اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

اگر شما به فکر تحصیل در ایتالیا هستید، دانشگاه های ایتالیا از معتبرترین دانشگاه های دنیا هستند. شهروندان ایتالیا از دسترسی به سومین پاسپورت قدرتمند در جهان بهره مند هستند، در حقیقت، گذرنامه ایتالیایی به شما اجازه ورود بدون ویزا را به بیش از 200 کشور جهان می دهد. اجازه و شرایط مهاجرت به ایتالیا برای تحصیل توسط اداره پلیس مرکزی صادر می شود و به دانشجو اجازه اقامت موقت را می دهد. اعتبار آن برابر با ویزا است و زمان اعتبار آن حداکثر یک سال است. ادامه مطلب را از زبان مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر بخوانید.

اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

اگر شما دانشجوی بین الملل هستید و می خواهید در ایتالیا تحصیل کنید شما باید ویزای تحصیلی ایتالیا را قبل از ورود به ایتالیا دریافت کنید. توصیه می شود سه ماه قبل از شروع برنامه تحصیلی پروسه درخواست ویزا را شروع کنید زیرا صدور ویزا می تواند تا 60 روز طول بکشد.  شما احتمالا برای موسسات ایتالیایی که تصمیم دارید در آنها تحصیل کنید به مدارک زیر نیاز دارید:

  • نامه پذیرش
  • نامه ثبت نام
  • نامه بیمه
  • برنامه زمانبندی دوره

ویزای تحصیلی تنها برای طول دوره برنامه ای که شما در آن ثبت نام کرده اید صادر می شود. برای دریافت ویزا باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  1. داشتن محل اقامت مناسب در ایتالیا
  2. داشتن منابع مالی کافی برای حمایت از خودتان
  3. داشتن بیمه درمانی برای مراقبت های بهداشتی در ایتالیا
  4. داشتن پول کافی برای برگشتن به کشور خودتان یا داشتن بلیط برگشت معتبر

مجوز اقامت برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

زمانی که وارد ایتالیا می شوید اگر دانشجوی بین الملل هستید که ویزای تحصیلی دارد باید برای مجوز اقامت برای اهداف تحصیلی درخواست دهید. این کار را باید 8 روز بعد از ورود به ایتالیا انجام دهید. اگر ایتالیا را بدون مجوز اقامت ترک کنید دیگر اجازه برگشت به کشور را ندارید. مجوز اقامت توسط اداره پلیس محلی (QUESTURA) در شهر یا محل اقامت شما در ایتالیا صادر می شود. به منظور درخواست برای مجوز اقامت شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر به همراه ویزای تحصیلی ایتالیا
  • اثبات داشتن منابع مالی کافی به منظور حمایت از خودتان
  • گواهی بیمه درمانی

لطفا توجه داشته باشید اگر لازم است در طول اقامت خود در ایتالیا به شهرهای مختلف سفر کنید شما باید در مدت 15 روز بعد از تغییر محل، آدرس جدید خود را به ایستگاه پلیس محلی جدید خود گزارش دهید.

هزینه تحصیل در ایتالیا

به طور کلی هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است.هر موسسه آموزش عالی شهریه مخصوص به خود را دارد، اما در دانشگاه ها حداقل هزینه قانونی برای ثبت نام و حداکثر هزینه برای مشارکت دانشجویی وجود دارد که بیشتر از 20 % بودجه دولتی نخواهد بود. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و سایر مقاطع تخصصی بیشتر است. دانشجویان دکترا که از بورسیه استفاده می کنند، از پرداخت شهریه معاف هستند، اما سایر دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

شهریه دانشگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی کمتر از دانشگاه های خصوصی است، اما کیفیت آموزش در تمامی موسسات آموزش عالی بسیار بالاست. شهریه کلی برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی با توجه درآمد خانواده و رشته انتخابی متفاوت است. هزینه تحصیل سالیانه در دانشگاه های دولتی بین 900 – 4000 یورو و در دانشگاه های خصوصی بین 6000 – 20000 یورو می باشد. ممکن است به دانشجویان بین المللی با استعداد بر اساس شایستگی آنها، بورسیه هایی برای تامین شهریه سالیانه، اعطا شود.

رنکینگ بهترین دانشگاه های ایتالیا

در پنجمین گزارش رنکینگ سالیانه Best Global Universities، مقایسه دانشگاه ها در سطح جهانی انجام شده است. از آنجا که تعداد دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور خود را دارند، در حال افزایش است، رنکینگ Best Global Universities بر تحقیقات آکادمی دانشگاه ها و شهرت آنها به طور کلی -و نه جداگانه در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد – متمرکز است و به همین دلیل متقاضیان می توانند موسسات مختلف را به طور دقیق با یکدیگر مقایسه کنند.

رنکینگ بهترین دانشگاه های ایتالیا
رنکینگ بهترین دانشگاه های ایتالیا

همچنین Best Global Universities بیش از 30 سال است که دانشگاه های آمریکا را به طور جداگانه در سطح جهانی مقایسه می کند. تمام دانشگاه ها می توانند خود را با سایر دانشگاه های کشور و منطقه مورد قیاس قرار دهند تا در سطح جهانی بهتر دیده شوند و خود را با دانشگاه های برتر سایر کشورها نیز مقایسه کنند.

به طور کلی Best Global Universities، حدود 1250 دانشگاه برتر جهان از 75 کشور مختلف را رتبه بندی کرده است. اولین گام در تهیه این رتبه بندی ها که توسط Clarivate Analytics InCites طراحی شده است، انتخاب 1375 دانشگاه بود که 1250 دانشگاه از میان آنها رتبه های برتر را کسب کردند.

رنکینگ بهترین دانشگاه های ایتالیا بر اساس Best Global Universities

  1. دانشگاه بولونیا (University of Bologna) رنکینگ: 122
  2. دانشگاه پادووا (University of Padua) رنکینگ: 122
  3. دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome ) رنکینگ: 125
  4. دانشگاه میلان (University of Milan) رنکینگ:154
  5. مدرسه بین المللی مطالعات پیشرفته (International School for Advanced Studies) رنکینگ: 193
  6. دانشگاه فدریکو دوم ناپل (University of Naples Federico II ) رنکینگ: 225
  7. دانشگاه تورین ( University of Turin) رنکینگ:232
  8. دانشگاه فلورانس (University of Florence) رنکینگ: 233
  9. دانشگاه تور ورگاتا رم (University of Rome Tor Vergata) رنکینگ: 238
  10. دانشگاه تریسته (University of Trieste) رنکینگ: 253 و امتیاز جهانی: 56.8
  11. دانشگاه پاویا (University of Pavia) رنکینگ: 265 و امتیاز جهانی: 56.4
  12. موسسه آموزش عالی پیزا ( Scuola Normale Superiore di Pisa) رنکینگ: 269 و امتیاز جهانی: 55.8
  13. دانشگاه پلی تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan ) رنکینگ: 280 و امتیاز جهانی: 55
  14. دانشگاه میلان- بیکوکا ( University of Milan – Bicocca) رنکینگ: 297 و امتیاز جهانی: 54.8
  15. دانشگاه پروجا (University of Perugia ) رنکینگ: 302
  16. دانشگاه جنوا (University of Genoa) رنکینگ: 322
  17. دانشگاه ترنتو (University of Trento) رنکینگ: 329
  18. دانشگاه باری (University of Bari) رنکینگ: 384
  19. دانشگاه سیه نا (University of Siena ) رنکینگ: 384
  20. دانشگاه پلی تکنیک باری (Politecnico di Bari ) رنکینگ: 395
  21. دانشگاه پلی تکنیک تورین (Polytechnic University of Turin) رنکینگ: 438
  22. دانشگاه کاتانیا (University of Catania ) رنکینگ: 460
  23. دانشگاه Roma Tre رنکینگ: 471
  24. دانشگاه سالرنو (University of Salerno) رنکینگ: 477
  25. دانشگاه اودینه (University of Udine ) رنکینگ: 480
  26. دانشگاه فرارا (University of Ferrara) رنکینگ: 486
  27. دانشگاه کالابریا (University of Calabria ) رنکینگ:507
  28. دانشگاه کاتولیک قلب مقدس (Catholic University of Sacred Heart ) رنکینگ: 520
  29. دانشگاه ورونا (University of Verona) رنکینگ: 520

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

  • کارشناسی:

اگر تحصیلات دوره متوسطه خود را با موفقیت به پایان رسانده اید و مدرک خود را از یک مدرسه معتبر و مورد تایید دانشگاه های ایتالیا دریافت کرده اید، ممکن است بتوانید در موسسات آموزش عالی این کشور به تحصیل بپردازد. همچنین باید سطح درخواستی زبان ایتالیایی (یا انگلیسی) شما اثبات شود. در برخی موارد برای بعضی از رشته های رقابتی ممکن است شرایط اضافه تری مورد نیاز باشد.

  • کارشناسی ارشد:

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته انتخابی را داشته باشید.

  • دکترا:

برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، باید مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته انتخابی را داشته باشید.

شرایط زبان برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

طبق قوانین ایتالیا، دانشجویان برای تحصیل در رشته های به زبان ایتالیایی، باید دانش کافی این زبان را داشته باشند. به طور کلی، حداقل سطح مورد نیاز طبق استانداردهای اروپایی B2 است. اگر دانش زبان شما در سطح C1 یا C2 باشد، از شرکت در آزمون زبان ایتالیایی معاف هستید، در غیر این صورت باید در آزمون مهارت زبان ایتالیایی شرکت و نمره قبولی را کسب کنید. معمولا این آزمون در سپتامبر در موسسه مورد نظر برگزار می شود.

زبان انگلیسی:

اگر زبان آموزش رشته مورد نظر شما انگلیسی باشد، باید سطح درخواستی مهارت زبان شما اثبات شود. برای کسب اطلاعات دقیق تر به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

حداقل نمره قابل قبول:

دانشجویان بر اساس میانگین نمرات مقطع قبلی رتبه بندی می شوند. بنابراین توصیه می شود از شرایط حداقل نمره قابل قبول در دانشگاه و یا کالج مورد نظر اطلاع کافی داشته باشید.

آزمون ورودی (آزمون پذیرش ):

اگر در کشور خود برای ورود به دانشگاه ملزم به شرکت در آزمون ورودی هستید ولی در این آزمون شرکت نکرده اید، باید برای تحصیل در ایتالیا در آزمون پذیرش قبول شوید. پس از پذیرش شرایط شما برای تحصیل در ایتالیا، زمان و مکان آزمون ورودی به اطلاع شما رسانده می شود. موسسات آموزش عالی برای رشته های رقابتی خاص مانند بهداشت، تحصیل پزشکی و دامپزشکی در ایتالیا، آموزش و معماری آزمون های ورودی ویژه ای را برگزار می کنند. برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره آزمون ورودی با دانشگاه مورد نظر تماس حاصل فرمایید.

کمک هزینه های تحصیلی در ایتالیا

دولت ایتالیا بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان خارجی و همچنین دانشجویان ایتالیایی ساکن خارج از کشور( IRE) ارائه می کند. بورسیه های تحصیلی برای دوره های زیر ارائه می شود: دوره کارشناسی ارشد(LAURES MAGISTRALE 2 CICLO)، دوره های آموزش عالی هنر، موسیقی و رقص(AFAM)، برنامه های PHD، تحقیقات تحت نظارت سرپرست دانشگاه( PROGETTI IN CO-TUTELA) و دوره های فرهنگ و زبان ایتالیایی. بورسیه های تحصیلی شامل هزینه های تحصیل، بیمه درمانی و مقرری ماهانه می شود. این بورسیه های تحصیلی تنها برای 3، 6 یا 9 ماه اعطا می شود.

کمک هزینه های تحصیلی در ایتالیا
کمک هزینه های تحصیلی در ایتالیا

بورسیه تحصیلی EDISU دانشگاه PIEMONTE

دانشجویانی که ( شامل دانشجویان بین اللمل غیر از کشورهای اتحادیه اروپا) در یک دوره تمام وقت کارشناسی، کارشناسی ارشد، SINGLE CYCLE MASTER DEGREE یا دوره دکترا در دانشگاه پیمونت ( دانشگاه پلی تکنیک تورینو، دانشگاه تورینو و دانشگاه EASTERN PIEDMONT) ثبت نام کرده اند و شایستگی و الزامات اقتصادی لازم را دارند می توانند برای بورسیه تحصیلی EDISU درخواست دهند. دانشجویان نیمه وقت نیز می توانند درخواست دهند اگر در یک دوره کارشناسی ثبت نام کرده اند. مبلغ بورسیه تحصیلی بسته به خیلی از شرایط متفاوت است. خدمات اقامتی نیز به دانشجویان غیر مقیم تعلق می گیرد.

کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه BOLOGNA برای دانشجویان بین الملل

دانشگاه بولونیا کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان بین الملل شایسته ای که تمایل دارند در دوره های FIRST CYCLE( لیسانس)، SECEND CYCLE (فوق لیسانس) یا برنامه SINGLE CYCLE DEGREE در دانشگاه بولونیا ثبت نام کنند ارائه می کند. هر کمک هزینه تحصیلی برای یک ماه به مبلغ 11.059 یورو و پرداخت تمام هزینه های تحصیل اعطا می شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه PAVIA برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه

بورسیه تحصیلی دانشگاه پاویا(UNIPV) به منظور ترویج همکاری های بین الملل با کشورهای در حال توسعه به دانشجویان برجسته این کشورها که در دوره های کارشناسی ارشد که به زبان انگلیسی تدریس می شود ارائه می کند. ارزش بورسیه تحصیلی 8.000 یورو است

بورسیه تحصیلی (بر اساس شایستگی) دانشگاه پلی تکنیک میلان برای دانشجویان بین الملل

هر ساله دانشگاه پلی تکنیک میلان( POLITECNICO DI MILANO) تعدادی بورسیه تحصیلی به بهترین متقاضیان بین الملل که در دوره کارشناسی ارشد علوم پذیرفته شده اند اعطا می کند. دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت کرده اند تنها باید مبلغ 200 یورو برای هزینه های اداری پرداخت کنند. ارزش بورسیه تحصیلی بین 5.000 یورو تا 10.000 یورو در سال علاوه بر پرداخت هزینه های تحصیل است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین ( POLITECNICO DI TORINO) بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که تمایل دارند در برنامه های آکادمی در زمینه های خاص مثل مهندسی و معماری تحصیل کنند ارائه می کند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کاتولیک (UNIVERSITS CATTOLICA)

بورسیه های تحصیلی بین المللی(ULSC) به منظور دسترسی دانشجویان بین الملل به برنامه های تحصیلی ارائه می شود و هزینه های سالانه تحصیل را کاهش می دهد. این کاهش هزینه حدود 30% از کل هزینه های تحصیل را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه PADOVA برای تمام دوره های تحصیلی

دانشگاه پادوا به دانشجویان ایتالیایی و خارجی که درآمد پایین و رتبه خوب تحصیلی دارند و در حال اتخاذ یک مدرک تحصیلی در دانشگاه هستند کمک های مالی ارائه می کند. بورسیه های تحصیلی شامل بخشی از هزینه های تحصیل و بخشی از خدمات مثل محل اقامت یا هزینه غذا در رستوران دانشگاه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ تابعیت و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از روش های دیگر مثل ثبت شرکت می توانید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری