سال دوم پزشکی در فرانسه

سال دوم پزشکی در فرانسه

کشور فرانسه که سومین کشور دانشجوپذیر جهان است، از برترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی محسوب می شود. بر همین اساس در این مقاله سعی می کنیم چگونگی تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله می خوانید:

  • چرا تحصیل پزشکی در فرانسه؟
  • اهمیت رشته پزشکی در فرانسه
  • شرایط تحصیل پزشکی فرانسه
  • شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه
  • دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه
  • تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2
  • آزمون پایان سال اول پزشکی فرانسه PACES
  • چگونگی تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2
  • آموزش در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2
  • مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد سال دوم پزشکی فرانسه

چرا تحصیل پزشکی در فرانسه؟

کشور فرانسه بنا به پیشرفت های علمی و سطح آموزشی و کیفیت زندگی به یک کشور قدرتمند و پیشرفته در همه جوانب به گزینه برتر مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. در واقع در انتخاب این کشور نه تنها کیفیت آموزشی بلکه سطح رفاه نسبی و امنیت اجتماعی از لحاظ مهاجران تحصیلی اهمیت فراوانی دارد.این کشور بی نظیر در زمینه های آموزش و تحصیل، امید به زندگی، پیشرفت های انسانی، رفاه اجتماعی، استانداردهای زندگی، کیفیت تحصیلات دانشگاهی و اعتبار مدارک علمی صادر شده از دانشگاه ها در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی از رتبه های برتری برخوردار است. تحصیل در رشته پزشکی این کشور بر اساس شرایط و قوانین دانشگاه های فرانسه موجب شده است تا افراد فراوانی از سرتاسر جهان با شرایط زندگی و بودجه های اندک به این کشور مهاجرت تحصیلی کنند.با توجه به رایگان بودن تحصیل پزشکی در کشور فرانسه هر سال تعداد بسیار زیادی از طرفداران این رشته به این کشور سرازیر می شوند. در واقع با صرف هزینه سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو افراد می توانند در این کشور به تحصیل رشته رویایی و پرطمطراق پزشکی بپردازند. در حالی که در برخی از دانشگاه های پزشکی کشورهای آسیایی متقاضی باید هزینه های گزافی را برای تحصیل پزشکی صرف کند.

در این مقاله که توسط مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است به بررسی روند تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه و مزایای تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی می پردازیم. اگر درصدد تحصیل در رشته پزشکی فرانسه هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

اهمیت رشته پزشکی در فرانسه

دولتمردان کشور فرانسه به منظور جذب استعدادهای برتر در زمینه پزشکی تسهیلات فراوانی را برای متقاضیان خارجی فراهم کرده اند. این کشور با تسهیل روند جذب پزشکان عمومی و متخصص خارجی و سرمایه گذاری در این بخش، زمینه لازم در جهت پیشبرد اهداف پزشکی و کشف امکان های جدید و توسعه حوزه پزشکی را فراهم کرده است.رشته پزشکی و کار در زمینه های تحقیقی و پژوهشی پزشکی در کشور فرانسه به سالیان زیادی برمی گردد. درحدود ۷۰ سال پیش دانشمندان حوزه پزشکی این کشور در سال ۱۹۵۸ علت ژنتیکی سندرم داون را کشف کردند. یک سال بعد در سال ۱۹۵۹ موفق به اولین نمونه پیوند کلیه شدند. در سال ۱۹۸۱ دانشمندان پزشک کشور فرانسه واکسن هپاتیت ب و پمپ انسولین برای بیماران دیابتی را کشف کردند. در سال ۱۹۸۳ دانشمندان و محققان فرانسوی با دو کشف مهم انقلابی در رشته پزشکی به وجود آوردند، کشف ویروس اچ آی وی و استفاده از سلول های بنیادی بند ناف در درمان بیماری های ژنتیکی. این دانشمندان در سال ۲۰۰۵ اولین پیوند آلوژنتیک را در صورت انجام دادند و در سال ۲۰۱۱ موفق به انتقال خون از طریق سلول های بنیادی سرخرگ ها شدند.

شرایط تحصیل پزشکی فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی ذر فرانسه باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. دانشگاه های پزشکی فرانسه بر خلاف دیگر کشورهای جهان برای اخذ پذیرش هیچ آزمون ورودی و کنکوری را برگزار نمی کنند. در واقع ساختار آموزشی این کشور به گونه ای است که وارد شدن و پذیرش در رشته پزشکی بسیار راحت و بی دردسر و ادامه تحصیل در این رشته بسیار سخت و با آزمون های فراوانی همراه است. می توان گفت که ورود و پذیرش در رشته پزشکی فرانسه بسیار راحت و ادامه آن سخت می باشد و به تلاش و کوشش دانشجو در جهت بالا بردن سطح علمی و سواد تحصیلی وی بستگی دارد.

شرایط تحصیل پزشکی فرانسه
شرایط تحصیل پزشکی فرانسه

شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه

متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های فرانسه را دارند باید دارای مدرک B2 مهارت زبان فرانسه باشند. دولت فرانسه این امکان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده است تا با اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و شرکت در دوره ها و کورس های زبان فرانسه و کسب نمره لازم در سطح B2، آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه کسب نمایند. به منظور پذیرش در آزمون ورودی رشته پزشکی دانشجویان باید دارای مدارک و شرایط زیر باشند:

  • دارا بودن حداقل ۱۷ سال
  • ارائه گواهی دیپلم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی، اگر متقاضی فاقد تحصیلات دانشگاهی دوره لیسانس و یا بالاتر باشد، گواهی مدرک دیپلم دبیرستان الزامی می باشد.
  • ارائه مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2 و یا مدرک مهارت زبان انگلیسی، متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه و یا انگلیسی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان فرانسه شرکت کنند که در برخی کالج های فرانسه برگزار می شود و پس از کسب نمره لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی، این مدرک تحصیلی می تواند مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا باشد.
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه
  • ارائه ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاه
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه حداقل نمره قبولی در دروس پایه، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای حداقل نمره لازم ۶۵ در درس های شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی باشد. اگر متقاضی فاقد حداقل نمره لازم در این دروس باشد، می تواند با ارائه اسناد تکمیلی در رشته پزشکی پذیرفته شود.
  • ارائه گواهی تمکن مالی کافی، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید با ارائه گواهی ها و اسناد مالی ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود در مدت زندگی در کشور فرانسه را دارد.
  • ارائه گواهی سلامت جسمی و روحی، متقاضی باید برای تحصیل پزشکی در فرانسه از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد.

دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور فرانسه باید بر اساس برنامه های خاص این رشته به تحصیل خود بپردازند. برنامه تحصیل دانشگاهی پزشکی فرانسه به ۳ دوره تقسیم می شود. دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه عبارت است از:

  • دوره PCEM
  • دورهDCEM
  • دوره پزشکی عمومی
دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه
دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه

تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2

دوره اول تحصیل پزشکی فرانسه به دو دوره PCEM1 و PCEM2 تقسیم می شود. برنامه های تحصیلی سال دوم تحصیل پزشکی در فرانسه برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مشترک است. اولین سال پزشکی در فرانسه PCEM1 یا به اختصار P1 نامیده می شود. سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2 یا به اختصار P2 نامیده می شود. دولتمردان فرانسه همه سعی خود را به منظور کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی ملی و از جمله هزینه تحصیل پزشکی به کار می گیرند. بر این اساس سال اول پزشکی فرانسه یا P1 یک دوره رقابتی است که دانشجویان در کلاس های درسی شرکت می کنند و سپس در آزمون های concours شرکت می کنند تا نمره لازم برای ورود به سال دوم را اخذ کنند. سال اول پزشکی فرانسه یا P1 در حدود ۸ ماه تحصیل بی وقفه و حضور در کلاس های درسی می باشد.

آزمون پایان سال اول پزشکی فرانسه PACES

متقاضی تحصیل در رشته پزشکی با مهاجرت به فرانسه می تواند بدون شرکت در آزمون ورودی و کنکور از این دانشگاه ها پذیرش دریافت کند اما در پایان سال اول باید در آزمون PACES شرکت کند و نمره لازم را برای تحصیل در سال دوم پزشکی کسب کند. این آزمون که با تمام شدن ترم دوم سال اول برگزار می شود، از دروس دوران متوسطه و دبیرستان و همچنین دروس تدریس شده در دو ترم سال اول و زبان فرانسه می باشد.دانشجویانی می توانند سال دوم تحصیلی پزشکی را ادامه دهند که آزمون PACES را با موفقیت سپری کنند. از مجموع تعداد افرادی که تحصیل در رشته پزشکی فرانسه را آغاز می کنند، در حدود ۱۵ درصد تا ۳۰ درصد موفق به کسب حداقل نمره و ادامه تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می شوند. از میان خیل عظیم متقاضیان خارجی تحصیل در این رشته در حدود ۸ درصد پذیرفته می شود. البته این تعداد نیز در صورتی پذبرفته می شوند که رتبه آخرین متقاضی خارجی پذیرفته شده مساوی یا بیشتر از رتبه آخرین متقاضی فرانسوی پذیرفته شده باشد. متقاضی می توانند فقط برای ۲ بار در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند.

چگونگی تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2

سال دوم تحصیل در فرانسه که برای همه دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است از یک تا ۲ سال طول می کشد. این دوره در پایان سال اول و با آزمون رقابتی شروع می شود. در طی این دو سال دانشجویان به فراگیری دروس تئوری می پردازند. موفقیت در این دوره تحصیلی بستگی به مقررات و قوانین دولت در مورد آزمون ها دارد، اما می توان گفت که در حدود ۳۰ درصد از دانشجویان موفق به ورود به سال سوم پزشکی می شوند. از آن جا که مردم کشور فرانسه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاقه فراوانی به تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور فرانسه دارند، سهمیه بسیار کمی برای تحصیل دانشجویان بین المللی در این رشته ها در کشور فرانسه وجود دارد.بالا بودن کیفیت آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی رشته پزشکی فرانسه و افزایش تعداد متقاضیان این رشته ها موجب شده است تا دانشجویان بین المللی با رقابت های شدید و تنگاتنگی در اخذ پذیرش پزشکی مواجه باشند. دانشجویان بین المللی در صورتی می توانند گوی سبقت را از دانشجویان بومی فرانسه و کشورهای اتحادیه اروپا بربایند و پذیرش این رشته را اخذ کنند که نمره های آزمون ورودی آن ها برابر یا بیشتر از دانشجویان بومی فرانسه باشد.آزمون ورودی رشته پزشکی فرانسه در نوع خود از دشوارترین آزمون های ورودی دانشگاه ها محسوب می شود. در واقع کیفیت این نوع سوالات و آزمون نشان دهنده کیفیت آموزشی دانشگاه های فرانسه می باشد. هر دانشجویی فرصت دو بار شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی کشور فرانسه را دارد. در صورتی که دانشجویی برای بار اول موفق به اخذ نمره لازم برای پذیرش در این رشته نشود، می تواند شانس خود را یک بار دیگر امتحان کند، اما اگر برای بار دوم نیز موفق به کسب نمره لازم نشود، تا همیشه امکان تحصیل در رشته پزشکی کشور فرانسه از این دانشجو سلب می شود.دانشجویان پس از پذیرش در آزمون ورودی، تحصیلات خود در رشته پزشکی فرانسه را آغاز می کنند. در پایان سال اول همه دانشجویان باید در آزمون سخت و رقابتی شرکت کنند تا با کسب نمره لازم به مرحله دوم راه پیدا کنند. اما متاسفانه از میان همه دانشجویانی که سال اول را با موفقیت سپری کرده اند، فقط ۳۰% آن ها موفق به راهیابی به مرحله دوم می شوند.

آموزش در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2

دانشجویان رشته پزشکی فرانسه در سال دوم آموزش های متفاوتی را فرامی گیرند. تدریس دروس به صورت های مختلف آموزش همزمان، آموزش ترکیبی و آموزش متوالی انجام می شود. در آموزش متوالی دانشجویان هر درس را به طور جداگانه فرامی گیرند، مانند آموزش آناتومی، بافت شناسی، بیوفیزیک و دروس دیگر.در آموزش ترکیبی دانشجویان ترکیبی از دروس مختلف که همه در یک مجموعه می باشند را فرامی گیرند. به طور مثال دانشجو در یک برنامه درسی موارد مختلف در مورد آناتومی و بافت شناسی سیستم عصبی و علوم اعصاب که در یک مجموعه سیستم عصبی قرار دارند را فرامی گیرد.در آموزش همزمان دانشجو با ترکیب دو روش آموزش جداگانه و آموزش ترکیبی به فراگیری دروس و موارد مربوط به علوم پزشکی می پردازد.

آموزش در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2
آموزش در سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2

مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور فرانسه از مزیت های شگفت این کشور اروپایی قدرتمند برخوردار می شوند. از جمله مزیت های مهم تحصیل پزشکی در این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  1. امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی و امکان تحصیل به زبان های فرانسوی و انگلیسی
  2. امکان اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکی و امکان اخذ ویزای همراه در حین تحصیل
  3. امکان اخذ ویزای تحصیلی بدون ارائه مدرک زبان و پایین بودن شهریه های تحصیلی پزشکی فرانسه
  4. معتبر بودن دانشگاه های پزشکی فرانسه و امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی در حین تحصیل
  5. امکان اشتغال و کار در بهترین کشورهای دنیاو امکان تحصیل رایگان پزشکی فرانسه
  6. بالا بودن سطح و سواد علمی فارغ تحصیلان و امکان زندگی در یک کشور اروپایی فوق العاده
  7. امکان تحصیل در بهترین سیستم آموزشی دانشگاهی جهان و فرصت یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم و زبان کشور فرانسه
  8. استفاده از بورسیه های دانشجویی پزشکی فرانسه و استفاده از کمک هزینه های دانشجویی
  9. امکان دریافت مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل و استفاده از کمک هزینه محل اقامت دانشجویی و تخفیف های دانشجویی با ارائه کارت دانشجویی
  10. تسلط و مهارت به زبان فرانسوی( زبان فرانسه در ۳۲ کشور جهان رواج دارد و در حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می کنند.)
  11. امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های فرانسه و امکان رفت و آمد و سفر به کشورهای اروپایی
  12. امکان کار و تحصیل و اقامت در کشورهای حوزه شینگن و امکان استفاده از بیمه های دانشجویی
  13. امکان استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه و فرصت تحقیق و پژوهش علمی در فرانسه
  14. امکان اشتغال و کار در فرانسه پس از تمام شدن دوره تحصیلی پزشکی
  15. زندگی و تحصیل در کشوری با تنوع فرهنگی بسیار زیاد
  16. رضایتمندی دانشجویان بین المللی از تحصیل و زندگی در فرانسه( از هر ۱۰ دانشجوی بین الملل ۹ نفر آن ها این کشور را یک کشور بی نظیر و ایده آل برای تحصیل می دانند.)
مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

سخن آخر

در این مقاله تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه مورد بررسی دقیق و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی می تواند در کشور فرانسه در رشته پزشکی تحصیل کند و از مزیت های فراوان تحصیل پزشکی در این کشور برخوردار شود.تحصیل به زبان فرانسه، عدم شرکت در آزمون ورودی پزشکی و تحصیل رایگان از جمله برترین دلایل مهاجرت تحصیلی برای تحصیل پزشکی فرانسه محسوب می شود.

در صورتی که قصد تحصیل پزشکی فرانسه را دارید و هنوز برای اتخاذ یک تصمیم درست مردد هستید، می توانید از خدمات مشاوره مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی بهره مند شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی بهترین گزینه مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهند و از ابتدای تشکیل پرونده مهاجرت تحصیلی تا رسیدن به مقصد در کنار آن ها خواهند بود.این مقاله به توضیح چگونگی تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه پرداخت. یکی از مهم ترین و بزرگترین مزیت های تحصیل در فرانسه رایگان بودن تحصیل در رشته پزشکی این کشور می باشد. امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های فرانسه و امکان رفت و آمد و سفر به کشورهای اروپایی و امکان کار و تحصیل و اقامت در کشورهای حوزه شینگن از مزیت های تحصیل پزشکی فرانسه می باشد.اعتبار بالای مدارک پزشکی فرانسه و امکان کار و اشتغال در این کشور و اخذ اقامت دائم پس از طبابت از دیگر مزیت های تحصیل در این کشور محسوب می شود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارید، مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی را دنبال کنید و بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر برخوردار شوید.

سوالات متداول در مورد سال دوم پزشکی فرانسه

1- دانشجویان برای تحصیل پزشکی فرانسه باید در چند دوره تحصیل کنند؟

دوره PCEM و دورهDCEM و دوره پزشکی عمومی

2- شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در سال دوم پزشکی فرانسه چیست؟

در صورتی که نمره های آزمون ورودی آن ها برابر و یا بیشتر از دانشجویان بومی فرانسه باشد.

3- مدارک لازم برای پذیرش در آزمون ورودی رشته پزشکی چیست؟

مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2، آخرین مدرک تحصیلی، فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه و ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاهی.

4- مهم ترین مدرک در اخذ پذیرش پزشکی فرانسه چیست؟

متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های فرانسه را دارند باید دارای مدرک B2 مهارت زبان فرانسه باشند.

5- دانشجویان چند بار می توانند در آزمون ورودی پزشکی فرانسه شرکت کنند؟

هر دانشجویی فرصت دو بار شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی کشور فرانسه را دارد. اگر بار دوم نیز موفق نشود، تا همیشه امکان تحصیل پزشکی کشور فرانسه از این دانشجو سلب می شود.

6- مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه چیست؟

امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانیامکان تحصیل به زبان های فرانسوی و انگلیسیامکان اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکیامکان اخذ ویزای همراه در حین تحصیل

7- دروس تحصیلی سال دوم پزشکی فرانسه PCEM2چگونه آموزش داده می شوند؟

دانشجویان رشته پزشکی فرانسه در سال دوم آموزش های متفاوتی را فرامی گیرند. تدریس دروس به صورت های مختلف آموزش همزمان، آموزش ترکیبی و آموزش متوالی انجام می شود.

8- چند درصد دانشجویان سال اول پزشکی فرانسه به سال دوم راه می یابند؟

از میان همه دانشجویانی که سال اول را با موفقیت سپری کرده اند، فقط ۳۰% آن ها موفق به راهیابی به مرحله دوم می شوند.

9- آزمون PACES چیست؟

متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه در پایان سال اول باید در آزمون PACES شرکت کند و نمره لازم را برای تحصیل در سال دوم پزشکی کسب کند.

10- چه دانشجویانی می توانند در سال دوم پزشکی فرانسه تحصیل کنند؟

دانشجویانی می توانند سال دوم تحصیلی پزشکی را ادامه دهند که آزمون PACES را با موفقیت سپری کنند.

11- حداقل نمره قبولی در دروس پایه برای پزشکی فرانسه چقدر است؟

متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای حداقل نمره لازم ۶۵ در درس های شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری