از رشته هایی که علی رغم دشواری ها و سختی های تحصیل مورد تقاضای بسیاری از افراد در سراسر جهان می باشد تحصیل دندانپزشکی است. مالزی یکی از کشورهایی است که علاوه بر زیبایی های طبیعی به واسطه دانشگاه های معتبر شهرت جهانی دارد. در این مقاله مشاورین ارشد موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) به بررسی شرایط تحصیل دندانپزشکی در مالزی پرداخته، دانشگاه های معتبر این کشور را به علاقمندان معرفی می نمایند. دندانپزشکی یکی از محبوب ترین دوره هایی است که دانشجویان مالزیایی آن را انتخاب می کنند.

شرایط تحصیل و اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی در مالزی

دندانپزشکی حرفه ای چالش برانگیز برای انتخاب کردن است. با این حال از آنجا که معمولا نیازی نیست که دندانپزشکان آماده باش باشند دندان پزشکان در برخورد با حرفه، خانواده واولویت های شخصی شان کار آسانتری دارند. بهداشت دهان دریچه ای است به بهداشت بدن، در حقیقت محققان کشف کرده اند که یک دهان (به ویژه لثه) نا سالم، می تواند خطر مشکلات سلامتی جدی ای نظیر بیماری های قلبی، سکته، دیابت و زایمان زودرس را افزایش دهد.

از این رو، خدماتی که دندانپزشکان ارائه می دهند به میزان زیادی کیفیت زندگی بیماران را افزایش می دهد. به جز پر کردن و کشیدن دندان،کار دندانپزشکان شامل بازسازی دندان های به شدت پوسیده، شکسته یا عفونی، جایگزین کردن دندان افتاده با پروتزهای دندانی، بریج یا ایمپلنت و پروتزهای ساپورت دار، درمان بیماری های دهانی نظیر بیماری های التهابی لثه و بافت آن، دمان بیماری های مخربی نظیر سرطان بافت های دهانی و همتراز کردن و منظم کردن دندانها می شود.

از آنجا که لبخند افراد نشان دهنده ی سلامت احساسی آنهاست، دندان پزشکان همچنین به منظور بالابردن اعتماد به نفس و خود باوری فرد، خدماتی را ارائه می دهند. دوره ی دندانپزشکی  دو راه را برای انتخاب پیش روی شما قرار می دهد. دانشجویان می توانند انتخاب کنند که یک دوره ی 5 ساله ی کامل جراحی دندانی (BDS) را در این دانشگاه بگذرانند و یا اینکه سال های اولیه را در مالزی سپری کرده و سپس به یک دانشگاه مشهور در خارج منتقل شوند. برای گزینه ی دوم، دانشجویان مدرک خود را از دانشگاه همکار خارجی خواهند گرفت. شرایط ورود جهت تحصیل در مالزی:

  • حداقل پایه ی علوم MAHSA با CGPA 3 برای سه درس علوم و در سیستم نمره دهی سطح O 5 نمره ی B در دروس علوم (زیست شناسی، ریاضی، شیمی، فیزیک و ریاضی تکمیلی)
  • STPM/ سطح O: نمرات BBB، ABC، AAC در سه درس؛ برای مثال: زیست شناسی، شیمی، فیزیک یا ریاضی
  • حداقل CGPA برابر 3 در تحصیلات تکمیلی وزارت علوم و تحصیلات مالزی در درس علوم/ ریاضی
  • تحصیلات تکمیلی جنوب استرالیا (SAM) با نمره ی 14 برای سه درس علوم/ ریاضی
  • پیش دانشگاهی کانادا (CPU) با 65 درصد نمره (تجمیعی) برای سه درس علوم/ ریاضی
  • کارشناسی علوم پایه/ علوم زیست پزشکی، حداقل نفر دوم (یا بالاتر) کلاس
  • دیگر صلاحیت های معادل همتراز با STPM که مورد تایید دولت مالزی باشد.
  • دیگر پایه ی مورد نیاز، در سیستم SPM/ سطح-O داشتن cGPA کل برابر با 3 در زیست شناسی، شیمی، فیزیک/ ریاضیات یا  ریاضیات تکمیلی و یک درس دیگر.
  • مدرک لیسانس: cGPA 3.3
  • گذراندن SPM با حداقل 1 واحد یا دیگر شرایط معادل مورد تایید دولت مالزی
  • همه ی متقاضیان باید بالای 18 سال باشند.

هزینه و شهریه دانشگاه های دندانپزشکی مالزی

جهت هزینه تحصیل دندانپزشکی در مالزی، باید حدود 75 دلار تا 150 دلار را برای هزینه ی اقامت ماهانه ی خود در نظر بگیرید. اجاره بها بسته به موقعیت جغرافیایی منطقه، نوع اسکان (زندگی در پردیس دانشگاه و در خوابگاه اقامتی و یا زندگی در خارج دانشگاه در آپارتمان، زندگی به صورت شریکی، خانه ی ویلایی، خانه ی دو طبقه). در مالزی خرید فست فود با قیمتی کمتر از 2.5 دلار ممکن است. برای مثال یک وعده ی غذایی در مک دونالد از 1.5 دلار شروع می شود. وعده های غذایی در رستوران KFC از 1.7 دلار شروع می شوند و خرید پیتزا به عنوان یک غذای چند نفره از رستوران دومینو نیز کمتر از 2.5 دلار به ازای هر نفر تمام خواهد شد.

  • شهریه ی تخمینی 55000 تا 110000 دلار
  • شهریه ی متوسط 80000
  • مدت زمان تحصیل: 5 سال
  • جزئیات هزینه های زندگی در مالزی

غذاهای محلی نظیر برنج و نودل در غرفه های مواد غذایی یا کافی شاپ ها از 1 تا 2.5 دلار متغیرند، قهوه های استارباکس هم متوسط بین 3 تا 4 دلار قیمت دارند. مخارج مرتبط با پوشاک شما نظیر شستشو، اتو، خشک شویی و غیره می توانند در ماه حدودا 15 دلار خرج داشته باشند. دانشجویانی که در دانشگاه یا نزدیک به آن زندگی می کنند ممکن است هیچ هزینه ای را برای رفت و آمد به کلاس ها متحمل نشوند. با این حال هزینه های حمل و نقل برای دیگر دانشجویان می تواند بین 20 تا 37.5 دلار در ماه متغیر باشند.

هزینه و شهریه دانشگاه های دندانپزشکی مالزی

بسته های تلفن همراه در مالزی بسیار رقابتی هستند، اینکه شما چقدر برای این موارد خرج می کنید به استفاده و نوع بسته ی تشویقی شما وابسته است. یک دانشجوی معمولی ممکن است ماهانه 7.5 تا 12.5 دلار هزینه ی ارتباطات تلفنی داشته باشد. هزینه ی کتاب و لوازم تحریر باید بین 12.5 تا 25 دلار در ماه تمام شود؛ اما این امر به میزان زیادی به دوره ی انتخابی شما و تعداد و ماهیت پروژه های شما در دوره ی تحصیلتان بستگی خواهد داشت.

شرایط کار پس از تحصیل رشته دندانپزشکی در مالزی

فارغ التحصیلان دندان پزشکی دارای فرصت های شغلی گسترده ای هستند. دندان پزشکی، به عنوان یک شغل مورد احترام در نظر گرفته می شود که در آن شما می توانید حتی در بیمارستان های دولتی نیز کار کنید. به عنوان یک دندان پزشک می توانید دارای درامد هنگفت باشید و این کار به شما این امکان را می دهد که در هر جایی در دنیا کار کنید چون تقاضای کاری خوبی در این زمینه وجود دارد.

بعد از تحصیل در رشته ی دندان پزشکی و جمع آوری تجربیات با ارزش، می توانید کلینیک خصوصی خود را باز کنید و رئیس خود باشید. ساعت کاری یک دندان پزشک چند ساعت است؟ ایجاد مطب دندان پزشکی به این معنی است که ساعت کاری را خودتان تعیین می کنید. کار کردن برای بیمارستان ها به معنی کار کردن ساعات طولانی و نامنظم است. دندان پزشکی شامل ارائه پیشگیری، مراقبت ایمنی و موثر از دندان بیماران، تشخیص و ارائه درمان برای انواع بیماری های دهانی است.  این رشته به چند زیر شاخه تقسیم می شود که شامل ارتودنسی، جراحی فک و صورت، و لثه می شود.

سطح تجربه مهمترین فاکتور در میزان درامد شماست. طبیعتا، هر چه میزان تجربه شما بیشتر باشد، دست مزد شما بالاتر خواهد بود. ما میزان درامد یک دندان پزشک را با سطح تجربه او مشخص کردیم. یک دندان پزشک با کم تر از دو سال تجربه، هر ماه به طور تقریبی 671 یورو درامد خواهد داشت.

در حالی که انتظار می رود کسی با سطح تجربه بین دو و پنج سال هر ماه در حدود 801 یورو درامد داشته باشد، یعنی 19 درصد بیشتر از کسی که کم تر از دو سال تجربه دارد. دندان پزشک باتجربه بین 5 تا 10 سال درماه در حدود 931 یورو درامد خواهد داشت، یعنی 16 درصد بیشتر از یک فرد با دو تا پنج سال تجربه. علاوه بر این، دندان پزشکانی که تخصص خود را در هر جایی از دنیا گرفته اند و بین 10 تا 15 سال سابقه کار دارند درامدشان در حدود 1158 یورو در ماه است یعنی 24 درصد بیشتر از یک فرد با پنج تا ده سال تجربه.

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی مالزی

دندانپزشکی یکی از محبوب ترین دوره هایی است که دانشجویان مالزیایی آن را انتخاب می کنند و این امر هم چندان عجیب نیست چرا که این رشته یکی از رشته هایی است که به شدت زندگی را تغییر داده و شما را قادر می کند تا نقش به سزایی در جامعه داشته باشید (اگر این موارد به اندازه ی کافی مشوق شما نیست پس به دنبال رشته ای دیگر باشید).

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی مالزی

در این راستا بهترین دانشکده های پزشکی مالزی بر اساس سیستم رتبه بندی D-SETARA که توسط آژانس صلاحیت سنجی مالزی ایجاد شده است، مرتب شده. این سیستم دانشگاه های دولتی و خصوصی را به این شکل مرتب می کند که رده ی 5 بالاترین سطح آن است.

  • دانشگاه مالزی
  • دانشگاه AIMST
  • دانشگاه پزشکی بین المللی
  • دانشگاه موناش، پردیس مالزی
  • دانشگاه کبانگسان مالزی
  • دانشگاه UCSI
  • دانشگاه صباح مالزی
  • دانشگاه ساراواک مالزی
  • دانشگاه پوترا مالزی
  • دانشگاه تکنولوژی MARA
  • دانشگاه سینز اسلام مالزی

آزمون ورودی دانشگاه های دندانپزشکی مالزی

شرایط زیر می توانند برای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره های تحقیقاتی متفاوت باشند و حتی برخی دوره های خاص ممکن است حداقل های خاصی مانند مهارت های زبان انگلیسی بالا، باشند. شما می توانید تسط خود بر زبان انگلیسی را از یکی از راه های زیر به اثبات برسانید:

  • تحصیل زبان انگلیسی به مدت 12 سال و یا معادل آن
  • تحصیل در موسسه ای که زبان انگلیسی زبان تدریس آن باشد
  • آزمون های مهارت زبان انگلیسی
  • اگر در دوره ای خاص از بین شرای فوق بیش از یک مورد را داشته باشید، تنها جدید ترین مدرک زبان انگلیسی ارائه شده مورد قبول خواهد بود.
  • متقاضی هنگام ثبت نام باید حداقل 16 سال سن داشته باشد.
  • برای ورود به رشته ی دندانپزشکی در مالزی نیازی به آزمون ورودی ندارید، اما نمره های ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی که در دبیرستان گذرانده اید اهمیت دارند.
  • نمرات STPM و A-levels: درس های زیست، شیمی، فیزیک یا ریاضی باید حداقل نمره های BBB، ABC، AAC را داشته باشند.
  • UEC: شش نمره ی A شامل A1 در ریاضیات و ریاضیات پیشرفته

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف مهاجرت یا تابعیت و اقامت مالزی با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در مالزی

1- شرایط ورود جهت تحصیل دندانپزشکی در مالزی چگونه میباشد؟

دانشجویان می توانند یک دوره ی ۵ ساله ی کامل جراحی دندانیADSرا در دانشگاه بگذرانند و یا اینکه سالهای اولیه را در مالزی سپری کرده و سپس به یک دانشگاه مشهور در خارج منتقل شوند و دانشجویان مدرک خود را از دانشگاه خارج دریافت خواهد کرد

2- هزینه تحصیل دندانپزشکی در مالزی چگونه است؟

جهت هزینه تحصیل دندانپزشکی در مالزی باید حدود۷۵ دلار تا ۱۵۰ دلار را برای هزینه ی اقامت ماهانه خود در نظر بگیرید

3- شهریه تخمینی دندانپزشکی در مالزی چگونه می باشد؟

شهریه تخمینی ۵۵۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰ دلار/شهریه متوسط۸۰۰۰۰ مدت رمان تحصیل ۵سال

4- شرایط کار پس از تحصیل رشته دندانپزشکی در مالزی چگونه می باشد؟

فارغ التحصیلان دندانپزشکی دارای فرصت شغلی گسترده ای هستند و بعد از تحصیل و جمع اوری تجربیات می توانند کلینیک خصوصی خود را باز کنید

5- بهترین دانشگاه های دندانپزشکی در مالزی چیست؟

دانشگاه مالزی،دانشگاهAIMSTو دانشگاه پزشکی بین المللی،دانشگاه موناش،پردیس مالزی،دانشگاه کبانگسان مالزی

6- مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در مالزی چند سال است؟

تحصیل دندانپزشکی در مالزی یک دوره ۵ساله است

7- هزینه تحصیل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی چه میزان می باشد؟

هزینه تحصیل دندانپزشکی در مالزی حدود ۳۶۴.۰۵۰ رینگیت است

8- زبان تحصیل دندانپزشکی در مالزی چیست؟

متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی خود را اخذ کرده باشند جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی است

9- شرایط عمومی تحصیل دندانپزشکی در مالزی چگونه است؟

A-lavel:AAC/ABC/BBBدر زیست شناسی،شیمی و فزیک یا ریاضیات//STPM:AAC/AVC/BBBدر زیست شناسی و شیمی و فزیک یا ریاضیات

10- رنکینگ دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ملی مالزی چگونه می باشد؟

رنکینگ جهانی این دانشگاه بین ۶۰۱-۸۰۰ و هزینه تحصیل بین المللی حدود ۵۹۶۶۰ دلار

11- رنکینگ دانشکده دندانپرشکی دانشگاه علوم اسلامی مالزی چیست؟

رنکینگ کشوری این دانشگاه ۱۵ می باشد و رنکینگ جهانی ۲۲۵۱ میباشد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری