شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

همه ی دانشجویان (غیر ساکن در Eu) باید مطلع شوند که دانشگاه منتخب آن ها در آلمان عضوی از uni-assist باشد. در صورتی که عضو است باید از طریق فرآیند پذیرش مرکزی uni-assist اپلای نمایید. در غیر این صورت باید از طریق خود دانشگاه منتخب اقدام کرده و کپی هایی از اسناد مرتبط را ارائه دهید. در ادامه بیشتر به شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان پرداخته ایم.

الزامات و شرایط تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان

دوره های آموزش پزشکی در آلمان شش سال و سه ماه طول می کشد و با یک آزمون دولتی (Ärztliche Prüfung) به پایان می رسد. این مدرک (در صورت قبولی) منجر به اخذ مجوز رسمی برای فعالیت در حرفه ی پزشکی می شود. پس از مراحل زیر تحصیلات در رشته ی پزشکی را به اتمام خواهید رساند:

  • فاز پیش بالینی: این مرحله 4 ترم (دو سال) به طور می انجامد و در آن  با مفاهیم کلیدی علوم طبیعی و پزشکی آشنا می شوید. این مرحله با اولین آزمون برای اخذ مجوز پزشکی به پایان می رسد.
  • فاز بالینی: این مرحله، اصلی ترین فاز تحصیل (شش ترم- سه سال) است که متشکل از دروس اصلی است که در سخنرانی ها، دروس عملی، کارورزی و سمینارها تدریس می شوند.
  • فاز عملی: فاز اصلی تحصیلی که در مرحله ی قبل عنوان شد، با یک سال عملی ادامه می یابد. این آموزش بالینی یک سال ادامه دارد که طی آن با جنبه های عملی جراحی، پزشکی داخلی و دروس اختیاری آشنا می شوید. این مرحله تجربه های عملی در حین کار را برای آماده سازی دانشجویان برای حرفه ی آینده ی خود آماده می کند.

دوره های تحصیل در آلمان

 

دوره های تحصیل در آلمان

آخرین مرحله ی تکمیل دوره ی تحصیل پزشکی در آلمان گذراندن یک آزمون کشوری است که یک آزمون استاندارد ملی محسوب می شود. بعد از شرکت و قبول شدن در آزمون، می توانید برای مجوز پزشکی (Approbation) درخواست داده و به عنوان یک پزشک دارای پروانه کار مشغول به کار شوید. بعدها ممکن است تصمیم بگیرید که در تخصص خاصی از رشته پزشکی ادامه تحصیل دهید. که با توجه به اینکه علاقمند به چه تخصصی هستید، ممکن است 5 تا 6 سال دیگر طول بکشد و دوره ی آموزش های پیشرفته ی آن با یک آزمون تخصصی همراه است.

جهت تحصیل در آلمان شما باید مهارت خوبی در زبان آلمانی داشته باشید و با اخذ نمرات بالا در آزمون های تست داف(TestDaF) یا DSH باید این مهارت را اثبات نمایید. اگر مهارت های زبانی شما هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است، نگران نباشید همچنان می توانید در یک دوره ی پیش مطالعه ی زبان آلمانی شرکت کنید تا شما را در بدست آوردن مهارت های زبان در سطوح مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان، یاری دهد.

زبان در دانشگاه های آلمان

جهت تحصیل در آلمان اگر شما از کشورهای عضو شهروندی اتحادیه اروپا (EU) هستید باید مدارک پذیرش در دانشگاه / گواهی دیپلم متوسطه، را ارائه دهید، گواهی دیپلم شما باید به طور عمومی برابر با گواهینامه دیپلم آلمان باشد. با این حال دانشجویان غیرساکن اتحادیه ی اروپا نیز باید بررسی کنند که آیا مدرکشان واجد شرایط است. اگر واجد شرایط نیست، ممکن است نیازمند حضور در یک دوره آمادگی یک ساله (Studienkolleg) و شرکت در آزمون Feststellungsprüfung باشید. جهت پذیرش نیازمند موارد زیر خواهید بود:

  • دانش قوی زبان انگلیسی برای درک ادبیات تخصصی
  • دانش سطح بالا و گسترده در حوزه های بیولوژی، شیمی و فیزیک
  • توانایی مقابله با استرس دوره های غالبا زمانبر و فشرده تا سقف 25 تا 30 ساعت کلاس اجباری در یک هفته
  • دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید ویزای دانشجویی آلمان و مجوز اقامت آنجا را  اخذ نمایند.
  • برخی دانشگاه ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که نتایج آزمون testAS exam را نیز ارائه نمایند.

پذیرش در دانشگاه های آلمان

بهتر است قبل از انجام هر کاری (در صورت امکان، یک سال قبل از برنامه ریزی برای تحصیلات خود)  با دفتر امور بین المللی دانشگاه منتخب خود تماس بگیرید تا زمان کافی برای بدست آوردن اطلاعاتی مشخص در مورد شرایط، پذیرش را داشته باشید. متقاضیان رشته ی پزشکی در آلمان بیشتر از ظرفیت های موجود است. بنابراین فرآیند پذیرش به صورت یک سیاست محدود و کاملا منتخبانه سازماندهی می شود که این سیاست به نام numerous clauses (محدودیت در پذیرش) شناخته می شود. NC دو نوع دارد که مورد اول پذیرش در سطح محلی و مورد دوم که در اینجا صدق می کند پذیرش محدود در سطح ملی می باشد.

فرآیند پذیرش در هر دانشگاه متفاوت است. اگر مدارک تحصیلی دانشگاهی خود را از آلمان یا یک مدرسه ی آلمانی خارج از کشور دریافت کرده اید و یا اینکه شهروند یکی از کشورهای اتحادیه ی اروپا (یا از لیختن اشتاین، ایسلند یا نروژ) هستید، باید از طریق بنیاد Trust برای پذیرش آموزش های عالی Stiftung für Hochschulzulassung درخواست دهید. برای رشته های مورد تقاضای دیگر همانند: داروسازی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی نیز همین روال دنبال می شود. شما می توانید شرایط  تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی را از زبان مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی(توسعه گران مهر) بشنوید پس با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری