تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹

برنامه ریزی های انجام شده در موسسه حقوقی توسعه گران مهر برای تحصیل در آلمان باعث شده تا نظام قانونمندی تعریف شود تا پشتیبانی تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹ به صورت منسجم برای دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی فراهم شود. اگر شما نیز می خواهید از این دست دانشجویان باشید، بهتر است برای کسب اطلاعات کافی، مقاله زیر را مطالعه کنید.

تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹

چه کسانی قادر خواهند بود تا در کشور آلمان به صورت رایگان به تحصیل بپردازند؟

تمامی افراد می توانند در این کشور بدون پرداخت هیچ مبلغی مشغول به تحصیل گردند! درست است: آلمانی ها، اروپایی ها و تمام دانشجویان غیر اروپایی می توانند به صورت رایگان در آلمان بدون پرداخت هزینه شهریه تحصیل کنند. مهم نیست که از کشور های عضو اتحادیه اروپا آمده باشید یا خیر. این مساله شامل تمامی برنامه های تحصیلی در دانشگاه های دولتی می گردد. تنها یک نکته حائز اهمیت است: چنانچه شما از کشور های عضو اتحادیه اروپا نیستید، نیازمند اجازه اقامت پیش از ورود به آلمان می باشید و می بایست دوره تحصیلی خود را در آلمان به پایان برسانید.

چرا دانشگاه های دولتی کشور آلمان بابت شهریه هزینه دریافت نمی کنند؟

تمامی دانشگاه های دنیا از دانشجویان خارجی هزینه شهریه دریافت می نمایند اما آلمان از جمله معدود کشور هایی است که از دانشجویان خارجی هزینه شهریه دریافت نمی کند. مردمان کشور آلمان باور دارند که نباید به تحصیل به عنوان هدفی تجارتی نگاه کرد. بلکه می توان هزینه مصرفی آن را صرف امور پیشرفت دهنده اقتصاد کشور نمود. در سال های اخیر، قانونی مبنی بر دریافت تنها 1000 یورو در سال از دانشجویان به عنوان شهریه تصویب شد که در سال 2014 منسوخ اعلام گردید. همچنین در سال های اخیر، توجه دولت آلمان به مساله مهاجرت و مهاجرین چندین برابر شده است. بنابراین بر جذب استعدادهای برتر سایر کشورها و بکارگیری آنان پس از اتمام تحصیل متمرکز شده است.

آیا رایگان بودن دانشگاه دلیل بر بی کیفیت بودن خدمات تحصیلی آن است؟

خیر به هیچ وجه! دانشگاه های آلمان از بهترین ها در سرتاسر جهان به شمار می آید و شما می توانید به عنوان یک دانشجوی خارجی انتظار کلاس درس سطح بالایی را داشته باشید. بسیاری از موسسات تحصیلی این کشور در میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای دارند. مساله رایگان بودن هزینه دانشگاه ها در آلمان قانونی است که توسط دولت این کشور تصویب شده است. مدرک اهدایی از دانشگاه آلمان از جمله هموارساز های راه فارغ التحصیلان برای ورود به بهترین درجات شغلی در بهترین کشور ها و بهترین مراکز هاست.

آیا هزینه شهریه در آلمان دریافت می شود؟

معمولا می توان در آلمان به صورت رایگان تحصیل نمود اما استثنائاتی نیز هست:

تنها دانشگاه های دولتی رایگان هستند. اگر مایل به تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی باشید ملزم به پرداخت هزینه شهریه تقریبا برابر با هزینه دانشگاه های انگلستان و یا ایرلند می باشید. اما، به سبب رقابت بسیار در دانشگاه های دولتی، برنامه هایی در دانشگاه های غیر دولتی برگذار می گردند که ارزش مبلغی که پرداخت می شود را دارد. البته بورسیه نیز به این دانشجویان تعلق می گیرد.

دانشگاه های آلمان تفاوت بسیاری برای برنامه های پیوسته و غیر پیوسته مقطع فوق لیسانس قائل هستند. برنامه پیوسته به گونه ایست که می توانید به محض دریافت مدرک لیسانس وارد آن شوید. در دوره غیر پیوسته دانشجویان ملزم به کسب تجربه کاری پس از مقطع لیسانس و البته با پرداخت هزینه حتی در دانشگاه های دولتی دارند.

از سال 2017، دانشگاه های دولتی در منطقه وورتمبرگ از دانشجویان غیر اروپایی و غیر عضو اتحادیه اروپا هزینه شهریه دریافت می نمایند. این مساله شامل دانشگاه های استات گارت، کارلسرو، منهیم، فریبورگ، هایدلبرگ و دیگر شهر ها می باشد. هزینه شهریه 1500 یورو در هر ترم می باشد که نسبت به هزینه شهریه سایر کشور ها بسیار ارزان تر است.

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل رایگان در آلمان 2019

تمام متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند باید کپی Abitur خود را ارائه دهند. Abitur مدرکی است که در استونی و فنلاند نیز هنگام تکمیل دوره متوسطه و قبولی در تمامی آزمون ها اعطا می شود. شهروندان آلمانی که دارای مدرک Abitur نیستند، می توانند در آزمون دیگری به نام Begabtenprüfung برای ورود به دانشگاه شرکت کنند، اما دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه های آلمان باید ACT یا SAT را با حداقل نمرات 28 و 1300 ارائه دهند. دیپلم دبیرستان، مشابه مدرکی که در آمریکا اعطا می شود، معادل Abitur نیست و شانس پذیرش دانشجو را در کالج یا دانشگاه های آلمان بیشتر نمی کند.

برخی از کالج یا دانشگاه ها بورسیه هایی به دانشجویان برای تامین هزینه کتاب و هزینه های زندگی اعطا می کنند. باید گفت که طبق قانون Bundesausbildungsförderungsgesetz به دانشجویانی که وضعیت مالی خوبی ندارند هر ماه 650 یورو به مدت 4 الی 5 سال تا زمان اخذ مدرک کارشناسی اعطا می شود. نیمی از این کمک هزینه باید به دولت به عنوان وام بدون بهره پرداخت شود. به طور کلی، زبان آموزش در دانشگاه ها، آلمانی است، بنابراین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، باید دارای دانش کافی از زبان آلمانی باشند.

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل رایگان در آلمان 2019
شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل رایگان در آلمان 2019

شرایط اخذ ویزا برای تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹

3 نوع ویزای برای افرادی که قصد دارند فعالیت های تحصیلی خود را در آلمان ادامه دهند وجود دارد:

  1. ویزای دوره زبان ( ویزا برای یادگیری زبان )؛  برای فعالیت های تحصیلی با هدف شرکت در دوره های کوتاه مدت زبان آلمانی که بین 3 ماه تا 1 سال زمان می برد.
  2. ویزای دانشجویان متقاضی (Vizum Zur Studienbewerbung)؛ در صورتی که بخواهید در کشور آلمان تحصیل کنید اما همچنان به دنبال دوره ای مناسب هستید یا هنوز نامه تاییدیه از دانشگاه مورد نظرتان دریافت نکرده اید.
  3. ویزای دانشجویی (Vizum Zu Studienzwechen)؛ چنانچه در حال حاضر در یکی از دانشگاه های آلمان پذیرفته شده باشید.

در صورتی که قصد دارید برای مدت بیش از 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشید لازم است که یکی از ویزا های ملی را دریافت کنید.دانشجویان باید شفاف سازی نمایند که چرا به یک ویزای ملی احتیاج دارند و در فرمشان مشخص کنند که درحال تکمیل دوره دکترای خود هستند یا در دوره ای کامل تحصیل می کنند. همچنین دانشجویانی که می توانند درخواست ویزا دهند، پیش از ارائه درخواست ویزا لازم است مدارک زیر را تهیه نمایند:

  • نامه پذیرش
  • کارت بیمه درمانی
  • گواهی نتیجه آزمونِ پیش از پذیرش

شواهدی مبنی بر این که میتوانند به زبان آلمانی صحبت کنند، بنویسند و بخوانند یا اینکه در نظر دارند که به عنوان بخشی از برنامه تحصیلیشان، در دوره های زبان آلمانی شرکت کنند. جهت اقدام برای دریافت ویزای باید به سفارت یا کنسولگری در کشور محل زندگیتان مراجعه نمایید.

هزینه تقاضای ویزای دانشجویی 75 یورو می باشد. در ابتدا لازم است که وقت ملاقاتی برای مصاحبه ویزا تعیین نمایید.در روز مصاحبه باید مدارک درخواست ویزای خود را تحویل دهید. مصاحبه ویزا لحظه ای می باشد که مستقیما با مامور ویزا به عنوان متقاضی ویزا ملاقات می کنید. از آن جایی که مامور کنسولگری از شما تمام مدارک ویزایتان را به طور منظم می خواهد،لازم است که هم زمان با مصاحبه آن ها را نیز ارائه دهید.همچنین در طور ملاقات مربوط به ویزا مامور کنسولگری از شما درباره تقاضایتان و اطلاعات شخصیتان سوالاتی می پرسد که باید با دقت و صداقت به آنها پاسخ دهید.

زمان تکمیل فرایند اقامت طولانی مدت کشور آلمان بین 6 تا 12 هفته از زمان ارائه درخواست،خواهد بود. در حالی که بر صدور ویزای تحصیلی اقامت کوتاه مدت کشور آلمان بین 15 تا 30 روز توسط مامورا آلمانی در خارج تصمیم گرفته می شود. 

دانشگاه های تحصیل رایگان آلمان در سال 2019

دولت کشور المان شهریه تحصیل در مقاطع پایین تر از ارشد در دانشگاه های آلمان را لغو نموده است.از این رو در حال حاضر دانشجویان داخلی و بین المللی می توانند به صورت رایگان در مقطع لیسانس به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل نمایند و تنها هزینه ناچیزی بابت هزینه ها اداری و دیگر هزینه ها پرداخت نمایند. دانشجویان تنها لازم است که بین 60 تا 200 یورو در هر ترم برای پوشش هزینه اداری، سفر، خورد و خوراک خود پرداخت کنند. 

دانشگاه های خصوصی: موسسات خصوصی از سوی دولت کمک هزینه ای دریافت نمی کنند، بنابر به پرداخت شهریه وابسته می باشند.این شهریه ها توسط دولت تنظیم نمی شوند و ممکن است تا 20000 یورو در سال نیز تعیین گردند. این نوسانات شهریه به موسسه تحصیلی و دوره انتخابی بستگی دارد. به طور معمول دوره های مهندسی و تجارت نسبت به علوم اجتماعی هزینه بیشتری دارند.

دوره های ارشد در کشور آلمان یا پیوسته هستند به این معنا که دانشجویان مستقیما از دوره لیسانس مرتبط وارد دوره ارشد می شوند، یا غیر پیوسته که دوره ای مستقل در زمینه ای تخصصی می باشند. دوره های پیوسته در کشور آلمان معمولا برای آلمانی ها، افراد ساکن اتحادیه اروپا و دانشجویان بین المللی رایگان می باشند. دوره های غیر مستقیم ارشد می توانند شهریه ای تا 5000 یورو در سال در دانشگاه های دولتی و تا 30000 یورو در سال در دانشگاه های خصوصی، داشته باشند. 

دوره های PhD

دو دوره های PhD دانشگاه های دولتی دانشجویان تا 6 ترم اول تحصیل ملزم به پرداخت شهریه نمی باشند. با این حال همچون دوره های لیسانس و ارشد دانشجویان باید در حدود کمتر از 300 یورو بابت پوشش سای هزینه ها دانشگاه در هر ترم پرداخت نمایند. 

هزینه زندگی دانشجویی در تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹

درحالی که شهریه دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان می باشد اما شهریه سالانه تحصیلی دردانشگاه های خصوصی کشور آلمان بین 2000 تا 20000 خواهد بود. در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی هزینه زندگی در کشور آلمان نسبتا مقرون به صرفه می باشد. هزینه خرید غذا ها، اسکان، پوشاک، شرکت در اتفاقات فرهنگی و غیره اساسا هم سطح با میانگین اروپا می باشد. شما برای پوشش هزینه های زندگی خود ماهانه به حدود 850 یور نیاز خواهید داشت. بیشترین هزینه ماهانه شما مربوط به اجاره می باشد.

اجاره مسکن بزرگترین بخش از مخارج ماهانه شما را در بر می گیرد. با این حال هزینه اجاره در کشور آلمان بسیار متنوع می باشد و بر اساس محلی که دانشگاهتان قرار دارد، بین 210 تا 360 یورو در ماه برای جهت اسکان باید پرداخت نمایید. هزینه اجاره در بعضی از شهر های بزرگ همچون Cologne، مونیخ، هامبورگ، دوسلدورف و فرانکفورت ام مین در مقایسه با سایر شهر ها بسیار زیادتر می باشد. در صورتی که به دنبال مخارج کمتری هستید می توانید در سالن های دانشجویی یا آپارتمان های اشتراکی ( WG ) اتاقی اجاره نمایید. امتیازات قیمتی متعددی برای دانشجویان وجود دارد. با ارائه دادن شماره شناسایی دانشجویی خود در مرکز بلیط می توانید امتیازاتی بابت هزینه ورود به تئاتر، موزه ها، خواننده های اپرا، سینماها، استخر های عمومی و دیگر اماکن فرهنگی، دریافت کنید. 

هزینه زندگی دانشجویی در تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹
هزینه زندگی دانشجویی در تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹

تمام دانشجویان دانشگاه باید هزینه ” مشارکت ترم ” پرداخت کنند. این هزینه به طور متوسط در حدود 250 یورو می باشد. اما به میزان زیادی به دانشگاه و خدماتش بستگی دارد. مشارکت ترم در بسیاری از دانشگاه ها هزینه بلیط وسایل نقلیه عمومی را نیز در بر می گیرد. شما می توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی در شهر و اطراف شهر دانشگاه خود برای نیمی از سال به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به شهر و نوع بلیط ها، هزینه خرید بلیط می تواند بین 25 تا 160 یورو در هر ترم باشد.

در صورتی که بیمه درمانی ای که شما را در کشور محل زندگیتان پوشش می دهد در کشور آلمان شناخته شده نباشد باید. بیمه درمانی شناخته شده ای در کشور آلمان دریافت کنید. بیمه های درمانی دولتی خدماتی به دانشجویان ارائه می دهند که در حدود 80 یورو در ماه هزینه آن ها می باشد. که این مبلغ مربوط دانشجویانی است که کمتر از 30 سال سن دارند و بیشتر از 14 ترم در کشور آلمان تحصیل نکرده اند.پس از آن هزینه بیمه شما به طور خودکار به 160 یورو در سال افزایش می یابد. 

هزینه ماهانه دانشجویی

  1. اجاره و امکانا رفاهی: 323 یورو
  2. خوراک و نوشیدنی: 168 یورو
  3. پوشاک: 42 یورو
  4. وسایل آموزشی: 20 یورو
  5. خودرو و وسایل نقلیه عمومی: 94 یورو
  6. تلفن، اینترنت، تلویزیون: 31 یورو
  7. تفریح، فرهنگ، ورزش: 61 یورو
  8. مجموع هزینه ها: 819

در انتها اگر این مطالب برای اقدامات شما در جهت تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۱۹ کافی نبود، ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) آماده ایم تا بهترین و کارآمدترین راهنمایی مهاجرت تحصیلی به آلمان را به شما ارائه دهیم.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام ببخشید اگه در ایران در رشته پزشکی دانشگاه ایران در بخونیم و مدرک زبان ب2 المانی داشته باشیم امکان بورسیه شدن به رشته پزشکی دانشگاه المان بدون گذروندن یک سال دوره کالج امکان پذیره؟ هزینه تحصیل و زندگی رایگان میشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      اگر دانشگاه مبدا شما مورد تایید آلمان باشد، می توانید برای پذیرش مستقیم از دانشگاه اقدام نمایید. تحصیل شما نیز رایگان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری