تحصیل دندانپزشکی در سوئد

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

مدارک فارغ التحصيلان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد در تمام کشورها از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است. کشور سوئد سالانه پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر دنیا است. در این مقاله سعی بر این است که اطلاعات جامع از تحصیل دندانپزشکی در سوئد در اختیار علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به سوئد قرار بگیرد.

شرایط تحصیل و اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی در سوئد

مقطع کارشناسی: تمامی دانشجویان جهت تحصیل در سوئد، برای اینکه واجد شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی باشند، می بایست این موارد را رعایت کنند. تحصیلات دبیرستانی خود را با موفقیت به پایان رسانده باشند. بتوانند مهارت خود را در زبان انگلیسی ثابت کنند. شرط ورود برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور سوئد معادل دروس ” زبان انگلیسی 6 / انگلیسی B ” دبیرستان می باشد.

برای دانشجویانی که بعد از دسامبر سال 2009 نمرات نهایی دبیرستان خود را دریافت کرده اند شروط دیگری در مورد ریاضیات نیز وجود دارد : دانشجویان می بایست دروس ریاضیات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند تا بتوانند خو را به سطح دروس ریاضی 1.a , 1 b , 1.c کشور سوئد برسانند (حداکثر 10 سال مطالعات ریاضیات). شرایط اولیه تحصیل در رشته دندان پزشکی : در حال حاضر تنها 4 دانشکده دندان پزشکی در سوئد وجود دارد که همه ی آنها توسط دولت سوئد تامین می شوند.

تمامی این دانشکاه ها در حقیقت جزوی از دانشکده های پزشکی دانشگاه های اصلی به حساب می آیند. برای ورود به رشته دندان پزشکی دانشجویان می بایست تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رسانیده باشند. امتحان ورودی ای وحود ندارد. پس از اتمام دوره تحصیلی، به دانشجویان یک مدرک تعلق می گیرد که تحت عنوان Counterexample شناخته می شود. تایید کیفیت آموزشی دانشکده های دندان پزشکی کشور سوئد توسط آژانس ملی تحصیلات عالی این کشور صورت می گیرد.

هزینه و شهریه دانشگاه های دندانپزشکی سوئد

دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از شهروندی اتحادیه اروپا (EU) منطقه اقتصادی اروپایی (E.E.A) و سوئیس هستند، نیاز به پرداخت هزینه های شهریه و درخواست دارند. با این حال، برای این قائده کلی برخی نیز استثنا وجود دارد. شما نیاز به پرداخت هزینه های درخواست و تحصیل ندارید، اگر:

  • شهروند سوئدی باشید.
  • تابعیت اتحادیه اروپا یا کشور EEA یا سوئیس را داشته باشید.
  • مجوز اقامت سوئد به صورت دائم را داشته باشید.
  • مجوز اقامت موقت سوئد را برای دلایلی به جز تحصیل داشته باشید (مجوز اقامت موقت برای تحصیل در سوئد شما را از پرداخت هزینه ها معاف نمی کند)
  • عضوی از خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا یا کشور اقتصادی اروپا (EEA) باشید و حق اقامت دائم یا موقت در سوئد را داشته باشید.
  • عضوی از خانواده یک شهروند سوئیسی باشید و مجوز اقامت سوئد را داشته باشید.
  • دانشجوی معاوضه ای باشید.
  • دانشجوی دکترا باشید.
  • دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس هستند نیاز به پرداخت 900 SEK (کرونا) برای درخواست هستند.

هزینه های سالانه تحصیلات عالی در سوئد بسته به دانشگاه و برنامه متفاوت می باشد. هزینه های تحصیل در سوئد از تقریباً 80.000 کرونا در سال (تقریباً 8.300 یورو یا 9.200 دلار آمریکا از تاریخ اکتبر 2016) تا 130.000 کرونا (تقریباً 13.000 یورو یا 14.600 دلار آمریکا از تاریخ اکتبر، 2016) متغیر است. هزینه های کرونا (پول رایج سوئد):

  • مسکن 2500-5500
  • غذا 2000
  • تلفن و اینترنت 300
  • سفر محلی (اتوبوس/ تراموا) 435-580
  • سرگرمی و تفریح 1000
  • بیمه، مراقبت های پزشکی و غیره. 300
  • کل (تقریباً) 8000

تحصیل دندانپزشکی در سوئد به زبان انگلیسی

تقریبا 40 دانشگاه های سوئد وجود دارد که اکثر آن ها دارای رتبه و رنکینگ بالایی در جهان هستند مانند دانشگاه های آپسالا(Upscale university)، دانشگاه لند( Land university) و دانشگاه استکهلم (Stockholm university). سوئد یکی از پیشگامان در کشور های اروپایی است که تحصیل به زبان انگلیسی در آن ارائه شده و بیش از 900 دوره ی تحصیلی در آن ارائه می شود که می توان از میان آن ها انتخاب کرد.

ولی در رشته داندانپزشکی در سوئد هیج یک از دانشگاه ها، این دوره ی تحصیلی را تنها به زبان انگلیسی ارائه نمی دهند اگر چه برخی از واحد ها در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند، دانش آموزان برای تحصیل در این رشته در سوئد نیاز به داشتن مهارت در زبان سوئدی نیز دارند.

شرایط کار پس از تحصیل رشته دندانپزشکی در سوئد

سوئد، جایگاه تعدادی از شرکتهای بین المللی موفق است. VOLVO، IKEA،H&M نمونه ای از این شرکتها است. همچنین بعضی از جدیدترین استارت آپ های سالهای اخیر مثل SKYPE یا SPOTTILY در سوئد راه اندازی شده اند. بین المللی بودن کارفرمایان و همچنین مهارتهای بالای زبان انگلیسی سوئدی ها،ورود به بازار کار سوئد را برای فارغ التحصیلان بین المللی واجد شرایط، حتی با دانش محدود سوئدی آسان کرده است. دولت سوئد تلاش می کند که برای کارکنان خارجی که میخواهند به نیروی کار محلی ملحق شوند خط قرمز ها را کاهش دهد.

برای کار به عنوان یک دندانپزشک در سوئد، یک دندانپزشک متخصص باید از اداره بهداشت و رفاه، گواهی تایید تحصیلات و مهارت دریافت کند. این امر باعث ثبت دندانپزشکان میشود. هزینه دریافت مجوز 45.60 یورو است. اداره بیمه اجتماعی، دندانپزشکانی که می خواهند به طرح بیمه اجتماعی ملی بپیوندند باید در اداره بیمه اجتماعی در این طرح ثبت نام کنند همچنین دندانپزشکان برای مطالبه یارانه بیمه اجتماعی باید ق در این طرح ثبت نام کرده باشند.برای ثبت نام در این طرح دندانپزشکان باید مدرک معتبر داشته باشند.برای ثبت نام هیچ آزمون زبانی وجود ندارد.

هر چند که از دندانپزشکان انتظار میرود که بتوانند به زبان سوئدی صحبت کنند و آن را درک کنند. بیماران حق درخواست اطلاعاتی به زبان سوئدی دارند. دفاتر به زبان سوئدی ارائه شوند و بیماران باید متوجه مطالبی که در آن نوشته شده است بشوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در رابطه با پذیرش از دانشگاه های سوئد با مشاورین موسسه برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در سوئد

1- هزینه ی سالانه ی تحصیل دندانپزشکی در سوئد چقدر است؟

به طور میانگین بین 8300 یورو تا 13000 یورو به طور سالانه میباشد.

2- زبان ارائه شده اکثر رشته ها در دانشگاه های سوئد چیست؟

اکثر دانشگاه ها دروس را به زبان انگلیسی ارائه میدهند.

3- زبان ارائه شده برای رشته ی دندانپزشکی در سوئد چیست؟

این رشته جز معدود رشته هایی است که فقط به زبان سوئدی ارائه میشود.

4- آیا دانشجویان دندانپزشکی در سوئد بعد از اتمام درس اجازه ی کار دارند؟

بله-آنها میتوانند بعد از اخذ مجوز های لازم مشغول به کار شوند.

5- مجوز های لازم برای ورود به بازار کار رشته ی دندانپزشکی در سوئد چیسست؟

مجوز از اداره ی بهداشت و رفاه-گواهی تایید تحصیلات.

6- آزمون های زبان انگلیسی پذیرفته شده توسط دانشگاه های سوئد کدامند؟

تافل-آیلتس-کمبریج.

7- آیا هزینه ی تحصیل دندانپزشکی در سوئد رایگان است؟

خیر-این هزینه تنها برای شهروندان و کسانی که اجازه ی اقامت دائم در سوئد را دارند رایگان است.

8- هزینه ی های زندگی دانشجویی در سوئد چقدر است؟

به طور میانگین ماهانه بین 600 تا 800 یورو میباشد.

9- آیا امکان اخذ ویزای همراه برای متقاضیان رشته ی دندانپزشکی در سوئد وجود دارد؟

بله-همراه از ابتدا میتواند با فرد وارد کشور شود.

10- تکمیل فرم پذیرش دانشگاه برای ترم سپتامبردر رشته ی دندانپزشکی سوئد تا چه زمانی وقت دارد؟

فرم درخواست تا نهایتا نیمه ی ژانویه باید تکمیل گردد.

11- آیا دانشگاه های دندانپزشکی سوئد از اعتبار برخوردارند؟

بله-سوئد یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا را دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری