دوره های کارآموزی در آلمان | شرایط ویزا +مدارک لازم

کارآموزی در آلمان

اگر قصد مهاجرت به منظور کارآموزی در آلمان دارید، باید از شرایط کاراموزی در آلمان مطلع شوید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه مشاوره به شما متقاضیان در مورد دوره های کار آموزی در آلمان می باشد.

مدرک کارآموزی در آلمان

یکی از راه های مهاجرت به آلمان داشتن مدرک کارآموزی است. مدرک کارآموزی یک صلاحیت رسمی آموزشی حرفه ای در زمینه مشاغل تخصصی در آلمان است.  به آنها معمولاً ” آموزش شغلی ” نیز گفته می شود. متقاضیان خارجی پس از کسب مدرک به عنوان “کارگر ماهر”  شانس زیادی برای یک کار دائمی و یک زندگی دائمی در آلمان دارند.

سیستم آموزشی دوره های کارآموزی در آلمان

آموزش حرفه ای برای دوره کارآموزی در آلمان به آلمانی “Berufsausbildungen” یا “Duale  Berufsausbildungen”) ) سیستمی منحصر به فرد است. به صورتی که در یک برنامه آموزش چند ساله به همراه حقوق برای متقاضیان ارائه می شود. شرکت کنندگان در دوره کارآموزی حرفه ای، موارد تئوری و عملی مورد نیاز را مطابق با استانداردهای آلمان، در مدارس حرفه ای و در شرکت ها یاد می گیرند. همین امر کارآموزان را برای انجام کار مورد نیاز به صورت شغل حرفه ای آماده می کند.

برخی از شغل های قابل ارائه در دوره های کارآموزی در آلمان

تقریباً تمام مشاغلی که نیاز به مهارت و کار عملی دارند، تنها در صورتی قابل ارائه اند که افراد قبلاً یک دوره کار آموزی را با موفقیت گذرانده باشند. به عنوان مثال، آجرپزان، نانوایان، بازرگانان، پرستاران یا برقکاران.

همچنین بازرگانی، آمبولانس، دستیاری پزشک، لوله کشی، سنگ تراشی، نقاشی، آرایشگری، صنایع غذایی و پرسنل هتل.

صلاحیت های مشابه با مدرک دوره کارآموزی در آلمان

در بیشتر کشورهای جهان، هیچ صلاحیت قابل مقایسه ای با سیستم آموزش حرفه ای آلمان وجود ندارد. به عنوان مثال PTU ارائه شده در روسیه، اوکراین یا بلاروسنه تنها محتوای مربوطه را ندارند بلکه مدت زمان آموزش و کیفیت آموزش در آلمان را هم ندارند.

ادامه تحصیل پس از دوره کارآموزی در آلمان

با آموزش حرفه ای در آلمان، متقاضیان خارجی مدرک آلمانی را به عنوان یک کارگر ماهر دریافت می کنند. با این صلاحیت، کارگران ماهر می توانند به عنوان متخصص در شرکت کار کنند یا به دنبال کسب مدارک بیشتر باشند. پس اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، کارآموزی یکی از راه های آن است.

با این صلاحیت خارجی و پشتیبانی موجود دولت آلمان، خارجی ها می توانند شرکت هایی را با مزایای گسترده در کشورهای خود تأسیس کنند.

شرایط کارآموزی در آلمان

برای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان شرایط خاصی وجود دارد که برخی از این شرایط عبارتند از:

  • گواهی پایان تحصیلات دبیرستان یا دیپلم از کشور مبدأ؛
  • گذراندن دوره های آموزشی به همراه کارآموزان آلمانی در آلمان؛
  • محدودیت سنی بین 16 تا 26 سال سن؛

موارد استثنا نیز وجود دارد. در صورتی که سن شما بیشتر از 26 باشد و در کشور خود دوره هایی را گذرانده اید، ممکن است برای این دوره مناسب باشید.

برای مشاغل فنی، باید در ریاضیات و همچنین مهارت های رایانه نمرات خوبی داشته باشید.

شرایط زبانی مورد نیاز برای تامین شرایط کارآموزی در آلمان

مهمترین شرط کارآموزی در آلمان اثبات مهارت زبانی است. شما به عنوان یک متقاضی از خارج از کشور برای کارآموزی در آلمان، باید در سطح B1 آلمانی صحبت کنید و این مهارت را با یک مدرک زبان معتبر ثابت کنید. اگر آلمانی بلد نیستید، احتمال موفقیت در دوره های کارآموزی در آلمان عملاً امکان پذیر نیست. هرچه سریعتر بتوانید دانش خود زبان آلمانی خود را ثابت کنید، بهتر است.

مدارک قابل ارائه برای اثبات مهارت آلمانی دوره های کارآموزی در آلمان

قبل از شروع آموزش باید دانش خود را از زبان آلمانی به عنوان مهمترین شرایط کارآموزی در آلمان، ثابت کنید. برای مثال، مدارک زیر را می توان ارسال کرد:

  • مدرک از یک آموزشگاه/ موسسه زبان آلمانی در کشور خود؛
  • مدرک موسسه گوته؛
  • مدرک زبان آلمانی Kultusministerkonferenz DSD I یا DSD II؛
  • مدرک telc؛
  • مدرک DSH؛
  • مدرک دانشگاهی در مطالعات زبان و ادبیات آلمانی یا موارد مشابه؛

پیش نیاز دوره های کارآموزی در آلمان

پیش نیاز این است که دوره کارآموزی شما با تحصیلاتتان ارتباط نزدیک داشته باشد. علاوه بر این، شما باید حداقل 4 ترم در دوره کارآموزی در آلمان را بگذرانید. شرکت ارائه دهنده ی دوره کارآموزی شما باید برای کارورزی به آژانس استخدام فدرال (BA)  مراجعه کند. سپس بررسی می کند که آیا شرایط ذکر شده برآورده می شوند یا خیر.

قرارداد کار در طول دوره کاراموزی در آلمان

در طول آموزش در آلمان، متقاضیان خارجی در یک شرکت آلمانی با قرارداد رسمی آلمان استخدام می شوند که همان حقوق و تعهدات را برای اتباع آلمان فراهم می کند و از این نظر تفاوتی بین کارآموزان آلمانی و غیر آلمانی وجود ندارد. شما حرفه خود را  50٪ در داخل شرکت با کار عملی و  50٪ را در یک آموزشگاه حرفه ای خاص فرا خواهید گرفت.

قرارداد کار در طول دوره کاراموزی در آلمان
قرارداد کار در طول دوره کاراموزی در آلمان

مزایای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان

شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان در طی یک دوره 24 ماهه، می تواند یک مهارت  پیشرفته ی حرفه ای، به روش شناختی و اجتماعی برای شما فراهم کند که بعداً بر اساس آن مهارت ها می توانید شغل حرفه ای خود را در همان رشته و با آمادگی بیشتری شروع کنید.

بیشتر مواقع امکان کار در همان شرکت ارائه دهنده ی دوره کارآموزی در آلمان برای شما وجود دارد. شرکت کنندگان در کل زمان، از جمله در حین آموزش و محل کار، حقوق دریافت می کنند.

همچنین:

  • دوره کارآموزی در آلمان یک راه مشترک برای افرادی است که زمان کمی برای آموزش دارند، نمی خواهند در دانشگاه تحصیل کنند و ترجیح می دهند بلافاصله بعد از آموزشگاه یا همزمان با دوره آموزشی کار کنند و درآمد کسب کنند.
  • در پایان دوره کارآموزی در آلمان، دانش آموزان میبایست در امتحان قبول شوند و گواهی دریافت می کنند که به آنها امکان می دهد فقط در مشاغلی که برای آن آموزش دیده اند کار کنند.
  • بسیاری از شرکت ها برای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان مزایایی مانند بلیط حمل و نقل رایگان، غذا، تخفیف و مزایا را به کارآموزان خود ارائه می دهند.
  • در مقایسه با برنامه های دانشگاه، نیازی به اثبات وجوه در هنگام درخواست ویزا ندارید. برنامه های دانشگاهی مستلزم وجود 10000 یورو در حساب بانکی شما می باشد.
مزایای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان
مزایای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان

سایر مزایای شرکت در دوره های کار آموزی

  • همزمان یاد بگیرید و به صورت عملی تمرین کنید- برنامه شامل بخشهای عملی و تئوری است، که به کارآموزان کمک می کند درک گسترده تری از شغل داشته باشند و به رشد حرفه ای آنها کمک می کند.
  • استقلال مالی – افراد مجبور نیستند برای هزینه های زندگی یا تحصیل خود به والدین خود وابسته باشند. آنها درآمد کافی برای تأمین هزینه های زندگی خود را دارند.
  • فرصت های شغلی- راهی مستقیم به کار بعد از اتمام آموزش برای کارآموزن وجود دارد.

الزامات لازم برای درخواست پذیرش دوره های کارآموزی در آلمان

مهمترین مرحله برای حضور در دوره های کارآموزی در آلمان درخواست پذیرش شما است. درخواست برای کار آموزی در آلمان همیشه باید شامل موارد زیر باشد:

  1. در انگیزه نامه باید توضیح دهید که دقیقاً چرا به این آموزش علاقه مند هستید و چرا برای این موقعیت آموزشی مناسب هستید؛
  2. یک برنامه درسی فعلی به شکل جدول، ترجیحاً در قالب Europass؛
  3. اثبات مهارت های زبانی ، مدارک تحصیلی و سایر مدارک ؛
  4. ارسال مدارک در مهلت مقرر به محل آموزش؛

شرایط  ویزای کارآموزی در آلمان

برای دریافت ویزای کارآموزی در آلمان باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دیپلم فارغ التحصیلی
  • سطح زبان آلمانی B1
  • حداکثر سن 25 سال
  • اثبات مالی 600-700 یورو برای یک ماه
  • بیمه سلامت
  • محل اقامت

مراحل دریافت ویزای کارآموزی در آلمان

ویزای کارآموزی حرفه ای در آلمان در این مراحل برای خارجی ها صادر می شود:

  • ارسال اسناد درخواست به محل آموزش
  • پیدا کردن یک کارفرمای مناسب
  • مصاحبه از طریق اسکایپ، وایبر، واتس اپ یا هر مسنجر دیگر
  • در صورت موفقیت، صادر شدن قرارداد آموزش/ قرارداد کار برای شما از طرف شرکت
  • درخواست ویزا با سفارت/ کنسولگری آلمان در کشور محل اقامت خود

دوره های اوسبیلدونگ به عنوان دوره های کاراموزی در آلمان

دوره های اوسبیلدونگ در آلمان به عبارتی دوره های آموزش حرفه ای یا کارآموزی شناخته می شود، که یک آموزش مرتبط با حرفه ای خاص بوده و شما را به سمت یک شغل خاص هدایت می کند. دوره اوسبیلدونگ در آلمان روشی محبوب برای تحصیلات حرفه ای در آلمان و بدست آوردن حقوق به طور همزمان است.

شرایط شرکت در دوره های اوسبیلدونگ در آلمان

پس از تغییر در قانون مهاجرت آلمان در مارس2020، در صورتیکه افراد کشورهای غیر اتحادیه اروپا دارای شرایط حرفه ای هستند یا می خواهند دوره های اوسبیلدونگ حرفه ای را بگذرانند در آلمان فرصت های بهتری دارند.

فارغ التحصیلان بر اساس قانون فعلی فرصت های شغلی بسیار خوبی در آلمان دارند، پس از آموزش حرفه ای، خارجی ها می توانند برای کار در این حرفه در آلمان بمانند.

میزان درآمد در دوره کارآموزی در آلمان

در حین آموزش در دوره کارآموزی در آلمان از کارفرمای خود کمک هزینه آموزش دریافت خواهید کرد. دستمزد ماهانه از حداقل حدود 600 یورو در سال آموزش اول تا حداقل  900 یورو یا بیشتر در سال سوم آموزش است. مبلغ کمک هزینه ماهانه ممکن است بیشتر باشد و تا حدود زیادی به کارفرمای شما و کارنامه تحصیلی شما بستگی دارد.

کارفرمایان معمولاً پشتیبانی اضافی مانند بلیط حمل و نقل محلی رایگان یا پشتیبانی مالی از محل اقامت شما را ارائه می دهند. همچنین یارانه مسکن یا یارانه بلیط ماهیانه اتوبوس و قطار نیز به کارآموزان خود ارائه می دهند.

چشم انداز شغلی پس از دوره های کارآموزی در آلمان

عامل تعیین کننده این است که آیا شما شرایط پذیرش در بازار کار آلمان را دارید یا خیر.

ویزای کار پس از شرکت در دوره کارآموزی در آلمان

کشورهایی که عضو یا شریک قراردادی اتحادیه اروپا نیستند، به عنوان کشورهای غیر اروپایی یاد می شوند. اگر شهروند چنین کشور هایی هستید، به طور کلی به اجازه اقامت و  ویزا نیاز دارید. اگر در اجازه اقامت شما “اشتغال مجاز ” یا “هرگونه استخدام مجاز  ” ذکر شده باشد، مجاز به کار بدون محدودیت یا اشتغال خودکار در آلمان هستید.

رضایت آژانس استخدام فدرال (BA)  – شرایط ویزای کار

در بسیاری از موارد، اجازه اقامت بدون رضایت آژانس استخدام فدرال (BA)  قابل صدور است. با این حال، بعضی اوقات BA باید با کار شما موافقت کند.

این تنها در صورت رعایت پیش شرط های زیر امکان پذیر است:

  • اشتغال شما طبق قانون اقامت یا دستورالعمل استخدام مجاز تشخیص داده شده باشد.
  • یک کارفرما شغل خاصی را به شما پیشنهاد داده باشد.
  • شرایطی که در آینده در آن کار خواهید کرد، با شرایط کارمندان آلمانی قابل مقایسه باشد.
  • دستمزد شما با کارمندان آلمان مطابقت داشته باشد.

در صورت داشتن شرایط فوق شما قادر به درخواست ویزای جست و جوی کار آلمان خواهید بود

یکسانی شرایط کار پس از گذراندن دوره های کارآموزی در آلمان برای همه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، هر زن و هر مردی که شرایط لازم را داشته باشد، صرف نظر از ملیت، می تواند از فرصت هایی که بازار کار آلمان به او می دهد، استفاده کند. زنانی که می خواهند در آلمان کار کنند از آژانس های کاریابی و مراکز کاریابی حمایت ویژه ای دریافت می کنند.

شرکت در دوره کارآموزی در آلمان، در صورت داشتن همسر و فرزند

در صورت داشتن فرزند یا همسر، ما تمام تلاش خود را می کنیم تا یک کارآموزی در کنار خانواده شما امکان پذیر شود. در این راستا سعی خواهیم کرد برای شریک زندگی شما شغل یا مکانی برای کارآموزی پیدا کنیم.

سخن پایانی

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی، صرف نظر از ملیت خود، می توانید دوره کارآموزی در آلمان را بگذرانید. دوره های کار آموزی در آلمان باید با تحصیلات آکادمیک شما و همچنین شغل مورد نظر تطابق داشته باشند. کارشناسان ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی به شما در تحقق این امر کمک می کنند.

سوالات متداول درمورد کارآموزی در آلمان

  1. چه کسانی واجد شرایط کار آموزی در آلمان هستند؟

آموزش حرفه ای برای دوره های کار آموزی در آلمان برای همه ی خارجیان از سراسر جهان امکان پذیر است. بنابراین می توانید با هر تابعیتی اقدام کنید.

  1. آیا کارفرمایان زمان خاصی برای استخدام کارآموزان در آلمان در نظر می گیرند؟

بله، کارفرمایان در مورد کارآموزان خود از اوایل بهار تصمیم به استخدام می گیرند.

  1. آخرین مهلت برای ارسال مدارک برای پذیرش کار آموزی در آلمان چه زمانی است؟

آخرین تاریخ برای ارسال مدارک متقاضیان خارجی، اوایل تابستان است.

  1. آیا کارآموزان خارجی مجاز به کار با ویزای کاراموزی آلمان هستند؟

بله، به وسیله ی ویزای کارآموزی در آلمان، خارجی ها علاوه بر آموزش در آلمان، می توانند در آموزشگاه خود و یا در یک شرکت دیگر، تا 10 ساعت در هفته کار کنند.

  1. آموزش دوره های کارآموزی در آلمان در چه ماهی آغاز می شود؟

هر ساله در ماه آگوست/سپتامبر آغاز می شود.

  1. رسیدگی به درخواست ویزای کارآموزی در آلمان چقدر طول می کشد؟

رسیدگی به درخواست ویزا می تواند 2-3 ماه یا بیشتر طول بکشد.

  1. آیا برای شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان اثبات زبان انگلیسی لازم است ؟

خیر، در صورتیکه برنامه آموزشی شما به زبان انگلیسی نباشد، اثبات زبان مورد نیاز نیست. برای برخی از دوره های کار آموزی مزیت به حساب می آید .

  1. آیا شهروند های همه ی کشور ها برای دوره های کارآموزی در آلمان نیازمند ویزا هستند؟

خیر، اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) می توانید بدون محدودیت در دوره های کار آموزی شرکت کرده و به دنبال کار باشید.

  1. هزینه تحصیل در طول کارآموزی در آلمان به عهده ی چه کسی است ؟

متقاضیان بین المللی باید ابتدا درخواست دهند و در یک دوره کارآموزی انتخاب شوند. شرکت ارائه دهنده ی دور کارآموزی کلیه هزینه های تحصیل را برای کارآموزان پرداخت می کند.

  1. دوره کارآموزی در آلمان تا چه مدت طول می کشد؟

دوره آموزش تا زمان کسب مدرک حرفه ای بسته به آموزش بین 3 تا 4 سال ادامه دارد.

  1. زبان مورد نیاز برای دوره کارآموزی در آلمان چیست ؟

تمام دروس فقط به زبان آلمانی برگزار خواهد شد. بنابراین متقاضیان خارجی در زمان اقدام به مهارت آلمانی در سطح B1 نیاز دارند .

  1. آیا پس از شرکت در دوره های کارآموزی در آلمان امکان اقامت دائم وجود دارد؟

بله، شما به شرط برآورده کردن برخی شرایط اجازه اقامت دائم در آلمان را می توانید دریافت کنید.

  1. آیا مدرک دریافت شده پس از دوره های کارآموزی در آلمان در کشور های دیگر معتبر است؟

بله، گواهینامه دریافت شده در دوره کارآموزی در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا نیز شناخته شده است، بنابراین شما محدود به این کشور نخواهید شد.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام، آیا کسانی از قبل هیچ نوع تجربه کاری نداشته باشد و بیخواهد یک وظیفه در آلمان بیاموزد می تواند در خواست بدهد

    1. سلام بله میشه اگه سن پایین باشه دوره های کارآموزی اوسبیلدونگ آلمان خیلی مفیده،هم آموزشه هم کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری