تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

در کانادا، تحصیلات پزشکی یک روند تحصیلی دارد که از دو مرحله اصلی تشکیل شده است. مرحله نخست شامل گذراندن دوره پزشکی عمومی است که معمولا 3 تا 4 سال بطول می انجامد و دانش پایه از این رشته را همزمان با مهارت های جدید پزشکی به فرد آموزش می دهد. بعد از گرفتن مدرک پزشکی، این پزشکان به تحصیلات عالیه خود ادامه می دهند و یا طرح آموزشی خود را شروع می کنند. طرح آموزشی آخرین مرحله تحصیلات پزشکی، قبل از مدرک کالج و شناخته شدن بعنوان یک پزشک کامل است. این مقاله اطلاعات مفیدی به متقاضیان و علاقه مندان راجع به تحصیل تخصص پزشکی در کانادا می دهد.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

شما باید چندین ملاک شایستگی را، صرف نظر از اینکه قصد دارید از طریق کدامیک از برنامه های تحصیل تخصص اقدام کنید، دارا باشید. موارد ابتدایی شامل داشتن تابعیت و اقامت کانادا به صورت دائم، موفقیت در امتحان های مورد نیاز و اثبات تسلط و مهارت در زبان می باشد. در صورتی که در آزمون دانشکده پزشکی که زبان مورد استفاده جهت آموزش در آن، انگلیسی یا فرانسوی است شرکت کنید، با التزام تسلط بر زبان مواجه خواهید شد. اگر قصد تحصیل در رشته ای که به زبان دیگری تدریس می شود را داشته باشید، باید یک ارزیابی را پشت سر بگذارید.

دانشجویانی که برای شروع دوره تخصص در سال 2019 برنامه ریزی می کنند، آخرین گروهی هستند که باید آزمون همکاری ارزیابی ملی (NAC) و آزمون ارزشیابی شورای پزشکی کانادا (MCCEE) را کامل کنند تا از ملاک های اولیه شایستگی جهت تحصیل تخصص پزشکی در این کشور بهره مند گردند. نوامبر 2018، آخرین دوره برگزاری آزمون MCCEE برای این افراد است.

با پیش رفتن در این مسیر، فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی عهده دار آزمون های مقدماتی ذکرشده در بالا  نخواهند بود. در عوض شما باید پیش از درخواست تحصیل در رشته های تخصص پزشکی، مستقیما جهت تکمیل بخش اول آزمون بررسی واجد شرایط بودن شورای پزشکی کانادا (MCCQE) اقدام نمایید. این بدان معناست که فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی آینده از روند ساده و پربازده تری برخوردار خواهند شد.

دکتر ایوان کامیکوفسکی، دانش آموخته دانشگاه سنت جورج (St. George) و رزیدنت جراحی ارتوپد در دانشگاه اتاوا (Ottawa)، می گوید نمرات امتحانی بالا برای افرادی که می خواهند پزشکی خانوادگی را دنبال کنند، از قدیم اهمیت بسیار زیادی داشته است. او صراحتا از یک یا دو مورد در رابطه با چگونگی اخذ پذیرش برای تحصیل تخصص پزشکی در کانادا اطلاع دارد.

شما حقیقتا در زمان آغاز تصمیم گیری درمورد اینکه قصد دارید در کدام استان کانادا به تحصیل تخصص پزشکی بپردازید، باید به جزئیات توجه کنید؛ زیرا استان های مختلف، هر یک ملاک های شایستگی خاص خود را دارند. ممکن است نیاز باشد که شما جهت بازبینی مدرک پزشکی تان، مراحل اضافی را پشت سر بگذارید، در آزمون های دیگری علاوه بر موارد مذکور شرکت کنید یا وارد توافقی شوید که شما را در یک مدت زمان مشخص، متعهد به تحصیل در منطقه ای خاص کند.

برخوردار شدن از ملاک های شایستگی استانی می تواند به شدت چالش برانگیز باشد، بنابراین شما در هنگام تصمیم گیری راجع به محل تحصیل در کانادا، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید. بر طبق گفته ی دکتر الکساندر هارت، رزیدنت طب اورژانس در دانشگاه تورنتو و مشاور فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی، استان های مانیتوبا (Manitoba)، ساسکاچوان (Saskatchewan) و انتاریو (Ontario)، معمولا با فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی سازگاری بیشتری دارند.

شما با استفاده از سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا (CaRMS)، جهت تحصیل تخصص پزشکی در این کشور اقدام خواهید کرد. دکتر کامیکوفسکی در این رابطه توضیح می دهد:« این سرویس، یک شبکه تقاضای مرکزی است که درخواست شما را به دانشکده های متعددی ارسال می کند.»

با وجود آنکه شما می توانید پیش از جمع آوری تمام مدارک موردنیاز رشته موردنظر خود را انتخاب کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که همه موارد باید در تاریخ مشخص شده در نوامبر کامل شده باشند تا به موقع مورد بررسی قرار بگیرند. سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا، یک جدول زمانی دارد که می تواند جهت در مسیر ماندن شما مفید واقع شود.

پس از ارزشیابی و سنجش تقاضاهای ثبت شده، آنها شروع به برگزاری مصاحبه ها در ماه های ژانویه و فوریه می کنند. آماده شدن جهت شرکت در مصاحبه های دانشکده پزشکی، کلیدی مهم در روند اخذ پذیرش به شمار می رود. از هر مصاحبه ساختگی که دانشکده پزشکی شما ارائه می کند بهره مند شوید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی درمورد برنامه های فردی را به دست می آورید.

شرایط مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

کانادا تقاضای بالایی برای پزشکان و دندانپزشکان دارد و آن دسته از افرادی که به دنبال مهاجرت هستند، می توانند تحت برنامه نیروی متخصص فدرال برای آن درخواست بدهند. این برنامه برای تجار، متخصصان و سایر مهاجران ماهر است که تحت حمایت هیچ کارفرمایی نیستند و در مشاغل عنوان شده در فهرست حرفه های مورد نیاز برای ویزای طبقه کارگران ماهر کانادا، دارای مهارت هستند.

شرایط مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

دولت از فهرست حرفه های مورد نیاز ، در مورد حرفه هایی استفاده می کند که مورد تقاضای دولت کانادا باشد؛ کمبود فزاینده ای در مهارتهای ملی در برخی از حوزه ها وجود دارد. کارگران ماهر افرادی هستند که بر اساس توانایی خود به لحاظ اقتصادی برای ماندگار شدن در کانادا به عنوان ساکنان دائمی انتخاب شده اند.

کارگران ماهری که از شرایط برنامه ویزا برخوردارند و دارای حداقل یک سال تجربه کاری مستمر تمام وقت یا معادل نیمه وقت در طی ده سال گذشته می باشند می توانند تحت برنامه نیروی متخصص فدرال درخواست ویزا کنند. همچنین متقاضیان برای اینکه بتوانند (برای ویزا) تقاضا دهند، باید آزمون مهارت زبان رسمی را بگذرانند.

اگر شغل شما در فهرست حرفه های مورد نیاز قرار داشته باشد، بدون نیاز به وجود پیشنهاد شغلی از جانب کارفرمای کانادایی، برای مهاجرت کانادا با ویزای مهارتی مجاز می باشید. علاوه بر این، پروسه زمانی این کار بسیار سریع انجام می شود؛ شما ممکن است بتوانید ظرف چند ماه از آغاز پروسه درخواست خود، وارد کانادا شوید. در اینجا یک فهرست جزئی از برخی مشاغل مورد نیاز که در کانادا مورد تقاضا هستند وجود دارد که برای پزشکان و دندانپزشکانی که درخواست ویزا می کنند، قابل استفاده است.

مقررات: متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی بوده و از یک دانشکده پزشکی معتبر فارغ التحصیل شده باشند و گذراندن آموزش تخصص ویژه نیز ضروری می باشد.آنها باید آزمونهای گواهینامه کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا را نیز بگذرانند و به تایید متصدی صدور گواهینامه استانی یا منطقه ای برسند.

متخصصان پزشکی بالینی باید  دوره 4 تا 5 ساله از آموزش رزیدنسی اختصاصی را گذرانده باشند، و ممکن است دو سال آموزش زیر-تخصصی نیز مورد نیاز باشد. گذراندن چهار تا پنج سال از دوره های آموزش رزیدنسی اختصاصی برای متخصصین پزشکی آزمایشگاهی نیز الزامی است. متخصصین جراحی باید 5 تا 6 سال دوره آموزش رزیدنسی اختصاصی را گذرانده باشند و دو سال آموزش زیر-تخصصی نیز ممکن است برای آنها لازم باشد.

مقررات: متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی باشند، فارغ التحصیل یک دانشکده پزشکی معتبر باشند و دو تا سه سال آموزش رزیدنسی پزشک خانواده را گذرانده باشند. علاوه براین، باید آزمونهای احراز صلاحیت شورای پزشکی کانادا را بگذرانند و دارای گواهینامه متصدی صدور گواهینامه استانی یا منطقه ای باشند.

مقررات: متقاضیان باید دوره 1 تا 4 سالۀ مطالعات قبل از دندانپزشکی را در دانشگاه گذرانده باشند و دارای مدرک دانشگاهی از یک برنامه دندانپزشکی معتبر باشند. علاوه براین، باید دارای مجوز از یک نهاد صدور گواهینامه استانی یا منطقه ای باشند. زمانیکه درخواست شما به مهاجرت و شهروندی کانادا ارائه می شود، با توجه به 6 عامل انتخابی در شبکه امتیازدهی کارگران ماهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت که عبارتند از:

  • تحصیلات
  • توانمندی ها در زمینه زبان انگلیسی و / یا فرانسوی
  • سابقه کار
  • سن
  • اینکه آیا برای استخدام در کانادا برنامه ریزی کرده اید.
  • وفق پذیری

شرایط معادلسازی مدرک تخصص پزشکی در کانادا

فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی، افرادی هستند که آموزش رزیدنسی دوره کارشناسی ارشد خود را در خارج از کانادا یا ایالات متحده به اتمام رسانده اند. متقاضیان برای اینکه بتوانند در آزمونهای کالج سلطنتی شرکت کنند، ملزم به زندگی کردن در کانادا یا داشتن شهروندی کانادا نیستند.

مسیر قانونی تایید شده برای آن دسته از افرادی است که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا و یا دیگر کشور ها را پاس کرده باشند و  فارغ التحصیلان بین المللی پزشکی است که آموزش تخصصی خود را در خارج از کانادا یا ایالات متحده در یک حوزه مورد تایید به اتمام رسانده اند. 29 حوزه بین المللی وجود دارد که کالج سلطنتی آنها را مورد ارزیابی قرار داده و به نظر می رسد که استانداردهای کالج سلطنتی را احراز کرده باشند ( ایران جزو این 29 حوزه نیست).

آموزش در یکی از حوزه های مورد تایید، نمی تواند به طور خودکار دال بر واجد شرایط بودن برای شرکت در امتحانات صدور گواهینامه باشد. آموزش باید توسط کالج سلطنتی مورد ارزیابی قرار گیرد و تأیید کند که آن الزاما معادل آموزش کانادایی است و با موفقیت به اتمام رسیده است. همچنین همه تخصص ها در هر حوزه به تایید نمی رسند.

کالج سلطنتی آموزش فارغ التحصیلان این حوزه ها را بررسی می کند تا تعیین کند که آیا آنها الزامات آموزش کالج سلطنتی را با موفقیت برآورده کرده اند یا خیر. اگر آموزش قابل مقایسه و قابل قبول باشد آنها می توانند در آزمون صدور گواهینامه کالج سلطنتی شرکت کنند. با موفق شدن در امتحان صدور گواهینامه، دریافت گواهینامه کالج سلطنتی بلامانع است.

داوطلبان می توانند تنها پس از آموزش دوره کارشناسی ارشد در آزمونهای کالج سلطنتی شرکت کنند. کالج سلطنتی یک بار در سال از داوطلبانی که آموزش کارشناسی ارشد خود را به اتمام رسانده اند و تمایل به اخذ مجوز در زمینه تخصصی خود دارند، آزمون می گیرد. این آزمون شامل سوالات پاسخ کوتاه، سوالات چند گزینه ای و آزمونهای آزمایشگاهی بالینی می باشد. اگر در خصوص موارد گفته شده سوالاتی در ذهن شما پرورانده شده، بهتر است که با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) همراه باشید.

سوالات متداول در مورد تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

1- آیا مدرک زبان لازمه ی تحصیل تخصص پزشکی کانادا است؟

بله داشتن دانش زبانی انگلیسی یا فرانسوی و تسلط کامل بر آن الزامیست.

2- بخش اول دوره ی پزشکی کانادا چند ساله است؟

اوره ی اولیه ی پزشکی عمومی بین 3 تا 4 سال زمان میبرد.

3- آخرین مرحله تحصیلات پزشکی در کانادا چیست؟

گذراندن طرح آموزشی.

4- ملاک ها ی شایستگی گذراندن طرح تخصص پزشکی عمومی کانادا چیست؟

داشت تابعیت یا اقامت دائم کانادا-موفقیت در امتحان های مورد نیاز-تسلط به مهارت زبان.

5- نام آزمون تخصص پزشکی کانادا چیست؟

آزمون MCCEE

6- نام آزمون واجد شرایط بودن شورای پزشکی کانادا چیست؟

آزمون MCCQC

7- چه آزمون هایی جهت اخذ تخصص پزشکی خانوادگی در کانادا برگزار میشود؟

MCCEE-MCCQC

8- کدام استان های کانادا جهت اخذ تخصص پزشکی مناسب تر هستند؟

استان های مانیتوبا و انتاریو و ساسکاچوان معمولا سختگیری های کمتری دارند.

9- برای اخذ تخصص پزشکی در کانادا چگونه باید اقدام کرد؟

با استفاده از سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا.

10- سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی کانادا چیست؟

این سرویس یک شبکه ی تقاضای مرکزی است که در خواست شما را در دانشگاه های متعددی ارسال میکند.

11- تمامی اقدامات جهت تخصص پزشکی کانادا تا چه ماه از سال مهلت دارد؟

نهایتا تا نوامبر.

12- شروع برگزاری مصاحبه های تخصص پزشکی کانادا در چه ماهی است؟

در ماه های ژانویه و فوریه میباشد.

13- معادلسازی مدارک پزشکان جهت تخصص در چه نهاد هایی در کانادا بررسی میشود؟

آموزش باید توسط کالج سلطنتی مورد ارزیابی قرار گیرد و تایید شود.

مقالات مرتبط

28 پاسخ

  1. سلام. برای پذیرش دوره ی رزیدنتی پزشکی در کانادا، باید هم مدرک آیلتس و هم تافل داشت؟ یا یکیش کافیه؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      بورسیه تحصیلی بر اساس شایسته مداری است. در صورتیکه رزومه قوی داشته باشید می توانید بورسیه تحصیلی تخصص را دریافت نمایید.

  2. سلام ببخشید من پزشکی عمومی ترکیه خوندم ،مبخاستم بپرسم کانادا مدرک ترکیه رو قبول داره؟که برای تخصص برم کانادا یا حتما باید دانشگاه مورد تایید کانادا خونده باشم؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      برای تاییدیه مدارک تحصیلی پزشکی دانشگاه های ترکیه خود نیاز به قبولی در آزمون معادل سازی پزشکی در کانادا را دارید.

  3. سلام خسته نباشید آزمون تایید مدرک همون معادل سازی مدرک هست؟؟؟
    و اینکه برای تحصیل تخصص در کبک کانادا وقتی مدرک عمومی رو معادل سازی میکنیم مدرک زبان باید فرانسه باشه یا IELTS و TOEFEL میشه؟؟؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله، آزمون تایید مدارک همان آزمون معادل سازی است. برای افزایش شانس ویزای کبک فرانسه خود، بهتر است به زبان فرانسوی نیز آشنایی داشته باشید.

  4. اگر لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه های کانادا داشته باشیم ،میشه وارد داروسازی یا پزشکی و دندان پزشکی شد؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      برای ورود به کورس اصلی پزشکی نیاز به قبولی در کنکور سراسری نیز دارید.

  5. سلام,در شرایط ذکر شده نوشته که داشتن اقامت دائم برای خوندن تخصص در کانادا واجبه،درسته؟حتی اگر پزشک عمومی هم باشی و برای کار کردن بخوای بری اقامت دائم لازمه؟و باید امتحانات گذرونده بشه؟

    1. با سلام
      برای ادامه تحصیل پزشکی در کانادا باید در آزمون تایید مدارک شرکت نمایید و نیازی به داشتن اقامت دائم ندارید.

  6. سلام. ببخشید من چندبار خوندم اما خوب متوجه نشدم؛ میشه بگید اگه کسی عمومی رو ایران بخونه و برای تخصص بخواد فره کانادا باید به ترتیب چه آزمون هایی بده تا وارد دانشگاه تخصص در کانادا بشه؟ ممنون که وقت میذارید.

    1. با سلام و عرض ادب
      برای ادامه تحصیل تخصص در آلمان باید در آزمون تایید مدارک شرکت نمایید. لطفا در نظر داشته باشید شرایط هر ایالت در کانادا متفاوت است و ممکن است آزمون های عملی و یا … دیگری را نیز ارائه دهند. لطفا با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار دهیم.

  7. سلام . ببخشید برای اخذ پذیرش تخصص در کانادا بودن در یک دانشگاه برتر مثل تهران یک مزیت محسوب میشود یا ربطی ندارد؟

    1. سلام روزتون بخیر
      رزومه علمی قوی در اخذ پذیرش و دریافت ویزا کمک کننده است.

  8. سلام. پزشک متخصص داخلی و در حال گذراندن دوره فلویی هستم. در ضمن مدت ۵ سال به عنوان هیئت علمی کار کردم. چطور می تونم برای پذیرش توسط کالج پزشکان کانادا اقدام کنم؟ و اساسا این سالهای تحصیل در احتمال بیشتر پذیرش موثره؟

    1. با سلام و عرض ادب
      برای ادامه تحصیل در کانادا باید در ازمون ورودی تایید مدارک تحصیلی خود اقدام نمایید که آزمون به نسبت سختی است.

  9. سلام وقتتون بخير
    من دانشجوي سال سوم پزشكي هستم خواستم بدونم مهاجرت از طريق پزشكي عمومي براي كانادا بهتر هست يا اينكه تخصص رو اينجا بگيريم و توي كانادا تخصصمون رو معادل سازي كنيم؟
    ايا رزومه ي تحصيلي هم تاثير داره؟
    امكان اين هست دانشگاهي بورسيه تحصيلي كامل به دانشجوياي پزشكي ساير كشورها بده؟
    ممنون كه وقت ميذاريد

    1. سلام وقتتون بخیر
      در هر دو صورت شما باید در آزمون ورودی و یا تایید مدارک تحصیلی پزشکی شرکت نمایید.

    1. سلام روزتون بخیر
      برای ادامه تحصیل در آمریکا باید در ابتدا در آزمون تایید مدارک شرکت نمایید. با توجه به سختی آزمون و شرایط بین دو کشور به شما کشور دیگری را توصیه می کنیم.

  10. سلام خسته نباشید .
    من سال پنجم پزشکی هستم میخواستم بدونم برای ادامه ی تحصیل تخصص در کانادا و به خصوص مونترال باید حتما اقامت دائم داشت ؟
    و اینکه سوال بعد : اگر در شهر مقصد فامیل درجه 1 داشته باشیم تاثیری در روند پذیرش داره ؟ امتیاز محسوب میشه ؟

    1. با سلام
      برای تخصص پزشکی در کانادا نیازی به داشتن اقامت دائم کانادا ندارید. برای ادامه تحصیل تخصص در کانادا باید در آزمون تایید مدارک شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کنید.

  11. سلام وقت بخیر
    پزشک عمومی هستم و شرایط مهاجرتم در حال حاضر فراهم نیست و میخوام رزیدنتی ایران شرکت کنم قبلش،، بین مدرک تخصص ها و رزیدنتی های ایران کدومشون ممکنه تو کانادا بشه معادل سازی کرد یا کمک کننده هست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین ??

    1. با سلام
      برای ادامه تحصیل در کانادا و یا شروع کار برای هر دو رشته در ابتدا باید در آزمون تایید مدرک تحصیلی خود شرکت نمایید.

  12. سلام ببخشید من سال پنجم پزشکی دانشگاه تهران هستم باید طرح پزشکیم رو بگذرونم بعد اقدام کنم یا اینکه نه؟و اینکه دوره تخصص اطفال درکانادا چند سال هست منظورم این هست که در کل تحصیل تخصص در کانادا چند سال طول میکشد؟

    1. سلام روزتون بخیر
      برای اقدام شما حتما باید مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری