مسئله اخذ تخصص پزشکی در چین، مربوط به کسب اطلاعات در ارتباط با یک حوزه ویژه از زیر شاخه های پزشکی است. آموزش پزشکی در حالت عمومی مربوط به تمرین پزشکی و کورس های تحصیلی اساسی و عمومی است. اما آموزش های ویژه به دانشجویان پزشکی این اجازه را می دهند که وارد رشته تخصصی و مورد دلخواه خود شوند. در سراسر دنیا شرایط تحصیل در رشته های پزشکی با هم متفاوت است و لازم است تا برای آن ها اقداماتی خاص صورت گیرد. این رشته پرطرفداز علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده است که برای این رشته چه در کشور خود و چه برای دریافت پذیرش از دانشگاه های دیگر اقدام می کنند. کشور چین نیز در این راستا شرایط ویژه خود را دارد که در بخش های مختلف این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

روش های بسیار زیادی برای مهاجرت به کشور چین وجود دارد که هر فرد می تواند با مشاوره از کارشناسان مجرب و همچنین اطلاع از شرایط موجود برای آن ها اقدام نماید. از جمله راه های مهاجرت به چین عبارتند از: مهاجرت تحصیلی به چین، مهاجرت کاری به چین، مهاجرت سرمایه گذاری به چین، مهاجرت از طریق تولد فرزند در چین، مهاجرت از طریق ازدواج در چین و … . اگر تمایل دارید در ارتباط با این راه های مهاجرتی اطلاعات کسب کنید می بایست به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نموده و با کارشناسان ماهر این موسسه مشورت نمایید. نمایندگی های موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، مهشد، اصفهان و تبریز فعال هستند.

تخصص پزشکی در چین

آموزش پزشکی مدرن در کشور جذاب و زیبای چین در اوایل قرن بیستم آغاز شد. دانشگاه های علوم پزشکی چین، دانشکده ها و مدارس معتبر شورای عالی آموزش عالی چین ، شش سال آموزش پزشکی کارشناسی را ارائه می دهند که در گنار آن آموزش های تخصصی نیز ارائه می گردد. برای کنترل استاندارد های آموزش پزشکی در چین ، وزارت آموزش و پرورش چین مقررات کنترل کیفیت در آموزش پزشکی را تنظیم کرده است. در این آیین نامه توجه ویژه ای به آموزش پزشکی به زبان انگلیسی در چین برای مقاطع تخصصی شده است.

در حال حاضر در این کشور حدود پنجاه دانشگاه علوم پزشکی در چین وجود دارد و دانشکده ها محبور هستند برنامه های پزشکی MBBS و BDS را به زبان انگلیسی ارائه دهند. در این دانشگاه دانشجویان بین المللی امکان ورود دارند. به عبارتی می توان گفت که آموزش پزشکی در چین به منظور رعایت استانداردهای بین المللی بهبود یافته است. سیستم آموزش پزشکی چین دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در تمام رشته های پزشکی در کارشناسی ارشد و همچنین در مقاطع دکترا آموزش می دهد که این ها با عنوان تخصص های پزشکی شناخته می شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تخصصی در رشته های پزشکی عموما سه ساله بوده و برای تحصیل در مقطع دکتری می بایست سه تا چهار سال زمان گذاشت. این در حالی است که برای مقطع کارشناسی پزشکی که معادل پزشکی عمومی در برخی کشور ها می باشد لازم است تا شش سال زمان گذاشت که یک سال آخر آن برای کارآموزی در یکی از بیمارستان های چین می باشد. عبارت BDS نیز مخصوص تخصص دندانپزشکی در چین می باشد که شامل موضوعات مختلفی است و تمامی این موضوعات به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

از جمله موضوعات ارائه شده در شاخه تخصصی دندانپزشکی در چین عبارتند از: شامل آسیب شناسی دهان ، پزشکی دهان ، آناتومی دهان انسان ، میکروبیولوژی دهان ، مواد مورد استفاده در دندانپزشکی ، بافت شناسی و مورفولوژی دندان و جراحی فک و صورت.

اعتبار دانشگاه های چین برای دریافت مدرک تخصص پزشکی

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با اعتبار دانشگاه های چین در زمینه تخصص پزشکی در این کشور صحبت کنبم. دقت گنید که عموم دانشگاه های کشور چین در رنکینگ جهانی دارای اعتبار بسیار بالایی هستند و صد دانشگاه این کشور بهترین رتبه ها را دارند. زیرساخت های مدرن و استفاده از فناوری های نوین در آموزش پزشکی باعث می شود که آموزش پزشکی چین در زمره بهترین های جهان قرار داشته باشد.

اکثر دانشگاه ها ، دانشکده ها و کالج های پزشکی چین توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده و با بررسی های اخیر WHO ، آموزش پزشکی چین در رتبه چهارم قرار دارد. مدارک پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه ها، مدارس و دانشکده های پزشکی چین در سراسر جهان پذیرفته شده و شناخته می شوند. این مدرک ها به فارغ التحصیلانی که می خواهند تخصص های پزشکی خود را چه در کشور چین و چه در سایر کشور های دنیا دریافت کنند، اعتبار بسیار بالایی می دهد.

اعتبار دانشگاه های چین برای دریافت مدرک تخصص پزشکی
اعتبار دانشگاه های چین برای دریافت مدرک تخصص پزشکی

دانشگاه های ارائه دهنده تخصص پزشکی در چین

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با دانشگاه هایی که در چین به ارائه رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چین می پردازند و عموما این رشته ها را در گرایش های تخصصی ارائه می دهند اعلام نماییم. دقت داشته باشید همان طور که گفتیم منظور از رشته های تخصصی عموما کارشناسی ارشد پزشکی و تحصیل در مقطع دکتری پزشکی می باشد.

اما دانشگاه هایی که در کشور چین برای این رشته ها پذیرش انجام می دهند عبارتند از: دانشگاه علوم پزشکی کاپیتال، دانشگاه علوم پزشکی چین، دانشگاه علوم پزشکی CHONGQING، دانشگاه علوم پزشکی دالیان، دانشگاه فودان، دانشگاه علوم پزشکی گوانگشی، دانشگاه جیانگ سو، دانشگاه جیلین، دانشگاه جینان، دانشگاه علوم پزشکی نانجینگ، دانشگاه شاندونگ،‌دانشگاه سی چوان، دانشگاه علوم پزشکی جنوب، دانشگاه علوم پزشکی تیان جین، دانشگاه علوم پزشکی ون ژوا، دانشگاه ووهان، دانشگاه شیان چین، دانشگاه شین جیانگ، دانشگاه ژجیانگ، دانشکاه علوم پزشکی ANHUI، دانشگاه BEIHUA، دانشگاه سه گانه چین،‌دانشگاه علوم پزشکی فوجیان، دانشگاه علوم پزشکی گوانجو، دانشگاه علوم پزشکی هاربین، دانشگاه علوم پزشکی هبی، دانشگاه علوم پزشکی کونینگ، دانشگاه علوم پزشکی لوژو، دانشگاه نانتونگ، دانشگاه نینگبو، دانشگاه علوم پزشکی نینگشیا، دانشگاه علوم پزشکی شمال غربی،‌ دانشگاه کینگدادا، دانشگاه SHANTOU، دانشگاه SOOCHOW،‌دانشگاه تونجی، مجموعه پزشکی XUZHOU و … .

رشته ها و گرایش های مختلف تخصص پزشکی در چین

در بخش قبلی مقاله در ارتباط با دانشگاه های چین که رشته های پزشکی را برای تحصیل در چین ارائه می دهند صحبت کردیم. در این بخش از مقاله می خواهیم در ارتباط با رشته ها و گرایش های مختلف تخصص پزشکی در چین صحبت کنیم. این رشته ها را در مقاطع کارشناسی ارشد پزشکی و دکترای پزشکی به صورت جداگانه ای ارائه می دهیم.

رشته هایی که با عنوان تخصص پزشکی در چین در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شوند عبارتند از: کارشناسی ارشد جراحی عمومی یا MS کارشناسی ارشد چشم پزشکی یا MOphth، کارشناسی ارشد طب داخلی، کارشناسی ارشد کودکان، کارشناسی ارشد رادیولوژی و تصویر، کرشناسی ارشد بیهوشی، کارشناسی ارشد زنان و زایمان، کارشناسی ارشد تشخیص آزمایشگاه بالینی، کارشناسی ارشد قلب و عروق، کارشناسی ازشد پوست، کارشناسی ارشد ارتوپدی، کارشناسی ارشد آسیب شناسی، کارشناسی ارشد جراحی پلاستیک، کارشناسی ارشد آنکولوژي، کارشناسی ارشد اعصاب، کارشناسی ارشد Otolaryngology، کارشناسی ارشد پوست و نیرولوژی و … . تمامی این برنامه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای دانشجویان ارائه می شود.

برنامه های اخذ مدرک دکترا تخصصی در گرایش های مختلف پزشکی ارائه می شوند که برخی از این گرایش ها عبارتند از: ایمونولوژی، طب داخلی، اطفال، آنکولوژی، پزشکی توانبخشی و فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، پزشکی سالمندان، نورولوژی، روانپزشکی و سلامت روان، پوست و سرطان شناسی، تشخیص آزمایشگاه های بالینی، جراحی، زنان و زایمان ، دکترای Otolayngology، بیهوشی، پزشکی اورژانس، اپیدمیولوژی و آمار سلامت، سلامتی کودک و نوجوان و سلامت اختصاصی کودک، شیمی پزشکی، داروخانه، داروسازی، تجزیه و تحلیل دارویی، داروخانه میکروبی و بیوشیمیایی،‌داروسازی میکروبی و بیوشیمیایی و … . توجه داشته باشید که در تمامی دانشگاه های ارائه دهنده رشته های دکتری پزشکی این رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

معرفی برخی از دوره های تخصص پزشکی در چین

با توجه به اهمیت موضوع تخصص پزشکی در چین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، برخی از مهم ترین گرایش های تخصص پزشکی در کشور چین را برای شما در ادامه معرفی می کنیم.

تحصیل در کارشناسی ارشد جراحی عمومی در چین

مدت مطالعه در این گرایش تخصصی تحصیلی سه ساله است و همان طور که گفتیم کورس های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. متقاضیان تحصیل در این مقطع می بایست دارای مدرک لیسانس پزشکی باشند و زیر سی و پنج سال سن داشته باشند. برای دریافت پذیرش در این رشته لازم است تا مدارکی از قبلی گواهی مدرک لیسانس ترجمه شده، رزومه تحصیلی، دو توصیه نامه از استاد، مجوز فعالیت پزشکی در صورت داشتن این مجوز و … را در دست داشته باشید.

تحصیل در مقطع دکتری پزشکی علوم اعصاب یا نورولوژی در چین

یکی از رشته ها و گرایش های پر طرفدار در شاخه پزشکی دکترای پزشکی علوم اعصاب می باشد. مدت تحصیل تخصصی در این رشته سه سال است و زبان تدریس در آن طبق بررسی های که در قسمت های قبل هم انجام دادیم، زبان انگلیسی می باشد. متقاضیان تحصیل در مقطع دکترای این رشته می بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر در گرایش های پزشکی باشند و سن آن ها نیز زیر چهل سال باشد.

برای دریافت پذیرش از این رشته و در گرایش اعصاب، می بایست نسخه انگلیسی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را همراه با پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه داد. علاوه بر آن می بایست برای دانشگاه مورد نظر رزومه تحصیلی، دو توصیه نامه از استاد، مقالات منتظر شده معتبر در صورت وجود، مجوز پزشکی در صورت وجود و … را ارائه داد.

شرایط دریافت پذیرش در رشته های مختلف تخصصی پزشکی از دانشگاه های چین

در بخش قبلی مقاله ما دو رشته را به طور اختصاصی مورد مطالعه قرار دادیم اما در نهایت لازم است تا تمامی شرایط مربوط به رشته های مختلف را بررسی کنیم تا بدانیم شرایط به چه صورتی است. توجه داشته باشید که شرایط پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد پزشکی در چین با پذیرش در مقطع دکتری در چین در رشته های تخصصی پزشکی متفاوت است. پس از دریافت پذیرش می توان برای اخذ ویزای تحصیلی چین اقدام نمود.

پذیرش تخصص پزشکی از دانشگاه های چین
پذیرش تخصص پزشکی از دانشگاه های چین

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته های تخصصی پزشکی در چین

برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد تخصص پزشکی در چین لازم است تا شخص از سلامت کافی روحی و جسمی برخوردار باشد و همچنین هیچ گونه سو سابقه ای نداشته باشد. افرادی که تمایل دارند دوره های کارشناسی ارشد در چین را در گرایش های تخصصی پزشکی بگذرانند می بایست کمتر از سی سال سن داشته باشند و در صورت داشتن سن بالای سی سال هم با امتیازات بالا می توانند برای دریافت پذیرش اقدام نمایند.

البته امکان دریاقت بورسیه های تحصیلی دولت چین نیز موجود است. در ادامه این که فرد می بایست مداک تحصیلی دوره های قبلی خود را به زبان انگلیسی ترجمه نموده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال نماید. دانشگاه برای اخذ پذیرش ممکن است آزمون هایی را از دانشجویان متقاضی اخذ کند.

شرایط اخذ پذیرش دکتری تخصصی پزشکی در چین

برای دریافت پذیرش در مقطع دکتری تخصصی پزشکی در چین علاوه بر داشتن شرایط جسمی و روحی مناسب و همچنین گواهی عدم سوپیشینه می بایست شرایط دیگری مهم مهیا شود. متقاضیانی که تمایل به تحصیل دکتری تخصصی پزشکی دارند، می بایست کمتر از چهل سال سن داشته باشند. علاوه بر این ها لازم است تا در رشته های زیر شاخه و نزدیک به رشته های کارشناسی ارشد خود اقدام نمایند. هزینه تحصیل در این مقطع حدودا سی و پنج تا سی و هشت هزار یوآن خواهد بود.

سوالات متداول در ارتباط با تخصص پزشکی در چین

  1. آیا چین کشوری مناسب برای تحصیل است؟

    بله این کشور دارای شرایط تحصیلی بسیار پیشرفته ای برای دانشجویان است.

  2. آیا دانشگاه های پزشکی چین معتبر هستند؟

    بله دانشگاه های پزشکی چین دارای اعتبار بالایی هستند و مدرک تخصص پزشکی یا پزشکی عمومی در چین در کل دنیا معتبر می باشد.

  3. برای تحصیل تخصص پزشکی در چین مقاطع تحصیلی چگونه هستند؟

    مقاطع تحصیلی پزشکی در این کشور به طور کلی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم بندی می شود.

  4. تحصیل تخصص پزشکی در چین عموما به چه زبانی است؟

    تحصیل تخصص پزشکی در این کشور طبق آیین نامه های صادر شده به زبان انگلیسی می باشد.

  5. شرایط سنی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تخصص پزشکی در چین چگونه است؟

    برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می بایست کمتر از سی سال سن داشت و البته با داشتن شرایطی نیاز به مسئله سن نمی باشد.

  6. آیا برای تحصیل در مقطع دکتری تخصص پزشکی در چین شرایط سن مهم است؟

    بله در این مقطع نیز شرایط سنی اهمیت دارد و می بایست معمولا کمتر از چهل سال سن داشت.

  7. چه دانشگاه هایی در چین برای تخصص پزشکی کورس های تحصیلی ارائه می دهند؟

    در کل حدودا هجده دانشگاه رشته های تخصصی پزشکی را ارائه می دهند که برخی از آن ها عبارتند از: دانشگاه علوم پزشکی کاپیتال، دانشگاه علوم پزشکی چین، دانشگاه علوم پزشکی CHONGQING و دانشگاه علوم پزشکی دالیان.

  8. چه رشته هایی در مقطع کارشناسی ارشد تخصص پزشکی چین موجود است؟

    برخی از این رشته ها عبارتند از: کارشناسی ارشد جراحی عمومی یا MS کارشناسی ارشد چشم پزشکی یا MOphth، کارشناسی ارشد طب داخلی، کارشناسی ارشد کودکان و … .

  9. رشته های دکتری تخصص پزشکی در چین چه هستند؟

    این رشته ها در مقطع دکتری عبارتند از: ایمونولوژی، طب داخلی، اطفال، آنکولوژی، پزشکی توانبخشی و فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، پزشکی سالمندان، نورولوژی و … .

  10. آموزش پزشکی در چین در دنیا چه رتبه ای را به خود اختصاص داده است؟

    آموزش پزشکی این کشور طبق آمار های سازمان جهانی بهداشت در رتبه چهارم کل دنیا قرار دارد.

  11. آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی برای تخصص پزشکی در چین موجود است؟

    بله برای تحصیل تخصصی پزشکی می توان بورسیه های تحصیلی دریافت کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری