مهاجرت به بلغارستان

مهاجرت به بلغارستان

کشور بلغارستان، کشوری با خوشمزه ترین و متنوع ترین پنیرهای جهان و عطرهای خوش بوی گل رز و کوه ها و دشت های فراوان یکی از کشورهای زیبای قاره سبز اروپا است. این کشور زیبای اروپایی اخیرا مورد توجه مهاجران تحصیلی و شغلی و سرمایه گذاری قرار گرفته است. در این مقاله به تفضیل به بررسی روش های اخذ اقامت و تابعیت این کشور می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

چرا مهاجرت به کشور بلغارستان؟

کشور بلغارستان که در گذشته های دور بخشی از امپراتوری عثمانی به حساب می آمد، در شبه جزیره بالکان قرار دارد. این کشور زیبای کوهستانی که دارای فرهنگ اروپایی ترکی است از دیرباز مورد توجه مهاجران بوده است. تمدن ۳۵۰۰ ساله، چشمه های آب درمانی و رشته کوه های بالکان و کوهستان های بی نظیر این کشور از جاذبه های طبیعی شگفت آن محسوب می شود.این کشور اروپایی که مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین کشور قاره سبز محسوب می شود، اهمیت فراوانی برای نیروی متخصص و حرفه ای خارجی قائل است.شهر صوفیه که جایگاه مهمی برای سرمایه گذاری های خارجی محسوب می شود در سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین شهر را برای کسب و کار و تجارت کسب کرده است. این شهر که در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه ” شهری با بهترین زندگی فرهنگی “را کسب کرده است، از نامزدهای دریافت عنوان بهترین پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۰ محسوب می شود.این کشور از لحاظ وجود ۵۱ دانشگاه بین المللی شناخته شده و بالا بودن سطح آموزشی و پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی به یک مقصد مهم مهاجران تحصیلی و شغلی تبدیل شده است. تسلط مردم این کشور به زبان انگلیسی موجب شده است تا متقاضیان با آشنایی اندکی از زبان انگلیسی بتوانند در این کشور تحصیل کار و زندگی کنند.عضویت کشور بلغارستان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن به عنوان یکی از برترین مزیت های این کشور در جذب مهاجران تحصیلی و شغلی به شمار می آید. متقاضیان اخذ اقامت دائم و تابعیت بلغارستان می توانند با مجوز اقامت دائم این کشور به همه کشورهای اتحادیه اروپا سفر و رفت و آمد کنند و در صورت نیافتن شغل مورد نظر در این کشور می توانند در کشورهای اتحادیه اروپا شغل مورد نظر را جست و جو و به کار و فعالیت مشغول شود.

در این راستا مشاوران و کارشناسان مجرب و زبده موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی به منظور آگاهی متقاضیان مهاجرت به این کشور اروپایی این مقاله را تهیه کرده اند. اگر قصد تحصیل، سرمایه گذاری و یا اشتغال در این کشور زیبای شگفت انگیز را دارید، با ما همراه شوید و خواندن این مقاله کامل را از دست ندهید.

مهاجرت به بلغارستان از طریق کار

متقاضی اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور بلغارستان از طریق کار و اشتغال در این کشور می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. از آن جا که بازار کار بلغارستان نیازمند افراد حرفه ای و متخصص می باشد، افراد دارای مهارت شغلی و حرفه ای می توانند از طریق کارفرماهای بلغارستانی اقدام به اخذ ویزای کاری این کشور کنند. از جمله مشاغل مورد نیاز در این کشور معماری و مدیریت پروژه می باشد.در این روش متقاضی باید پیشنهاد کار( Job Offer) از طرف کارفرمای بلغاری داشته باشد. کارفرمای بلغاری بدین منظور باید شغل مورد نظر را به مدت ۲ ماه در کشور بلغارستان آگهی کند اگر در طی این مدت فرد مناسبی جهت پر کردن این فرصت شغلی در کشور بلغارستان یافت نشود، کارفرمای بلغاری باید به مدت ۲ ماه برای جذب نیروی کار مناسب این کار را در کشورهای اتحادیه اروپا آگهی کند، در صورتی که در این مدت نیز فرد مورد نظر پیدا نشود، کارفرما می تواند با متقاضی کار در این کشور قرارداد منعقد کند.یکی از شرایط مهم در اخذ ویزای کار بلغارستان مهارت به زبان انگلیسی است. آشنایی با زبان انگلیسی موجب می شود تا روند استخدام در شرکت های بلغاری و شرکت های بین المللی سریع تر و راحت تر انجام شود. بدین منظور متقاضی کار در بلغارستان باید از طرف یک کارفرمای بلغارستانی دعوت نامه کاری داشته باشد. بدین منظور متقاضی باید درخواست کار در این کشور را به همراه مدارک زیر به کارفرمای بلغارستانی ارائه دهد:

  • فرم تکمیل شده ویزای کار بلغارستان
  • کپی پاسپورت معتبر متقاضی
  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • قرارداد کاری منعقد شده بین متقاضی خارجی و کارفرمای بلغارستانی
  • اساسنامه شرکت کارفرمای بلغارستانی
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • ۳ قطعه عکس در اندازه عکس پاسپورت
مهاجرت به بلغارستان از طریق کار
مهاجرت به بلغارستان از طریق کار

مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل

کشور بلغارستان به دلیل بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها و پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی به شمار می آید. متقاضیان بنا به بالا بودن سطح آموزشی دانشگاه ها، بالا بودن کیفیت و سیستم آموزشی تحصیلی، مدرک های مورد اعتبار و باارزش و امنیت اجتماعی و اقتصادی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. البته صرف تحصیل در بلغارستان موجب اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور نمی شود بلکه تحصیل در این کشور زمینه لازم برای یافتن شغل را فراهم می کند. در واقع دانشجویان پس از فارغ تحصیلی از دانشگاه های بلغارستان و یافتن شغل مناسب با تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کار می توانند پس از گذشت ۲ تا ۳ سال اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.دانشجویان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی در دوران تحصیل در دانشگاه های این کشور می توانند ضمن تحصیل به کار و اشتغال نیز بپردازند و از این طریق نه تنها بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند، بلکه زمینه لازم در جهت کسب تجربه کاری برای اشتغال و فعالیت پس از فارغ تحصیلی را فراهم کنند.در حال حاضر تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های این کشور امکان پذیر است. زبان تحصیل در دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی و بلغاری می باشد. البته زبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و رشته های پزشکی زبان انگلیسی می باشد.اگر متقاضی فاقد مدرک مهارت به زبان انگلیسی و یا بلغاری باشد، می تواند با شرکت در دوره های آمادگی زبان که در کالج های کشور بلغارستان برگزار می شود، مدرک مهارت زبان را اخذ کند و سپس تحصیل در دانشگاه های این کشور را شروع کند.هزینه تحصیل در دوره های پزشکی دانشگاه های بلغارستان سالانه در حدود ۸۰۰۰ یورو است. هزینه تحصیل در دوره های علوم پایه در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های این کشور سالانه درحدود ۳۰۰۰ یورو می باشد. شرط پذیرش متقاضیان تحصیل در دانشگاه های بلغارستان پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور است. دانشجویان با تحصیل در این کشور می توانند ویزای تحصیلی بلغارستان را اخذ کنند. از مزایای مهم تحصیل در کشور بلغارستان می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • بالا بودن سطح علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه ها
  • اعتبار بالای مدارک دانشگاهی صادر شده در دانشگاه های مطرح جهان
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  • امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال دانشجو
  • امکان تحصیل در دانشگاه های بلغارستان به چند زبان( زبان های بلغاری، انگلیسی، فرانسه و آلمانی)
  • امکان برخورداری دانشجویان با تمکن مالی پایین از بورسیه های دانشجویی

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان عبارت است از:

  • نامه پذیرش از دانشگاه بلغارستان
  • مدارک تحصیلی متقاضی
  • پاسپورت معتبر با اعتبار یک سال
  • گواهی تمکن مالی کافی مبنی بر توانایی متقاضی در تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت اقامت در کشور بلغارستان
  • بلیط برگشت از بلغارستان
  • بیمه سلامت متقاضی
  • گواهی عدم سوپیشینه
مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل
مهاجرت به بلغارستان از طریق تحصیل

تحصیل در مقطع کارشناسی بلغارستان

متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس بلغارستان می تواند در رشته های متنوع دانشگاه های این کشور تحصیل کند. مدت تحصیل در این مقطع در دانشگاه های بلغارستان ۴ سال می باشد. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی بلغارستان انگلیسی و بلغاری است، بدین منظور متقاضی باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶ باشد.در صورتی که متقاضی فاقد این مدرک باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج های بلغارستان شرکت کند و پس از کسب نمره لازم تحصیل در دانشگاه های این کشور را شروع کند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بلغارستان در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۱۰.۰۰۰ یورو در نوسان است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بلغارستان

متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس بلغارستان باید دارای مدرک کارشناسی باشد. طول مدت تحصیل در این مقطع در بلغارستان در حدود ۵ سال می باشد. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بلغارستان زبان انگلیسی است. دانشجویان در این مقطع با اخذ مجوز کار دانشجویی می توانند ضمن تحصیل به کار و اشتغال بپردازند و بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.دانشجویانی که از این مقطع فارغ تحصیل می شوند می توانند با جست و جوی کار مناسب و اشتغال پس از ۳ سال اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.

تحصیل در مقطع دکترا بلغارستان

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا بلغارستان نیازمند ارائه مدرک کارشناسی ارشد می باشند. متقاضی مقطع دکترا باید بر   اساس مقاله تحقیقی و علمی دوره کارشناسی ارشد از یک سوپروایزر در دانشگاه های بلغارستان تائیدیه دریافت کند. از مهم ترین شرایط اخذ پذیرش در مقطع دکترا بلغارستان ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر و نمرات بالای دوره کارشناسی ارشد می باشد. طول مدت تحصیل در مقطع دکترا بلغارستان در حدود ۳ تا ۴ سال است.دانشجو در این مقطع با دریافت بورسیه دانشجویی و همچنین اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می تواند بخشی از هزینه های تحصیل خود در کشور بلغارستان را تامین کند. هزینه تحصیل در مقطع دکترا بلغارستان در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل در رشته پزشکی بلغارستان

اعتبار مدرک دانشگاهی رشته پزشکی بلغارستان و بالا بودن سطح آموزشی و کیفیت تحصیلی کالج های پزشکی بلغارستان مانند دانشگاه پزشکی صوفیا و وارنا موجب شده است تا این رشته و کشور متقاضیان فراوانی داشته باشد. زبان تحصیل در رشته پزشکی بلغارستان زبان انگلیسی و بلغاری است.هزینه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور از ۵۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو در سال در نوسان است. خبر خوب برای متقاضیان رشته پزشکی بلغارستان این است که دانشگاه پزشکی صوفیه دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد.

مهاجرت به بلغارستان از طریق سرمایه گذاری

کشور بلغارستان به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی و در جهت رونق اقتصادی تسهیلات ویژه ای را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده است. سرمایه گذاران با توجه به ثبات اقتصادی و سیاسی و رونق تولید و امنیت سرمایه گذاری ترغیب به سرمایه گذاری در این کشور در حال پیشرفت می شوند.سرمایه گذاران به چند روش می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند. روش های سرمایه گذاری خارجی در کشور بلغارستان عبارت است از:

سرمایه گذاری در بلغارستان به روش ثبت شرکت

متقاضی خارجی سرمایه گذاری در کشور بلغارستان می تواند از طریق ثبت شرکت اقامت دائم این کشور را اخذ کند. بدین منظور متقاضی باید با ثبت شرکت تجاری برای ۱۰ نفر از اتباع بلغارستان کارآفرینی کند. متقاضی باید در حدود ۱۵۰ یورو برای ثبت شرکت هزینه کند و دارای طرح تجاری (Business Plan) برای شرکت باشد.طرح تجاری باید دارای توجیه اقتصادی باشد تا اتاق بازرگانی بلغارستان این طرح را تائید کند. متقاضی با ثبت شرکت واجد شرایط اخذ ویزای نوع D می شود و پس از ۲ سال در صورتی که این شرکت به سودآوری رسیده باشد و از گردش مالی خوبی برخوردار باشد، می تواند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کند.در این روش سرمایه گذار می تواند پس از مدت ۵ سال کار و اشتغال و فعالیت تجاری و اقامت در کشور بلغارستان اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ کند.متقاضی با این روش سرمایه گذاری در کشور بلغارستان نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی ندارد. از جمله موارد مهم در ثبت شرکت در بلغارستان پرداخت مالیات می باشد. البته مالیات در کشور بلغارستان به نسبت دیگر کشورها کمتر و ۱۰ درصد است. پایین بودن میزان مالیات و امنیت از شاخص های مهم در سرمایه گذاری خارجی هر کشور محسوب می شود که دولت بلغارستان با لحاظ کردن این موارد این کشور را به محلی امن و سالم برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل کرده است.متقاضی می تواند شعبه ای از شرکت تجاری مشغول فعالیت خود در کشور خود را نیز در کشور بلغارستان تاسیس کند و از این طریق اقدام به ثبت شعبه ای از شرکت تجاری خود کند.

سرمایه گذاری در بلغارستان به روش ثبت شرکت
سرمایه گذاری در بلغارستان به روش ثبت شرکت

سرمایه گذاری در بلغارستان به روش خرید خانه و ملک

متقاضی خارجی سرمایه گذاری در کشور بلغارستان می تواند با خرید ملک و خانه در این کشور اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ کند. در این روش متقاضی باید در حدود ۲۰۰۰ یورو را برای پیش پرداخت خرید خانه هزینه کند و مابقی را طی اقساط پرداخت کند. در واقع با روش خرید اقساطی افرادی با تمکن مالی کم نیز می توانند در این کشور اقدام به خرید خانه و ملک کنند.متقاضی باید مراحل پرداخت پیش پرداخت و قسط بندی را در یک اداره ثبت اسناد رسمی بلغارستان به طور قانونی و رسمی ثبت کند. با پرداخت پیش پرداخت خرید خانه متقاضی می تواند ویزای تجاری نوع D را دریافت کند. متقاضی با این نوع سرمایه گذاری می تواند پس از ۵ سال اقامت و کار و فعالیت اقتصادی در بلغارستان اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذکند.

سرمایه گذاری در بلغارستان به روش خرید اوراق قراضه دولتی

متقاضی سرمایه گذاری در کشور بلغارستان می تواند از طریق خرید اوراق قراضه دولتی این کشور اقامت دائم و تابعیت بلغارستان را اخذ کند. روش خرید اوراق قراضه دولتی در بلغارستان یکی از بهترین و سریع ترین روش های اخذ اقامت و تابعیت این کشور می باشد، زیرا متقاضی سرمایه گذار در مدت ۴ تا ۶ ماه می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند.در صورتی که سرمایه گذار پس از ۲ سال کار و فعالیت تجاری در کشور بلغارستان سرمایه گذاری خود در خرید اوراق قراضه دولتی را ۲ برابر کند، می تواند به سرعت تابعیت و شهروندی این کشور را اخذ کند.بدین منظور متقاضی باید در حدود ۵۱۲۰۰۰ یورو را برای خرید اوراق قراضه دولتی سرمایه گذاری کند. این مبلغ به مدت ۵ سال در اختیار دولت بلغارستان قرار می گیرد و متقاضی در این ۵ سال نمی تواند هیچ دخل و تصرفی در آن داشته باشد. پس از طی شدن ۵ سال این مبلغ به سرمایه گذار بازگردانده می شود. البته هیچ سود و بهره ای به متقاضی تعلق نمی گیرد و متقاضی می تواند فقط اصل پول را دریافت کند. با این نوع سرمایه گذاری متقاضی می تواند ویزای تجاری نوع D را دریافت کند.

سرمایه گذاری در بلغارستان به روش تمکن مالی کافی

در نوع دیگر سرمایه گذاری خارجی در کشور بلغارستان متقاضی می تواند مبلغ ۱۸۰.۰۰۰ یورو را به دولت بلغارستان پرداخت کند. این مبلغ بدون بازگشت در اختیار دولت بلغارستان قرار می گیرد و با سرمایه گذاری آن متقاضی می تواند اقامت دائم بلغارستان را به همراه خانواده خود دریافت کند. از مهم ترین مزیت سرمایه گذاری در بلغارستان این است که متقاضی بدون نیاز به مدرک زبان می تواند در این کشور سرمایه گذاری کند و پس از ۵ سال اقدام به اخذ اقامت دائم این کشور کند.به طور کلی متقاضی با روش سرمایه گذاری در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند تابعیت و پاسپورت بلغارستان را اخذ کند. مدارک و شرایط لازم به منظور انواع سرمایه گذاری در کشور بلغارستان عبارت است از:

  • متقاضی باید بیشتر از ۱۸ سال داشته باشد.
  • متقاضی باید با ارائه گواهی و اسناد قانونی ثابت کند که دارایی به دست آمده وی منبع قانونی دارد.
  • متقاضی باید از سلامتی کامل جسمی و روحی برخوردار باشد.
  • متقاضی نباید دارای سابقه جرم و جنایت و سوپیشینه باشد.

مهاجرت به بلغارستان از طریق ازدواج

متقاضی اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور بلغارستان از طریق ازدواج با یک تبعه و شهروند این کشور می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. یکی از شرایط مهم اخذ اقامت دائم از این طریق ثبت قانونی و رسمی ازدواج در این کشور و واقعی بودن ازدواج می باشد. در واقع متقاضی باید ثابت کند که هدف وی از ازدواج با شهروند این کشور صرفا اخذ تابعیت نمی باشد و این ازدواج بر اساس علاقه و تعهد متقابل شکل گرفته است.

  • متقاضی باید ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی خود و همسر خود در مدت زندگی مشترک در بلغارستان را دارا می باشد.
  • متقاضی باید ثابت کند که این یک ازدواج واقعی است.
  • متقاضی باید گواهی عدم سوپیشینه، مدارک و اسناد سکونت در بلغارستان و مدارک شناسایی خود را ارائه دهد.
  • متقاضی باید کپی Lechna Card همسر بلغاری خود را ارائه دهد.

پس از ارائه مدارک ذکر شده و ازدواج متقاضی با تبعه بلغارستان، متقاضی می تواند ویزای نوع D را دریافت کند. مدت اعتبار این نوع ویزا یک سال می باشد که قابل تمدید است. پس از گذشت ۵ سال از ازدواج و زندگی و اقامت در این کشور در صورتی که متقاضی واجد شرایط باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم و تابعیت بلغارستان اقدام کند.

مهاجرت به بلغارستان از طریق تولد

به طور کلی قانون کشورهای جهان در اعطای تابعیت و شهروندی به روش تولد بر اساس دو قانون خاک و خون می باشد. بر اساس قانون خاک، اگر کودکی در خاک یک کشور مشخص متولد شود، صرف نظر از تابعیت و شهروندی پدر و مادر این کودک، تابعیت آن کشور به کودک اعطا می شود. بر اساس قانون خون اگر کودکی در خاک یک کشور مشخص متولد شود، تابعیت این کودک بر طبق تابعیت پدر و مادر او خواهد بود.کشور بلغارستان در اعطای حق تابعیت و شهروندی بر اساس قانون خون عمل می کند. بر این اساس اگر کودکی در این کشور متولد شود و یکی از والدین این کودک دارای تابعیت و شهروندی بلغارستان باشند، این کودک نیز تابعیت بلغارستان را دریافت خواهد کرد.

  • در صورتی که کودکی در خاک بلغارستان متولد شود و پدر و مادر کودک متولد شده مشخص نباشد، این کودک تابعیت بلغارستان را اخذ خواهد کرد.
  • در صورتی که کودکی در خاک بلغارستان متولد شود و پدر و مادر وی تابعیت کشور بلغارستان را نداشته باشند، تابعیت بلغارستان به این کودک اعطا خواهد شد.

مهاجرت به بلغارستان از طریق همراه

متقاضی مهاجرت به کشور بلغارستان می تواند با ویزای همراه در این کشور اقامت کند. اگر یکی از اعضا خانواده متقاضی در کشور بلغارستان مشغول تحصیل و کار و زندگی باشد، متقاضی می تواند از طریق این عضو خانواده ویزای همراه بلغارستان را اخذ کند. البته شرط مهم در اخذ ویزای همراه این است که عضو خانواده متقاضی با ارائه مدارک و اسناد مالی ثابت کند که دارای تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و همراه وی را دارا می باشد.

مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی

به طور کلی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی به هیچ عنوان گزینه پناهندگی را به متقاضیان مهاجرت به کشورهای جهان توصیه نمی کند و ذکر این مطب در این مقاله صرفا به منظور آگاهی متقاضیان از روش های اخذ تابعیت و شهروندی کشور بلغارستان می باشد. بر اساس قانون کنوانسیون ژنو پناهنده فردی است که بنا به دلایل سیاسی، اجتماعی، مذهبی و قومی و یا به دلیل جنگ در کشور خود امنیت جانی ندارد و در صورت بازگشت به کشور خود مورد آسیب و خطر و حتی مرگ قرار می گیرد.روند پناهندگی یک روش پیچیده و درازمدت است که شرایط سخت و دشواری دارد. اگر با درخواست پناهندگی متقاضی در بلغارستان موافقت شود، پناهنده تا ۶ ماه اجازه کار و اشتغال در این کشور را نخواهد داشت. در صورتی که با درخواست پناهندگی متقاضی موافقت نشود، متقاضی باید کشور بلغارستان را ترک کند و حضور وی در این کشور جرم محسوب می شود.برای افرادی که واجد شرایط پناهندگی باشند، ویزای اقامت ۵ ساله صادر می شود و پس از این مدت فرد می تواند برای اقامت دائم و تابعیت این کشور اقدام کند. موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی توصیه می کند که متقاضیان روش های قانونی اخذ تابعیت بلغارستان را امتحان کنند.

رضایت مهاجران از مهاجرت به بلغارستان

متقاضیانی که از طریق تحصیل و سرمایه گذاری به بلغارستان مهاجرت می کنند نسبت به دیگر افراد مهاجر رضایت بیشتری از زندگی در این کشور دارند. از لحاظ تحصیلی تعداد زیادی از مردم بلغارستان تحصیل کرده هستند و همین رویکرد فرهنگی عامل مهمی در رفتارهای اجتماعی درست محسوب می شود.میزان رضایت افرادی که برای تحصیل به این کشور مهاجرت کرده اند، بیش از ۹۸ درصد است. ارزان و مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل و هزینه زندگی در بلغارستان ، وجود دانشگاه های برتر جهانی، اعطای بورسیه به دانشجویان با تمکن مالی پایین و کمک هزینه های دانشجویی از موارد مهم در رضایتمندی دانشجویان محسوب می شود.فراهم کردن یک فضای تحصیلی امن موجب می شود تا متقاضیان جذب دانشگاه های این کشور شوند.

از لحاظ سرمایه گذاری نیز کشور بلغارستان با اتخاذ رویکرد توسعه و رشد اقتصادی و مهیا کردن فضای کار و اشتغال مناسب، زمینه لازم در جهت سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند.امنیت سیاسی و اقتصادی و ثبات بازار تجاری و پایین بودن نرخ مالیات از شاخص های مهم در توسعه سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود. ذکر این نکته ضروری است که بلغارستان از جمله کشورهایی است که امکان سرمایه گذاری با پایین ترین بودجه و همچنین با کم ترین نرخ مالیاتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. کشورهای دیگر جهان در امر سرمایه گذاری خارجی فاقد این مزیت شگرف می باشند.شهر صوفیه پایتخت زیبای این کشور یک شهر مدرن با تاریخ کهن و جاذبه های طبیعی فراوانی است. بر طبق آمار میزان رضایت افراد از زندگی در این شهر در حدود ۸۶ درصد می باشد. از مهم ترین عوامل کسب این میزان رضایتمندی می توان به رفاه و استانداردهای بالای زندگی، وجود فضای سرمایه گذاری عالی و امکانات مناسب به منظور کسب و کار در شهر صوفیه اشاره کرد.

رضایت مهاجران از مهاجرت به بلغارستان
رضایت مهاجران از مهاجرت به بلغارستان

مزایای مهاجرت به بلغارستان

افرادی که با یکی از روش های ذکر شده اقامت دائم و تابعیت کشور بلغارستان را اخذ می کنند، از مزایایی برخوردار می شوند. از مهم ترین این مزیت ها موارد زیر را می توان برشمرد:

  • سفر و رفت و آمد به بیش از ۱۷۰ کشور جهان بدون نیاز به ویزا
  • امکان کار و اشتغال و زندگی در کشورهای اروپایی
  • اعطای تابعیت و شهروندی دائم کشورهای اروپایی به متقاضی و خانواده متقاضی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا
  • امکان کسب و کار و تجارت با سرمایه اندک
  • پایین بودن میزان مالیات در کل کشورهای اتحادیه اروپا
  • زندگی در یک کشور اروپایی با مردمی مهربان
  • زندگی با استانداردهای کشورهای اروپایی
  • امکان افتتاح حساب بانکی در بانک های کشورهای اروپایی
  • امکان برخورداری از خدمات رفاهی و درمانی رایگان در کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ پاسپورت بلغارستان در مدت ۲ سال با روش سرمایه گذاری
  • امکان اخذ اقامت برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • برخورداری از حق مالکیت زمین در کشور عضو اتحادیه اروپا
  • امکان داشتن تابعیت قبلی متقاضی
  • سرمایه گذاری مورد تائید دولت بلغارستان و حمایت دولت از سرمایه گذاران خارجی
  • امکان اخذ تابعیت دائم بین ۶ ماه تا ۹ ماه
مزایای مهاجرت به بلغارستان
مزایای مهاجرت به بلغارستان

شرایط اخذ پاسپورت بلغارستان

متقاضیانی که موفق می شوند با روش های ذکر شده اقامت دائم کشور بلغارستان را اخذ کنند، پس از ۵ سال زندگی در این کشور و رعایت شرایطی می توانند پاسپورت این کشور را اخذ کنند. از جمله شرایط مهم در اعطای پاسپورت بلغارستان اقامت بیشتر از ۵ سال در این کشور، آشنایی با زبان بلغاری و آشنایی با قوانین و مقررات این کشور می باشد.متقاضی با دریافت پاسپورت بلغارستان می تواند بدون نیاز به ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کند. متقاضی با این پاسپورت می تواند در کشورهای اروپایی کار، تحصیل و سرمایه گذاری کند. به طور کلی متقاضی با تمدید اقامت ۵ سال موقت بلغارستان می تواند مجوز اقامت دائم این کشور را اخذ کند. پس از طی شدن این دوره ۵ ساله متقاضی می تواند برای اخذ پاسپورت این کشور اقدام کند.

سخن آخر

این مقاله به شرح چگونگی اخذ تابعیت و اقامت دائم کشور بلغارستان پرداخت و روش های مهاجرت و تابعیت این کشور قاره سبز را به تفضیل مورد بررسی قرار داد. به طور کلی از مجموع موارد ذکر شده می توان دریافت که کشور بلغارستان یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی از لحاظ هزینه های زندگی و تحصیل محسوب می شود. این کشور با پایین آوردن نرخ مالیات تا ۱۰ درصد و تسهیل روند سرمایه گذاری و کم کردن بودجه برای سرمایه گذاری کمک زیادی به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی کرده است. علاوه بر این موارد با ایجاد فضای مناسب و امنیت شغلی شاخص های امنیت سرمایه گذاری را افزایش داده است. تحصیل در کشور بلغارستان را می توان یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های اخذ اقامت این کشور دانست. پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار مدارک دانشگاهی در میان کشورهای اروپایی و معتبر بودن دانشگاه های این کشور موجب شده است تا افراد زیادی برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند. در مجموع می توان گفت که اگر قصد تحصیل و یا سرمایه گذاری و اشتغال در یکی از ارزان ترین و با امنیت ترین کشورهای اروپایی را دارید، کشور بلغارستان گزینه مناسب می باشد.

هدف از ارائه این مقاله بررسی دقیق و باجزئیات روش های گوناگون اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور بلغارستان می باشد. اگر با همه موارد ذکر شده برای اتخاذ یک تصمیم درست در انتخاب بهترین کشور بر اساس شرایط زندگی خود دچار تردید می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید. مشاوران و کارشناسان این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد با آگاهی از به روزترین قوانین حقوقی و مهاجرتی به شما کمک می کنند تا بهترین گزینه مهاجرتی را بر طبق شرایط زندگی و درآمد و تحصیلات خود انتخاب کنید.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به بلغارستان

1- شرایط مهاجرت به بلغارستان از طریق کار چیست؟

از آن جا که بازار کار بلغارستان نیازمند افراد حرفه ای و متخصص می باشد، افراد دارای مهارت شغلی و حرفه ای می توانند از طریق کارفرماهای بلغارستانی اقدام به اخذ ویزای کاری این کشور کنند. از جمله مشاغل مورد نیاز در این کشور معماری و مدیریت پروژه می باشد. در این روش متقاضی باید پیشنهاد کار( Job Offer) از طرف کارفرمای بلغاری داشته باشد. کارفرمای بلغاری بدین منظور باید شغل مورد نظر را به مدت ماه در کشور بلغارستان آگهی کند اگر در طی این مدت فرد مناسبی جهت پر کردن این فرصت شغلی در کشور بلغارستان یافت نشود، کارفرمای بلغاری باید به مدت ۲ ماه برای جذب نیروی کار مناسب این کار را در کشورهای اتحادیه اروپا آگهی کند، در صورتی که در این مدت نیز فرد مورد نظر پیدا نشود کارفرما می تواند با متقاضی کار در این کشور قرارداد منعقد کند. یکی از شرایط مهم در اخذ ویزای کار بلغارستان مهارت به زبان انگلیسی است. آشنایی با زبان انگلیسی موجب می شود تا روند استخدام در شرکت های بلغاری و شرکت های بین المللی سریع تر و راحت تر انجام شود. بدین منظور متقاضی کار در بلغارستان باید از طرف یک کارفرمای بلغارستانی دعوت نامه کاری داشته باشد.

2- آیا فقط با تحصیل در بلغارستان می توان اقامت این کشور را اخذ کرد؟

کشور بلغارستان به دلیل بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی یکی از مقاصد مهم مهاجرت تحصیلی به شمار می آید. متقاضیان بنا به بالا بودن سطح آموزشی دانشگاه ها، بالا بودن کیفیت و سیستم آموزشی تحصیلی، مدرک های مورد اعتبار و باارزش و امنیت اجتماعی و اقتصادی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. البته صرف تحصیل در کشور بلغارستان موجب اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور نمی شود بلکه تحصیل در این کشور زمینه لازم برای یافتن شغل را فراهم می کند. در واقع دانشجویان پس از فارغ تحصیلی از دانشگاه های بلغارستان و یافتن شغل مناسب با تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کار می توانند پس از گذشت ۲ تا ۳ سال اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. دانشجویان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی در دوران تحصیل در دانشگاه های این کشور می توانند ضمن تحصیل به کار و اشتغال نیز بپردازند و از این طریق نه تنها بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند، بلکه زمینه لازم در جهت کسب تجربه کاری برای اشتغال و فعالیت پس از فارغ تحصیلی را فراهم کنند.

3- مهم ترین مزایای تحصیل در کشور بلغارستان چیست؟

بالا بودن سطح علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه ها اعتبار بالای مدارک دانشگاهی صادر شده در دانشگاه های مطرح جهان پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان دانشجو امکان تحصیل در دانشگاه های بلغارستان به چند زبان( زبان های بلغاری، انگلیسی، فرانسه و آلمانی) امکان برخورداری دانشجویان با تمکن مالی پایین از بورسیه های دانشجویی

4- شرایط سرمایه گذاری در بلغارستان به روش ثبت شرکت چیست؟

بدین منظور متقاضی باید با ثبت شرکت تجاری برای ۱۰ نفر از اتباع بلغارستان کارآفرینی کند. متقاضی باید در حدود ۱۵۰ یورو برای ثبت شرکت هزینه کند و دارای طرح تجاری (Business Plan) برای شرکت باشد. طرح تجاری باید دارای توجیه اقتصادی باشد تا اتاق بازرگانی بلغارستان این طرح را تائید کند. متقاضی با ثبت شرکت واجد شرایط اخذ ویزای نوع D می شود و پس از ۲ سال می تواند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کند. در این روش سرمایه گذار می تواند پس از مدت ۵ سال کار و اشتغال و فعالیت تجاری و اقامت در کشور بلغارستان اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ کند. متقاضی با این روش سرمایه گذاری در کشور بلغارستان نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی ندارد. از جمله موارد مهم در ثبت شرکت در بلغارستان پرداخت مالیات می باشد. البته مالیات در کشور بلغارستان به نسبت دیگر کشورها کمتر و ۱۰ درصد است. پایین بودن میزان مالیات و امنیت از شاخص های مهم در سرمایه گذاری خارجی هر کشور محسوب می شود که دولت بلغارستان با لحاظ کردن این موارد این کشور را به محلی امن و سالم برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل کرده است.

5- آیا با خرید خانه و ملک در کشور بلغارستان می توان اقامت این کشور را اخذ کرد؟

متقاضی خارجی سرمایه گذاری در کشور بلغارستان می تواند با خرید ملک و خانه در این کشور اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذ کند. در این روش متقاضی باید در حدود ۲۰۰۰ یورو را برای پیش پرداخت خرید خانه هزینه کند و مابقی را طی اقساط پرداخت کند. در واقع با روش خرید اقساطی افرادی با تمکن مالی کم نیز می توانند در این کشور اقدام به خرید خانه و ملک کنند. متقاضی باید مراحل پرداخت پیش پرداخت و قسط بندی را در یک اداره ثبت اسناد رسمی بلغارستان به طور قانونی و رسمی ثبت کند. با پرداخت پیش پرداخت خرید خانه متقاضی می تواند ویزای تجاری نوع D را دریافت کند. متقاضی با این نوع سرمایه گذاری می تواند پس از ۵ سال اقامت و کار و فعالیت اقتصادی در بلغارستان اقامت دائم و تابعیت این کشور را اخذکند.

6- آیا با سرمایه گذاری در بلغارستان به روش خرید اوراق قراضه دولتی، به سپرده متقاضی سود تعلق می گیرد؟

روش خرید اوراق قراضه دولتی در بلغارستان یکی از بهترین و سریع ترین روش اخذ اقامت و تابعیت این کشور می باشد، زیرا متقاضی سرمایه گذار در مدت ۴ تا ۶ ماه می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند. در صورتی که سرمایه گذار پس از ۲ سال کار و فعالیت تجاری در کشور بلغارستان سرمایه گذاری خود در خرید اوراق قراضه دولتی را ۲ برابر کند، می تواند به سرعت تابعیت و شهروندی این کشور را اخذ کند. بدین منظور متقاضی باید در حدود ۵۱۲۰۰۰ یورو را برای خرید اوراق قراضه دولتی سرمایه گذاری کند. این مبلغ به مدت ۵ سال در اختیار دولت بلغارستان قرار می گیرد و متقاضی در این ۵ سال نمی تواند هیچ دخل و تصرفی در آن داشته باشد. پس از طی شدن ۵ سال این مبلغ به سرمایه گذار بازگردانده می شود. البته هیچ سود و بهره ای به متقاضی تعلق نمی گیرد و متقاضی می تواند فقط اصل پول را دریافت کند. با این نوع سرمایه گذاری متقاضی می تواند ویزای تجاری نوع D را دریافت کند.

7- آیا متقاضی می تواند با ازدواج با تبعه بلغاری اقامت این کشور را اخذ کند؟

متقاضی اخذ اقامت دائم و تابعیت کشور بلغارستان از طریق ازدواج با یک تبعه و شهروند بلغارستان می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. یکی از شرایط مهم اخذ اقامت دائم از این طریق ثبت قانونی و رسمی ازدواج در این کشور و واقعی بودن ازدواج می باشد. در واقع متقاضی باید ثابت کند که هدف وی از ازدواج با شهروند این کشور صرفا اخذ تابعیت نمی باشد و این ازدواج بر اساس علاقه و تعهد متقابل شکل گرفته است. متقاضی باید ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی خود و همسر خود در مدت زندگی مشترک در بلغارستان را دارا می باشد. متقاضی باید ثابت کند که این یک ازدواج واقعی است. متقاضی باید گواهی عدم سوپیشینه، مدارک و اسناد سکونت در بلغارستان و مدارک شناسایی خود را ارائه دهد. متقاضی باید کپی Lechna Card همسر بلغاری خود را ارائه دهد. پس از ارائه مدارک ذکر شده و ازدواج متقاضی با تبعه بلغارستان، متقاضی می تواند ویزای نوع D را دریافت کند. مدت اعتبار این نوع ویزا یک سال می باشد که قابل تمدید است. پس از گذشت ۵ سال از ازدواج و زندگی و اقامت در این کشور در صورتی که متقاضی واجد شرایطی باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم و تابعیت بلغارستان اقدام کند.

8- کشور بلغارستان در اعطای تابعیت این کشور بر اساس قانون خون عمل می کند یا قانون خاک؟

به طور کلی قانون کشورهای جهان در اعطای تابعیت و شهروندی به روش تولد بر اساس دو قانون خاک و خون می باشد. بر اساس قانون خاک، اگر کودکی در خاک یک کشور مشخص متولد شود، صرف نظر از تابعیت و شهروندی پدر و مادر این کودک، تابعیت آن کشور به کودک اعطا می شود. بر اساس قانون خون اگر کودکی در خاک یک کشور مشخص متولد شود، تابعیت این کودک بر طبق تابعیت پدر و مادر او خواهد بود. کشور بلغارستان در اعطای حق تابعیت و شهروندی بر اساس قانون خون عمل می کند. بر این اساس اگر کودکی در این کشور متولد شود و یکی از والدین این کودک دارای تابعیت و شهروندی بلغارستان باشند، این کودک نیز تابعیت بلغارستان را دریافت خواهد کرد. در صورتی کودکی در خاک بلغارستان متولد شود و پدر و مادر کودک متولد شده مشخص نباشد، این کودک تابعیت بلغارستان را اخذ خواهد کرد. در صورتی که کودکی در خاک بلغارستان متولد شود و پدر و مادر وی تابعیت کشور بلغارستان را نداشته باشند، تابعیت بلغارستان به این کودک اعطا خواهد شد.

9- مهم ترین عوامل موثر در رضایت مهاجران از مهاجرت به بلغارستان چیست؟

میزان رضایت افرادی که برای تحصیل به این کشور مهاجرت کرده اند، بیش از ۹۸ درصد است. ارزان و مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل و زندگی، وجود دانشگاه های برتر جهانی، اعطای بورسیه به دانشجویان با تمکن مالی پایین و کمک هزینه های دانشجویی از موارد مهم در رضایتمندی دانشجویان محسوب می شود. فراهم کردن یک فضای تحصیلی امن موجب می شود تا متقاضیان جذب دانشگاه های این کشور شوند. از لحاظ سرمایه گذاری نیز کشور بلغارستان با اتخاذ رویکرد توسعه و رشد اقتصادی و مهیا کردن فضای کار و اشتغال مناسب و زمینه لازم در جهت سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند. امنیت سیاسی و اقتصادی و ثبات بازار تجاری و پایین بودن نرخ مالیات از شاخص های مهم در توسعه سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود. ذکر این نکته ضروری است که بلغارستان از جمله کشورهایی است که امکان سرمایه گذاری با پایین ترین بودجه و همچنین با کم ترین نرخ مالیاتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. کشورهای دیگر جهان در امر سرمایه گذاری خارجی فاقد این مزیت شگرف می باشند. از مهم ترین عوامل کسب این میزان رضایتمندی می توان به رفاه و استانداردهای بالای زندگی، وجود فضای سرمایه گذاری عالی و امکانات مناسب به منظور کسب و کار در شهر صوفیه اشاره کرد.

10- شرایط اخذ پاسپورت بلغارستان چیست؟

متقاضیانی که موفق می شوند با روش های گوناگون اقامت دائم کشور بلغارستان را اخذ کنند، پس از ۵ سال زندگی در این کشور و رعایت شرایطی می توانند پاسپورت این کشور را اخذ کنند. از جمله شرایط مهم در اعطای پاسپورت بلغارستان اقامت بیشتر از ۵ سال در این کشور، آشنایی با زبان بلغاری و آشنایی با قوانین و مقررات این کشور می باشد. متقاضی با دریافت پاسپورت بلغارستان می تواند بدون نیاز به ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کند. متقاضی با این پاسپورت می تواند در کشورهای اروپایی کار، تحصیل و سرمایه گذاری کند. به طور کلی متقاضی با تمدید اقامت ۵ سال موقت بلغارستان می تواند مجوز اقامت دائم این کشور را اخذ کند. پس از طی شدن این دوره ۵ ساله متقاضی می تواند برای اخذ پاسپورت این کشور اقدام کند.

11- مهم ترین مزایای مهاجرت به بلغارستان چیست؟

سفر و رفت و آمد به بیش از ۱۷۰ کشور جهان بدون نیاز به ویزا امکان کار و اشتغال و زندگی در کشورهای اروپایی اعطای تابعیت و شهروندی دائم کشورهای اروپایی به متقاضی و خانواده متقاضی امکان تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا امکان کسب و کار و تجارت با سرمایه اندک پایین بودن میزان مالیات در کل کشورهای اتحادیه اروپا زندگی در یک کشور اروپایی با مردمی مهربان زندگی با استانداردهای کشورهای اروپایی امکان افتتاح حساب بانکی در بانک های کشورهای اروپایی امکان برخورداری از خدمات رفاهی و درمانی رایگان در کشورهای اروپایی امکان اخذ پاسپورت بلغارستان در مدت ۲ سال با روش سرمایه گذاری امکان اخذ اقامت برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال برخورداری از حق مالکیت زمین در کشور عضو اتحادیه اروپا امکان داشتن تابعیت قبلی متقاضی سرمایه گذاری مورد تائید دولت بلغارستان و حمایت دولت از سرمایه گذاران خارجی امکان اخذ تابعیت دائم بین ۶ ماه تا ۹ ماه

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری