شرایط تحصیل در آلمان در رشته ها و مقاطع مختلف

شرایط تحصیل در آلمان

مهاجرت تحصیلی یکی از اصلی ترین روش های مهاجرتی محسوب می شود که شرایط ویژه ای برای هر فرد خواهد داشت. در این مقاله نیز هدف ما بررسی شرایط تحصیل در آلمان و به عبارتی بررسی شرایط جدید تحصیل در آلمان می باشد. شرایط ادامه تحصیل در آلمان برای هر مقطع ویژگی های خاص خود را خواهد داشت.

شرایط کلی تحصیل در آلمان

آلمان کشوری صنعتی در اتحادیه اروپا است که به عنوان یکی از کشور های پذیرای دانشجویان بین المللی شناخته شده است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آلمان روز به روز بیشتر از قبل می شوند. به همین دلیل اطلاع از شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویان اهمیت بسیاری دارد. البته در این روند می توان شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور و مهم تر از همه شرط معدل برای تحصیل در آلمان را هم مورد بررسی قرار داد.

برای بررسی شرایط تحصیل در آلمان لازم است تا در ابتدا با توجه به رشته مورد نظر خود، دانشگاهی را انتخاب نمایید که متناسب با شرایط زندگی و تحصیل شما باشد. به طور مثال برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان باید به دقت شرایط دانشگاه های پزشکی را بررسی نمایید. در نهایت می توانید به جهت اخذ پذیرش اقدام نمایید.

با این حال علاوه بر مهاجرت تحصیلی به آلمان و اعزام دانشجو به این کشور شرایط دیگری هم برای مهاجرت وجود دارد.

تحصیل در مدارس آلمان

بررسی شرایط تحصیل در مدارس آلمان  اهمیت بسیاری دارد. سیستم مدارس در آلمان بیشتر تحت نظارت ایالت های مختلف این کشور می باشد. سیستم آموزشی مدارس در آلمان از دوره پیش دبستانی شروع می شود که پذیرای کودکان بین دو تا شش سال می باشد.

مدارس با توجه به شرایط جدید تحصیل در آلمان به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از مهم ترین گروه ها، مدارس دولتی در آلمان است که از دانش آموزان شهریه نمی گیرد. عموما تحصیل در این مدارس به زبان آلمانی می باشد. البته در کل از جمله شرایط ادامه تحصیل در آلمان تسلط به زبان آلمانی و یا در مقاطع خاص انگلیسی می باشد.

با این حال مدارس خصوصی و دو زبانه هم در کشور آلمان دیده می شود. برای ورود به دوره ابتدایی می توان از سنین ۵ تا ۷ سال شروع کرد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی کودکان در سن بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی، شرایط ادامه تحصیل در آلمان پنج گزینه برای تحصیلات متوسطه خواهد داشت. پس از فارغ التحصیلی از این دوره ها دانش آموزان می توانند برای تحصیل در دانشگاه های آلمان اقدام نمایند. در این مرحله می توان شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور را هم بررسی کرد.

شرایط تحصیل در آلمان برای دوره های کارشناسی

آلمان ، محبوب ترین مقصد برای دانشجویان بین المللی غیر انگلیسی زبان می باشد که بیش از ۳۸۰ دانشگاه دارد. بیش از ۱۷ هزار برنامه تحصیلی در دانشگاه های آلمان به ارائه دوره های تحصیلی برای دانشجویان می پردازند.

تحصیل در آلمان به زبان های انگلیسی و آلمانی امکان پذیر است. با این حال متأسفانه فرصت های تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در حال حاضر نسبتاً محدود است ، هر چند دوره هایی به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می شود.  شرایط ادامه تحصیل در آلمان برای دوره های کارشناسی نیاز به زمانی ۴ ساله برای دانشجویان دارد.

توجه داشته باشید که شرط معدل برای تحصیل در آلمان برای برخی دوره ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور مثال برای دوره های پزشکی در آلمان معدل بالا و حتی ۲۰ مورد تایید می باشد. شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور برای دوره های کارشناسی هم با رزومه های قوی امکان پذیر است.

تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان

اگر شرایط ادامه تحصیل در آلمان را دارید، یکی از مقاطع مهم دوره های کارشناسی ارشد می باشد. تحصیل در این مقطع ۲ سال به طول می انجامد. تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد عموما در شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور هستند. از این رو برای تحصیل در این مقطع باید توجه بسیاری به رزومه خود داشته باشید.

معمولا تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی است. پس به عنوان یکی از شرایط تحصیل در آلمان مقطع فوق لیسانس باید برای اخذ مدرک زبان اقدام نمایید

از میان ۱۰۲۹ دانشگاه برتر دنیا در لیست جهانی QS ، تعداد ۴۶ دانشگاه به کشور آلمان اختصاص دارد. پس شما با قدرت بسیار می توانید برای کارشناسی ارشد درخواست دهید. دقت کنید از جمله شرایط ادامه تحصیل در آلمان برای دوره کارشناسی ارشد این است که مدرک دوره کارشناسی خود را همراه با ریزنمرات تحصیلی ارائه دهید.

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

تحصیل دوره های دکتری در آلمان حدودا بین ۳ تا ۴ سال زمان می برد. از جمله شرایط تحصیل در آلمان برای دوره دکتری این است که دانشجویان استادی را به عنوان حمایت کننده از پایان نامه دکتری خود پیدا کنند. دانشجویان باید مدرک زبان آلمانی یا زبان انگلیسی را هم ارائه دهند.

دقت کنید، با بررسی شرایط تحصیل در آلمان برای مقطع دکتری نکته بسیار مهم رایگان بودن این مقطع است. از این رو نیازی به پرداخت هزینه تحصیل در آلمان نمی باشد. اما سایر شرایط ادامه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری، ارائه توصیه نامه از اساتید قبلی، تایید کردن مدرک کارشناسی ارشد و سایر موارد مرتبط با دانشگاه می باشد.

تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان

یکی از رشته های پر طرفدار برای تحصیل دانشجویان،‌ پزشکی در آلمان می باشد. شرایط ادامه تحصیل در آلمان برای اخذ مدرک پزشکی عمومی به ۶ سال تحصیل تمام وقت نیاز خواهد داشت.

دوره اول تحصیل دانشجویان دوره پیش بالینی است که  به آن Vorlink گفته می شود. در پایان این دوره، پیشرفت تحصیلی شما با یک آزمون دو مرحله ای کتبی و شفاهی مورد سنجش قرار می گیرد. این آزمون از شرایط جدید تحصیل در آلمان برای رشته پزشکی می باشد.

تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان
تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان

مرحله دوم، مرحله علوم بالینی می باشد. در پایان این مرحله هم باید آزمونی بدهید. دوره سوم اما شامل سال آخر تحصیل است. در سال آخر به عنوان دانشجوی پزشکی در آلمان ، شما آزمون نهایی دولتی را که ارزیابی علمی و حرفه ای شما را در پزشکی ارزیابی می کند خواهید داد.

اگر در آزمون نهایی قبول نشوید ، نمی توانید مجوز پزشکی را در آلمان دریافت کنید. از جمله شرایط تحصیل در آلمان برای رشته پزشکی، دانش خوب زبان آلمانی است. شما می توانید این دانش را با کسب نمره بالا در آزمون هایی مانند TestDaF یا DSH ثابت کنید.

تحصیل در رشته های غیر پزشکی آلمان

تحصیل در رشته های غیر پزشکی آلمان به دلیل صنعتی بودن این کشور اهمیت بسیاری دارد. خصوصا اگر تحصیلات شما در دوره های مهندسی باشد.

برخی از رشته های پرطرفدار عبارتند از: مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر، زیست شناسی و اقتصاد. با این حال تحصیل در سایر رشته ها مانند گرتفیک، ریاضیات، علوم تغذیه ای، دامپزشکی، حقوق، علوم اجتماعی، زبان شناسی و مطالعات فرهنگی، هنر، موسیقی و غیره امکان پذیر می باشد. هر کدام از این رشته ها شرایط پذیرش خاص خود را دارند.

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی در آلمان

آلمان اکنون بورس تحصیلی دولت آلمان را به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. دانشجویان زیادی برای بورس تحصیلی DAAD تأیید می شوند و این فرصت را پیدا می کنند که در دانشگاه های مختلف آلمان ثبت نام کنند. دانشجویان برای تحصیل در دوره های آلمانی و انگلیسی می توانند این بورسیه را درخواست دهند. این بورسیه برای دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی است. برای تأیید بورس تحصیلی DAAD ، دانشجو باید دو سال سابقه کار را اثبات کند.

دوره هایی که تحت بورس تحصیلی DAAD تأیید می شوند دوره هایی هستند که بیش از یک سال و کمتر از سه سال داشته باشند. پوشش این بورسیه برای دانشجویان مزایای بسیاری دارد.

تسهیلات دانشجویان در آلمان

یکی از گزینه های مهم شرایط تحصیل در آلمان، تسهیلات دانشجویی یا وام های دانشجویی در آلمان می باشد.  وام دانشجویی KFW وام کم بهره یا بدون بهره ای است که بسته به شرایط برای دانشجویان در دسترس می باشد. در سال ۲۰۲۱ میلادی، این وام با حداکثر مبلغ ۶۵۰ یورو برای دانشجویان در دسترس می باشد.

هزینه تحصیل در آلمان

اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی آلمان دارید، باید تمامی شرایط تحصیل در آلمان را مورد بررسی قرار دهید. یکی از مهم ترین شرایط ادامه تحصیل در آلمان بررسی هزینه تحصیل می باشد. هزینه تحصیل باید در مقاطع مختلفی بررسی شود. به طور مثال هزینه تحصیل در مدارس آلمان حدوا ۱۶ هزار یورو در سال می باشد. البته مدارس دولتی این کشور تحصیل رایگان را ارائه می دهند.

تحصیل در دانشگاه های آلمان برای مقاطع مختلف رایگان است. تنها شما باید مبلغی محدود برای هزینه های جانبی به دانشگاه پرداخت نمایید. این هزینه ها برای دانشجویان به طور میانگین حدود ۲۰۰ یورو می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

بررسی هزینه زندگی به عنوان یکی از شرایط تحصیل در آلمان اهمیت دارد. متوسط ​​هزینه های زندگی ماهانه یک دانشجو در آلمان حدود 850 یورو می باشد.

به عنوان شرایط ادامه تحصیل در آلمان و زندگی در این کشور، اجاره بزرگ ترین هزینه ماهانه خواهد بود. البته هزینه های دیگری هم برای دانشجویان موجود می باشد. این هزینه ها به طور میانگین عبارتند از:

  • ۱۶۸ یورو برای غذا
  • ۴۲ یورو برای لباس
  • ۹۴ یورو برای حمل و نقل
  • ۳۱ یورو برای ارتباطات مانند تلفن و اینترنت
  • ۲۰ یورو برای شرایط مطالعاتی
  • ۶۱ یورو برای اوقات فراغت

شرایط کار دانشجویی در آلمان

با بررسی شرایط تحصیل در آلمان متوجه می شویم که یکی از مهم ترین گزینه ها برای تحصیل در این کشور، کار دانشجویی یا همان کار در زمان تحصیل می باشد. اشتغال به کار پاره وقت به شرایط مختلفی بستگی دارد.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می توانند در کنار تحصیل در آلمان به مدت ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ نیم روز در سال کار کنند. دانشجویان در آلمان می توانند حداکثر ۴۵۰ یورو ماهیانه بدون مالیات درآمد داشته باشند. اگر درآمد از این مقدار بیشتر شود باید مالیات پرداخت کنند.

اخذ ویزای همراه دانشجویی در آلمان

اگر شما شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور یا هر حالت دیگری را دارید باید به مولفه های بسیار زیادی دقت کنید.  دانشجویان متاهل پس از ورود به کشور آلمان و با داشتن شرایطی می توانند برای ویزای همراه درخواست دهند. آن ها می توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را وارد آلمان کنند. یکی از اصلی ترین شرایط دریافت ویزای همراه دانشجویی این است که دانشجو امکان حمایت مالی از خود و تمامی اعضای خانواده را داشته باشد.

سن شما و همسرتان هم باید بالای ۱۸ سال باشد. فرزندان بین ۱۶ تا ۱۸ سال هم برای ورود به آلمان باید مدرک زبان آلمانی ارائه نمایند. ویزای همراه به افراد خانواده متقاضیانی تعلق می گیرد که دوره تحصیلی آن ها بیش از یک سال به طول بینجامد.

معرفی دانشگاه های برتر آلمان

زمانی که شما شرایط ادامه تحصیل در آلمان یا شرایط تحصیل در آلمان بدون کنکور را بررسی می کنید باید به دانشگاه های این کشور فکر کرده باشید. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۲ دانشگاه آلمان را می توان در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشاهده کرد.

معرفی دانشگاه های برتر آلمان
معرفی دانشگاه های برتر آلمان

دانشگاه های برتر آلمان به ترتیب رتبه بندی جهانی عبارتند از:

  • دانشگاه München با رتبه ۵۰
  • دانشگاه Ludwig-Maximilians با رتبه ۶۳
  • دانشگاه هایدلبرگ با رتبه ۶۴
  • دانشگاه هامبدولت برلین با رتبه ۱۱۷
  • دانشگاه آزاد برلین با رتبه ۱۳۰
  • انستیتو تکنولوژی Kit با رتبه ۱۳۱
  • دانشگاه Rheinisch-Westfälische آخن با رتبه ۱۴۵
  • دانشگاه تکنیکال برلین با رتبه ۱۴۸
  • دانشگاه تکنیکال درسدن با رتبه ۱۷۳
  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن با رتبه ۱۷۵ و
  • دانشگاه فرایبورگ با رتبه ۱۷۵.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان

یکی از اصلی ترین شرایط ادامه تحصیل در آلمان اخذ ویزای تحصیلی این کشور می باشد.  مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از: پاسپورت معتبر، مدارک هویتی، گواهی عدم سو پیشینه ترجمه شده، گواهی تمکن مالی از بانک، بیمه نامه مسافرتی، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، نامه دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر و غیره. دقت داشته باشید که عموم این مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شده و سپس تحویل سفارت آلمان در تهران شوند.

مدت زمان پروسه اخذ ویزا

زمانی که شما مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای آلمان را ارائه می کنید، پروسه اخذ ویزا کلید می خورد. با این حال ممکن است این سوال در ذهن شما باشد که مدت زمان دریافت ویزای تحصیلی آلمان چقدر است؟!

پروسه دریافت ویزای تحصیلی آلمان با توجه به مقطع تحصیلی و شرایط مختلف متفاوت است. با توحه به بررسی های صورت گرفته شده در شرایط جدید تحصیل در آلمان، بین دو ماه تا دو سال ممکن است برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور زمان نیاز داشته باشید.

موقعیت کار پس از تحصیل

اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی برای یافتن کار در آلمان بمانید، باید در حالی که هنوز دانشجو هستید برنامه ریزی را برای این کار شروع کنید. داشتن مهارت در زبان آلمانی برای یافتن کار در آلمان بسیار مفید است.  دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی هستند می توانند اجازه اقامت خود را برای یافتن کار مربوط به تحصیل تا 18 ماه تمدید کنند.

برای دریافت ویزای جستجوی کار پس ازتحصیل باید مدارکی ارائه دهید که عبارتند از: پاسپورت، گواهی مدرک دانشگاهی یا سند رسمی از دانشگاه، اثبات بیمه درمانی و اثبات تمکن مالی.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت آلمان

اگر شرایط تحصیل در آلمان را دارید یا وارد این کشور شده اید، ممکن است به مولفه های بیشتری هم فکر کرده باشید. یکی از اصلی ترین نکات، دریافت اقامت آلمان یا اخذ تابعیت این کشور پس از تحصیل می باشد. نکته اساسی این است که تحصیل در آلمان خود منجر به اخذ اقامت دائم یا تابعیت و شهروندی این کشور نمی شود.

شما باید پس از فارغ التحصیلی و پایان شرایط ادامه تحصیل در آلمان، مدل ویزای خود را تغییر دهید. عموما دانشجویان ویزای تحصیلی را به ویزای جستجوی کار و سپس به ویزای کاری تبدیل می کنند.

با دریافت ویزای کاری آلمان شما می توانید پس از ۴ سال کار و پرداخت مالیات برای اقامت دائم آلمان اقدام نمایید. در نهایت پس از دریافت اقامت دائم و سه سال زندگی در این کشور می توانید پروسه دریافت تابعیت آلمان را اجرا نمایید.

قوانین جدید تحصیل در آلمان ۲۰۲۱

شرایط تحصیل در آلمان هر ساله بر مبنای روند دانشگاه ها یا پروسه های مهاجرتی می تواند تغییراتی را داشته باشد. برای سال ۲۰۲۱ شرایط متفاوت تر از سال های قبل خواهد بود. این مسئله به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر روند های مهاجرتی می باشد.  از این رو در شرایط جدید تحصیل در آلمان باید به مسئله کرونا ویروس و قوانین ناشی از آن دقت داشته باشید.

ریسک ها و خطرات احتمالی تحصیل در آلمان

یکی از اصلی ترین ریسک هایی که این روز ها دانشجویان را تهدید می کند، شرایط مربوط به کرونا ویروس است. به دلیل تعطیلی سفارتخانه های آلمان و مراکز ویزا در خارج از کشور ، هزاران دانشجوی بین المللی خطر از دست دادن جایگاه تحصیلی خود را در دانشگاه های آلمان خواهند داشت.

البته برای دانشجویان فارغ از شرایط کرونا ویروس ریسک های دیگری هم خواهد داشت. مسئله مهم دیگری که دانشجویان را وارد چالش می کند، شرایط مالی ناشی از روند زندگی و تحصیل است.

سخن آخر

اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی دارید، آلمان گزینه ای جذاب برای شما است. از این رو اگر تمایل به بررسی شرایط جدید تحصیل در آلمان دارید باید به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

شما می توانید به نمایندگی های موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و رشت مراجعه کنید. در این روند با کمک متخصصان می توانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

سوالات متداول در ارتباط شرایط تحصیل در آلمان

  1. آیا آلمان کشوری مناسب برای تحصیل و زندگی می باشد؟

    بله آلمان یکی از بهترین کشور های اروپایی برای تحصیل و زندگی می باشد.

  2. شرایط تحصیل در آلمان ۲۰۲۱ بر جه مبنایی است؟

    شرایط تحصیل در آلمان بر مبنای قوانین همه گیری ویروس کرونا می باشد.

  3. آیا دانشگاه های آلمان برای تحصیل مناسب هستند؟

    بله دانشگاه های آلمان برای تحصیل در آلمان دارای اعتبار بسیار بالایی هستند.

  4. تحصیل در آلمان به چه زبان هایی امکان پذیر است؟

    تحصیل در آلمان به زبان های آلمانی یا انگلیسی امکان پذیر می باشد.

  5. آیا می توان با تحصیل در آلمان مشغول به کار دانشجویی شد؟

    بله امکان کار در زمان تحصیل در آلمان موجود است.

  6. آیا برای تحصیل در آلمان امکان دریافت بورسیه می باشد؟

    بله دانشجویان می توانند برای دریافت بورسیه های تحصیلی دولتی آلمان اقدام نمایند.

  7. بورسیه دولتی آلمان عموما برای چه مقاطعی است؟

    بورسیه دولتی برای تحصیل در آلمان عموما برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

  8. بهترین دانشگاه های آلمان کدامند؟

    برخی از این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه München ، دانشگاه Ludwig-Maximilians ، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه هامبدولت برلین ، دانشگاه آزاد برلین و انستیتو تکنولوژی Kit.

  9. میزان بورسیه دکتری در آلمان چقدر است؟

    برای بورسیه دکتری ۱۰۰۰ یورو پرداخت می شود.

  10. آیا تحصیل پزشکی در آلمان با بورسیه تحصیلی امکان پذیر است؟

    بله تحصیل پزشکی در آلمان برای با اخذ بورسیه تحصیلی شرایط مناسبی امکان پذیر است.

  11. آیا برای تحصیل در آلمان رشته پزشکی نیاز به مدرک زبان است؟

    بله دانشجویان باید برای تحصیل پزشکی آلمان مدرک زبان آلمانی ارائه دهند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری