مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

ویزای دانشجویی جهت تحصیل در روسیه 2018 از طریق سفارت روسیه (اداره کنسولگری) یا کنسولگری روسیه در کشور محل اقامت شما به دست می آید. در بعضی از کشورها، مراکز ویزای مجاز وجود دارند که چنین خدماتی را ارائه می دهند. روسیه با بسیاری از کشورها موافقت نامه های بدون ویزا دارد، اما مدت اقامت روسیه بدون ویزا محدود به یک یا سه ماه می شود. زیرا این ترتیبات برای گردشگران طراحی شده است اما برای بازدید کننده های طولانی مدت با قصد اقامت دائم و یا کار نمی باشد و داشتن ویزا طبق گفته کارشناس موسسه حقوقی توسعه گران مهر جزو مدارک لازم برای تحصیل در روسیه است.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

الزامات ورود به دانشگاه های روسیه به خود دانشگاه و برنامه ای که قصد شرکت در آن را دارید، نمرات پیشین و نتایج امتحان ورودی به علاوه مصاحبه که بخش اصلی روند پذیرش می باشد، بستگی دارد.

برنامه کارشناسی

از آنجایی که تعداد بسیاری از دانشگاه های روسیه، دروس را به زبان روسی ارائه می دهند، بهتر است که ابتدا این زبان را یاد گرفته و مهارت خود را در آن به اثبات برسانید. اما از آنجایی که بعضی از دانشگاه های روسیه برنامه ای یک ساله ترتیب داده اند تا دانشجویان تازه وارد با زبان، فرهنگ و سبک زندگی این کشور آشنا گردند و سپس وارد دانشگاه شوند، این معضل به کلی حل شده است.

امتحان ورودی در کشور روسیه از جمله عناصر تعیین کننده آن است که یک دانشجو می تواند وارد دانشگاه های روسیه شود یا خیر. امتحان یکپارچه ساز دولتی EGE، مانند امتحان SAT که در ایالات متحده برگزار می گردد، از جمله امتحانات استاندارد شده جهت پذیرش دانشجویان در این کشور می باشد.

جهت ورود به دانشگاه های برتر می بایست بالاترین رتبه را در امتحان یکپارچه سازی دولتی EGE کسب نمایید تا شرایط پذیرش در این دانشگاه ها را داشته باشید.همچنین، تمامی مدارک مورد نیاز مانند فرم تقاضای پذیرش، کارت شناسایی، گواهی تحصیلی پیشین، گواهی پزشکی و عکس گذرنامه ای می بایست به صورت رسمی به زبان روسی ترجمه شود. چنانچه دارای عضویت شهروندی دوگانه هستید، می توانید با استفاده از گذرنامه غیر روسی خود به عنوان دانشجوی خارجی تقاضا ارسال نمایید.

برنامه کارشناسی ارشد

چنانچه مایل به اخذ مدارک ارشد می باشید (M.A،M.Sc، Ph.D، D.Sc)، ملزم به ارائه مدارک تحصیلی پیشین خود مانند مدرک لیسانس و یا سایر مدارک هم سطح می باشید. این مساله در روسیه کمی سخت گیرانه تر در مقایسه با انگلستان و ایالات متحده می باشد و برخلاف برنامه کارشناسی، گستره عظیمی از رشته ها هستند که به زبان انگلیسی تدریس می گردند. لطفا به خاطر داشته باشید که تمامی دانشگاه ها هر ساله تعداد بسیار زیادی فرم تقاضا دریافت می نمایند. بنابراین بهتر است که فرم تقاضای خود را یک ماه زودتر از زمان تعیین شده ارسال نمایید تا از هرگونه تاخیر جلوگیری شود.

ویزای تحصیلی کشور روسیه
ویزای تحصیلی کشور روسیه

ویزای تحصیلی کشور روسیه

 ویزای دانشجویی تنها برای دانشجویان صادر می شود، دانشجویانی که تحت یک برنامه انتقالی یا برای تحصیل (تحصیل تمام وقت یا پاره وقت، دوره های زبان، آموزشات فردی زبان یا پژوهش ) به کشور روسیه وارد می شوند. این نوع ویزا تنها زمانی برایتان صادر می شود که درخواست پذیرش در یک مدرسه دانشگاه یا موسسه روسی داده باشید و برای تحصیل در آن جا پذیرفته شده باشید. در این شرایط بخش امور خارجی دانشگاه همه مراحل اداری را به عهده خواهد گرفت. 

معمولا یک ویزای دانشجویی محدودیت اعتبار ندارد، اما به دفعات بر اساس طول مدت تحصیلتان در دانشگاهی که برایتان دعوتنامه فرستاده است، تمدید می شود. به این معنا که با داشتن دعوتنامه از طرف یک دانشگاه می توانید برای دریافت ویزای یک بار ورود دانشجویی که تا زمان پایان تحصیلتان در روسیه قابل تمدید است، تقاضا دهید. 

شرایط مورد نیاز و روند بررسی درخواست دارای مراحل زیر می باشد:

  • قدم اول: دریافت دعوتنامه تحصیلی از کشور روسیه

پیش از آنکه بتوانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید، لازم است ابتدا در یک دوره تحصیلی در یک دانشگاه پذیرفته شوید. سپس امکان وجود دارد که یک دعوتنامه رسمی برای ورود به کشور روسیه جهت تحصیل دریافت نمایید. 

  • قدم دوم: تامین مالی تحصیل در کشور روسیه و دریافت بورسیه

لازم است از توانایی پرداخت هزینه های دوره تحصیلی خود در روسیه اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که به دنبال تحصیل در یک دانشگاه دولتی در کشور روسیه یا دانشگاهی دارای کمک هزینه دولتی هستید، ممکن است واجد شرایط درخواست بورسیه دولتی باشید. همچنین در این کشور کمک هزینه های مالی برای دانشجویان کشور های CIS نیز وجود دارد. 

بورسیه های بین المللی توسط وزارت علوم و آموزش کشور روسیه صادر می شود و محدود به 10000 بورسیه در سال می باشد. در صورتی که در یک دانشگاه روسی پذیرفته شوید و بورسیه دولتی دریافت کنید، یک کد 6 رقمی برای استفاده در تقاضانامه خود دریافت خواهید کرد.

  • قدم سوم: اقدام برای تحصیل در روسیه

شما می توانید برای 6 موسسه تحصیلی در کشور روسیه ( معمولا کمتر از3 موسسه در هر منطقه فدرالی ) درخواست بفرستید. بر اساس دانشگاهی که به آن درخواست داده اید و کشورتان، ممکن است لازم باشد که آزمونی را پشت سر بگذارید، در یک مصاحبه شرکت کنید یا وارد یک روند انتخابی رقابتی شوید. 

دانشگاه های معتبر کشور روسیه

  1. دانشگاه دولتی لومونوسوو مسکو ( MSU )
  2. دانشگاه دولتی نووسیبریسک
  3. دانشگاه سنت پیتربوزگ
  4. داشگاه دولتی تامسک
  5. دانشگاه دولتی فنی باوومن در مسکو
  6. موسسه فیزیک و فناوری مسکو ( MIPT )
  7. مدرسه عالی اقتصاد (HSH )
  8. دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhl ( موسسه مهندسی فیزیک مسکو)
  9. دانشگاه فدرال اورال
  10. دانشگاه MGIMO
  11. دانشگاه پلی تکنیک تامسک
  12. دانشگاه فدرال کازان
  13. دانشگاه پبپلز فرندشیپ روسیه
  14. دانشگاه ITMO
  15. دانشگاه پلی تکنیک پیترزبورگ
  16. دانشگاه ملی علوم و تکنولوژی MISiS
  17. دانشگاه دولتی استراتوو
  18. دانشگاه فدرال شرق دور ( FEFU )
  19. دانشگاه فدرال جنوبی
  20. دانشگاه لُباچوسکی
  21. دانشگاه سامارا
  22. دانشگاه روسی اقتصاد پلخانوو
  23. دانشگاه دولتی فنی نُوُسیبیریسک
  24. دانشگاه دولتی اورال جنوبی
  25. دانشگاه دولتی وُرُنژ

شرایط تحصیل در روسیه

روسیه بزرگترین کشور جهان است. قلمروی این کشور مساحتی بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع را در بر می گیرد که از دشت های سرد اروپا تا طبیعت معتدل آسیا کشیده شده است. این کشور با مساحت بسیار زیادی که دارد، مجموعه وسیعی از ساکنان را در خود جای داده است و دارای 200 گروه قومی مختلف که در مجموع حدودا به 100 زبان صحبت می کنند، می باشد. در نتیجه روسیه کشوری متنوع و خارق العاده ای است که حاشیه اش با سنت ها و فرهنگ های مختلف پر شده است. 

تحصیل در کشور روسیه بیشتر به دلیل دستاورد هایش در زمینه علوم و تحقیقات در سطح دانشگاهی، معروف می باشد. تاثیر این کشور در زمینه گفته شده به قدری زیاد است که تخمین زده شده است،یک چهارم مجموع مقالات علمی جهان به روسی نوشته شده اند. گذشته از اینکه به رغم استفاده مداوم از زبان روسی در سراسر این کشور پهناوری، به طور شگفت انگیزی تغییر نکرده است، زبان بومی روسی یکی از 6 زبان رسمی ایالات متحده می باشد. 

شما به عنوان دانشجویی خارجی که در حال تحصیل در روسیه می باشد، خواهید دید که شهریه دانشگاه نسبتا مقرون به صرفه است. هزینه بیشتر دوره های تحصیلی، بدون توجه به اینکه می خواهید در مقطع لیسانس یا ارشد در روسیه تحصیل کنید، کمتر از 5000 یورو در سال می باشد و در بسیاری از موارد حتی کمتر از 2000 یورو در سال از دانشجویان دریافت می شود. حتی دانشجویان متعلق به مناطقی خاص با پیشینه آکادمیک بسیار عالی ممکن برای دریافت بورسیه دولتی که هزینه شهریه و در بعضی موارد هزینه زندگی را پوشش می دهد، صلاحیت داشته باشند. 

هزینه تحصیل در روسیه

پس از تکمیل دوره 4 ساله کارشناسی، دانشجویان مدرک لیسانس و یک دیپلم تحصیلات عالی دریافت می کنند. پس از آن دانشجویان می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند و در مقطع ارشد شرکت کنند. هزینه دریافت آموزش در بخش تمام وقت مدرک لیسانس حدود 220 تا 240 هزار روبل ( 3385 تا 3690 دلار ) در سال می باشد. حداقل شهریه 121000 روبل ( 2060 دلار ) در سال و میزان حداکثر شهریه 770000 روبل ( 11846 دلار) در سال تعیین شده است. 

هزینه تحصیل در روسیه
هزینه تحصیل در روسیه

هزینه دریافت مدرک تخصص از دانشگاه های کشور روسیه

مدرک ارشد پس از یک دوره تحصیلی دو ساله به دانشجویان اعطا می شود. این دوره حاوی تعلیم اطلاعات عمیق تری در زمینه رشته تحصیلی انتخابی دانشجو می باشد. چه مدرک لیسانس داشته باشید و چه مدرک تخصص می توانید برای دوره ارشد درخواست پذیرش دهید. متوسط شهریه تحصیل تمام وقت در بخش ارشد دانشگاه های کشور روسیه بین 240 تا 260 هزار روبل ( 3690 تا 4000 دلار ) در سال می باشد. حداقل شهریه 127000 روبل ( 1950 دلار ) در سال و میزان حداکثر شهریه 450000 روبل ( 6920 دلار ) در سال تعیین شده است. 

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های کشور روسیه

تحصیل در مقطع دکترا حداقل سه سال زمان می برد. در صورتی که به پژوهش و تدریس علاقمند هستید، فارغ التحصیلان دارای مدرک ارشد یا تخصص می توانند برای پذیرش در دوره دکترا درخواست دهند. پس از دفاع از تز دکترای خود، دانشجوی فارغ التحصیل شده مدرک کانادای علوم ( PhD) دریافت خواهد کرد. متوسط شهریه تحصیل تمام وقت در دوره تحصیلی دکترا در دانشگاه های کشور روسیه بین 260 تا 280 هزار روبل (4000 تا 4370 دلار ) در سال می باشد. حداقل شهریه 112000 روبل ( 1723 دلار ) در سال و میزان حداکثر شهریه 413000 روبل ( 6350 دلار ) در سال تعیین شده است. 

در انتها لازم به ذکر است که دانشجویان آینده نگر از کشورهای دیگر، از جمله کشورهای مستقل مشترک المنافع که در بالا ذکر نشده، برای ورود به روسیه نیاز به گذرنامه بین المللی دارند. ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) از شرایط مهاجرت به روسیه  به صورت کامل مطلع هستیم،پس با ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری