مهاجرت پناهندگی یا تحصیلی؟!

مهاجرت پناهندگی یا تحصیلی؟!

مهاجرت پناهندگی یا تحصیلی؟! مسئله ای است که در این مقاله قصد داریم در ارتباط با آن صحبت کنیم. روش های بسیار زیادی برای مهاجرت وجود دارد و یکی از آن ها مهاجرت تحصیلی و دیگری مهاجرت پناهندگی است. هر کدام از این روش های مهاجرتی نوع خاصی دارند و می بایست شرایطی برای آن ها مهیا باشد. مقایسه روش های مهاجرتی مختلف این امکان را برای ما فراهم می کند که بتوانیم روند مثبتی را در زمینه مهاجرتی در نظر بگیریم. از این رو می توان گفت با بررسی جزئیات روش های مختلف مهاجرتی می توان برای روند های مهاجرتی ویژه اقداماتی را انجام داد. از این رو در این مقاله به بررسی مقایسه ای بین مهاجرت پناهندگی و مهاجرت تحصیلی پرداخته ایم.

زمانی که فردی می خواهد برای مهاجرت خود تصمیم بگیرد، لازم است تا تمامی شرایط مهاجرتی و ضوابط را بسنجد. همان طور که می دانید برای مهاجرت راه های زیادی وجود دارد. به طور مثال مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، مهاجرت کاری به آمریکا، مهاجرت سرمایه گذاری به آلمان، مهاجرت از طریق ازدواج در آفریقا، مهاجرت از طریق تولد فرزند در سوئيس، مهاجرت پناهندگی به کانادا و … . برای هر روشی شرایط خاصی موجود است. جهت کسب اطلاعات در ارتباط با روش های مهاجرتی لازم است با مشاوران و وکلای برجسته مشورت کنید. از این رو مراجعه به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی نکته ای بسیار مهم است. در این راستا باید توجه داشته باشید که نمایندگی های موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز فعال هستند.

مهاجرت پناهندگی یا تحصیلی؟!

همان طور که گفتیم، مقایسه مهاجرت پناهندگی و مهاجرت تحصیلی با هم می تواند در زمینه برررسی فاکتور های موجود کمک بسیار زیادی به ما کند. هر کدام از این روش های مهاجرتی برای خود قوانین خاصی دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که هر کشوری قوانین خاص خود را دارد. در این مقاله ما فارغ از قوانین کشور ها این دو روش مهاجرتی را مورد بررسی خود قرار می دهیم. در ابتدا اندکی با تعریف این دو مدل مهاجرتی آشنا می شویم و در بخشی به طور دقیق این دو روش مهاجرتی را با هم مقایسه می کنیم.

مقایسه تعریف مهاجرت پناهندگی و مهاجرت تحصیلی به کشور های مختلف

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با تعاریف مهاجرت پناهندگی و مهاجرت تحصیلی اولین روند مقایسه ای خود را انجام دهیم. دقت داشته باشید که هر کدام از این روش ها به عنوان روش های مهاجرتی محسوب می شوند و از این رو شرایط خاص خود را دارند. مهاجرت پناهندگی هم مانند سایر روش ها در دسته مهاجرتی قرار می گیرد. در روش پناهندگی، تعاریف متفاوت تر از روشهای دیگر هستند.

مهاجرت پناهندگی و شرایط آن

پناهندگی حمایت قانونی ار افرادی است که وارد کشوری شده اند و از بازگشت به کشور خود به هر دلیلی می ترسند. در حقیقت کشور هایی که پذیرای افراد از طریق پناهندگی هستند، موظفند تا از این افراد به طور کاملی حمایت کنند. در حقیقت پناهندگی را می توان به افرادی که به دلیل آزار یا شکنجه یا ترس اصولی و عمیق از آزار و اذیت های موجود در جامعه خود به دلایل مختلفی همچون نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی یا سیاسی خاص قادر به بازگشت به کشور خود نیستند اعطا نمود.

زمانی که شخص وارد کشور مربوطه می شود درخواست پناهندگی خود را به مقامات مسئول ارائه نموده و برای بررسی شرایط منتر می ماند. این مهلت در هر کشوری متفاوت است. به طور مثال افرادی که ار طریق پناهندگی مهاجرت به آمریکا را انتخاب کرده اند و وارد این کشور شده اند، می بایست یک سال پس از ورود خود درخواست پناهندگی بدهند که البته در برخی موارد استثنایی در این قانون هم وجود خواهد داشت. در تمام کشور ها فرد می تواند با پر کردن درخواست و ارائه آن به خدمات شهروندی و مهاجرت، برای پناهندگی خود اقدام نماید.

مهاجرت تحصیلی و شرایط آن

مهاجرت تخصیلی اما به طور متفاوت تری نسبت به مهاجرت پناهندگی اتفاق می افتد و شرایط خاص خود را دارد. برای مهاجرت تحصیلی لازم است تا فرد در ابتدا برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود اقدام نماید. البته قبل از هر اقدامی می بایست کشور مقصد خود را برای مهاجرت انتخاب کند. به طور مثال فردی می خواهد برای مهاجرت تحصیلی اسپانیا اقدام نماید! از این رو می بایست شرایط این کشور را جهت مهاجرت تحصیلی بداند.

پس از اطلاع یافتن از دانشگاه های کشور مقصد به طور مثال دانشگاه های کانادا و دریافت پذیرش از یکی ار این دانشگاه ها فرد می بایست برای ویزای تحصیلی خود اقدام نموده و پس از آن وارد کشور مورد نظر شود. به طور مثال پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های پرتغال، شخص می بایست برای دریافت ویزای کشور پرتغال جهت تحصیل در این کشور اقدام نماید.

مقایسه شرایط اولیه مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت پناهندگی؟!

پناهندگی روشی است که در آن نیاز به اخذ ویزا نمی باشد و فرد با روش هایی وارد کشور مقصد شده و برای پناهندگی درخواست می دهد. این در حالی است که برای مهاجرت تحصیلی به کشوری جدید لازم است تا قبل از ورود برای ویزای تحصیلی درخواست های لازم را ارائه نمود. از این رو می توان گفت که شرایط پناهندگی با توجه به سیستم حضور در کشور جدید می توان سخت و طاقت فرسا باشد. از این رو در شرایط ابتدایی نیز می توان گفت پناهندگی امتیازات منفی بسیاری دارد.

مهاجرت تحصیلی، مهاجرت پناهندگی و شرایط کاری

در این بخش از مقابه قصد داریم در ازتباط با شرایط کاری در هر نوع روش مهاجرتی صحبت کنیم. در روش مهاجرت تحصیلی، ورود فرد به کشور مقصد جهت تحصیل بوده و ورود او به صورت قانونی صورت گرفته است. در حقیقت شخص با ورود قانونی و اخذ ویزای تحصیلی کشوری جدید، وارد کشور مقصد شده است. دانشجویان با توجه به شرایط تحصیلی و رشته مورد نظر خود می توانند برای کار در زمان تحصیل در خواست دهند.

مقایسه شرایط کاری در مهاجرت تحصیلی و پناهندگی
مقایسه شرایط کاری در مهاجرت تحصیلی و پناهندگی

این میزان کار می تواند بین ساعات مختلف متغیر باشد و به فاکتور های بسیاری بستگی دارد. از جمله این فاکتور ها می توان به دانشگاه، مقطع تحصیلی، شرایط رشته مورد نظر، کشور محل سکونت و … اشاره نمود. اما به طور متوسط ساعات کاری دانشجویان بین پانزده ساعت تا سی ساعت در هفته متغیر است و در زمان های تعطیلی ساعات کاری آزادانه و تا چهل ساعت در هفته قابل تغییر است. از این رو فردی که به عنوان مهاحر تخصیلی وارد کشوری شده است می تواند بنا به قوانین برای کار مشغول شده و درآمد کسب کند.

این در خالی است که شرایط برای افرادی که از طریق پناهندگی وارد کشوری جدید می شوند کاملا متفاوت می باشد. در حقیقت پناهندگان تا زمانی که شرایط اقامتی مشخصی نداشته باشند، اجازه کار در کشور مورد نظر را نخواهند داشت. این مسئله به نوع کار هم ربطی ندارد. شخص اجازه کار های خیز خواهانه و داوطلبانه را هم ندارد. مگر در حالت ها و شرایطی خاص که توسط دولت مربوطه تعیین شود. به دلیل قوانین موجود این شرایط می تواند بین شش ماه تا یک سال ادامه داشته باشد و فرد نتواند هیچ گونه کاری را در این مدت انجام دهد. در این حالت شخص می باید با هزینه شخصی یا کمک های دولتی روزگار خود را سپری کند.

مهاجرت تحصیلی، مهاجرت پناهندگی و شرایط اسکان

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با شرایط اسکان در روش های مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت پناهندگی صحبت کنیم. زمانی که فردی برای مهاجرت تحصیلی اقدام می کند چند حالت برای اسکان فرد به وجود می آید. در ابتدا در ارتباط با روند اسکان در خوابگاه ها صحبت می کنیم. اسکان در خوابگاه های دانشجویی برای برخی از دانشگاه ها و در برخی از کشور ها امکان پذیر است. اما برخی از کشور ها و دانشگاه ها امکانات خوابگاهی را ارائه نمی دهند.

در این حالت دانشجویان می توانند به راحتی در خوابگاه های شخصی و خانه های دانشجویی ساکن شوند یا شخصا برای اجاره خانه اقدام نمایند. از این رو می توان گفت که دانشجویان به راحتی می توانند برای اجاره هر خانه دلخواه اقدام نمایند. خانه های مختلف با هزینه های مختلفی در سطح شهر های مختلف موجود هستند و دانشجویان می توانند برای اجاره منزل مورد نظر خود اقدام نمایند. اما شرایط برای مهاجرت پناهندگی کاملا متفاوت خواهد بود. در روند مهاجرت پناهندگی، پناهندگان تا زمان تعیین وضعیت، اجازه سکونت در محل هایی به غیر از مکان های تعیین شده توسط دولت را نخواهند داشت.

در حقیقت این فرد می بایست پس از ورود به کشور مقصد در محل هایی که توسط دولت برای پناهندگان تایین شده است سکونت پیدا کند. این سکونت در کنار سایر افراد و از هر کشور با هر عقیده و ملیت و مذهبی خواهد بود. از این رو شخص مهاجر و پناهنده می بایست در این شرایط تا مدت زمانی زندگی کند. این زمان می تواند بین شش ماه تا یک سال باشد و یا کمتر و یا بیشتر. به همین دلیل شرایط اسکان می تواند اشخاص را در حالت مهاجرت پناهندگی با مشکلات بسیاری مواجه کند. این شرایط می تواند در کمپ ها به صورت اتاق ها یا چادر های اسکان باشد.

مهاجرت تحصیلی، مهاجرت پناهندگی و شرایط سفر برای ورود به کشور مقصد

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با شرایط سفر به کشور های مختلف در ارتباط با مهاجرت تحصیلی و مهاجرت پناهندگی صحبت کنیم. زمانی که شما برای مهاجرت تحصیلی اقدام می کنید، می توانید از روش های خاصی وارد این کشور شوید. در حقیقت شما می توانید با مسیر ها و روش های قانونی وارد کشور مقصد شوید. در این راه بدون خطرات خاص فرد مهاجر تحصیلی می تواند وارد کشور مقصد شود. به طور مثال می توان با یک پرواز برای تحصیل در آلمان وارد این کشور شد. اما شرایط سفر در حالت پناهندگی کاملا متفاوت است.

در شرایط پناهندگی فرد می تواند از روش های غیر قانونی هم برای حضور در یک کشور اقدام نماید. این روش ها می تواند باعث بروز مشکلاتی در روند مهاجرتی و سفر فرد شود. روش های غیر قانونی برای مهاجرت می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود. به طور مثال در پناهندگی افرادی با پای پیاده یا با قایق های بدون امنیت برای حضور در یک کشور اقدام می نمایند. به همین دلیل می توان گفت که شرایط سفر در حالت مهاجرتی با مشکلات بسیاری همراه است.

مقایسه شرایط سفر در مهاجرت تحصیلی و پناهندگی
مقایسه شرایط سفر در مهاجرت تحصیلی و پناهندگی

مهاجرت تحصیلی بهتر است یا مهاجرت پناهندگی؟!

ما در بخش های قبلی مقاله در ارتباط با شرایط خاص مهاجرت های تحصیلی یا پناهندگی صحبت کردیم و این دو روش ها از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دادیم. اما در این بخش قصد داریم با این بررسی ها به سوال خود پاسخ دهیم که مهاجرت تحصیلی بهتر است یا مهاجرت پناهندگی؟! دقت کنید که مهاجرت پناهندگی در عمل یک روش بسیار سخت و غیر قانونی است که می تواند دارای مشکلات بسیار زیادی باشد و برای فرد مهاجر شرایط سختی را به وجود آورد. مهاجرت تحصیلی می تواند بهترین راه باشد و برای افراد با امنیت بسیاری همراه است. از این رو توصیه ما مهاجرت تحصیلی است و نه روش پناهندگی.

سوالات متداول د رارتباط با مهاجرت پناهندگی یا تحصیلی؟!

  1. مهاجرت پناهندگی چه نوع مهاجرتی است؟

    مهاجرت پناهندگی برای افرادی است که به هر دلیلی مانند مسائل سیاسی و …  نمی توانند در کشور خود زندگی کنند.

  2. مهاجرت تحصیلی با چه اقداماتی صورت می گیرد؟

    در ابتدای روند مهاجرت تحصیلی فرد می بایست از دانشگاهی در کشور مقصد پذیرش دریافت نماید.

  3. در مهاجرت پناهندگی افرادی می بایست چه مدت برای دریافت اقامت صبر کنند؟

    زمانی که ممکن است برای افراد طول بکشد با توحه به شرایط کشور مورد نظر متفاوت است و می تواند کم تر یا بیشتر از شش ماه باشد.

  4. آیا مهاجرت پناهندگی نیاز به دریافت ویزا دارد؟

    خیر مگر برای فردی که بخواهد از طریق توریستی وارد کشور مقصد شود و سپس درخواست پناهندگی دهد.

  5. آیا برای مهاجرت تحصیلی به کشور های مختلف نیاز به اخذ ویزا است؟

    بله برای تحصیل در کشور های گوناگون نیاز به اخذ ویزا است. مگر در کشور هایی که با پاسپورت ایرانی و بدون ویزای اجازه ورود خواهد بود.

  6. شرایط اسکان در مهاجرت تحصیلی و مهاجرت پناهندگی چه تفاوت هایی دارد؟

    اسکان در حالت پناهندگی صرفا برای افراد در محل های تعیین شده توسط دولت امکان پذیر خواهد بود اما برای مهاجرت تحصیلی شرایط اسکان در هر محلی امکان پذیر است.

  7. آیا در زمان مهاجرت پناهندگی فرد می تواند مشغول به کار شود؟

    خیر در این حالت فرد اجازه کار نخواهد داشت.

  8. آیا امکان کار در زمان تحصیل وحود دارد؟

    بله بر طبق قوانین دانشگاه یا رشته تحصیلی، می توان برای کار در زمان تحصیل اقدام نمود.

  9. خطرات ناشی از سفر به روش مهاجرت پناهندگی چیست؟

    در این راه خطرات بسیاری مانند بیماری و شرایط سخت سفر امکان پذیر است.

  10. تفاوت بین شرایط سفری مهاجرت پناهندگی و مهاجرت تحصیلی چیست؟

    در مهاجرت تحصیلی فرد می تواند با هر روشی وارد کشور مقصد شود اما در شرایط پناهندگی ممکن است فرد مجبور شود از روش های غیر قانونی برای مهاجرت اقدام کند.

  11. مهاجرت تحصیلی بهتر است یا مهاجرت پناهندگی؟

    یقینا با توجه به بررسی های صورت گرفته مهاجرت تحصیلی بهتر خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده