شرایط تحصیل پزشکی رومانی

تحصیل پزشکی رومانی

تحصیل دندانپزشکی پزشکی رومانی دارای تاریخ طولانی می باشد در مطالعات پزشکی و زمینه مراقبت دهان و دندان این کشور دارای تاریخ برجسته ای می باشد. سیستم مراقبت های بهداشتی رومانیایی از سال 1700 وجود داشته است. این کشور در میان فعالان این عرصه شناخته شده است، از بین دانشمندان برجسته پزشکی در رومانی می توانیم جورج امیل پالاده، برنده جایزه نوبل سال 1974 در شاخه فیزیولوژی یا پزشکی را نام برد، که در شمال شرقی رومانی متولد شد، در حالی که نیکلای پائولسکو از کاشف انسولین، در بخارست، رومانی متولد شد. در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به شرایط تحصیل پزشکی رومانی اشاره کرده اند.

شرایط تحصیل پزشکی رومانی

پزشکی و دندانپزشکی رومانی به یکی از موضوعات عمده در اروپا و فراتر از آن تبدیل شده است. امروز پزشکان رومانیایی به خوبی در کشورهای غربی و در سراسر جهان مورد قدردانی قرار می گیرند و دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی رومانی سالانه هزاران نفر از دانش آموزان را به مدرسه بین المللی پزشکی خود جذب میکند. تحصیل دندانپزشکی پزشکی رومانی یک برنامه 6 ساله است، آموزش به طور انحصاری به زبان انگلیسی یا فرانسه می باشد، در نهایت دانشجو مدرک کارشناسی ارشد در پزشکی را پس از فارغ التحصیلی اخذ می کند.

این برنامه دارای آموزش بالینی ساختار یافته است به طوری که سه سال اول به آموزش بالینی اختصاص داده شده است. چرخه آموزش بالینی شامل مطالعه نظریه های اساسی، مانند آناتومی، بافت شناسی، زیست شناسی، بیوشیمی، بیوفیزیک و… می باشد،  آموزش بالینی به تدریج به کانون مطالعات کاربردی بالینی از طریق اطلاعات مرتبط تغییر می یابد. دوره بالینی حرفه پزشکی، و عملکرد بالینی تا سال 3 بر روی این مطالعه متمرکز می شود. پس از آن، این برنامه وارد فاز تجربه بالینی و جراحی می گردد، و همچنین طب پیشگیری جزو دروس این مطالعه می باشد.

تحصیل پزشکی رومانی

دندانپزشکی در رومانی

دندانپزشکی در رومانی: تحصیلات دندانپزشکی در رومانی به زبان انگلیسی یکی از بهترین گزینه های تحصیل در این کشور است. پذیرش و انتخاب نوع دانشگاه وابسته به پذیرش در آزمون دولتی این کشور است و دانش آموزان دندانپزشک پزشکی آینده نگر می توانند دوره های زبان انگلیسی این رشته را در رومانی را بگذرانند، علاوه بر زبان انگلیسی این دوره ها به زبان  فرانسه و یا رومانی نیز ارائه میگردد. مدرک اصلی مورد نیاز برای ورود به دندانپزشکی دیپلم دبیرستان است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی راحت تر از دانشگاه های دولتی است، اما حتما دقت فرمایید دانشگاه انتخابی مورد تایید وزارت علوم باشد. شهریه دانشگاه های خصوصی رومانی معمولا بالا می باشد.

بورسیه های تحصیلی در رومانی

به دانشجویان بین المللی ممکن است کمک هزینه تحصیلی توسط رومانی اعطا شود ، این بورسیه ها به صورت یک جانبه و یا در چارچوب توافقنامه های دو جانبه، از طریق مقامات ذیصلاح در کشور خود و یا بر اساس کمک هزینه تحصیلی و کمک های مالی ارائه شده توسط کشورهای دیگر و یا توسط سازمان های بین المللی صورت میگیرد.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های رومانی معمولا به افرادی با رزومه های بالا تعلق می گیرد در صورت پذیرش از دانشگاه های رومانی  با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان دررومانی برای شما امکان پذیر میگردد. توجه داشته باشید که متقاضی بورسیه تحصیلی باید سازمان های بین المللی حداقل یک سال قبل از آن درخواست خود را ارسال کند.

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می توانند در رومانی برای کمک هزینه تحصیلی ثبت نام کنند، پرداخت شهریه و یا به دست آوردن بورس تحصیلی توسط دولت رومانیایی ارائه می شود. معمولا بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری P.H.D و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و شرایط تحصیل در رومانی در مقطع دکترا یا PhD و شرایط تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را آسان تر می کند. سطح علمی دانشگاه های رومانی با یکدیگر متفاوت می باشد حتما قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود رتبه این دانشگاه در سال جاری را بیابید.

هزینه و شهریه دانشگاه های پزشکی رومانی

هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی و دام پزشکی در مقطع کارشناسی( تحصیلات عمومی علوم پزشکی) حدود 3200 تا 5000 یورو در سال می باشد و هزینه های تحصیل در مقطع دکترای تخصصی این رشته ها حدود 3800 تا 7000 یورو در سال می باشد.

هزینه ی تحصیل و زندگی در رومانی در مقایسه با سایر کشور های اروپایی زیاد گران نمی باشد اما هزینه های ماهانه ی زندگی دانش آموزان بین المللی با توجه به نوع سبک زندگی آن ها بسیار متغیر می باشد؛ با این حال دانش آموزان بین المللی با هزینه ی 300 تا 500 یورو در ماه می توانند خیلی راحت در رومانی زندگی کرده و از تحصیلات دانشگاهی مناسب آن بهره مند شوند.

تحصیل پزشکی در رومانی به زبان انگلیسی

تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور رمانی، به عنوان یکی از قدیمی ترین کشور های اروپایی، به دانشجویان آموزش های بسیار با کیفیت، میراث فرهنگی گران بها، هزینه های قابل قبول زندگی و تحصیل و مدارک معتبر جهانی عرضه می کند. تحصیل در رشته پزشکی در این کشور 6 سال طول میکشد و شامل سه سال مطالعات پیش نیاز و 3 سال مطالعات کلینکی می باشد. سیستم آموزشی رومانی در طی سال های اخیر دست خوش تغییرات و نوآوری های بسیاری شده است.

امروزه بیش از 40 کالج و دانشگاه عمومی در این کشور مشغول به فعالیت هستند. دو دانشگاه پزشکی در کشور رومانی وجود دارند که در آنها رشته پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می شود: دانشگاه پزشکی و داروسازی لاسی و دانشگاه کلوژ ناپوکا. تحصیل در رشته پزشکی در کشور رومانی یک انتخاب جذاب برای بسیاری از دانش جویان بین المللی قلمداد می شود چرا که در مقایسه با سایر کشور های اروپایی هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور ارزانتر است. رشته ی پزشکی در کشور رومانی:

  • سال اول رشته پزشکی به زبان انگلیسی – دو ترم (60 واحد)
  • آناتومی، فیزیولوژی، بیوفیزیک، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی مولکولی، ریاضیات پزشکی، زبان های خارجی، زبان رومانیایی
  • دوره ی عملی تابستانه : 2 هفته، سه ساعت/هفته ( به انتخاب دانشجو، در هریک از تخصص های پزشکی و هریک از بیمارستان ها قابل اجراست.)

سیستم واحد گذاری ECTS در کشور رومانی استفاده میشوند. در این سیستم واحد گذاری، 60 واحد معادل دروس و کارهای یک سال تحصیلی می باشد که برای هر یک از ترم ها 30 واحد به دانشجویان ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به « سیستم واحد گذاری اروپایی » مراجعه کنید.

شرایط کار پس از تحصیل رشته پزشکی در رومانی

مدرک دکترای پزشکی صادر شده توسط یک دانشگاه رومانی را ارسال نمایید؛ همچنین شما می توانید مدرک کارشناسی ارشد صادر شده توسط وزارت ملی آموزش و پرورش را بفرستید. مدارک زیر نیز می بایست به پیوست ارسال شوند. سابقه ی تایید صلاحیت های حرفه ای که تایید می نماید که آموزش های گذرانده شده که منجر به اخذ صلاحیت اولیه ی پزشکی اند با استانداردهای شرح داده شده در بند 24 دستورالعمل تایید صلاحیت های حرفه ای تطابق دارند یا خیر. این سابقه توسط وزارت بهداشت عمومی صادر می شود.

سابقه ی تایید صلاحیت های حرفه ای یا نظریه ی یک مقام صالح از کشورهای عضور اتحادیه ی اروپا و کشور سوئیس که نشان دهد در حال حاضر در یکی از این کشور ها به شکل قانونی و موثر و حداقل به مدت سه سال متوالی طی پنج سال گذشته مشغول به طبابت بوده اید. این مورد توسط وزارت بهداشت عمومی صادر می شود. اگر مدرک اخذ شده ی شما از رومانی مشابه موارد فوق نیست بایستی مدرکی تحت عنوان سابقه ی تایید صلاحیت های حرفه ای را ارسال نمایید. این مدرک تضمین می کند که صلاحیت فرد معادل مدرک دکترای پزشکی شرح داده شده در بند 23.6 دستورالعمل است.این مدرک توسط وزارت بهداشت عمومی صادر می شود.

مطابق اعلام وزیر بهداشت، در روز پنج شنبه حقوق پزشکان و کادر درمانی مشغول به کار در سیستم درمان عمومی رومانی از وال ماه مارس سال جاری به میزان بیش از 70% افزایش می یابد. وی همچنین افزود برخی دریافتی ها به بیش از 4000 یورو می رسد. بنابراین از آغاز ماه مارس کادر پزشکی حقوقی را دریافت خواهند نمود که بر اساس قانون دستمزد عمومی تصویب شده در سال قبل باید در سال 2022 به آن می رسیدند.

این نرخ افزایش باید بین 70 و 172% باشد. برای مثال یک پرستار، بدون اضافه حقوق، به حقوق خالص ۲۵۸۷ RON یا ۵۵۶ یورو خواهد رسید. این در حالی است که یک پرستار با تحصیلات بالاتر حقوقی برابر 300 RON (645 یورو) خواهد داشت. یک پزشک مراقبت های اولیه که در سال 2017 حقوقی برابر 3900 RON و در ژانویه ی امسال 4100 RON دریافتی داشت در ماه مارس به دستمزد خالصی برابر 9106 RON یا ۱۹۶۰ یورو خواهد رسید.

این مقدار شامل اضافه حقوق مربوط به خدمات اورژانسی و اضافه کاری نمی شود که با احتساب این موارد دستمزد یک پزشک می تواند تا دو برابر این میزان هم برسد. حقوق ثابت پزشکان رزیدنت نیز بسته به تخصص به میزان 151 تا 287% افزایش می یابد. یک رزیدنت سال اول که در حال حاضر دریافتی خالصی برابر 1985 RON دارد به دستمزد خالصی برابر 5700 RON یا ۱۲۲۵ یورو خواهد رسید. اطلاعات تکمیلی را می توانید از مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بخواهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری