تحصیل دندانپزشکی در آلمان | مدارک لازم و تاریخ ثبت نام

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

آلمان کشوری قدرتمند و وسیع با فرهنگ و تاریخ غنی و جاذبه های گردشگری فراوانی است که سالانه مهاجران و توریست های فراوانی را به خود جذب می کند. تحصیل دندانپزشکی در آلمان به دلیل دانشگاه های معتبر این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو بررسی شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشورآلمان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشجویان باید دوره معمول تحصیلی که ده ترم طول می کشد به همراه شش ماه اضافه را تکمیل کنند. بعد از پنج ترم دوره پیش بالینی که بر روی علوم طبیعی، پزشکی و مواد دندانپزشکی متمرکز است، دانشجویان می توانند با موفقیت آزمون اولیه دندانپزشکی را تکمیل کنند.  در ادامه روند تحصیل دندانپزشکی در آلمان، پنج ترم مطالعات بالینی وجود دارد که شامل سخنرانی ها، سمینارها، آموزش عملی برای افزایش اطلاعات پزشکی و مهارت های دندانپزشکی می شود.

اخذ مدرک دندانپزشکی دانشگاه های آلمان

زمانی که شما شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان را داشته باشید، در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل می شوید. با این حال باید بدانید که مدرک دندانپزشکی بعد از تکمیل موفقیت آمیز آزمون های دولتی اعطا می شود. این آزمون می تواند بعد از تخصص در جراحی دهان و دندان، ارتودنسی یا سلامت عمومی که تقریبا سه تا چهار سال طول می کشد. با این روند پس از تحصیل دندانپزشکی در آلمان می توانید مشغول به کار در این کشور شوید.

جزئیات برنامه دندانپزشکی آلمان

برنامه دندانپزشکی معمولا 11 ترم طول می کشد. در هر منطقه ساختار یکسانی وجود دارد که با آزمون های دولتی پایان می پذیرد. در نیمه اول دوره تحصیلی( دوره پیش بالینی ) پزشکان و دندانپزشکان معمولا در کلاس های مشترکی شرکت می کنند. بعد از یک سال، دانشجویان باید در آزمون شفاهی دروس شیمی، فیزیک و زیست شرکت کنند. بعد از ترم پنجم، آزمونی برگزار می شود که علاوه بر آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و مهارت های تکنیکی دانشجویان را تست می کند.

مباحث تحصیلی در روند مطالعاتی دندان پزشکی

تحصیل دندانپزشکی در آلمان همراه با جزيیات آموزشی بسیاری است. دانشجویان دندانپزشکی در ترم اول شکل دهی به مدل های گچی، پروتز و تاج دندان را یاد می گیرند. سپس بر روی فانتوم ( خالی کردن )، ساخت و پر کردن دندان کار می کنند. برنامه بالینی رشته دندانپزشکی بر روی پنج مبحث اصلی ارتودنسی، جراحی دندان، پروتز دندان، حفظ دندان و امراض لثه و بافت های محافظ دندان متمرکز است.

فرایند فارغ التحصیلی از رشته دندانپزشکی آلمان

آزمون پایانی دندانپزشکی شامل 13 درس می شود. قبل از اینکه بتوانید به عنوان دندانپزشک کار کنید باید دو سال دوره مقدماتی ( بخشی به صورت کار عملی و بخشی کار در بیمارستان و کلینیک های دندانپزشکی ) را تکمیل کنید. بعد از فارغ التحصیلی می توانید تخصص هایی مثل ارتودنتیست یا جراحی دهان و دندان را دنبال کنید.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل دندانپزشکی در آلمان خصوصا در دوره های کارشناسی عموما به زبان آلمانی است. با این حال تحصیل دندانپزشکی در آلمان به زبان انگلیسی هم امکان پذیر می باشد. برخی از دانشگاه های آلمان که ارائه دهنده تحصیلات در این رشته به زبان انگلیسی هستند عبارتند از: دانشگاه علمی کاربردی بین المللی برلین، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه علمی کاربردی برمن، دانشگاه علمی کاربردی مونیخ، دانشگاه بن، دانشگاه سارلند، دانشگاه هامبورگ ، دانشگاه ULM و غیره.

شرایط  ورود و تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه های شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان ، اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان می باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد پذیرش دندانپزشکی در آلمان ، باید یک آزمون ورودی قبول شوید. آزمون ورودی براساس برنامه درسی و برنامه زبان اصلی M-course شما است. اگر نمره درصد خوبی در دیپلم داشته باشید و بتوانید در آزمون ورودی دانشگاه (FSP) قبول شوید ، پس فرصت تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان را خواهید داشت.

شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان
شرایط ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان

پیش نیاز پذیرش دندانپزشکی آلمان

دانش آموزانی که 12 سال تحصیلات خود را گذرانده اند، باید یک دوره مقدماتی یک ساله را به اصطلاح Studienkolleg بگذرانند، که الزامات آن حداقل در بیشتر موارد Zertifikat B1 می باشد و پس از آن یک امتحان معروف به Aufnahmeprüfung را پشت سر بگذارند. دوره مقدماتی یک سال به طول می انجامد و با امتحانی معروف به آزمون ارزیابی به پایان می رسد. برای ورود به دوره پایه باید در گواهی پایان مدرسه نمرات خوبی اخذ شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

برای دریافت پذیرش به جهت تحصیل دندانپزشکی در آلمان، مدارکی مورد نیاز است. مدارک مورد نیاز عبارتند از: یادگیری آلمانی تا سطح B1 و امتحان B1 زبان آلمانی، ارسال گواهی B1 به عنوان مدرک زبان، ارسال مدارک تحصیلی قبلی که عموما باید ترجمه شده باشد، ارسال ریز نمرات تحصیلی و غیره. دقت کنید یکی از شرایط تحصیل رشته دندان پزشکی در آلمان، مهارت در زبان آلمانی است که توسط Zertifikat Deutsch یا Goethe Zertifikat B1 اثبات شده باشد.

شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

از جمله شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان، شرط معدل می باشد. در بخش های قبل به روند اخذ پذیرش اشاره کردیم که یکی از آن ها نمرات عالی در گواهی پایان مدرسه بود. منظور معدل بالا برای ورود به دانشگاه در مقطع دیپلم می باشد. شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان، داشتن حداقل ۷۵ درصد از نمره کل ارائه شده برای قبولی می باشد. در این حالت می توان برای اخذ پذیرش دانشگاه های آلمان اقدام نمود.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان خاص و متفاوت است. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان چیست؟! در این حالت باید به این نکته اشاره داشت که شرایط سنی برای مطالعات کورس های تحصیلی دندان پزشکی تنها برای ورود اولیه بالای ۱۸ سال بودن است. در غیر این صورت نیاز به سن و سال خاصی برای تحصیل نخواهد بود.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان یکی از کمترین هزینه ها در بین کشور های پیشرفته است. بیشتر دانشگاه ها شهریه ای به جز شهریه ترم و هزینه های اتحادیه دانشجویی دریافت نمی کنند. در حال حاضر ، هزینه های حداکثری 500 یورو در هر ترم در برخی از دانشگاه ها دریافت می شود. البته هزینه ها در دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر است. با این وجود ، کیفیت آموزش در هر دو نوع دانشگاه عالی است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان

هزینه های تحصیل دندانپزشکی در آلمان برای دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی می باشد. در واقع شما برای حضور در دانشگاه های خصوصی باید هزینه زیادی پرداخت کنید. این هزینه برای دانشگاه های مختلف از مقدار ۲۰۰۰ یورو تا ۲۰ هزار یورو در سال متغیر می باشد. این هزینه ها مرتبط با نوع دانشگاه ارائه دهنده رشته و مقطع تحصیلی دندان پزشکی آلمان متفاوت می باشد.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در آلمان

زمانی که بحث هزینه های دانشگاه می شود، گزینه های خاصی برای متقاضیان در دسترس می باشد. دانشجویان می توانند با دریافت بورسیه های تحصیلی، جهت تحصیل رایگان دندانپزشکی  در آلمان اقدام نمایند. بورسیه های تحصیلی هم توسط دولت و هم توسط دانشگاه های مختلف ارائه می شود. با این حال برای تحصیل رایگان، دانشجویان باید شرایط خاصی داشته باشند. یکی از اصلی ترین آن ها داشتن معدل خوب تحصیلی است.

دانشگاه های ارائه دهنده دندانپزشکی در آلمان

آلمان دانشگاه های درجه یک زیادی برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ارائه می کند. در این میان دانشگاه های بزرگی مثل دانشگاه مونیخ و برلین و دانشگاه های کوچکتری مثل دانشگاه گرایفسوالد و اسن وجود دارد.  به طور کلی 35 دانشگاه در آلمان مدرک پزشکی و 30 دانشگاه مدرک دندانپزشکی را اعطا می کنند. این تنوع،  سرمایه ای بزرگ است اما تاکید بیشتر بر این واقعیت است که تمام این دانشگاه ها آموزش در بالاترین سطح را تضمین می کنند. برخی از دانشگاه های آلمان عبارتند از:

  1. دانشگاه هایدلبرگ ( University of Heidelberg ).
  2. دانشگاه گوته فرانکفورت ام ماین ( Goethe University Frankfurt am Main ).
  3. دانشگاه گوتینگن ( University of Gottingen ).
  4. دانشگاه مونیخ ( University of Munich ).
  5. دانشگاه کلن ( Universitat zu Koln ).
  6. دانشگاه علوم پزشکی چاریته ( Charite Medical University ).
  7. دانشگاه MH هانوفر ( MH Hannover ).
  8. دانشگاه بن ( University of Bonn ).
  9. دانشگاه لایپزیگ ( University of Leipzig ).
  10. دانشگاه ورزبورگ ( University of Wurzburg ).

    دانشگاه های ارائه دهنده دندانپزشکی در آلمان
    دانشگاه های ارائه دهنده دندانپزشکی در آلمان

مهم ترین تاریخ های ارسال مدارک و ترم های تحصیلی دندانپزشکی در آلمان

در بیشتر موسسات آموزش عالی ، مرحله درخواست برای زمستان با شروع در سپتامبر یا اکتبر در اوایل ماه مه آغاز می شود و در 15 ژوئیه به پایان می رسد. برای ترم تابستان که از مارس یا آوریل شروع می شود ، دوره درخواست از اوایل دسامبر تا 15 ژانویه ادامه دارد. از این رو برای درخواست پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در آلمان باید این زمان ها را در نظر داشته باشید. دانشگاه های خصوصی ممکن است مهلت و زمانبندی دیگری داشته باشند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

یکی از اصلی ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور، دریافت ویزای دانشجویی آلمان می باشد. مدارک خاصی برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان وجود دارد. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:  پاسپورت معتبر، مدارک هویتی، گواهی عدم سو پیشینه ترجمه شده،‌ گواهی تمکن مالی، بیمه نامه مسافرتی، نامه اخذ پذیرش از دانشگاه، مدرک زبان و غیره.

موقعیت کار پس از تحصیل دندانپزشکی در آلمان

کار در آلمان پس از تحصیل دندانپزشکی در آلمان یکی از اصلی ترین نکات برای ادامه حضور در این کشور است. دانشجویانی که تحصیلات خود را به پایان می رسانند، می توانند برای ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام نموده و به مدت ۱۸ ماه در این کشور باشند. این افراد می توانند برای پوزیشن های کاری مختلف در زمینه دندانپزشکی اقدام نمایند. پس از یافتن کار، ویزای جستجوی کار تبدیل به ویزای کاری آلمان می شود.

هزینه های زندگی در آلمان

زمان تحصیل دندانپزشکی در آلمان یکی از مهم ترین موارد هزینه زندگی می باشد. از این رو در این بخش به بررسی هزینه زندگی در آلمان می پردازیم. هزینه ها در این کشور به نسبت مقرون به صرفه می باشد. دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های زندگی خود در طول تحصیل به حدود۹۰۰– 600 یورو در ماه نیاز دارند. هزینه های قابل بررسی برای دانشجویانی که در این کشور مشغول هستند عبارتند از:

  • هزینه مسک و اقامت در آلمان ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه
  • هزینه خورد و خوراک ۱۶۸ یورو در ماه
  • هزینه حمل و نقل ۹۴ یورو در ماه
  • هزینه اینترنت و تلفن همراه ۳۱ یورو در ماه
  • هزینه شرایط مطالعاتی ۲۰ یورو در ماه
  • هزینه اوقات فراغت ۶۱ یورو در ماه
  • هزینه پوشاک ۴۲ یورو در ماه

تحصیل در رشته های زیر مجموعه دندان پزشکی

تحصیل دندانپزشکی در آلمان زیر شاخه های آموزشی خاصی دارد. به طور مثال می توانید برای تحصیل در رشته پروتز دندان در آلمان اقدام نمایید. دانشجویان می توانند حتی برای تحصیل در دوره های فلوشیپ دندان پزشکی در آلمان هم اقدام نمایند. با این حال دوره های تحصیلی که دانشجویان توجه ویژه ای به آن ها دارند عبارتند از:

  • دندانپزشکی زیبایی
  • دندانپزشکی لیزر
  • دندانپزشکی ایمپلنت
  • دندانپزشکی پروتو

سخن آخر

برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان شرایط خاصی موجود است. به همین دلیل اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید باید شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان را مورد بررسی قرار دهید. اگر بخواهید در این مسیر موفق شوید می توانید به مشاوران موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی دارای نمایندگی معتبر در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و رشت می باشد.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل دندانپزشکی در آلمان

  1. آيا کشور آلمان برای تحصیل دندانپزشکی گزینه ای مناسب است؟

    بله کشور آلمان مزایای بسیار زیادی از قبیل امکانات علمی و زندگی را برای دانشجویان ارايه می دهد.

  2. تحصیل دندانپزشکی در آلمان چند سال به طول می اتجامد؟

    تحصیل دندانپزشکی ۱۱ ترم است.

  3. آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان برای دندانپزشکی نیاز به آزمون ورودی است؟

    بله متقاضیان باید یک امتحان معروف به نام Aufnahmeprüfung را پشت سر بگذارند.

  4. تحصیل دندانپزشکی در آلمان به چه زبانی است؟

    تحصیل به زبان های آلمانی و انگلیسی می باشد.

  5. آیا امکان تحصیل دندانپزشکی در آلمان به زبان انگلیسی می باشد؟

    بله این امکان برای دانشجویان خصوصا در دوره های تخصصی موجود است.

  6. هزینه تحصیل دندانپزشکی در آلمان چه مقدار است؟

    هزینه در دانشگاه های دولتی بسیار پایین  و چیزی در حدود ۵۰۰ یورو است. اما برای دانشگاه های خصوصی بین ۲۰۰۰ تا ۲۰ هزار یورو می باشد.

  7. آیا امکان تحصیل رایگان دندانپزشکی در آلمان وجود دارد؟

    بله امکان دریافت بورسیه تحصیلی موجود است.

  8. چه دانشگاه هایی در آلمان ارائه دهنده رشته دندانپزشکی هستند؟

    برخی از این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه مونیخ، دانشگاه کلن، دانشگاه بن، دانشگاه گوته و غیره.

  9. چه مدارکی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان مورد نیاز است؟

    برخی از این مدارک عبارتند از:پاسپورت معتبر، مدارک هویتی، گواهی عدم سو پیشینه ترجمه شده،‌ گواهی تمکن مالی، بیمه نامه مسافرتی و غیره.

  10. زیرمجموعه های تحصیلی دندانپزشکی در آلمان کدامند؟

    زیرمجموعه ها عبارتند از: دندانپزشکی زیبایی، لیزر، ایمپلنت و پروتو.

  11. چه مدارکی برای اخذ پذیرش دندانپزشکی از دانشگاه های آلمان نیاز است؟

    برخی از این مدارک عبارتند از: مدرک زبان آلمانی، گواهی تحصیلاتی سابق، ریز نمرات تحصیلی، رزومه تحصیلی و … .

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    اگه تو دانشگاه سراسری تو ایران مشغول خوندن رشته دندان باشیم امکان مهاجرت هستش؟
    و چه کاری باید انجام بدیم؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      شرایط مهاجرت به کشور های دیگر بسته به تسلط زبانی، دانشگاه مبدا و معدل تحصیلی شما دارد.

  2. سلام و روزبخیر
    از اطلاعات مفید در سایتتان کمال تشکر را دارم. بنده هم اینک در مانیل فیلیپین در رشته دندانپزشکی تحصیل می کنم و ترم دوم را تمام کرده ام و وارد ترم سوم میشوم ولی قرار است در پاییز سال آینده(1401) به تهران برگردم. زبان آلمانی را هم در مرکز فرهنگی اتریش در تهران یاد گرفته ام و زبان انگلیسی هم کاملا مسلط هستم و نمرات دبیرستانم عالی است و در دانشگاه اینجا هم جزو دانشجویان برتر هستم.
    با عنایت به مراتب فوق لطفا راهنمایی بفرمایید برای پذیرش از دانشگاه خوب دولتی در آلمان برای ادامه دندان پزشکی از الان میتوان اقدام کرد یا باید به تهران برگردم و مراحلی که فرمودید دنبال نمایم؟
    از لطفتان صمیمانه سپاسگزارم.

    1. سلام روزتون بخیر
      شما می توانید از واحد انتقال دانشجویان دانشگاه خود اقدام نمایید. در صورتیکه طرف قرارداد دانشگاه های آلمان باشد و الزامات را برآورده نمایید امکان انتقال برای شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری