تحصیل مهندسی در آلمان – لیست دانشگاه ها و گرایش های مختلف

تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان یکی از محبوب ترین رشته ها برای دانشجویان است. دانشگاه های فنی مهندسی آلمان گرایش های متنوعی را جهت ادامه تحصیل در رشته مهندسی در اختیار دانشجویان بومی و بین المللی خود قرار می دهند. اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته مستلزم داشتن دانش کافی در زبان آلمانی می باشد. شما دانشجویان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در خصوص رشته مهندسی در کشور آلمان تهیه شده است را مطالعه نمایید.

اگر مایلید درباره تحصیل مهندسی در آلمان بیشتر بدانید ، پیشنهاد می کنیم حتما این پادکست را بشنوید !

چرا تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان؟

دانشگاه های مهندسی این کشور بالاترین کیفیت آموزشی را ارائه می دهند. دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا در دانشگاه های دولتی آلمان بدون هزینه تحصیل کنند. از دیگر دلایل تحصیل مهندسی در آلمان مدرک معتبر دانشگاه های این کشور است. دانشگاه های مهندسی آلمان دارای همکاری با بخش صنعت می باشند. به علاوه، دانشجویان فرصت استفاده از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی را خواهند داشت.

تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی در آلمان

داشتن آشنایی با زبان آلمانی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های مهندسی آلمان از اهمیت زیادی برخوردار است. دانشجویان باید علاوه بر داشتن مدرک دیپلم در آزمون سراسری کشور خود شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. متقاضیان تحصیل رشته مهندسی باید پیش از تحصیل در دانشگاه ها یک دوره یک ساله را در کالج های T-kurs پشت سر بگذارند. مدت زمان تحصیل رشته مهندسی در مقطع کارشناسی در کشور آلمان سه الی چهار ساله می باشد.

شرایط سنی

دانشجویانی که قصد تحصیل رشته مهندسی در کشور آلمان را دارند باید نهایتا 21 ساله بوده و وقفه تحصیلی آن ها از زمان دیپلم تا کارشناسی نباید بیش از دو تا سه سال باشد.

تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

دانشجویان رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را خواهند داشت (حداقل آیلتس 6.5). مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی در کشور آلمان یک سال و نیم الی دو ساله است. تحصیل در دانشگاه های المان مهندسی به دو صورت زیر می باشد:

  • رشته های consecutive: این دسته از رشته ها مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی بوده و تحصیل در آن ها رایگان می باشد.
  • رشته های non-consecutive: این دسته از رشته ها با رشته تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی مرتبط نیستد. در حقیقت، این رشته ها مناسب افرادی است که به دنبال یادگیری مهارت های جدید می باشند. برای تحصیل در این رشته ها علاوه بر مدرک کارشناسی، سابقه کار نیز اهمیت خواهد داشت.

شرایط تحصیل مهندسی در آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان را دارند، باید بدانند که اخذ پذیرش از این دانشگاه ها بسیار سخت و رقابتی است. داشتن حداقل سطح B2 در زبان آلمانی جهت تحصیل در این دانشگاه ها الزامی باشد. علاوه بر این، دانشجویان باید در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی ایران شرکت کرده و در دوره های روزانه و شبانه پذیرفته شده باشند. متقاضیان تحصیل مهندسی در آلمان باید در ابتدا در کالج های T-kurs شرکت کرده و در آزمون نهایی این کالج ها پذیرفته شوند.

"شرایط

مدارک لازم

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های مهندسی کشور آلمان به شرح زیر می باشد:

  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان معتبر (انگلیسی یا آلمانی)
  • رزومه تحصیلی
  • کاور لتر
  • بیمه درمانی
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی
  • توصیه نامه

آخرین مهلت ارسال درخواست

پذیرش و شروع ترم تحصیلی در دانشگاه های مهندسی این کشور در ماه های سپتامبر و مارچ می باشد. آخرین مهلت ارسال درخواست برای ماه سپتامبر تا ماه های آوریل و می است. آخرین مهلت ارسال درخواست برای ماه مارچ در ماه های اکتبر و نوامبر می باشد.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه خدمات در رابطه با تحصیل مهندسی در کشور آلمان می باشند.

بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

بیش از 200 دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی در آلمان وجود دارد. برخی از دانشگاه های این کشور دارای رتبه های برتر می باشند. دانشجویان امکان تحصیل در طیف وسیعی از رشته های مهندسی از جمله مهندسی نفت در آلمان را خواهند داشت. همه دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند. بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته مهندسی به شرح زیر می باشند:

دانشگاه فنی مونیخ (Technische Universitat Munchen)

دانشگاه فنی مونیخ که به اختصار TUM نامیده می شود، در سال 1868 تأسیس شد و به طور منظم در میان بهترین دانشگاه های جهان قرار می گیرد. این دانشگاه برنامه های تحصیلی متنوعی را در طیف گسترده ای از رشته های مهندسی در تمام سطوح دانشگاهی ارائه می دهد. برنامه های رشته مهندسی در TUM زمینه های تحقیقاتی زیر را پوشش می دهند:

  • اقلیم و محیط زیست
  • مواد اولیه و انرژی
  • زیر ساخت و پویایی

موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruher Institut fur Technologie)

در سال 2009، مرکز تحقیقاتی کارلسروهه و دانشگاه کارلسروهر با یک دیگر متحد شدند و موسسه فناوری کارلسروهه را ایجاد کردند که امروزه به یکی از بهترین دانشکده های مهندسی در آلمان تبدیل شده است. در این دانشگاه مجموعه گسترده ای از رشته های مهندسی برای دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می شود.

دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen)

دانشگاه فنی آخن یکی دیگر از دانشگاه های برجسته کشور آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی است. در این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته های مهندسی همراه با رویکردهای نوآورانه آموزشی و امکانات مدرن در اختیار دانشجویان قرار دارد.

دانشگاه فنی براندنبورگ (BTU Cottbus Senftenberg)

دانشگاه فنی براندنبورگ یکی دیگر از دانشگاه های معتبر برای تحصیل رشته مهندسی در کشور آلمان می باشد. آموزش های ارائه شده در این دانشگاه مطابق با استانداردهای آموزشی دنیا است. دوره های تحصیلی این دانشگاه بر جنبه های عملی رشته مهندسی تأکید دارند.

دانشگاه ماگدبورگ (Magdeburg University)

تنوع برنامه های تحصیلی مهم ترین عاملی است که این دانشگاه را در زمره برترین دانشگاه های مهندسی در آلمان قرار می دهد. مهم نیست که در دانشجویان چه رشته ای از مهندسی می خواهند تحصیل کنند، شانس پیدا کردن رشته مناسب در دانشگاه ماگدبورگ زیاد است. در نتیجه، فارغ التحصیلان مهندسی این دانشگاه از اشتغال بالایی برخوردار هستند؛ زیرا قادر به کار در محیط های مختلف هستند.

دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin)

دوره های مهندسی در دانشگاه فنی برلین به دانشجویان آموزش کاملی راجع به مفاهیم اصلی در زمینه های مختلف مهندسی می دهند. مهندسان فارغ التحصیل از این دانشگاه در بازار کار بسیار مورد توجه هستند. این دانشگاه از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار است.

دانشگاه کایزرسلاترن (TU Kaiserslautern)

دانشگاه کایزرسلاترن یکی دیگر از دانشگاه های المان مهندسی است. این دانشگاه اولین پذیرش تحصیلی خود را در سال 1970 انجام داد. این دانشگاه علی رغم جوان بودن، در کنار بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان قرار دارد.

از دیگر دانشگاه های مهندسی آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)
  2. دانشگاه دورتموند (TU Dortmund University)
  3. دانشگاه فنی درسدن (Technische Universität Dresden)
  4. دانشگاه فنی دارمشتات (Technische Universität Darmstadt)
  5. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilians Universität)
  6. دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)
  7. دانشگاه هانوفر (Universität Hannover)
  8. دانشگاه فرانکفورت (Frankfurt university)

گرایش های رشته مهندسی در آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل مهندسی در آلمان را دارند، می توانند در طیف وسیعی از رشته های مهندسی در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند. از جمله محبوب ترین گرایش های مهندسی در آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی علوم کامپیوتر
  • مهندسی صنایع
  • مکاترونیک
  • مهندسی نفت
  • مهندسی حمل و نقل
  • مهندسی رباتیک
  • مهندسی معماری
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی قدرت و غیره

هزینه تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

بیشتر دانشگاه های آلمان دولتی هستند، بنابراین دانشجویان فقط باید هزینه امور اداری را بپردازند که هزینه آن معمولاً بین 100 تا 350 یورو در هر ترم است. این هزینه خدمات دانشجویی و ثبت نام دانشجویان را نیز شامل می شود. در دانشگاه های خصوصی آلمان، هزینه های تحصیل می تواند برای دوره دوره کارشناسی می تواند به 26،000 یورو در سال و برای دوره کارشناسی ارشد به 40،000 یورو در سال برسد.

هزینه های زندگی

دانشجویان رشته مهندسی نه تنها می توانند در کشور آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند، بلکه هزینه های زندگی در این کشور نیز بسیار مقرون به صرفه است. متوسط ​​هزینه های زندگی دانشجویان با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. برخی از هزینه های زندگی دانشجویان رشته مهندسی در کشور آلمان به شرح زیر می باشد:

 

عنوانهزینهعنوانهزینه
غذا در رستوران ارزان قیمت10 یوروسیگار6.70 یورو
غذا در مک دونالد8 یوروتاکسی (تعرفه عادی)3.50 یورو
آبجو داخلی3.50 یوروقبوض خدماتی برای آپارتمان 85 متر مربعی221.17 یورو
آبجو وارداتی3.50 یورواینترنت32.20 یورو
شیر (یک لیتر)0.84 یوروباشگاه تناسب اندام30.13 یورو
قرص نان سفید تازه1.34 یوروبلیط یک طرفه (عبور محلی)2.80 یورو
برنج (یک کیلوگرم)1.98 یورورفت و آمد ماهانه (قیمت معمولی)70 یورو
تخم مرغ2.23 یوروتاکسی یک ساعت انتظار30 یورو
پنیر محلی (یک کیلوگرم)7.96 یورواجاره باشگاه تنیس19.68 یورو
سینه مرغ (یک کیلوگرم)7.13 یورویک دست لباس تابستانی35.05 یورو
گوشت قرمز (یک کیلوگرم)10.06 یورویک جفت شلوار جین Levis 50176.82 یورو
سیب (یک کیلوگرم)2.31 یورویک جفت کفش پیاده روی نایک80.89 یورو
موز (یک کیلوگرم)1.66 یوروآپارتمان (یک خوابه) در مرکز شهر739.89 یورو
پرتقال (یک کیلوگرم)1.88 یوروآپارتمان (سه خوابه) در مرکز شهر560.15 یورو
گوجه فرنگی (یک کیلوگرم)2.48 یوروآپارتمان (یک خوابه) در خارج از مرکز شهر1،419.07 یورو
کاهو0.95 یوروآپارتمان (سه خوابه) در خارج از مرکز شهر1،057.23 یورو

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل رشته مهندسی در کشور آلمان را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

کار دانشجویی در زمان تحصیل رشته مهندسی در آلمان

دانشجویانی که در دانشگاه های المان مهندسی به ادامه تحصیل مشغول هستند، می توانند جهت کاهش هزینه های زندگی خود در این کشور به کار دانشجویی بپردازند. کشور آلمان دارای پایین ترین نرخ بیکاری در کل اروپا است در نتیجه دانشجویان در یافتن مشاغل نیمه وقت مشکلی نخواهند داشت.

"کار

مدت زمان کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان رشته مهندسی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، می توانند در هنگام تحصیل در آلمان به مدت 120 روز به صورت تمام وقت تا 240 روز به صورت نیمه وقت به کار دانشجویی مشغول شوند.

درامد کار دانشجویی در کشور آلمان

دانشجویان مهندسی در کشور آلمان می توانند حداکثر 450 یورو ماهانه درآمد داشته باشند. اگر درآمد آن ها بیش از این مقدار باشد، شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهند کرد و مالیات از حقوق آن ها کسر خواهد شد.

مزایای تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان

مهندسی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در سراسر جهان است و دانشگاه های مهندسی در آلمان جزو بهترین ها هستند. در این جا مهم ترین دلایل تحصیل رشته مهندسی در آلمان آورده شده است:

هزینه زندگی پایین و تحصیل رایگان

دانشگاه های دولتی مهندسی در آلمان رایگان می باشند. رخی از آن ها حداقل هزینه درخواست و هزینه های ترم را دارند. هزینه های زندگی در این کشور نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است.

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی آلمان برای تحصیل مهندسی در این کشور راهی عالی برای تأمین هزینه تحصیل در خارج از کشور است. بورسیه های تحصیلی زیادی در کشور المان برای کمک به دانشجویان در زمینه شهریه و هزینه تحصیل وجود دارند.

فرصت های شغلی مناسب

دانشجویانی که در دانشگاه های برتر آلمان برای مهندسی تحصیل کرده اند، می توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تسلط به زبان آلمانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های مهندسی کشور آلمان ضروری نیست. دانشگاه های مهندسی در آلمان تقریباً تمام دوره های مهندسی را برای کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار می کنند.

سخن آخر

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی، ویزای تحصیلی آلمان و اقامت آماده ارائه مشاوره تخصصی در رابطه با تحصیل مهندسی در دانشگاه های کشور آلمان می باشد. هم وطنان عزیز می توانند جهت راهنمایی و مشاوره حضوری به شعب این موسسه در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل مهندسی در آلمان

  1. آیا تحصیل مهندسی در آلمان می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد؟

    بله، آموزش های ارائه شده در دانشگاه های مهندسی مطابق با استانداردهای روز دنیا است که در نتیجه تحصیل مهندسی در این کشور می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد.

  2. مدت زمان تحصیل مهندسی در آلمان چقدر است؟

    مدت زمان تحصیل مهندسی  برای مقطع کارشناسی سه الی چهار ساله خواهد بود.

  3. زبان تحصیل مهندسی در دانشگاه های آلمان چیست؟

    زبان تحصیل مهندسی در دانشگاه های این کشور برای مقطع کارشناسی آلمانی و برای مقطع کارشناسی ارشد انگلیسی می باشد.

  4. آیا برای تحصیل مهندسی در آلمان شرکت در کالج الزامی است؟

    بله، متقاضیان تحصیل رشته مهندسی  باید پیش از تحصیل در دانشگاه ها یک دوره یک ساله را در کالج های T-kurs پشت سر بگذارند.

  5. شرایط تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

    از جمله شرایط تحصیل مهندسی این است که دانشجویان باید در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی ایران شرکت کرده و در دوره های روزانه و شبانه پذیرفته شده باشند.

  6. مدارک لازم برای تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

    مدارک لازم برای تحصیل مهندسی  شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات تحصیلی، مدرک زبان معتبر، تمکن مالی و سایر موارد دیگر می شود.

  7. بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی در آلمان کدامند؟

    بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه ماگدبورگ، دانشگاه هایدلبرگ و غیره می باشند.

  8. گرایش های مهندسی برای تحصیل در آلمان کدامند؟

    از جمله محبوب ترین گرایش های مهندسی برای تحصیل، مهندسی عمران، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی برق و غیره می باشند.

  9. هزینه تحصیل مهندسی در آلمان چقدر است؟

بیشتر دانشگاه های آلمان دولتی هستند، بنابراین دانشجویان فقط باید هزینه امور اداری را بپردازند که هزینه آن معمولاً بین 100 تا 350 یورو در هر ترم است.

  1. هزینه زندگی دانشجویان مهندسی در آلمان چقدر است؟

    متوسط ​​هزینه های زندگی دانشجویان رشته مهندسی در کشور آلمان با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است.

  2. آیا دانشجویانی که به تحصیل مهندسی در آلمان مشغولند، اجازه کار دارند؟

    بله، دانشجویانی که در دانشگاه های المان مهندسی به ادامه تحصیل مشغول هستند، می توانند جهت کاهش هزینه های زندگی خود در این کشور به کار دانشجویی بپردازند.

  3. مزایای تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

    از مزایای تحصیل مهندسی می توان به هزینه تحصیل رایگان، امکان دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل به زبان انگلیسی، مدرک معتبر دانشگاهی و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری