در این مقاله به بررسی شرایط پذیرش در مقطع لیسانس پزشکی، تحصیل در مقطع لیسانس پزشکی در روسیه در بهترین دانشگاه ها و هزینه تحصیل پزشکی در روسیه پرداخته شده است. بهترین مورد درباره ی MBBS در روسیه این است که برای ورود به این دوره نیاز به شرکت در آزمون ورودی نمی باشد و شهریه برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه می باشد.

شهریه دانشگاه ها و هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

حداقل شهریه 120 هزار روبل ( 2000 دلار آمریکا) در سال می باشد و  حداکثر آن 580623 روبل ( 10543 دلار آمریکا ) در سال است. هزینه ی تحصیل در دوره های  تخصصی در دانشگاه های پزشکی کشور روسیه به طور متوسط بین 250 تا 270 هزار روبل در سال است که معادل 4170 تا 4500 دلار آمریکا می شود .

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

حداقل هزینه ی زندگی  پیش بینی شده در کشور روسیه  300 تا 400 دلار در ماه تعیین شده است. هزینه ی زندگی روزانه در سنت پیترزبورگ و وُلگُراد کمی کمتر از هزینه ی زندگی در موسکو می باشد.  اگرچه پاتوق های مجانی در روسیه در این کشور وجود ندارد اما هنوز هزینه ی زندگی در این کشور خیلی ارزان تر از کشورهای غربی می باشد. قیمت های زیر باید تنها به عنوان راهنمایی تقریبی در نظر گرفته شود ( قیمت های محدوده ی بالاتر مربوط موسکو و محدوده ی کمتر مربوط به وُلگُراد می باشد و سنت پیترزبورگ جایی بین این دو محدوده قرار دارد).

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

صورت حساب هفتگی اغذیه فروشی بین 40 تا 80 دلار آمریکا می باشد. شما می توانید با 20 دلار آمریکا،  وعده ی غذایی سه گانه  آماده نسبتا مناسب صرف کنید .اگر در طول هفته ناهار را خارج از خانه صرف کنید می توانید با 5 دلار ناهار سه گانه ی اقتصادی میل کنید. هزینه ی ماهانه ی مترو بین 250 روبل ( 8 دلار آمریکا ) تا 500 روبل (17 دلار آمریکا) می باشد. قیمت بلیت یک سره اتوبوس ها، مترو و اتوبوس برقی بین بدون درنظر گرفتن مسافت  10 تا 50 سنت می باشد.

مسافرت روزانه به شهر های گلدن رینگ با 10 تا 20 دلار آمریکا امکان پذیر است. مسافرت قطاری در روسیه قیمت بسیار مناسبی دارد. (قیمت بلیط درجه سه از موسکو به سنت پیترزبورگ 12 دلار آمریکا می باشد). معمولا در خارج از موسکو و سنت پیترزبورگ، تهیه ی اقامتگاهی با 20 تا 30 دلار آمریکا  به ازای هر شب امکان پذیز ماست.البته این نوع اقامتگاه ها ممکن است هتل هایی به سبک شوروی باشند و خدمات و دکور آن ها در حد دلخواهتان نباشند.

شرایط کار دانشجویی در روسیه

دانشجویان بین المللی می توانند در وقت آزاد خود در دانشگاه (یا در سازمان های آن) کار کنند. گاهی اوقات دفاتر بین المللی دانشگاه ها به دانشجویان فرصت های شغلی مانند کار قراردادی را ارائه می دهند. در این مورد لازم نیست مجوز مربوطه را از اداره امور مهاجرت وزارت کشور روسیه دریافت کنید. در موارد دیگر مجوز لازم است. اجازه دانشجویان در دوره های کامل در دانشگاه های معتبر دولتی صادر می شود. دانشجویان می توانند فقط با توجه به حرفه ای که در مجوز مشخص شده است و در منطقه (شهر) که دانشگاه آنها واقع شده است، کار کنند.

با این حال نباید فرض کنید که اشتغال مکمل می تواند تمام هزینه های زندگی شما را پوشش دهد (به طور متوسط به مبلغ 300 تا 400 دلار در هر ماه). با توجه به مطالعات فشرده در دانشگاه های روسی و چالش های تکمیلی دانشجویان وقت آزاد زیادی ندارند. بهتر است که خانواده شما از شما حمایت کند یا مبلغ مشخصی را صرف پرداخت هزینه های خود کنید تا بتوانید بر تحصیل خود متمرکز شوید.

اگر یک دانشجو قبل از پایان دوره مجوز فعلی شغل خود را تغییر دهد، ممکن است با این مجوز در محل کارشان کار کنند، اما آنها باید  به  اداره کل مهاجرت وزارت کشور روسیه اطلاع دهند. از سال 2014،  دریافت مجوز کار برای دانشجویان بین المللی آسان تر شده است: تعداد اسناد مورد نیاز کاهش یافته است و مدت زمان پردازش آن کمتر است (تا 10 روز کاری). چه اتفاقی می افتد اگر بدون اسناد لازم کار کنید؟ شهروندان خارجی که بدون مجوز کار می کنند، جریمه ای بین 2000 تا 5000 روبل باید بپردازند. در مسکو، سن پترزبورگ، مسکو و لنینگراد، جریمه شامل 5000-7000 روبل  و اخرراج از روسیه می شود.

شرایط تحصیل رایگان پزشکی در روسیه

بورس تحصیلی فدراسیون روسیه – مجموعه ای از بورس های دولتی برای تحصیل در روسیه هر سال برای دانشجویان خارجی در دسترس است ، همراه با شهریه رایگان ، اقامت دانشجو و کمک هزینه زندگی، که در سال 2017 ، 1500 روبل ( معادل تقریبی 24 دلار ) در ماه بود. در سال 2017 ، 15000 بورسیه از این نوع اعطا گردید. دانشکده تحصیلات روسی و آسیایی – بورس تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور روسیه و دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که اغلب آن ها به طور خاص برای دانشجویان ایالات متحده هستند را فهرست می کند.

بورسیه Benjamin A. Gilman – بیش از 2900 بورسیه را به دانشجویان دوره کارشناسی ایالات متحده تا حدود 5000 دلار برای تحصیل و یا کارآموزی در خارج از کشور اعطا می کند. متقاضیانی که در خارج از کشور زبان خارجی ( مانند زبان روسی ) را تحصیل می کنند در حالی که در خارج از کشور آن زبان به طور غالب صحبت می شود ، به طور خودکار برای ان ها جایزه ویژه زبان در حدود 8000 دلار در نظر گرفته می شود.

بورسیه BP در بخش تحقیقات روسیه – کمک هزینه تحصیلی ماهیانه 15000 تا 35000 روبل ( 240 تا 560 دلار ) را به دانشجویانی که در زمینه انرژی و اقتصاد در یکی از دانشگاه های روسیه درس می خوانند، اعطا می کند. متقاضیان باید در حال تحصیل باشند، نمرات عالی داشته باشند و در آینده رشته انتخابی خود را پیگیری و توسعه نمایند.

بورس انجمن های آمریکا – بورس تحصیلی متفاوتی مربوط به آموزش زبان روسی و تحقیق در روسیه از جمله برنامه کارشناسی تحقیقات هشتم ( Title VIII Research )، بورس تحصیلی برای دانشجویان جهت انجام تحقیقات مستقل به مدت سه تا هشت ماه در یکی از کشورهای منتخب در آسیای میانه یا اروپای شرقی از جمله روسیه می باشد. ارزش این بورسیه بین 7000 تا 25000 دلار متغیر است و شامل بلیط هواپیما، کمک هزینه ماهانه ، بیمه درمانی و غیره می شود.

شرایط تحصیل رایگان پزشکی در روسیه

Open Doors: پروژه تحقیقی روسی – برای دانشجویان بین المللی از هر کشوری برای تحصیل مدرک کارشناسی ارشد در ریاضیات، فیزیک، علوم کامپیوتر و یا اقتصاد در روسیه در دسترس است. با توجه به انجمن دانشگاه های روسیه ، بورس تحصیلی کل شهریه را تحت پوشش قرار می دهد.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های مسکو

تحصیل MBBS مخصوصا در مسکو در مخصوصا میان دانشجویان خارجی طرفداران بسیاری دارد. چراکه فدرال روسیه رتبه ی بالایی در میان بهترین دانشگاه های پزشکی جهان دارد. دولت روسیه برای تحصیلات کمک هزینه ی نقدی تعیین کرده است. شهریه ی MBBS در روسیه در مقایسه با دیگر کشور ها بسیار معقول و مقرون به صرفه می باشد زیرا توسط دولت روسیه حمایت می شود. متوسط هزینه ی MBBS در روسیه در حدود 3000 تا 5000 دلار آمریکا در سال می باشد. شهریه ی کم و کیفیت بالای آموزشی یکی از دلایل اصلی دانشجویان در انتخاب روسیه جهت تحصیل MBBS می باشد.

کالج های MBBS روسیه  در مسکو به صورت جهانی شناخته شده می باشند. هزاران دکتر که در حال حاضر در حال فعالیت در آن سوی دریا ها هستند، در MBBS تحصیلات خود را به انجام رسانده اند. بهترین مورد درباره ی MBBS در روسیه این است که برای ورود به دوره های MBBS در روسیه نیاز به شرکت در آزمون ورودی نمی باشد و شهریه ی MBBS در این کشور برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه می باشد. دانشگاه های دولتی:

  • زبان تدریس MBBS : روسی یا انگلیسی
  • طول دوره ی MBBS : 6 سال
  • حداقل هزینه: 3000 دلار آمریکا ( 200000 روپیه) در سال
  • حداکثر هزینه ها : 8000 دلار آمریکا ( 500000 روپیه ) در سال
  • سال تحصیلی : ما ژون
  • شروع کلاس ها : بست و پنجم سپتامبر
  • نوع آموزشذ : تمام وقت
  • آخرین مهلت ارائه ی تقاضانامه : بیست و پنجم آگوست

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید و از راهنمایی های مشاورین ارشد ما نهایت استفاده را ببرید.

سوالات متداول در مورد هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

1- هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه از موسسه به موسسه دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بین 120000-580623 روبل روسیه(حدود2000-10543 دلار آمریکا) است.

2- هزینه شرکت در دوره های تخصصی پزشکی در روسیه چقدر است؟

هزینه تحصیل تخصص پزشکی در روسیه بستگی به دانشگاه انتخابی شما دارد. متقاضیان شرکت در دوره های تخصص پزشکی در روسیه باید هزینه ای بین 250000-270000 روبل روسیه( حدود 4170-4500 دلار آمریکا) را در نظر بگیرند.

3- هزینه زندگی دانشجوبان پزشکی در روسیه چقدر است؟

هزینه زندگی در روسیه بسته به سبک زندگی و موقعیت فرد دارد. دانشجویان پزشکی در روسیه باید ماهانه هزینه ای بین 300-400 دلار را برای زندگی در نظر بگیرند.

4- آیا دانشجویان پزشکی در روسیه اجازه کار حین تحصیل را دارند؟

از سال 2014 به بعد دریافت مجوز کار برای دانشجویان روسیه آسان تر شده است و از سختگیری کمتری استفاده شده است. دانشجویانی که مایل به کار حین تحصیل در روسیه هستند، باید مجوز لازمه را از اداره امور مهاجرت دریافت نمایند. دانشجویان پزشکی می توانند در شغل و منطقه ای که برایشان مشخص شده است و در مجوز کار دانشجویی ذکر شده است، شروع به فعالیت کنند.

5- آیا دانشجویان پزشکی روسیه می توانند از تحصیل رایگان استفاده نمایند؟

دانشجویان پزشکی در روسیه می توانند برای انواع بورسیه های تحصیلی که به دانشجویان بین المللی اعطاء می گردد، که کمک هزینه های تحصیل و زندگی را پوشش می دهند استفاده نمایند.

6- آیا کیفیت آموزش پزشکی در روسیه خوب است؟

کیفیت بالای آموزش همراه با هزینه پایین یکی از دلایل اصلی انتخاب دانشگاه های برتر پزشکی روسیه برای تحصیل پزشکی است. نسبت دانشجو به معلم در تمام دانشگاه های علوم پزشکی روسیه 1 به 7 است. فدراسیون روسیه کشوری است که همیشه از آموزش پزشکی بسیار بالایی برخوردار بوده است.

7- چگونه می توانم در روسیه بورسیه دریافت کنم؟

بورس های تحصیلی دولتی با استناد به رزومه علمی متقاضی به مستعدترین دانشجویان اهدا می شود. در صورت درخواست بورسیه تحصیلی برای رشته پزشکی، این کمیسیون به رزومه علمی دوره متوسطه شما نگاه می کند.

8- آیا زندگی در روسیه ارزان است؟

زندگی برای مهاجران در روسیه به طور کلی راحت است و هزینه هایی مانند مواد غذایی و قبض های خدمات حتی در شهرهای بزرگ مانند مسکو ارزان قیمت است. در خارج از مناطق مهم کلانشهر، قیمت ها حتی ارزان تر نیز می شود.

9- چگونه می توانم به طور رایگان در روسیه در رشته پزشکی تحصیل کنم؟

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که به متقاضیان خارجی امکان تحصیل رایگان رشته پزشکی را می دهد. برای تحصیل در روسیه به صورت رایگان باید مراحل درخواست را از طریق Rossotrudnichestvo تکمیل کنید. سپس اگر فرم درخواست راتکمیل کرده اید و مرحله قبل را گذرانده اید، مصاحبه را انجام دهید و مدارک خواسته شده را ارسال کنید.

10- چرا تحصیل پزشکی در روسیه ارزان است؟

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بسیار کم است؛ زیرا دولت روسیه یارانه ای را برای آموزش و پرورش فراهم می کند. تمام دانشگاه های علوم پزشکی روسیه در WHO و MCI ثبت شده اند، بنابراین دانشجویی که مدرک پزشکی را از روسیه دریافت می کنند، می توانند در هر نقطه از جهان می توانند شروع به کار کنند.

11- متوسط اجاره در روسیه چقدر است؟

قیمت متوسط اجاره خانه ماهانه در سطح کشور 11750 روبل( حدود 186 دلار) برای پانسیون، 15423 روبل(حدود 245 دلار) برای اپارتمان یک اتاقه و 21،670 روبل(حدود 344 دلار) برای آپارتمان های 2 خوابه است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری