تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

برای تحصیل در کانادا در یک دوره فنی و حرفه ای، یک دانشجو باید فرم درخواست دانشگاه را به صورت آنلاین پر کند. به طور کلی، آخرین مهلت برای ارسال فرم درخواست پذیرش تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در کانادا از اواسط دسامبر تا پایان ماه مارس برای شروع در ماه سپتامبر می باشد. بر اساس گفته مشاور موسسه حقوقی توسعه گران مهر یک دانشجو باید برای پذیرش در دانشگاه های کانادا 12سال آموزش متوسطه را کامل کرده باشد و همچنین در یکی از آزمون های زبان انگلیسی تافل، آیلتس و غیره شرکت کند.

تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

اگر دانش آموز دبیرستانی هستید و یا تازه فارغ التحصیل شده اید و یا اینکه مایل هستید تا در حیطه تخصص خود تجربه بیشتری کسب نمایید و یا قصد تغییر شغل دارید، دانشکده های فنی حرفه ای در کشور کانادا آماده خدمت گذاری به شما در زمینه های گوناگونی که متناسب شما و سلیقه شما، اهدافتان و نقاط قوت شماست می باشد.

دانشکده های فنی-حرفه ای و تجارتی، به آموزش زمینه های تحصیلی مطابق نیاز جوامع امروزی می پردازند. از مراقبت های سلامتی گرفته تا مهارت های زیبایی، تجارتی و هر چیز دیگری. این دانشکده های به دانشجویان خود در یافتن شغل مناسب مهارت و دانسته های خود کمک بسیاری می نمایند.

تمارین فنی حرفه ای چیست؟

تمرین فنی حرفه ای معمولا به عنوان تمرینی که حیطه خاصی را تقویت می نماید، شناخته شده است. در حالی که دوره های آکادمیک از کالج و یا دانشگاه ممکن است دانشجویان خود را جهت رویایی با خیل عظیمی از مطالب پایه ای در زمینه های مختلفی چون IT، و یا بیزینس آماده می نماید، دانشکده های فنی حرفه ای، دانشجویان را جهت رقابت های مهم در سطوح پیشرفته مجهز می نماید ( که با ارائه مدرک و گواهی نامه همراه می باشد ) که البته جهت رسیدن به این مهم، می بایست در زمینه خاصی چون آرایشگری ( در حیطه مو )، تخصص برق ساختمانی و یا آشپزی فعالیت نمود.

مدارس فنی حرفه ای موسساتی هستند که شرایط آموزش ویژه اشغال را که در نهایت منجر به اخذ مدارک مربوطه، گواهی و دیگر اعتبارنامه ها می گردد، فراهم می آورند. مدارس فنی حرفه ای در کشور کانادا چه خصوصی و چه دولتی باشند، در جهت ارائه دوره های آموزش ویژه اشغال و دوره کارآموزی گام بر می دارند. این مدارس به سبب موارد زیر شناخته می شوند:

  1. تعداد بسیاری از زمینه های آموزشی در 4 دسته اصلی جای دارند که شامل ساخت و ساز، تولید، خدمات رسانی و حمل و نقل می باشد.
  2. سازندگان که در واقع متخصصین صنایع تجربی نیز می باشند کسانی هستند که دارای شناخت توانایی تمرینی و اطلاعات مورد نیاز جهت ورود به زمینه خاصی که آموزش می دهند، می باشند.
  3. تمامی برنامه ها با تمرکز خاص خود بر مشاغل ایجاد شده اند و عموما شامل تمرینات دستی و فرصت هایی جهت دستیابی به تجارب جهانی می باشند.

آیا مدارس فنی حرفه ای، گزینه مناسبی برای من می باشند؟

قبل از هرگونه پیگیری زمینه های مختلف رشته های فنی حرفه ای، می بایست که دریابید آیا این رشته مناسب شما و آینده شما می باشد یا خیر. جهت دستیابی به این مهم شاید لازم باشد که موارد زیر را دنبال نمایید:

  • در ابتدا بهتر است که در رابطه با نکات منفی این رشته، تقاضای محلی و دیگر موارد با فردی متخصص در زمینه مورد نظر خود صحبتی داشته باشید.
  • در رابطه با تمارینی که جهت کسب تجربه در زمینه مورد نظرتان صورت می گیرد، تحقیق نمایید.
  • سعی کنید که در رابطه با زمینه شغلی مورد نظر خود شغلی بیابید. مثلا اگر مایل به تحصیل در حیطه نجاری هستید، بهتر آن است که به عنوان وردست نجار کاری بیابید و یا اگر علاقه به آشپزی دارید شغلی مانند ظرف شویی را در یکی از رستوران ها برگزینید تا با شرایط و محیط کاری رشته مد نظر خود بیشتر آشنا گردید.
  • چنانچه هنوز دانش آموز دبیرستانی هستید، می توانید در دوره های کارآموزی نوجوانان شرکت نمایید که می تواند مهارت لازم را در رابطه با شغل آینده تان به شما برایتان ایجاد نماید.

بهترین کالج های فنی حرفه ای کانادا

كانادا يكي از كشور هايي است كه تحصيل در رشته هاي فني حرفه اي از محبوبيت بيشتري نسبت به دروس تئوری برخوردار است. در اين كشور چندين رشته محبوب فني حرفه اي را مي توانيد دنبال كنيد. این برنامه ها برای شغل افراد به آنها کمک می کند و دارای هزینه های نسبتا پایین و مدت زمان کوتاه تری نسبت به دوره های آموزشی( دروس تئوری) ارائه می شود. موسسات کانادایی دوره های آموزشی از راه دور فنی حرفه ای را برای دانشجویان بین المللی که نمی خواهند کشور خود را ترک کنند به صورت آنلاین ارائه میدهند. ( با توجه به سیاست های پذیرش دانشجویان بین المللی برای برنامه های یادگیری از راه دور، با توجه به دوره آموزشی دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید. آنها در میان دانشگاه ها بسیار مختلف ‌هستند.)

بهترین کالج های فنی حرفه ای کانادا
بهترین کالج های فنی حرفه ای کانادا

دانشجویانی که دوره آموزشی حرفه ای را در کانادا می گذرانند، واجد شرایط کار در محدوده تحصیل در طول سال تحصیلی می باشند. آنها به دانش آموزان این اجازه را میدهند که برای کسب درآمد و تجربه کار با ارزش را به دست آورند. زمانی که دانشجویان خارجی حداقل شش ماه در کانادا زندگی کنند، واجد شرایط درخواست استخدام دانشگاه هستند.به دانشجویان این اجازه را میدهد که تا در طول سال تحصیلی و تمام وقت در تعطیلات کالج تا 20 ساعت در هفته در خارج از محوطه دانشگاه کار کنند.

چندین رشته محبوب فنی حرفه ای را که در کانادا می توانید دنبال کنید عبارتند از :

مراقبت های بهداشتی _ اگر می خواهید در خدمت جامعه خود و افرادی که در آن زندگی می کنند باشید، باید دوره های فنی حرفه ای مراقبت های بهداشتی را در نظر بگیرید. برنامه های ارائه شده عبارتند از پرستاری، ماساژدرمانی، کمک های پزشکی، تکنسین های اضطراری، برای آموزش تکنسین های داروخانه ؛ از این جمله خدمات هستند. کالج ها و موسسات ارائه آموزش های بهداشتی جایگزین مانند آمادگی جسمانی و تغذیه یا آموزش جراحی زیبایی وجود دارد.

  • کالج های ارائه دوره های آموزشی – شغل های کالج آلگانوین ( Algonquin careers)
  • آکادمی کالج حرفه ای نوآورانه کانادا
  • فناوری و مدیریت سندروم تونل کارپال( CTS )
  • کالج حرفه ای
  • فناوری کشاورزی – باغبانی

برنامه های کشاورزی شما را برای ورود به دنیای در حال گسترش کشاورزی آماده می کند. با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در کانادا و نزدیکی به زمین های حاصلخیز در کانادا، اکثر کالج ها فرصت های سفر و تعامل با شرکت های کشاورزی و باغبانی محلی را فراهم می کنند که به شما کمک می کند تا قابلیت های تجاری بازار را درک کنید. فارغ التحصیلان کشاورزی ، موفق به گرفتن شغل در سراسر صنعت باغبانی و دامداری می شوند.

کالج های ارائه دوره ها – (Durham College)، دانشگاه (Fraser Valley)، دانشکده جامعه Nova Scotia،

تکنولوژی معماری – تکنسین های معماری نقش مهمی را در صنعت ایفا می کنند، در کنار حرفه معماری به منظور طراحی و اجرای طرح های مسکونی و تجارتی پیشرفته کار می کنند. کالج ها دانشجویان را برای ورود به این زمینه پیشرفته با مهارت های عملی و آموزش پیشرفته با آخرین تکنولوژی معماری آموزش می دهند.

کالج های ارائه شده دوره های آموزشی _ (George Brown College) ، Durham college)، Centennial College)

برق صنعتی – برخی از مواردی که در این دوره تدریس می شوند عبارتند از: ایمنی، تئوری تک و سه فاز، خطوط لوله، خواندن طرح، سیم کشی، لوله و اتصالات، ترانسفورماتور، آلارم آتش و سیستم های امنیتی، ورودی خدمات تک فاز، سیستم های گرمایشی و خیلی موارد دیگر. هنگامی که این آموزش فنی حرفه ای تکمیل می شود و دانشجویان اولین موقعیت خود را در تجارت به دست می آورند، باید به عنوان یک کارآموز در اداره آموزش و پرورش کانادا ثبت نام کنند.

کالج های ارائه دوره ها دانشگاه موهاک (Mohawk Cooege)، دانشگاه هامبر (Humber College)،دانشگاه سنتنیال(Centennial College) و دانشگاه فانشا (Fanshawe College). مدارس نیز در تقاضای بالا هستند.

دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

در کانادا مدرسه های فنی حرفه ای گاها با اسم “کالج” نامیده می شود. اگرچه یک کالج همچنین ممکن هست به یک موسسه اشاره کند که بخشی از یک مدرک دانشگاهی و یا اعتبارات ارائه کند که امکان دارد به یک دانشگاه منتقل شود. در Ontario مدرسه های راهنمایی به سه قسمت تفکیک شده است: مدرسه های فنی، مدرسه های تجاری یا بازرگانی و کالج ها (مدرسه های علمی).

این مدرسه ها هنوز تاسیس وجود دارند، اگرچه برنامه تحصیلی تغییر کرده است اما فرقی ندارد یک فرد در کدام نوع مدرسه شرکت کنند، آنها می توانند در هر موسسه تحصیلی بعد از مقطع دبیرستان (پیش دانشگاهی) شرکت کنند و در انواع رشته های تحصیلی و غیره(هم علمی و هم کاربردی) شرکت نمایند. در Ontario وزارت آموزش و پرورش ، کالج ها و دانشگاه ها، آموزش پس از دوره دبیرستان (پیش دانشگاهی) به دانشگاه و کالج های اجتماعی ، کالج های فنی خصوصی تقسیم می شود.

در ایالت کبک تعدادی برنامه های فنی حرفه ای در موسسات ارائه شده است که به نام CEGEPs میباشد (college d’enseignement general et professionnel) اما این برنامه ممکن است همچنین به عنوان مقدمه در دانشگاه عمل کنند. به طور کلی، دانشجویان دو سال در یک CEGEP مستقیما خارج از دبیرستان و سه سال در دانشگاه( بهتر از چهار سال معمول) تمام می کنند که یک مدرک کاردانی بدست آورند.

متناوبا تعدادی از موسسات CEGEPs آموزش فنی حرفه ای ارائه می کنند اما احتمال بیشتری وجود دارد که آموزش فنی حرفه ای در موسساتی جدا از موسسات علمی یافت خواهد شد اما هنوز ممکن است با نام کالج نامیده شود.

دوره های فنی و حرفه ای در کانادا
دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

مزایا و آینده شغلی تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در کانادا

آموزش متمرکز بر حرفه- برخلاف برنامه های کالج های سنتی یا دانشگاه ها، برنامه مدرسه فنی یا فنی حرفه ای میتواند تمرینات آموزشی فراهم کند که تنها بر پیشرفت شغلی-دانش یا مهارت خاص تمرکز میکند. بعضی برنامه ها می تواند حتی شما را جهت گرفتن گواهی (red seal)، گواهی (journeyperson) یا گواهینامه ای مربوط به حرفه خاصی آماده کند. هزینه آموزش موثر از زمانی که برنامه های فنی حرفه ایی تمایل دارد تا نیاز برای دوره های آموزش عمومی را کاهش دهد شما میتوانید از بیشترین تحصیلات فشرده بهره مند شوید.در نتیجه هزینه و تعهد زمانی کمتری را خواهد داشت.

برنامه آموزشی منظم-برنامه های آموزش فنی حرفه ایی معمولا با ورود مستقیم کارکنان صنعت توسعه می یابد تا فارغ التحصیلانی که دارای مهارت ها و دانشی که مورد نیاز جهت تقاضای واقعی کار است ، ایجاد نمایند. به همین دلیل بسیاری از مدرسه های فنی حرفه ای اغلب دوره های آموزشی خود را تکرار و تصحیح می کنند.

برنامه های آماده برای شغل – با انتخاب تحصیلات فنی حرفه ای به جای دوره های آموزشی علمی سنتی،شما می توانید از تمرینات آموزشی بهره مند شوید که فقط قصد دارد به شما کمک کند تا پس از فارغ التحصیل شدن، مستقیما از سمت کلاس درس به طرف حیطه کار بروید.

بودجه موجود- به خصوص در کانادا تعداد زیادی کمک های دولتی و دیگر پشتوانه ها به آن هایی که شغل های فنی حرفه ایی را دنبال میکنند،پیشنهاد می دهند.

چشم انداز شغلی جهت شغل های فنی حرفه ایی در کانادا چگونه است؟

به علت کثرت جمعیت سالخورده (baby boomer)،انتظار می رود فرصت های شغلی در برابر حجم وسیعی از شغل های نیاز به مهارت در سال های آتی گسترش یابد. بر طبق طرح های ملی،حدود دو سوم از شغل های جدید که در کانادا بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۴ افتتاح شده اند،حداقل به تعدادی کالج و/یا آموزش های کار آموزی نیاز خواهند داشت.این انتظار می رود که جز بزرگترین مشاغل جدید که در کانادا موجود خواهند بود، محسوب شوند.

همچنان وقتی به این ارقام نگاه می کنیم، مهم است بدانیم که این شامل تمامی طبقات شغل های همگانی نیست. بنابراین قبل از دنبال کردن یک شغل فنی حرفه ای ،شما باید به اطلاعات خاص شغل برای محل زندگیتان توجه کنید.

دوره های فنی و حرفه ای موجود در کانادا

برنامه های فنی حرفه ای در بسیاری از مشاغل مختلف ارائه می شود و می توان آنها را کالج های فنی حرفه ای نامید. مدارس فنی و یا دانشکده های حرفه ای اما تاکید بر توسعه مهارت های حرفه ای چه در مراقبت های بهداشتی و یا حتی در مهمان نوازی و آموزش در دوران کودکی.  در اونتاریو برنامه های موجود در بسیاری از زمینه ها تقریبا در هر شهر وجود دارد.

اکثر برنامه های موجود در دست ساخت هستند.خدمات تولید و حمل و نقل برای مثال موسسه فن آوری مانیتوبا(MITT) برنامه هایی برای دانش آموزان در تقریبا هر حوزه با برنامه های جدید و دوره های مداوم در توسعه دارد.

چرا باید بجای دانشگاه به مدرسه فنی حرفه ای توجه کنم؟

برنامه های فنی حرفه ای متمرکز هستند و معمولا به آماده سازی شما برای ورود سریع به نیروی کار کمک می کنند.. با حضور در یک مدرسه فنی حرفه ای می توانید در مسیر سریع شغلی به انتخاب خود برسید چون دانش آموزان قادر به تکمیل یک برنامه فنی حرفه ای در عرض یک سال هستند. همچنین برنامه های آموزشی معمولا ارزان تر هستند. به ویژه در مقایسه با دانشگاه ها ممکن است هزینه های بسیار بالایی برای دانشجویان بین المللی داشته باشد و نیز نیاز های دوره ای و درجه ای که هزینه های برنامه آموزشی را افزایش میدهد، باشد.

با این حال، ممکن است نقاط محدودی در یک برنامه مشخص وجود داشته باشد. بنابراین پذیرش رقابتی است و شما ممکن است در یک لیست انتظار برای ثبت نام در آینده قرار گیرد. همچنین آموزش فنی حرفه ای رسمی ممکن است برای صدور گواهی نامه حرفه ای به شما کمک کند یا مورد نیاز باشد. (MITT ) همچنین مشارکت با موسسات سراسر جهان از جمله کالج ها و دانشگاه های چین را دارا می باشد. در واقع بسیاری از مدارس فنی حرفه ای در کانادا همکاری با موسسات در کشورهای دیگر دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیلی و همچنین اقدام برای دریافت اقامت کانادا با مشاوران موسسه حقوقی وکلای  برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری