دانشگاه های پزشکی ترکیه

دانشگاه های پزشکی ترکیه

در دانشگاه های پزشکی ترکیه هر سال تحصیلی، که با بازگشایی دانشکده ی پزشکی شروع و تا برگزاری امتحانات نهایی طول می کشد، به عنوان یک ترم در نظر گرفته می شود. مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در ادامه به تفصیل شرایط و همچنین هزینه های تحصیل در کشور ترکیه میپردازند.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه

مدت زمان دوره های آموزش پزشکی طبق تحصیل در ترکیه در دانشگاه آنکارا شش سال می باشد، علاوه بر آن دوره ی یک ساله کلاس های مقدماتی آموزش زبان انگلیسی نیز برگزار می شود. هر سال تحصیلی، که با بازگشایی دانشکده ی پزشکی شروع می شود و تا برگزاری امتحانات نهایی طول می کشد، به عنوان یک ترم در نظر گرفته می شود.دانشجویان می بایست در امتحان تعیین سطح زبان انگلیسی به منظور تایید مهارت آنها شرکت کنند.

کسانی که در این امتحان مردود می شوند به مدت یک سال در دوره ی مقدماتی کلاس زبان انگلیسی شرکت می کنند، دانشجویانی که نمره ی قیولی کسب می کنند، ترم جدید را شروع می کنند. نمره ی قبولی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه آنکارا، کسب نمره ی حداقل 70 از 100 می باشد.

 

آموزش پزشکی در ترکیه

آیا شما هیچ اطلاعاتی درباره ی دانشگاه های پزشکی ترکیه، که دوره های آموزش زبان انگلیسی ارائه می دهند دارید؟ سه دانشگاه برتر ترکیه در زمینه ی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه :

  • دانشگاه کوچ، koc (ممتاز ترین دانشگاه در کل کشور)
  • دانشکده ی پزشکی جراح پاشا (cerrahpasa)، استانبول
  • دانشکده ی پزشکی حاجت تپه (hacettepe)

آموزش در این سه دانشکده مانند دانشکده های پزشکی انگلیسی، به زبان انگلیسی ست. معمولا در کشورهای دیگر شما مجبور هستید که برای تحصیل در رشته ی پزشکی، به زبان ملی همان کشور درس بخوانید، اما دانشگاه های ترکیه در این مورد استثنا قائل می شوند و این مزیتی ست که دانشجویان از آن برخوردارند. دو دانشگاه اول در استانبول (پرجمعیت ترین شهر ترکیه) و دانشگاه سوم در آنکارا (مرکز ترکیه) قرار دارند.

آموزش پزشکی در ترکیه

تحصیل دانشجویان بین الملل در دانشگاه های ترکیه

از سال 2006 به بعد، تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل و زندگی در ترکیه اقدام کرده اند دو برابر شده است که این امر نشان دهنده ی رشد روز افزون این کشور در زمینه ی جذب دانشجویان خارجی برای انجام تحصیلات عالی ست. در سال تحصیلی 16-2015 حدود 48،000 دانشجوی خارجی، در ترکیه مشغول به تحصیل بوده اند.

موارد متعددی می تواند انگیزه ی تحصیل در ترکیه را ایجاد کند. داشتن فرصت این که با هزینه ی نسبتا ارزان، تحصیلاتی با کیفیت خوب داشته باشید، استفاده از فرصت هایی مثل بورسیه های تحصیلی به همراه پرداخت کمک هزینه ی ماهیانه که شهریه ی دانشگاه، محل اقامت، بیمه ی سلامت و مخارج سفر را پوشش می دهد.

تحصیل در کشور ترکیه

کشور ترکیه به طور قطع یک مرکز توریستی به شمار می آید. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، در سال 2015 نزدیک به 40 میلیون توریست از این کشور دیدن کرده اند که ترکیه را در رده ششم پر بازدید شده ترین کشور توریستی جهان قرار می دهد. دولت ترکیه مشتاقانه در تلاش ست تا این انبوه جمعیت را به سمت یک بازار تحصیلی بین المللی سوق دهد و تا سال 2018 بتواند 100،000 دانشجوی بین المللی داشته باشد. اگر شما مایل به تحصیل در ترکیه هستید بر روی نمایه ی زیر کلیک کنید تا درباره ی دانشگاه های ترکیه، جمعیت شهرها برای دانشجویان، مقدار هزینه ی مورد نیاز و مراحل گرفتن ویزای دانشجویی بیشتر بدانید.

دانشکده ی پزشکی دانشگاه کوچ به منظور ارائه ی یک چشم انداز جدید و متفاوت به تحصیل و اعزام دانشجو پزشکی به ترکیه، تاسیس شده است. هدف آن تبدیل شدن به یک موسسه ی آموزش پزشکی با استاندارد های دانشگاهی، با در اولویت قرار دادن تحقیقات، ایجاد آگاهی و خدمت به سلامت عمومی با کادر آموزشی برجسته و دورنمای اینکه پیشگام آموزش پزشکی در آینده باشند. تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی ست.

پردیس روملی حصار برای اولین دوره ی آموزش پزشکی اختصاص داده شده و محل بیمارستان دانشگاه کوچ در منطقه ی توپکاپی، برای آموزش پایه ی بالینی در نظر گرفته شده است. هم چنین دانشجویان تشویق می شوند و این فرصت را خواهند داشت تا در تحقیقاتی که در آزمایشگاه ها  و کلینیک های مختلف دانشگاه صورت می گیرد، شرکت کنند.

دانشگاه پزشکی کوچ ترکیه

دانشکده ی پزشکی دانشگاه کوچ دوره های شش ساله را به آموزش پزشکی اختصاص می دهد، البته به استثنای دوره ی یک ساله ی مقدماتی آموزش انگلیسی که در حین تحصیلات اصلی دانشگاه گنجانده شده است. با شروع سال دوم و سوم، دوره های پزشکی پایه، آموزش مقدماتی پزشکی بالینی و مقوله های پزشکی بالینی پایه به صورت یکپارچه انجام می شود. در سال چهارم و پنجم، دانشجویان ما کار را بر روی تشخیص و درمان بیماری ها را در غالب یک برنامه ی بالین ورزی شروع می کنند.

در سال ششم بعنوان بالین ورزی قبل از فارغ التحصیلی، آنها وظایف و مسئولیت هایی در مراقبت از بیمار و کامل کردن دوره ی درمان شان را تحت نظر یک سرپرست به عهده می گیرند. دانشکده ی پزشکی دانشگاه کوچ 40 دانشجو را با توجه به این که حداقل نمره ی امتحان ورودی دانشگاه را کسب کرده باشند پذیرش می کند. هزینه ی تحصیلی 15 نفر به صورت کامل و نصف هزینه ی تحصیلی 25 نفر باقیمانده را نیز به عهده می گیرد.

دانشجویان بین المللی در ترکیه

دانشگاه کوچ، داشتن یک پردیس متنوع با طرز فکر، فرهنگ، ارزش و شخصیت های متفاوت را ارج می نهد و مصرانه پیگیری می کند، نه تنها با هدف هم زیستی صرف، بلکه به دنبال توسعه ی تاثیر متقابل فردی و گروهی ست.

دانشجویانی که خواهان پذیرش به عنوان دانشجوی بین المللی هستند، می بایست ملیتی غیر از کشور ترکیه داشته باشند (پناهندگان و شهروندان بدون ملیت هم می توانند درخواست دهند). متقاضیان باید دوره ی آموزش متوسطه را در ترکیه یا در مدرسه ای معادل با دبیرستان های ترکی، با موفقیت گذرانده باشند یا در حال تحصیل در سال آخر دوره ی آموزش متوسطه باشند.

  • پذیرش بین المللی دانشجوی لیسانس
  • پذیرش بین المللی دانشجوی بالاتر از لیسانس
  • برنامه های مبادله ی دانشجو

بهترین دانشگاه های جهانی پزشکی بالینی در ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه بر اساس توانایی شان، طبق تحقیق به عمل آمده در ضمینه ی انواع مقوله های پزشکی و بایومدیکال در زیر آمده است. این ظرفیت ها شامل هوش بری، کاردیولوژی، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، رادیولوژی و جراحی می باشد. این ها برترین دانشگاه های ترکیه در مقوله ی پزشکی بالینی، بر اساس اعتبار و تحقیقاتی در این زمینه هستند.

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه آک دنیز

شرایط تحصیل و پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه: گزینه ای برای فکر کردن. برای بسیاری از دانشجویان، تحصیل پزشکی یک رویا باقی می ماند. برای بسیاری از دانشجویان این امری غیرممکن است و شرایط بسیار سختی برای تحصیل پزشکی در کشور شان وجود دارد. بنابراین، بسیاری از مردم رویای خود را برای تحصیل پزشکی ترک می کنند.  امید خود را از دست ندهید! – تحصیل پزشکی امیدهای جدیدی برای دانشجویان به ارمغان می آورد.

اگر تصمیم به تحصیل در ترکیه دارید، باید در یک مدرسه پزشکی ثبت نام کنید، که بخشی از یک دانشگاه است. ثبت نام برای شهروندان ترکیه بسیار سخت است، زیرا دانش آموزان نیاز به نمرات AAA دارند. برای مدرک پزشکی در ترکیه، متقاضیان باید نتیجه خوبی در آزمون YÖS کسب کنند. آزمون ورودی پزشکی ترکیه YÖS برای انتخاب متقاضیان برای تحصیل از طریق روش های خود دانشگاه است. هر دانشگاه آزمون خود را برگزار می کند. آزمون های YÖS در هر دانشگاه دولتی ترکیه دارای رسمیت در دیگر دانشگاه ها نیز است.

امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد. لطفا در نظر داشته باشید که از سال سوم به بعد شما باید با بیماران ارتباط برقرار کنید و باید با آنها به ترکی صحبت کنید. در بیشتر موارد، این مشکل نخواهد بود زیرا شما برای 3 سال در ترکیه زندگی خواهید کرد و سطح زبان شما برای برقراری ارتباط با بیماران کافی خواهد بود. چندین دانشگاه دولتی و خصوصی برنامه تحصیلی پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

هنگامی که به تحصیل پزشکی در ترکیه می پردازید، با بسیاری از ملت ها ارتباط برقرار می کنید.  ترکیه یک کشور به اصطلاح گردشگری سلامت است. همانطور که از قبل می دانید، بیماران از کل دنیا به دلایل مختلف مانند جراحی زیبایی به این کشور می آیند. اکثر این بیماران از ایران، عربستان سعودی، آسیا، روسیه و اروپا هستند.

بنابراین امکان است صحبت کردن به زبان های چندگانه می توان برای شما سودمند باشد و به عنوان یک جنبه مثبت در نظر گرفته شده است. مدارس پزشکی ترکیه (مطالعه پزشکی به طور کلی) بر اساس دستورالعمل های آموزش آمریکایی و اروپایی است، به طوری که فارغ التحصیلان می توانند در یک بازار انگلیسی زبان مانند آمریکا یا کانادا صحبت کنند.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های پزشکی ترکیه

10 دانشگاه تركیه در رتبه بندی جهانی دانشگاه “کیو اس” (QS) در سال 2019 حضور دارند، و در ویرایش رتبه بندی دانشگاه کیو اس تعداد 45 دانشگاه ترکیه ای حضور پیدا کرده اند: EECA مخفف رتبه بندی دانشگاه های برجسته در اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های برتر ترکیه یا در آنکارا یا در استانبول واقع شده اند که در واقع دو شهر بزرگ ترکیه محسوب می شوند.

در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical )، دانشگاه بیلکنت (Bilkent) و دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) (همه در رتبه 50 دانشگاه برتر قرار دارند) وجود دارد، در استانبول نیز دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi)، دانشگاه کوچ (Koç)، دانشگاه سابانجی (Sabancı)، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استامبول قرار دارد، تمام این دانشگاهها در رتبه 30 دانشگاه برتر قرار گرفته اند.

دانشگاه بغازیچی همچنین در آخرین رتبه بندی EECA (در جایگاه 10) جزو 10دانشگاه برتر رتبه بندی شده است، این دانشگاه در سال 1863 تحت عنوان مدرسه خصوصی رابرت کالج تاسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده ایجاد شد. این دانشگاه در استانبول واقع شده و در نزدیکی تنگۀ بسفر (Bosphorus strait) و قلعه تاریخی روملی حصار (Rumelihisar) در دو طرف مرز شرقی دانشگاه جنوبی قرار دارد. زبان آموزشی در دانشگاه فنی خاورمیانه، انگلیسی است و این دانشگاه ارتباط قوی با نظام آموزش عالی آمریکا دارد.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های پزشکی ترکیه

دانشگاه کوچ در ترکیه، این دانشگاه در استانبول در سال 1993 تاسیس شد و در حال حاضر در رتبه بندی EECA در رتبه 12 قرار دارد و نام آن از بنیانگذارش – کارآفرین و خیر نیکوکار  وهبی کوچ (philanthropist) – نامگذاری شده است. این دانشگاه یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی در ترکیه است که تجربه آموزش آن در سطح جهانی با 22 برنامه در مقطع کارشناسی، 32 برنامه در مقطع کارشناسی ارشد و 18 برنامه در مقطع دکترا ارائه می شود و در حال حاضر حدود 5،500 دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه به رسالت خود اینچنین اشاره می کند: ” تربیت فارغ التحصیلان شایسته ترکی، تربیت افراد متبحر که از لحاظ بین المللی واجد شرایط هستند، تربیت افرادی که خلاقانه، مستقل و هدفمند فکر می کنند و تربیت رهبران قابل اعتماد. “

دانشگاه بیلکنت، این دانشگاه در رتبه بندی EECA در سال 2019 رتبه 14 را به خود اختصاص داده و مخفف کلمه “bilim kenti” است که در زبان ترکی به معنی “شهر یادگیری و علم” است. این دانشگاه اولین موسسه غیر انتفاعی خصوصی ترکیه بود که در سال 1984 توسط عضو آکادمی ترکیه İhsan Doğramacı تاسیس شد و دارای گسترده ترین کتابخانه دانشگاهی کشور و در زمره دانشگاه های برجسته تحقیقاتی کشور است و در حال حاضر حدود 13،000 دانشجو در نه دانشکده و دو دانشکده حرفه ای چهار ساله ثبت نام کرده اند- که بسیاری از آنها دانشجویان بین المللی خارج ترکیه هستند.

دانشگاه سابانچی در ترکیه، این دانشگاه در استانبول واقع شده و در رتبه بندی  EECA در سال جاری، رتبه 18 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در واقع جدیدالتاسیس است که در پاییز سال 1999 آموزش خود را شروع کرده و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد. هیئت علمی مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه سابانجی  (FENS) و همچنین هیئت علمی هنر و علوم اجتماعی (FASS) در این دانشگاه هستند که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خود آموزش جامع می دهند. حدود 42 درصد از دانشجویان دوره کارشناسی بورسیه تحصیلی دریافت می کنند.

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های پزشکی ترکیه

هزینه های تحصیلی با توجه به اینکه دانشگاه خصوصی است یا با بودجه دولتی است، مکان آن یا دوره انتخابی متفاوت است.  در دانشگاه های دولتی، هزینه های ترم ممکن است تا حدود 300 دلار آمریکا باشد، در حالی که هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی می تواند هزاران دلار باشد. بهتر است اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های تحصیلات را از موسسه ای که می خواهید برای آن درخواست کنید، کسب کنید.

هزینه های دانشگاه های خصوصی گران تر از مؤسسات دولتی و تحصیلات تکمیلی گران تر از تحصیلات کارشناسی هستند. هزینه تحصیل برای دوره های تحصیلات عالی در ابتدای هر سال تحصیلی توسط دولت تعیین می شود. هزینه تحصیل دانشجویان خارجی بستگی به ماهیت برنامه دارد. هزینه های تقریبی تحصیل سالانه به شرح زیر است. برای برنامه های تحصیلی کارشناسی، دانشگاه های دولتی و دانشگاه هایی که آموزش به زبان ترکی است:

  • اتباع ترک: 80 – 250 دلار آمریکا
  • اتباع خارجی: 240 تا 750 دلار آمریکا

دانشگاه هایی که آموزش به زبان انگلیسی است:

  • اتباع ترک: 150 – 500 دلار آمریکا
  • اتباع خارجی: 450 – 1500 دلار آمریکا
  • دانشگاه های خصوصی، 5000 – 20.0000 دلار آمریکا

برای برنامه های ارشد، دانشگاه های دولتی و دانشگاه هایی که آموزش به زبان ترکی است:

  • اتباع ترک: 100 – 200 دلار آمریکا
  • اتباع خارجی: 300 تا 600 دلار آمریکا

دانشگاه هایی که آموزش به زبان انگلیسی است:

  • اتباع ترک: 200 – 300 دلار آمریکا
  • اتباع خارجی: 600 – 900 دلار آمریکا

دانشجویان از جمهوری های ترک و کشورهای (آذربایجان، باشقیرستان، بوسنی و هرزگوین، داغستان، کاراچی و چرکسیا، قزاقستان، قرقیزستان، مقدونیه، مغولستان، مولدووا، نخجوان، ازبکستان، تاجیکستان، تاتارستان، ترکمنستان، و اوکراین) شهریه خود را مانند شهروندان ترکیه در دانشگاه های دولتی پرداخت می کنند.

ما به شما پیشنهاد میکنیم که برای کسب آگاهی دقیق از شرایط حاکم در روند پذیرش و تحصیل در ترکیه کارشناسان  موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) را در انتخاب خود بعنوان مشاور برگزینید تا به صورت قاطع به پشتوانه اطلاعات تجربی در این مسیر گام بردارید.

مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام وقتتان بخیر ببخشید کدام یک از دانشگاه های دولتی ترکیه دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند؟ شهریه کمتر از 10 هزار لیر باشد مورد تایید بودن یا نبودن هم مهم نیست ولی دانشگاه خوبی باشد و از رنکینگ خوبی برخوردار باشد.
    ممنون

    1. سلام روزتون بخیر
      الزامات ارائه پذیرش در ترکیه از موسسه به موسسه دیگر متفاوت است. لطفا با ما در ارتباط باشید تا شما را به طور دقیق راهنمایی نماییم.

  2. سلام خسته نباشید.
    دانشگاهی هست توی ترکیه که فقط نتیجه آزمون ملاک قبولیش باشه؟
    برای مثال اگر من در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه مرمره نمره بالای هشتاد بگیرم فقط نمره ازمون رو در نظر میگیرن و دیگه معدل پایین کم اثر میشه؟(معدل دیپلمم16،99)

    1. سلام ممنونم
      بله اکثر دانشگاه های ترکیه به دلیل تخلفات صورت گرفته در سالیان اخیر، شرط معدل را از پذیرش خود حذف کرده و آزمون های ملی و بین المللی را ملاک قرار داده اند.

  3. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم ایا میتونم در دانشگاه های ک اشاره کردید ب زبان ترکی(استانبولی)تحصیل کنم
    و آزمون ورودی دارن یا نه ….لطفا شرایطشو بگید
    ممنون

    1. با سلام
      بله تحصیل به زبان ترکی انجام میشود.
      بله آزمون دارد.
      آزمون هایی از ریاضی و هندسه و تست هوش و زبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری