مشکلات تحصیل در آلمان چه مواردی را شامل می شود؟

مشکلات تحصیل در آلمان

تحصیلات در خارج از کشور مشکلات خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات تحصیل در خارج از کشور و به خصوص مشکلات تحصیل در آلمان آشنا کنیم. موسسه حقوقی وکلای برگزیده ی اصطهباناتی آماده ی ارائه ی خدمت به شما متقاضیان برای تصمیم گیری بهتر جهت تحصیل در آلمان می باشد.

اگر مایلید در مورد مشکلات تحصیل در آلمان بیشتر بدانید اما حس و حال مطالعه کردن ندارید، شنیدن این پادکست به شما کمک می کند!

کشور آلمان مقصدی برای تحصیلات

تعداد رو به افزایش دانشجویان متقاضی ثبت نام در دانشگاه های آلمان نشان می دهد که این کشور با وجود مشکلات تحصیل در آلمان، به یک مقصد محبوب برای تحصیل تبدیل شده است. داده های جدید توسط -DAAD  یک سازمان تامین بودجه برای دانشجویان آلمانی، دانشجویان بین المللی و محققان – افزایش چهار درصدی ثبت نام در سال 2018 را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

آمار دانشجویان کشور آلمان

این کشور در حال حاضر میزبان 374583 دانشجوی بین المللی است، این بدان معنی است که آلمان از میزان تعیین شده توسط DAAD و کنفرانس مشترک علمی دولت فدرال و ایالت ها  (Gemeinsame Wissenschaftskonferenz)  برای میزبانی 350000 دانشجو بین المللی تا سال 2020 فراتر رفته است .در حالی که این آمار ها نشان دهنده محبوبیت روزافزون دانشگاه ها در آلمان است، اما چالش هایی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

یک بررسی توسط DAAD نشان می دهد، که مشکلات تحصیل در آلمان تأثیر زیادی بر پیشرفت و موفقیت در تحصیل دانشجویان بین المللی دارد.

مشکلات اصلی تحصیل در آلمان

سه مشکل اصلی و مهم برای تحصیل دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد:

یافتن محل اقامت یکی از مشکلات تحصیل در آلمان

طبق این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از دانشجویان بین المللی )حدود 47 درصد( مشکلات زیادی در پیدا کردن محل اقامت گزارش کرده اند. این مشکل، مهمترین مشکل گزارش شده در خارج از محیط دانشگاه است .

افزایش اجاره بها – مهمترین دلیل مشکل یافتن محل اقامت

به نقل از منبع  Shutterstock، اجاره منزل در برلین از سال 2017، 21 درصد افزایش یافته است. این بررسی خاطر نشان می کند که این امر می تواند به دلیل “افزایش قابل توجه قیمت اجاره ده سال گذشته” باشد.

از سال 2010، هزینه مسکن دانشجویان در برلین 67.3 درصد افزایش یافته است، اطلاعات سال 2018 موسسه اقتصادی آلمان نشان می دهد، قیمت اجاره آپارتمان در شهرهای دانشگاهی در سراسر کشور بین 9.8  درصد تا 67.3  درصد افزایش می یابد.

زبان آلمانی یکی از مشکلات تحصیل در آلمان

عدم مهارت در زبان آلمانی می تواند تجربه تحصیل دانشجویان خارج از کشور را در دانشگاه های آلمان سخت کند. قبل از اقدام برای تحصیل در آلمان، باید درباره ی مدرک مهارت زبان آلمانی خود فکری کنید. مدارک مختلفی وجود دارد که با شرکت در کلاس ها و قبولی در آزمون زبان می توانید کسب کنید.

برقراری ارتباط مسئله مهم دیگری در بین دانشجویان بین المللی

حدود یک سوم (33 درصد) از افراد مشکلات زیادی را در برقراری ارتباط به زبان آلمانی گزارش کرده اند. برخی از افراد برقراری ارتباط با جمعیت را از مشکلات تحصیل در آلمان معرفی کردند و برخی دیگر برقراری ارتباط با دانشجویان آلمانی را مشکل خود می دانستند.

آشنایی سیستم آموزشی یکی از مشکلات تحصیل در آلمان

مشکلات مربوط به دوران تحصیل معمولاً از کمترین مواردی است که دانشجویان بین المللی در دانشگاههای آلمان گزارش می کنند. با بیان اینکه، بیشترین مشکلات در مورد شناخت جهت یابی سیستم آموزش عالی آلمان گزارش شد، چیزی که یک چهارم دانشجویان، به عنوان مشکلات تحصیل در آلمان گزارش کردند.

سایر مشکلات مرتبط با تحصیل شامل:

  • الزامات عملکردی در طول تحصیلات آکادمیک (18 درصد (
  • شناخت تحصیلات قبلی و عملکرد مطالعه(15 درصد(
  • برقراری ارتباط با استادان دانشگاه(13 درصد(
  • پذیرش در دانشگاه (12 درصد(

یادگیری زبان آلمانی

بهترین راه برای کاهش مشکلات تحصیل در آلمان یادگیری زبان آلمانی است. با وجود آنکه زبان آلمانی برای یادگیری یک زبان بسیار دشوار است و دارای یک ساختار گرامری بسیار متفاوت نسبت به انگلیسی است، اما می توان گفت هیچ کاری غیر ممکن نیست. همچنین تسلط به زبان آلمانی دیگر مشکلات تحصیل در آلمان از جمله مشکلات در تأمین بودجه تحصیل، ویزا یا اجازه اقامت، اجازه کار یا بیمه درمانی آنها را برطرف می کند.

آمار افراد مسلط به زبان آلمانی در مقابل افراد غیر مسلط برای حل مشکلات تحصیل در آلمان

طبق بررسی های انجام شده، مشکلات برقراری ارتباط در میان افراد مسلط به زبان آلمانی کمتر یافت شد. فقط 12 درصد این افراد مشکلات جدی در برقراری ارتباط به زبان آلمانی ذکر کردند، در حالی که در میان دانش آموزان با مهارت آلمانی کم، این رقم 76 درصد است. کسانی که به زبان آلمانی تبحر دارند نیز در یافتن محل اقامت(42 درصد در مقابل 55 درصد)، درخواست اجازه اقامت  (17درصد در مقابل 24 درصد) و دریافت اجازه کار (12 درصد در مقابل 24 درصد)  مشکلات کمتری داشتند.

احساس بیگانگی از مشکلات تحصیل در آلمان

مردم در هر کشوری ترجیح می دهند که به هموطنان خود نسبت به کسانی که از جاهای دیگر هستند، حس انسان دوستی بیشتری داشته باشند و با مردم سایر کشورها همیشه کمی متفاوت رفتار خواهد شد. این یک مسئله کاملا عادی است. بنابر این باید با تنهایی و احساس غربت کنار بیایید.

برای مثال ممکن است پیدا کردن شغل دانشجویی یا گرفتن آپارتمانی که قصد اقامت در طول دوره دانشجویی درآنجا را دارید، برایتان دشوار به نظر برسد، در حالی که احساس کنید مردم محلی در جستجو و یافتن این موارد راحت تر هستند.

مورد تمسخر قرارگرفتن از مشکلات تحصیل در آلمان

طبق تجربه ی دانشجویان بین المللی، حتی با داشتن بیش از یک سال تجربه ی زندگی و تحصیل در آلمان، هنوز هم بسیاری از همکلاسی ها ممکن است لهجه و ساختار جملات شما را مسخره کنند؛ زیرا تلفظ برخی از ساختار های زبان المانی بسیار سخت است. این مشکلی است که احتمالاً باعث آزار دانشجویان بین المللی می شود.

هزینه های تحصیل و زندگی از مشکلات تحصیل در آلمان

تحصیل رایگان در اکثر دانشگاه های آلمان باعث محبوبیت این کشور به عنوان مقصدی برای تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی شده است. با این حال باید در نظر داشته باشید که دانشگاه ها فقط از گرفتن شهریه صرف نظر میکنند، اما هزینه های جانبی تحصیل در آلمان هنوز هم زیاد است و همچنین سایر هزینه های زندگی در آلمان همچنان وجود دارد.

هزینه های تحصیل و زندگی از مشکلات تحصیل در آلمان
هزینه های تحصیل و زندگی از مشکلات تحصیل در آلمان

جمعیت بیش از حد دانشجویان بین المللی از مشکلات تحصیل در آلمان

تعداد دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان دارند، امسال به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

جمعیت بیش از حد دانشجویان بین المللی تأثیر منفی بر رویه مطالعه و برنامه های درسی آموزش دانشجویان داخلی و همچنین دانشجویان بین المللی ایجاد می کند.

کاهش تعداد اقامتگاه ها ناشی از افزایش تعداد دانشجویان از مشکلات تحصیل در آلمان

با افزایش تعداد دانشجویان، اجتناب ناپذیر است که تعداد فضاهای سکونت دانش جویان بین المللی به شدت کاهش می یابد. شایع ترین شکایات دانشجویان در مورد تحصیل در آلمان از عدم امکانات رفاهی مناسب است که به عنوان مشکلات تحصیل در آلمان از آن نام می برند.

همچنین، با افزایش تقاضا برای اقامتگاه، اجاره نیز در حال افزایش است. هر دانشجویی که به آنجا می رود قادر به تأمین قیمت بسیار بالای اقامگاه نیست.

یافتن کار دانشجویی از مشکلات تحصیل در آلمان

دانشجویان بین المللی معمولاً در طول تحصیل در دانشگاه یا مشاغل فنی (Hilfsenwissenschaftler) یا شغل فنی در شرکتها مشغول به کار می شوند. همین کار دانشجویی برای تأمین هزینه های زندگی به شما کمک می کند اما ممکن است وقت درس خواندن شما را اشغال کند. اگر دانشگاه شما در یک شهر کوچک واقع شده باشد، یافتن شغل می تواند سخت باشد. یک شهر کوچکتر مانند آخن نسبت به مونیخ یا اشتوتگارت فرصت کار نسبتاً کمتری دارد. همچنین رقابت شدیدی با مردم محلی برای پیدا کردن شغل وجود دارد.

تسلط زبان برای کار دانشجویی

شاید تصور کنید که پیداکردن شغل دانشجویی که نیازی به اثبات مهارت آلمانی نداشته باشد، کار راحتی باشد. اما باید در نظر داشته باشید که معمولاً کارفرمایان خواستار تسلط قابل توجه به زبان آلمانی هستند.

  • برای برخی از شغل ها مثل مهندسی مکانیک بدون تسلط به زبان آلمانی ممکن است با مشکل روبرو شوید؛ زیرا در اکثر ماشین آلات آزمایشگاهی یا در صنایع، زبان پیش فرض آلمانی می باشد.
  • در علوم کامپیوتر و مهندسی پزشکی، فکر نمی کنم مهارت زیادی برای زبان آلمانی نیاز باشد.
  • همچنین یافتن مشاغل غیر فنی مانند کار در یک فروشگاه مواد غذایی یا شغل تایپ، نیز بسیار دشوار است.

با این وجود تسلط بر سطح B1 برای مشاغل دانشجویی در آلمان توصیه می شود؛ زیرا حداقل برای برقراری ارتباط با کارفرما به آن نیاز دارید.

اختلاف فرهنگی از مشکلات تحصیل در آلمان

چنانچه قصد مهاجرت به منظور تحصیل به یک کشور خارجی را دارید، اختلافات فرهنگی را باید مد نظر داشته باشید.

لباس پوشیدن

برای مثال اگر ریش های بلند را دوست دارید، مراقب باشید که آن را به درستی حفظ کنید تا مبادا شما را به عنوان یک پسر بی خانمان تشخیص ندهند.

ممکن است در هند شما بتوانید با صندل به کلاس بروید، اما در آلمان نه تنها هیچ کس حتی لباس راحتی در دانشگاه ها نمی پوشد، بلکه مردم حتی در فروشگاه های مواد غذایی هم لباس راحتی نمی پوشند.

بنابراین، به عنوان یک دانشجوی خارجی در اروپا، باید از طرز لباس پوشیدن و ظاهر خود در جمع آگاه باشید ؛ زیرا مردم در مورد سبک و مد، شما را قضاوت می کنند.

تعطیلات طولانی از مشکلات تحصیل در آلمان

تعطیلات طولانی مانند کریسمس می تواند برای یک دانشجوی بین المللی وحشتناک باشد. شهرهای دانشجویی مانند آخن در تعطیلات طولانی به “شهر ارواح” تبدیل می شوند. چندین مغازه می توانند هفته ها بسته بمانند، بنابراین، به عنوان یک دانشجوی بین المللی، باید حداقل یک هفته منابع غذایی کافی را ذخیره کنید.

همچنین زمانبندی مراکز خرید محدود است. همه سوپرمارکت ها تا ساعت 8 عصر بسته می شوند. در یک روز عادی ممکن است هوا روشن و آفتابی باشد، اما سوپرمارکت ها می توانند در یک روز کاری منظم در آلمان تعطیل باشند. همچنین شنبه ها و یکشنبه ها روزهای غیر کاری هستند و این فقط مربوط به دفاتر دولتی نیست.

هزینه های زیاد سرویس و تعمیر از مشکلات تحصیل در آلمان

مردم در آلمان معمولاً اقلام قدیمی را دور ریخته و کالاهای جدید می خرند؛ زیرا هزینه های سرویس و تعمیر بسیار زیاد است. در صورتیکه لپ تاپ یا یکی از وسایل مورد نیاز شما نیاز به تعمیر داشته باشد، احتمالا برای تعمیر زمان زیادی می برد و در آخر از مبلغ زیادی که بابت تعمیر از شما درخواست میشود، تعجب خواهید کرد.

ساختار آموزشی طولانی از مشکلات تحصیل در آلمان

تعداد دوره هایی که برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) در آلمان باید طی شود، تقریباً  1.5 برابر در ایالات متحده و تقریبا 3 برابر در انگلستان است. البته دانشگاه های آلمان مطالعه عمیق تری ارائه می دهند. در حالی که انتظار می رود 4 دوره در هر ترم در ایالات متحده بگذرانید، در آلمان شما باید حداقل 6 دوره در هر ترم بگذرانید.

الزامات درخواست پذیرش از مشکلات تحصیل در آلمان

روند درخواست برای دانشگاه های آلمان بسته به عوامل مختلفی متفاوت است.

  • اگر شما دارای مدرک تحصیلی اروپایی، مانند لیسانس یا سطح A هستید، فقط باید اثبات کنید که می توانید آلمانی صحبت کنید (مگر اینکه در دوره ای که به زبان انگلیسی تدریس می شود، ثبت نام کنید) و سپس می توانید مستقیماً برای دانشگاه درخواست دهید.
  • دانشجویانی که از خارج از اروپا شرایط لازم را دارند ممکن است پس از شرکت در یک دوره مقدماتی Studienkolleg، در آزمون ورودی Feststellungsprüfung  شرکت کنند. دانش آموزان با پیشرفت بالا ممکن است بتوانند این مسئله را دور بزنند.

گرفتن ویزای دانشجویی از مشکلات تحصیل در آلمان

شرایط دریافت ویزای دانشجویی آلمان به کشور مبدا شما بستگی دارد.

گرفتن ویزای دانشجویی از مشکلات تحصیل در آلمان
گرفتن ویزای دانشجویی از مشکلات تحصیل در آلمان

بر آورده کردن الزامات ویزای دانشجویی ممکن است دشوار باشد. باید قبل از ورود به آلمان از نزدیکترین سفارت آلمان ویزا و همچنین اجازه اقامت بگیرید. اطمینان حاصل کنید که اگر به جای ویزای شینگن، برای ویزای ملی درخواست می کنید، فقط به مدت سه ماه در آلمان می توانید اقامت داشته باشید. برای دریافت اجازه اقامت باید تأیید ثبت نام خود را در اداره ثبت اسکان ارائه دهید.

  • اثبات داشتن بیمه پوشش درمانی
  • اثبات توانایی مالی
  • قرارداد اجاره که نشان می دهد جایی برای زندگی پیدا کرده اید
  • اثبات عدم سابقه کیفری

برای دریافت ویزا، باید همان لیست اسناد و مدارک مربوط به اجازه اقامت را ارائه دهید. همچنین ممکن است مجبور شوید اثبات کنید که عاری از برخی بیماری ها هستید.

همان الزامات زبانی که برای دانشجویان اتحادیه اروپا مشخص شده است، اعمال می شود. همچنین ممکن است لازم باشد این مدارک را در مرحله ویزا تهیه کنید.

سخن پایانی

اگر قصد مهاجرت به آلمان به هدف تحصیل دارید باید از مشکلات تحصیل در آلمان مطلع باشید. الزامات ویزا و مدرک زبان آلمانی B2 برای تحصیل در آلمان مورد نیاز است. جهت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس بگیرید.

سوالات متداول در ارتباط با مشکلات تحصیل در آلمان

  1. چرا زبان آلمانی برای یادگیری سخت است و یکی از مهمترین مشکلات تحصیل در آلمان به حساب می آید؟

    زیرا شما نمی توانید شیوه صحبت خود را به آلمانی بنویسید. نوشتن به زبان آلمانی ریتم بسیار خاصی دارد و یادگیری این نکته دشوار است.

  2. آیا جایگزینی زبان انگلیسی به جای آلمانی می تواند از مشکلات تحصیل در آلمان را بکاهد؟

    خیر، شما ممکن است بتوانید کار های روزمره خود را با زبان انگلیسی انجام دهید، اما درباره زندگی دانشگاهی، از نظر اجتماعی به مشکل میخورید.

  3. آیا همه ی دانشگاه های آلمان رایگان هستند؟

    خیر، دانشگاه های بادن و ووتمبرگ رایگان نیست. در صوتیکه مجبور باشید در این شهر ها زندگی کنید، هزینه ی تحصیل می تواند از مشکلات تحصیل در آلمان به حساب بیابد.

  4. هزینه ی تحصیل در دانشگاه های غیر رایگان در آلمان چقدر است؟

    در دانشگاه های بادن و ووتمبرگ برای دانشجویان غیر اروپایی 1500 یورو.

  5. مبلغ مورد نیاز برای هزینه های زندگی در آلمان برای یک سال چقدر است؟

    ده هزار یورو، برای زندگی در آلمان مبلغ زیادی است که می تواند از مشکلات تحصیل در آلمان به حساب بیابد.

  6. سایر هزینه های تحصیل در دانشگاه های رایگان چیست؟

    دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه اسم نویسی در هر ترم هستند که از مشکلات تحصیل در آلمان به حساب می آید. این هزینه معمولاً بیش از 350 یورو نیست.

  7. آیا تحصیل در همه ی مقاطع تحصیلی در آلمان رایگان است؟

    خیر، اگر می خواهید در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنید، ممکن است نیاز به پرداخت شهریه داشته باشید که از مشکلات تحصیل در آلمان به حساب می آید.

  8. آیا تحصیل در آلمان محدودیت سنی دارد؟

    بله ، حداکثر سن فارغ التحصیلی 28 سال است که از مشکلات تحصیل در آلمان به حساب می آید.

  9. آیا گواهی پذیرش از یک دانشگاه آلمانی از الزامات ویزا است؟

    در برخی موارد بله، بستگی به کشور مبدا دارد.

  10. آیا الزامات دریافت ویزای دانشجویی برای کشور های مختلف متفاوت است؟

    بله، دانشجویان برخی از کشور ها که برای تحصیل به آلمان می آیند، ویزای آلمان لازم ندارند. همین امر برای برخی دیگر از کشور ها از مشکلات تحصیلات در آلمان به حساب میاید.

  11. آیا پس از تحصیل در آلمان میتوان در این کشور اقامت و شروع به کار نمود؟

    بله، پس از تحصیل باید برای کار و سپس اقامت درخواست دهید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری