده است.

این فقط ادی نیست که می خواهد کار کند. قانونگذاران آمریکا در سراسر این کشور به دولت فدرال فشار آورده اند تا روند صدور مجوز و اسناد کاری برای پناهجویان و ویزای کار آمریکا را تسریع دهند. کتی هوچول Kathy Hochul  فرماندار نیویورک پنجشنبه گذشته علناً از دولت بایدن به دلیل عدم اقدام در مورد مهاجران انتقاد کرد. اظهارات او بازتاب اظهارات اریک آدامز Eric Adams شهردار نیویورک بود که اخیراً گفته بود: “ما همین حالا و نه در آینده باید به روند صدور مجوز کار برای پناهجویان سرعت بدهیم.”

گفته های آدامز، شهردار نیویورک یکی از بلندترین صداها در مورد موضوع پناهندگان بوده است: “نیویورک حدود 100.000 مهاجر را پذیرفته است که به دنبال سرپناه هستند. برای اقامت در شهرهای شیکاگو و بوستون نیز هزاران مهاجر درخواست داده اند.”

مزارع آمریکا با کمبود نیروی کاری شدیدی مواجه هستند

کارفرمایان و مدیران کسب و کار نیز به دنبال مجوزهای کار بیشتر هستند. اسکات گرامز Scott Grams، مدیر اجرایی انجمن پیمانکاران فضای کسب و کار ایلینوی می ‌گوید: «فکر نمی ‌کنم حتی یک نفر باشد که در 6 ماه گذشته به این فکر نکرده باشد که وارد یک کسب ‌و کار شده و با تعداد زیادی کارمند در آن جا مواجه نشده باشد». گرام اخیراً بیانه ای را به همراه بیش از 120 مدیر و رهبر تجاری دیگر امضا کرده و از رئیس جمهور بایدن خواسته تا روند صدور مجوزهای کار برای صنایعی را که در آن ها کمبود نیروی کار وجود دارد، تسریع بخشد. این صنایع عبارت اند از:

  • صنایع تولیدی
  • صنعت توریسم
  • کار در مزرعه

گرام می گوید: “به جز در دوره های رکود اقتصادی، نیروی کاری مناسب همیشه بزرگترین چالش ما بوده است. تماشای ورود هزاران مهاجر به شیکاگو که منتظر گرفتن مجوز برای کار هستند، برایم ناامیدکننده است.” او اضافه می کند که هر کسی که تلاش کرده و نتوانسته است یک باغبان یا محوطه ساز را در بهار برای کار فرابخواند، حالا دلیل آن را می ‌داند. گرام اضافه می ‌کند: ” دسترسی آسان‌ تر مهاجران به مجوزهای کار، انگیزه ای برای ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای شهروندان ایالات متحده است. اگر نیروی کار بیشتری برای انجام پروژه ها داشتم و می توانستم یک مدیر حسابداری، یک مدیر تولید، یک ناظر ساخت و ساز و یک طراح استخدام کنم، قطعاً کارگران بیشتری استخدام می کردم.”

آمریکا کمبود شدیدی در نیروی کار در مزرعه و صنایع تولیدی دارد.

موانع پیش روی دریافت مجوز کار برای مهاجران

با وجود همه شور و اشتیاق ها برای دریافت سریع مجوزهای کار، موانع زیادی در این روند وجود دارد. فرآیند درخواست، می تواند فوق العاده پیچیده باشد. کونچیتا کروز Conchita Cruz مدیر اجرایی پروژه حمایت از پناهجویان می ‌گوید: “همه مهاجران نمی ‌دانند که چگونه به محض رسیدن به آمریکا فرآیند مهاجرت را طی کنند.” مهاجر کلمبیایی ” ادی” را در نظر بگیرید که زیر پل هوایی بزرگراه نشسته بود. او یک سال فرصت دارد تا نحوه ارسال درخواست پناهندگی را یاد بگیرد که برایش بسیار دلهره آور است. او باید با این دلهره و ترس کنار بیاید و در عین حال به این فکر کند که تا 60 روز دیگر نمی تواند در کمپ های پناهندگان بماند. با توجه به وضعیت فعلی نیویورک، به احتمال زیاد برای یافتن وکیل هم مشکل خواهد داشت. سوزان گزش Susan Gzesh، استاد حقوق بشر از دانشگاه شیکاگو، می ‌گوید: “وضعیت بسیاری از پشتیبان‌ های مهاجران همین است. همه جا پر است از پنل های خدمات رایگانی که موسسه های خیریه و سازمان های غیرانتفاعی به همه پناهندگان و مهاجران ارائه می دهند، اما آیا این ها واقعاً ظرفیت کمک و حمایت همه پناهندگان را دارند؟ روند ارائه درخواست مجوز کار و ارسال آن برای ادی  150 روز طول می کشد و 30 روز دیگر نیز برای تایید مجوز باید صبر کند.

حداقل زمان دریافت مجوز کار برای مهاجران در آمریکا

ادی حداقل 6 ماه از سال را باید بدون مجوز قانونی برای کار در آمریکا سپری کند و این مدت زمان در خوشبینانه ترین حالت حداقل 6 ماه طول می کشد و در شرایط عادی ممکن است زمان بیشتری برای دریافت مجوز کار صرف شود. روند طولانی اخذ ویزای کار آمریکا و دریافت مجوز کار در آمریکا می تواند تأثیر زیادی بر مهاجران بگذارد. بسیاری از پناهجویانی که به اقدام به مهاجرت به آمریکا می کنند، کودکان خردسال دارند و باید از خانواده خود حمایت کنند. در واقع مجوزهای کار فقط راهی برای یافتن شغل نیست، بلکه دسترسی به حقوق اجتماعی و زندگی استاندارد در آمریکا است. مهاجران با دریافت مجوز کار می توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند و به بیمه مراقبت های بهداشتی و حقوق اجتماعی همانند شهروندان آمریکایی دسترسی داشته باشند. قوانین زیادی برای تسریع در صدور مجوز کار برای پناهجویان پیشنهاد شده است، اما به نظر کارشناسان، کنگره آمریکا برای تصویب آن بسیار محدود شده است.

این قوانین پیشنهادی مشکلات عمده در تأیید سریعتر مجوزهای کار را برطرف نمی کند: “خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده که توسط کنگره تأمین می شود، کاملاً پشتیبانی می شود.” کروز می گوید: “ایالات متحده کارکنان کافی برای بررسی و تصویب این قوانین و در نهایت اجرای آن ها ندارد. سال های زیادی از برخی از این عقب ماندگی ‌ها گذشته و آن‌ها حتی قبل از کووید نیز وجود داشته اند. در دوره دولت ترامپ کندی عظیمی در پردازش و بررسی قوانین وجود داشت.”

مظفر چشتی  Muzaffar Chishti، مدیر مؤسسه سیاست مهاجرت می گوید: “رویکرد دشواری در مورد رفتار منصفانه میان مهاجران قدیمی و جدید وجود دارد. حدود 11.5 میلیون مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده وجود دارد که بسیاری از آن ها چندین دهه است که در این کشور اقامت دارند، اما هنوز مجوز کار ندارند. بنابراین اینکه بگوییم مهاجران تازه وارد از امتیازات بیشتری نسبت به قدیمی ها برخوردارند، کمی مشکل است.”

میلیون ها مهاجر غیرقانونی در آمریکا در حال اقامت و کار و زندگی هستند.

اقداماتی برای وضعیت مهاجران در آمریکا

وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه ای به  NPRاعلام کرد که همچنان “از کنگره می خواهد تا اصلاحات جامع مهاجرت را تصویب کند.” با این حال، کارهایی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا می تواند به تنهایی انجام دهد:

  • می تواند TPS- وضعیت محافظت شده موقت – را برای مهاجران بیشتری گسترش دهد تا سریعتر برای مجوز کار اقدام کنند.
  • می تواند آزادی مشروط بشردوستانه را به مهاجران بیشتری اعطا کند، اگرچه تلاش های او برای انجام این کار در حال حاضر در مظان اتهام قرار دارد.
  • می تواند به خدمات مهاجرت اعلام کند که صدور مجوزهای کار مهاجران را در اولویت قرار دهند.

انجام هر یک از این اقدامات می‌تواند یک کار سیاسی با انتقادات بسیاری باشد، به‌ویژه با وجود انتخاباتی که در آینده قرار است انجام شود. پروفسور گزش می گوید: “من فکر می کنم که آن ها در مورد انجام هر کاری که می تواند به عنوان انگیزه ای برای مهاجرت به آمریکا از نوع غیرمجاز شناخته شود، بسیار محتاط هستند.”

در همین حال، بدون توانایی کار قانونی، بسیاری از مهاجران به اقتصاد زیرزمینی سوق داده می شوند. “آنجل” اهل ونزوئلا که نام خانوادگی اش را فاش نکرد، نیز امیدوار است که درخواست پناهندگی بدهد. دلیل آنجل برای خودداری از نام خانوادگی اش یک دلیل مهم دارد: او هویت و کارت شناسایی یک شهروند آمریکایی را اجاره می کند تا بتواند به عنوان پیک غذا را به در خانه های مردم ببرد و این گونه کار کند. او می ‌گوید که به همه جا برای کار درخواست داده است، “اما آن ها از شما یک شماره تامین اجتماعی، یک شناسه و مدارک اقامتی قانونی می خواهند که من ندارم. بنابراین من فقط یک حساب کاربری اجاره می ‌کنم و می ‌توانم در آرامش کار کنم.” این منطقی ‌ترین کار برای مهاجران غیرقانونی و بدون مجوز کاغذی کار در آمریکا است. آنجل حدود 12 ساعت در روز کار می کند. بخش قابل توجهی از درآمدش به شخصی می رسد که پروفایل آنلاین را از او اجاره کرده است. آنچه باقی می ماند زیاد نیست، اما بخش زیادی از هزینه های زندگی خانواده اش را تامین می کند.

این بهتر از هیچ است، اما کافی نیست.

جمع بندی

در مقاله پیش در مورد کمبود شدید در نیروی کار آمریکا – آیا ایالات متحده قوانین کار برای مهاجران را تغییر می دهد؟ توضیحات لازم را ارائه دادیم. برخلاف تغییر قوانین و کندی روند اجرای این قوانین و چالش های صدور مجوز کار آمریکا برای مهاجران هنوز هم متقاضیان بسیاری از سراسر جهان به این کشور مهاجرت می کنند. آمریکا در صنایع تولیدی، صنعت توریسم و جهانگردی و برای کار مزرعه کشور آمریکا با کمبود شدید نیروی کاری مواجه است. رئیس جمهور آمریکا برای تسهیل وضعیت مهاجران می تواند وضعیت محافظت شده موقت را برای مهاجران بیشتری گسترش دهد تا سریعتر برای مجوز کار اقدام کنند و آزادی مشروط بشردوستانه را به مهاجران بیشتری اعطا کند.

اگر در مورد مهاجرت به آمریکا و روند اخذ ویزای کار آمریکا سوالی دارید، مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی می توانند راهنمایی های سودمندی به شما ارائه دهند و روند قانونی مهاجرت به این کشور را برایتان توضیح دهند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. ممنون از مقاله ی خوبتون فقط من ی سوال داشتم میخواستم بدونم این شرایط برای پناهندگانیست که به صورت غیر قانونی وارد خاک امریکا شدن؟
    اگه قانونی وارد شیم باز هم بعد از اعلام پناهندگی همینقدر زمان میبره تا مجوز کار بگیریم؟

    1. سلام دوست عزیز بسته به شرایط هر پرونده متفاوت هست ممکن هست که زودتر هم اجازه کار داده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری