کار در ترکیه با اقامت توریستی

کار در ترکیه با اقامت توریستی

گذران زندگی نیاز به شرایط دارد و از این رو لازم است تا تمامی شرایط را مهیا کرد. به همین دلیل هر فردی برای آینده خود و خانواده اش رفتار خاصی را انجام می دهد و دست به کار خاصی می زند. یکی از این رفتار ها مسئله مهاجرت می باشد.‌ در واقع شما می توانید برای بهبود شرایط آینده خود مشغول به کار در کشوری جدید شوید. مهاجرت کاری در هر کشوری دارای قوانین و مقررات خاص خود است که باید بر مبنای آن تصمیم گیری شود. هدف ما در این مقاله نیز بررسی دقیق کار در ترکیه با اقامت توریستی می باشد.

ترکیه کشوری است در همسایگی ایران که مقصد مهاجران زیادی از کشور های مختلف و خصوصا ایران می باشد. افراد زیادی با اهداف مختلف برای ادامه زندگی خود کشور ترکیه را انتخاب می کنند. برای مهاجرت به ترکیه و زندگی در این کشور راه و روش های بسیاری وجود دارد. شما برای این کار می توانید از راه هایی همچون مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مهاجرت کاری به ترکیه، مهاجرت سرمایه گذاری به ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواج در ترکیه، مهاجرت از طریق تولد فرزند در ترکیه و غیره اشاره نمود. برای تمامی این روش های مهاجرتی قوانین خاصی وجود دارد. شما به جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مشاوران و متخصصان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشخد و تبریز می باشد.

کار در ترکیه با اقامت توریستی

ترکیه یکی از کشور های آسیایی و اروپایی است که در اطراف کشور ایران و در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور به دلیل شرایط مهاجرتی مناسبی که دارد مقصد ایرانیان بسیار زیادی می باشد و از این رو افراد زیادی برای حضور در این کشور اقدام می کنند. برای حضور و مهاجرت به ترکیه می توان از راه های بسیار زیادی اقدام نمود. به طور مثال شما می توانید با تحصیل در ترکیه مثلا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اقداماتی را برای حضور در این کشور صورت دهید. یا این که شما می توانید با کار در ترکیه و اخذ ویزای کاری ترکیه اقدام نمایید.

البته با سرمایه گذاری در ترکیه مانند خرید ملک در ترکیه یا ثبت شرکت در ترکیه هم می توانید برای حضور در این کشور اقداماتی را صورت دهید. نکته مهم تری که در این میان وجود دارد این است که کار در ترکیه با هر دلیلی که باشد به عنوان یک مزیت اساسی محسوب می شود. در واقع شما به هر دلیلی به غیر از مهاجرت کاری وارد ترکیه شده باشید، برای گذران زندگی خود مجبور به انجام فعالیت های کاری در ترکیه خواهید شد. اما نکته مهم تر این است که با توجه به انواع ویزا های ترکیه باید در ارتباط با روند کاری خود تصمیم گیری نمایید.

به عبارتی شما با توجه به نوع ویزای خود مثلا ویزای تحصیلی یا ویزای توریسیتی می توانید به جهت کار در این کشور اقدامات خود را صورت دهید. به طور مثال باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان تحصیل صرفا می توانید برای کار پاره وقت اقدام نمایید. اما مسئله مهم دیگر این است که در این کشور امکان کار با اقامت توریسیتی یا ویزای توریسیتی ترکیه هم با شرایطی موجود می باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی شرایط کار در ترکیه با اقامت توریسیتی بپردازید.

بررسی شرایط ویزای توریستی ترکیه

قبل از ارائه هر گونه نکته ای باید به این مسئله اشاره داشته باشیم که ویزای توریستی ترکیه چه شرایطی دارد و چگونه می توان آن را دریافت نمود. پس از این بررسی ها می توانیم به مسئله کار با ویزای توریستی ترکیه بپردازیم. برای حضور در کشور ترکیه شرایط برای اخذ انواع ویزا ها فراهم می شود و افراد بسیاری می توانند برای اقامت ترکیه اقدام نمایند. البته کشور ترکیه برای ایرانیان شرایط مناسب تری را فراهم کرده است. در واقع بر اساس بررسی های صورت گرفته و اقداماتی که بین دولت ایران و دولت ترکیه انجام شده است، شرایط حضور کوتاه مدت در ترکیه برای ایرانی ها بسیار مناسب می باشد.

بررسی شرایط ویزای توریستی ترکیه
بررسی شرایط ویزای توریستی ترکیه

به عبارتی طبق قوانین موجود بین کشور ایران و دولت ترکیه، ایرانی ها برای حضور توریستی در این کشور نیاز به دریافت ویزای توریستی ندارند. به عبارتی برای سفر توریستی به کشور ترکیه نیاز به اخذ ویزای ترکیه نخواهد بود. در واقع اگر شما برای اقامت توریستی در ترکیه اقدام می نمایید باید بدانید که بدون هیچ گونه شرایط سختی و بدون ویزا مب توانید برای حضور در ترکیه اقدام نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان ویزای توریستی ترکیه سه ماه می باشد.

از این رو اگر شما تمایل دارید که برای مدت زمان سه ماه در کشور ترکیه بمانید و میزان اقامت شما بیش از نود روز نباشد نیازی به اخذ ویزای ترکیه نخواهید داشت. البته باید دقت داشته باشید که در این نوع مدل مهاجرتی شرایط خاضی وجود دارد و لازم است تا شما این شرایط را به دقت رعایت نمایید. در واقع ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا با حضور توریستی و اقامت ترکیه از طریق روند توریستی می توان در این کشور کار کرد یا به تحصیل در دانشگاه های ترکیه پرداخت؟! در ادامه این مسائل را به دقت مورد بررسی قرار می دهیم.

اجازه کار در ترکیه با اقامت توریستی

همان طور که گفتیم یکی از انواع ویزا های ترکیه، ویزای توریستی ترکیه می باشد. به واسطه قوانین موجود میان دولت ایران و دولت ترکیه یکی از مهم ترین مزایایی که در این زمینه به وجود می آید این است که برای حضور در ترکیه با ویزای توریستی این کشور نیاز به اخذ ویزا نمی باشد. البته همان طور که در بخش قبلی مقاله نیز اشاره کردیم حضور بدون ویزا در کشور ترکیه صرفا نود روزه است و تنها می توان برای سه ماه بدون ویزا در این کشور حضور داشت.

اما سوالی که در این زمینه به وجود می آید این است که آیا می توان برای تحصیل در ترکیه یا کار در ترکیه با ویزای توریستی این کشور اقدام نمود؟! در این باره باید گفت که بدون داشتن ویزای معتبر و صرفا با حضور و اقامت توریستی در ترکیه نمی توان برای کار در ترکیه یا تحصیل در ترکیه اقدام نمود. به عبارتی برای کار در ترکیه یا تحصیل در این کشور نیاز به مجوز های معتبری است. از این رو اگر شما با ویزای توریستی وارد این کشور می شوید باید بدانید که اجاره کار در ترکیه را نخواهید داشت. در واقع کار در ترکیه با مدل توریستی در این کشور کاملا غیر قانونی می باشد و در ادامه ممکن است مشکلات بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. این کار در مواردی می تواند منجر به مشکلات بسیاری در ادامه راه شود.

مشکلات مرتبط با کار با اقامت توریستی ترکیه

ما در بخش های قبلی مقاله به این نکته اشاره کردیم که کار در ترکیه با ویزای توریستی امکان پذیر نمی باشد. در واقع به واسطه داشتن ویزای توریستی ترکیه که اقامت نود روزه ترکیه را به همراه دارد نمی توان برای کار در این کشور اقام نمود. اما سوال این است که اگر فردی با اقامت توریستی ترکیه اقدام به کار در این کشور کرد چه مشکلاتی می تواند برای او به وجود بیاید؟! در ابتدا ممکن است مشکلاتی از سوی کارفرما در ترکیه برای شما به وجود بیاید. نکته مهم بعدی که باید به آن توجه داشته باشید که کار به این صورت نمی تواند به هیچ عنوان تضمینی برای حمایت از خانواده باشد.

دقت داشته باشید که حتی اگر کارفرما هم شما را با این شرایط پذیرش کند در صورت بروز مشکل علاوه بر این که شما جریمه می شوید، کارفرما هم دچار مشکل خواهد شد. در این حالت جریمه های مالی سنگینی برای کارفرما در نظر گرفته می شود. دقت کنید که در این مدل به دلیل عدم قرارداد مناسب شما هیچ خق و حقوقی هم نخواهید داشت. در واقع حق بیمه اجتماعی ، حق بیمه درمانی و مالیات بر درآمد ندارید. البته همین موارد دلیلی هستند که برخی از کارفرما ها در ترکیه اقدام به استخدام مهاجران غیرقانونی در ترکیه یا مهاجران توریستی در ترکیه می کنند.

اما در صورتی که دولت ترکیه از این اقدام شما با خبر شود می تواند عوارض بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. به طور مثال ممکن است شما را به کشور خودتان باز گرداند و از این رو پس از آن تا مدتی اجازه ورود مجدد شما را به ترکیه ندهد. به همین دلیل بهترین کار برای حضور در ترکیه و داشتن شغل در این کشور، بررسی شرایط مناسب است. 

مجوز های کار در ترکیه

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، کار در ترکیه بدون دریافت ویزا یا مجوز کاری در این کشور امکان پذیر نمی باشد. به عبارتی هر فرد خارجی که در ترکیه کار می کند به مجوز معتبر نیاز دارد. این مجوز ها توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه (MLSS) صادر می شود. بیشتر خارجی هایی که در این کشور حضور پیدا می کنند باید مجوز کار خود را همزمان با ویزای کار خود ارائه دهند. این بدان معنی است که شما مواد درخواست ویزای کار خود را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود تحویل می دهید ، در حالی که کارفرمای شما مدارک مورد نیاز را به MLSS ارسال می کند.

با این حال ، امکان درخواست مجوز کار از داخل ترکیه نیز وجود دارد. در صورتی که قبلاً اجازه اقامت با حداقل شش ماه باقیمانده برای شما صادر شده باشد می توانید به این صورت پیش بروید. همان طور که اشاره کردیم افرادی که با ویزای توریستی و به صورت گردشگری وارد ترکیه شده اند واجد شرایط کار در این کشور نیستند. به همین دلیل برای کار در ترکیه باید شرایطی را رعایت نمود. 

روند درخواست اجازه کار در ترکیه

در این بخش از مقاله قصد داریم به ارائه نکاتی مهم در ارتباط با کار در ترکیه و اجازه کار در این کشور بپردازیم. دقت داشته باشید که صرف نظر از اینکه شما از داخل یا خارج از ترکیه برای اجازه کار درخواست می کنید ، شما باید یک قرارداد کار یا پیشنهاد شغل داشته باشید. هنگامی که شما و کارفرمای خود درخواست خود را ارسال کردید ، MLSS ظرف مدت نود روز درخواست را پردازش می کند. اگر درخواست شما تأیید شود ، باید شخصاً به سفارت ترکیه سفر کنید تا ویزای کار و مجوز در گذرنامه شما مهر شود.

روند درخواست اجازه کار در ترکیه
روند درخواست اجازه کار در ترکیه

اگر از داخل ترکیه اقدام می کنید ، می توانید ویزا و مجوز خود را در دفاتر MLSS در آنکارا تحویل بگیرید. سرانجام ، شما باید ظرف سی روز از ورود خود به ترکیه برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنید. این کار را باید در نزدیک ترین شعبه پلیس محلی انجام دهید. اما دقت داشته باشید، تا زمانی که ویزای کار ، اجازه کار و اجازه اقامت خود را کسب نکنید مجاز به شروع کار نیستید. مجوز کار در ترکیه در ابتدا برای مدت زمان یک سال صادر می شود اما قابلیت تمدید را دارد. برای تمدید باید قبل از دو ماه مانده به تاریخ انقضا برای تمدید بعدی اقدام کنید. اجازه کار بعدی برای شما برای مدت زمان دو سال معتبر خواهد بود. 

سوالات متداول در ارتباط با کار در ترکیه با اقامت توریستی

  1. آیا ترکیه برای کار و زندگی کشوری مناسب است؟

    بله کشور ترکیه برای کار و زندگی شرایط بسیار مناسبی دارد.

  2. مهاجرت به ترکیه بدون اخذ ویزا در حالت توریستی امکان پذیر است؟

    بله از این روش می توان بدون دریافت ویزا نود روز در ترکیه اقامت داشت.

  3. اقامت توریستی در ترکیه بدون ویزا چند روزه است؟

    اقامت توریستی در این کشور نود روزه است.

  4. آیا امکان کار در ترکیه با اقامت توریستی موجود است؟

    خیر امکان دریافت مجوز کار در ترکیه با ویزای توریستی موجود نیست.

  5. آیا امکان تحصیل در ترکیه با اقامت توریستی موجود است؟

    خیر امکان تحصیل در ترکیه با ویزای توریستی نمی باشد.

  6. آیا کار در ترکیه با اقامت توریستی منجر به جریمه می شود؟

    بله در این حالت هم کارفرما و هم خود شخص متقاضی جریمه می شوند.

  7. آیا کارفرمایان شرایط استخدام برای کار در ترکیه با اقامت توریستی را ایجاد می کنند؟

    به در برخی موارد به دلیل مسائل خاص مالیاتی و غیره کارفرما اقدام به استخدام افراد غیر قانونی می کند.

  8. کار در ترکیه با اقامت توریستی چه محدودیت هایی را ایجاد می کند؟

    در این حالت حق بیمه اجتماعی ، حق بیمه درمانی و مالیات بر درآمد نخواهید داشت. 

  9. آیا با حضور در ترکیه می توان برای مجوز کار در این کشور اقدام نمود؟

    بله با حضور در این کشور می توان برای مجوز کار ترکیه هم اقدام نمود.

  10. مجوز کار در ترکیه در ابتدا چند ساله است؟

    مجوز کار در ترکیه در ابتدا برای یک سال صادر می شود.

  11. از عوارض کار در ترکیه با اقامت توریستی چیست؟

    با این روش شما ممکن است به کشور خود بازگردانده شوید و برای مدتی اجازه ورود به ترکیه را نحواهید داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری