ویزای کاری ایتالیا ۲۰۱۹

ویزای کاری ایتالیا ۲۰۱۹

ایتالیا یکی از کشورهایی است که دستور کارت آبی اتحادیه اروپا را اجرا کرده است، که شرکت ها را قادر می سازد تا به صورت محلی مدیران و کارگران دارای مهارت بالا را، بدون توجه به سیستم سهمیه بندی استخدام کنند. علیرغم کمبود واضح محدودیت های کمی طبق قوانین ویزای کاری ایتالیا ۲۰۱۹ ، پذیرش کارگران در این دسته بندی ها هنوز منوط به اجازه (nulla osta) اعطا شده توسط ISD ارضی است؛ حتی اگر فرآیند پذیرش برای دسته بندی های خاصی آسان شده باشد. ادامه مطلب را با قلم متخصصین موسسه حقوقی توسعه گران مهر همراه باشید.

ویزای کاری ایتالیا ۲۰۱۹

به دلیل اینکه ایتالیا هم جزو اتحادیه اروپا می باشد و هم جزو شینگن می باشد، قوانین مهاجرتی برای افرادی که به ایتالیا می آیند با توجه به ملیت آنها متفاوت است و بر طبق آن اعمال می شود. افرادی که برای کار به ایتالیا می آیند و عضو کشورهای اتحادیه اروپا هستند برای ورود نیاز به مجوز و مدرک معتبر برای کار و اشتغال به کار ندارند، اما افراد خارجی و مهاجران خارجی برای ورود به ایتالیا جهت اشتغال به کار باید دارای ویزای کار باشند و قبل از ورود خود به کشور ویزای خود را به کنسولگری نشان دهند و تاییدیه آن را دریافت کنند تا بتوانند در کشور ایتالیا اقامت کنند. این روند برای افرادی که عضو اتحادیه اروپا هستند بسیار ساده بوده و افراد متخصص و حرفه ای از مواردی از قوانین در ارتباط با مهاجران معاف هستند.

یک شرکت خارجی که مشتاق به دریافت ویزای کار برای یک کارمند و کارگر مهاجر است باید در ابتدا درخواست دهد و اجازه اقامت و کار برای فرد درخواست کند. سه مرحله برای این کار وجود دارد:

  1. در ابتدا درخواست توسط کارفرما به قسمت مهاجرت می رود و تایید می شود
  2. درخواست ویزا توسط افراد مربوطه در کنسولگری بررسی می شود
  3. درخواست ویزای کاری تحویل داده می شود.
انواع ویزاهای کاری ایتالیا
انواع ویزاهای کاری ایتالیا

انواع ویزاهای کاری ایتالیا

ملیت های غیر اتحادیه اروپا / EEA که با توجه به وضعیت کار در ایتالیا به دنبال شغلی می گردند، به طور موقت یا دایمی، باید از کارفرماهای خود اجازه کار و همچنین ویزای کار از مقامات کنسولگری ایتالیا قبل از آمدن به ایتالیا دریافت کنند. ویزاهای کار بر اساس ظرفیت کاری خاصی اعطا می شود، برای مثال دانش زبان محلی سرمایه گذار و بازار خاص یا دانش فنی.

پذیرش کارگران خارجی غیر اتحادیه اروپا بر اساس سیستم سهمیه بندی برای ورودی های جدید بر مبنای سالانه است. هدف از سیستم سهمیه بندی این است که پذیرش ملیت های جهان سوم و دسترسی آنها به بازار کار ایتالیا را منظم کند. تصمیم سهمیه بندی های سالانه توسط دولت پایه ریزی می شود، که سهمیه را از طریق فرمان نخست وزیر (معروف به “Decreto Flussi”) مشخص می کند.

پذیرش برخی از دسته بندی های کاری به طور مشخصی از محدودیت های تعیین شده توسط سیستم سهمیه بندی معاف می شود. به طور خاص، پروفایل های حرفه های خاص بدون هیچ گونه محدودیت کمی برای تنظیم ورودی آنها قابل پذیرش هستند. کارگرانی که عمدتا از این سیستم معاف می شوند، عبارتند از:

  1. کارمندان اجرایی یا مدیریتی که برای شعبه ایتالیایی نهاد قانونی خارجی تعیین شده اند
  2. کارگران دارای مهارت بسیار بالا که به شعبه ایتالیایی نهاد قانونی خارجی برای انجام پروژه خاص تعیین شده اند
  3. دیگر افراد شامل سخنرانان و پروفسورهای دانشگاه، مترجمان و مفسران، پرستاران حرفه ای و غیره

ویزاهای خود اشتغالی

ملیت های خارجی قادر به شرکت در فعالیت های خود اشتغالی زیر در ایتالیا هستند:

  • آنها ممکن است مدیران شرکت ها باشند
  • افراد دارای شغل آزاد یا دیگر فعالیت های حرفه ای
  • در دو مورد، ملیت های خارجی باید ویزای خود اشتغالی را دریافت کنند (Visto di Lavoro Autonomo).

ویزاهای شینگن

ایتالیا از جمله امضا کنندگان پیمان شینگن است. در حال حاضر 25 کشور شینگن وجود دارند: اتریش بلژیک، جمهوری چک، دانمارک استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتویا، لیختن اشتاین، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی، اسپانیا، سوئد و سوئیس است.

ویزای شینگن به دارنده آن اجازه می دهد که برای یک دوره 90 روزه در طی 6 ماه برای اهداف گردشگری یا تجاری اقامت داشته باشد. متقاضیانی که دارای ویزای شینگن هستند، می توانند به صورت آزادانه به هر کشوری در منطقه شینگن مسافرت کنند. انواع مختلفی از ویزای شینگن وجود دارد:

  • ویزاهای Aو B – ویزاهای ترانزیت و هوایی برای کسانی که از منطقه شینگن مسافرت می کنند.
  • ویزای C – به فرد خارجی اجازه می دهد که برای 90 روز در کشور شینگن برای اهداف گوناگونی مانند کسب و کار، درمان پزشکی، رقابت های ورزشی، تحصیل و گردشگری اقامت داشته باشد.
  • ویزای D – این یک ویزای اقامت طولانی است، که به دارنده آن اجازه می دهد تا یک شال در ایتالیا اقامت کند.

ویزاهای اعضا خانواده

اعظای خانواده که به یک ملیت غیر اتحادیه اروپا در ایتالیا ملحق می شوند یا می خواهند که به ملیت خارجی در ایتالیا ملحق شوند، باید برای ویزاهای خاصی از کنسولگری ایتالیا در آخرین کشور محل اقامت خود درخواست کنند. این ویزاها (“Visto per Familiare al Seguito ” یا ” Visto per Riconguingimento Familiare “) به اعضا خانواده بعد از اینکه اجازه های اقامت مربوطه برای هدف خانوادگی را کسب کرده اند، اجازه کار می دهد.

بعد از اینکه کنسولگری در خارج ویزاهای مربوطه را صادر کرد، اعضا خانواده که به فرد خارجی ملحق شدند باید به پلیس منطقه ای که در آم زندگی می کنند در طی 8 روز بعد از ورود به ایتالیا گزارش کنند و برای اجازه اقامت (Permesso di Soggiorno per Motivi Familiari) خود درخواست کنند. فرایند ملحق شدن ویژه (coesione familiare) ممکن است قابل دسترسی برای اعضای خانواده ای باشد که به صورت قانونی وارد ایتالیا شده اند و دارای اجازه های اقامت معتبر هستند.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری ایتالیا 

  1. فرم درخواست ویزای تکمیل شده.
  2. عکس پاسپورتی جدید.
  3. پاسپورت یا مدارک سفر مربوطه.
  4. Nulla osta اعطا شده توسط ISD.
  5. مدرک پزشکی بین المللی – برای همه متقاضیان.
  6. اثبات مسکن در ایتالیا.
  7. کپی برنامه سفر پروازی – هر جا قابل اجرا باشد.
  8. کپی گواهی تولد – برای همه متقاضیان – قانونی و ترجمه شده به ایتالیایی.
  9. هزینه ویزا – قابل پرداخت به صورت نقد در کنسولگری.
  10. هزینه ها و زمان: 116.00 یورو، اگر چه این مبلغ با توجه به کشور متغیر است.

نحوه درخواست ویزای کاری ایتالیا 2019

مرحله 1: درخواست اجازه (Nulla Osta)

کارفرمایان باید برای استخدام کارگران خارجی که در خارج زندگی می کنند از ISD درخواست اجازه کنند. هر استان ایتالیایی دارای دفتری است که دولت به عنوان خدمات یکپارچه برای مهاجرت توصیف می کند؛ ISD (Sportello Unico per I’Immigrazione). این دفاتر برای کل فرایند استخدام کارگران خارجی در ایتالیا مسئول هستند.

از کارفرمای هر متقاضی انتظار می رود که “قرارداد اقامت” (Contratto di soggier – no) را ارائه کند، که در آن او متعهد می شود که مسکن مناسب برای کارگر درخواستی را ضمانت کند و هزینه های سفر بازگشت به میهن او را در صورت اخراج قبل از انقضای قرارداد را تامین کند. علاوه بر آن، قرارداد باید شامل جزئیات قرارداد کاری باشد که باید مطابق با قرارداد های جمعی موجود برای بخش / حرفه خاصی باشد که در آن کارگر درخواستی استخدام می شود. 

هنگامی که تمام بررسی ها توسط هر دو مقام کاری (Direzione Territoriale del Lavoro ) و دفاتر پلیس محلی (Questura) انجام شد؛ اجازه (nulla osta) به کارفرمای متقاضی ارسال می شود.

درخواست برای nulla osta معمولا نیازمند اطلاعات زیر است:

  1. جزئیات کارفرما – شرکت و نماینده قانونی اسم شرکت، آدرس و مکان کسب و کار؛
  2. آدرس کارمند خارجی مورد نظر؛
  3. تعهد امضا شده برای گزارش هر تغییراتی در قرارداد استخدامی به مرکز استخدام (Centro per I’Impiego) یا INPS (برای کارگران بومی)، در طی 5 روز از حادثه؛
  4. مدرک مسکن مناسب که مطابق با استانداردهای مسکن عمومی محلی است و دارای شرایط بهداشتی و مسکونی است. هر همکاری برای مخارج اقامت و کسری از حقوق مطابق از کارفرما باید اعلام شود؛
  5. تاییدیه برای اینکه ثبت اتاق بازرگانی شرکت مطابق با فعالیت در درخواست نامه است و ثبت شرکت در ایتالیا قانونی بوده؛
  6. قرارداد کارمند پیشنهادی – مشخص کننده قوانین و شرایط استخدام، با پایان باز، شرایط ثابت، تمام وقت یا پاره وقت، حقوق و مشارکت های اجتماعی. همچنین، این مورد باید ذکر شود که هزینه های سفر بازگشت به میهن ملیت خارجی، در صورت اخراج او از کشور تامین می شود، و تاییدیه مسکن؛

درخواست نامه هایی که برای افراد زیر 18 سال است، مدارک مشخص کننده تکمیل تحصیلات اجباری نیز باید گنجانده شود. این تاییدیه باید توسط مدرسه دولتی یا موسسه عمومی معادل مطابق با قوانین عملی فرد نابالغ صادر شده باشد. این تاییدیه باید توسط نمایندگی دیپلماتیک ایتالیایی یا کنسولگری مهر شود، بعد از اینکه موسسه خارجی بررسی کند که والدین یا سرپرستان قانونی راضی به ترک کشور بچه هستند.

  1. زمان: 40 روز
  2. هزینه: بدون هزینه

مرحله 2: صدور ویزا (visto nazionale)

هنگامی که nulla osta به کارفرما ارسال شد، او اجازه را به کارگر خارجی مورد نظر ارسال می کند. پس از آن، کارگر خارجی باید خود را به نمایندگی دیپلماتیک ایتالیایی / کنسولگری در کشور خود معرفی کند و یک ویزا برای اهداف کاری درخواست کند. nulla osta برای 6 ماه معتبر است و ویزای کار ممکن است در طول این دوره صادر شود. نوع ویزای کاری مورد نیاز و فرایند های مورد نیاز برای دریافت این موارد بر اساس نحوه دسته بندی روابط کاری متفاوت است، (برای مثال، به عنوان فعالیت خود اشتغالی یا فعالیت استخدامی تحت ویزای ایتالیا).

نحوه درخواست ویزای کاری ایتالیا 2019
نحوه درخواست ویزای کاری ایتالیا 2019

پس از دریافت ویزای کاری ایتالیا 2019

شهروندان خارجی طی 8 روز پس از ورود به ایتالیا باید قراردادی که توسط کارفرما ارائه شده است را امضا کنند و به طور همزمان در ISD برای مجوز اقامت (Permesso di soggiorno) برای اهداف کاری درخواست دهند. مجوز اقامت از سوی Questura صادر می شود. مجوز اقامت در ایستگاه پلیس محلی صادر می شود. برای صدور مجوز اقامت باید فرم درخواست را تکمیل کنید و مدارک شناسایی، اثر انگشت و عکس را ارائه دهید. هر مجوز شرایط متفاوتی دارد. مجوز اقامت یک کارت هوشمند الکترونیکی و ضد جعل است. شهروندان خارجی برای دریافت مجوز اقامت باید مدارک مختلفی اعم از فرم درخواست، پاسپورت و کپی آن، عکس در فرمت عکس پاسپورت و فیش پرداخت هزینه درخواست را ارسال کنند.

متقاضی با رسیدی که دریافت می کند تا زمان صدور کارت اقامت، حق و حقوقی برابر با زمان داشتن کارت دارد. مدت اعتبار مجوز اقامت برابر با اعتبار قرارداد کاری است و حداکثر تا 2 سال معتبر است. در ابتدا می توان آن را برای 24 ماه و پس از آن برای 12 ماه دیگر تمدید کرد. در نتیجه شهروندان خارجی می توانند با این مجوز حداکثر 5 سال در ایتالیا کار کنند. قوانین و راهکارهای اقدام در راستای اخذ ویزای کاری ایتالیا ۲۰۱۹ را به صورت موشکافانه و از طریق تماس تلفنی رایگان از زبان مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بشنوید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری