نگاهی به مزایای تحصیل در خارج

نگاهی به مزایای تحصیل در خارج

این که آیا تحصیل در خارج از کشور می تواند برای دانشجویان بین المللی مفید باشد، یک موضوع پیچیده و جدی است. بر طبق آخرین مطالعات فراگیری برخی از دروس می تواند به دانشجویان کمک کند تا مهارت های کاری را بیاموزند و ممکن است فراگیری همین مهارت ها مزیت شغلی برای آن ها ایجاد کند. در این مقاله به بررسی مزایای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور می پردازیم.

مزایای تحصیل در دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور

مطالعات نشان می‌ دهد که دانشجویان می ‌توانند مهارت ‌های شخصی، بین فردی و شناختی مختلف را با تحصیل در دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور توسعه دهند. از جمله این مهارت ها می توان سازگاری، خودآگاهی، تحمل ابهام، کار گروهی، رهبری، اخلاق کاری و مهارت ‌های حل مسئله و مشکلات بین فرهنگی را نام برد.

بنا به عقیده کارشناسان فرصت ‌های آموزشی بین ‌المللی دانشجویان بین المللی را در معرض فرهنگ ‌ها و آداب و رسوم مختلف، غوطه ‌ور شدن در زبان آن کشور و تعامل با جوامع مختلف قرار می ‌دهد که می ‌تواند منجر به افزایش خودآگاهی، بهبود تفکر انتقادی و حتی فرصت‌ های کاری شود.

بر اساس آخرین اخبار مهاجرت و گزارش UbroadS Studyors به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا تعداد دانشجویان بین المللی کالج های آمریکا از حدود 96% از بالاترین رکورد 347.099 نفر در سال 2018-2019 (1397-1398) به 14.549 در سال 2020-2021 (1399-1400) کاهش یافته است. این آمار بر اساس نظرسنجی سالانه Open Doors U.S. Study Abroad توسط این موسسه آموزش بین المللی، یک سازمان جهانی غیرانتفاعی که در سال 1919 تأسیس شد، در سال 2022 (1401) گزارش شده است.

جدیدترین داده‌ ها از این گزارش هنوز قطعی نیست، اما این موسسه گزارش می ‌دهد که 96% از مدیران کالج‌ ها در یک نظرسنجی متفاوت اخیراً پیش‌بینی کرده اند که برنامه ‌های تحصیلی دانشجویان بین ‌المللی آنها در سال ‌های 2023-2024 (1402-1403) با توسعه و رشد یا تثبیت روبه رو خواهند شد. کارشناسان می گویند گفتگوها در مورد مزایای فراوان تحصیل در خارج از کشور در راستای این امر بار دیگر در همه دانشگاه های ایالات متحده بازتاب وسیعی داشته است.

لیندسی کالورت Lindsay Calvert، مدیر مرکز دسترسی و برابری the Center for Access and Equity در IIE می ‌گوید: “ما در دنیای جهانی شده زندگی می کنیم. ما چه به صورت مجازی و چه از طریق تماس فیزیکی بسیار به هم مرتبط هستیم و داشتن این تجربیات برای دانشجویان بسیار مهم است، بنابراین آنها می ‌توانند با فرهنگ‌ های مختلف و در میان فرهنگ ها و رسوم مختلف به کار و اشتغال بپردازند.”

آنچه دانشجویان از تحصیل در خارج از کشور به دست می آورند

نیک گوزیک Nick Gozik، رئیس آموزش جهانی در دانشگاه الون در کارولینای شمالی Elon University in North Carolina بر سودمندی تحصیل در خارج از کشور تاکید دارد.

او در ایمیلی نوشت: “تصور این که یک فارغ التحصیل کالج به چه مهارت هایی از طریق تحصیل در خارج از کشور و تجربیات جهانی نائل می شود، دشوار است. چه پزشکی باشد که بیمارانی را از کشورهای دیگر معاینه و درمان کند، چه معلمی باشد که با دانش ‌آموزانی از پیشینه ضعیف کار کند و چه دانشمندی باشد که در یک شرکت چندملیتی کار ‌کند، برای همه این فارغ ‌التحصیلان بسیار ضروری است که بتوانند تفاوت‌ ها را بررسی کنند و با افرادی از فرهنگ‌های دیگر کار کنند.”

دانشجویان با تحصیل در خارج از کشور مهارت های ارزشمندی را کسب می کنندچگونه کالج ها برنامه های تحصیل خارج از کشور را در دسترس قرار می دهند

مهارت های شناختی و ارتباطی

بر طبق مطالعات دانشجویان بین المللی می ‌توانند مهارت‌ های شخصی، بین فردی و شناختی مختلف را با تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی به کشورهای برتر جهان توسعه دهند.

در یک مطالعه تحقیقاتی IIE در حدود 4500 فارغ ‌التحصیل کالج که بین سال ‌های تحصیلی 1999-2000 (1378-1379) و 2016-2017 (1395-1396) در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، در حدود 90% از پاسخ‌ دهندگان گفتند که تجربه خارج از کشور این ویژگی‌ ها و مهارت ها را در آنها پرورش داده است. مزایای فراگیری این مهارت ها به طور کلی با طول دوره تحصیلی افزایش می یابد و از یک دوره کوتاه تحصیلی چند هفته ای تا یک ترم و یک سال تحصیلی متغیر است.

در پاسخ به این سوال که آیا تحصیل در خارج از کشور در مقطعی باعث دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرماها شده است، در حدود 67.5% از پاسخ دهندگانی که یک سال تحصیلی کامل را در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کرده اند، پاسخ مثبت دادند که در مقایسه با 53.4% از کسانی که تقریباً یک ترم در دانشگاه های خارج تحصیل کرده اند و 42.5% از کسانی که کمتر از 8 هفته در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کرده اند، نرخ بالایی است.

توسعه حرفه ای

دانشجویان بین المللی با تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور بیشتر تمایل خود به یک ماجراجویی را با یادگیری زبان خارجی، فعالیت ‌های آکادمیک، فرصت‌ های کاری کوتاه‌مدت مانند کارآموزی، راه اندازی کسب و کار و شغل یا ترکیبی از همه این ها تجربه می ‌کنند.

سرا پارک Sera Park که مدرک تاریخ هنر را در دانشگاه تمپل در پنسیلوانیا Temple University in Pennsylvania دریافت کرده در بهار 2021 (اردیبهشت 1400) در طول همه گیری همه گیری ویروی کرونا از پردیس دانشگاه رم بازدید کرد. او می گوید: «این رویای من بود که در ایتالیا تحصیل کنم. مادرم زنی هنرمند است و من با این فضای هنری بزرگ شدم اما نمی دانستم می خواهم با مدرکم چه کار کنم.” پارک به عنوان کارآموز در یک پروژه حفاظت از هنر با یک محافظ هنر محلی توصیه شده از طرف استادش همکار شد. او می ‌گوید: «هنگامی که دوره کارآموزی خود را در این پروژه هنری ادامه دادم، متوجه شدم که این رشته (حفاظت از هنر) همان چیزی است که می‌خواهم در آینده دنبال کنم.”

پارک پس از اطلاع از اینکه تحصیل در رشته شیمی برای تبدیل شدن به یک محافظ هنری ضروری است، تصمیم گرفت مدرک شیمی را نیز به مدارک خود اضافه کند. او قصد دارد برای تکمیل دوره آموزشی خود به عنوان محافظ هنری در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کند.

به عقیده پارک، تحصیل در خارج از کشور او را در معرض فرصت های زیادی برای زندگی و کار قرار داد. “سفر به من کمک کرد تا میراث فرهنگی و هنری را بیشتر درک کنم و اینکه چرا حفظ فرهنگ و هنر تا این اندازه مهم است.”

تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور چشم انداز شغلی را افزایش می دهدچگونه تحصیل در خارج از کشور می تواند چشم انداز شغلی را افزایش دهد

یکی از مهم ترین و بهترین روش های استفاده دانشجویان بین المللی از تجربه های تحصیلی خود در خارج از کشور جستجوی شغل است. کارشناسان و دانشجویان می گویند وقتی برای یافتن شغل و کار مناسب پس از تمام شدن دوره کالج تلاش می کنید و در ضمن سوابق کاری قابل توجه نیز ندارید، تجربه های زندگی ممکن است بیشتر به شما کمک کند.

به عقیده کارشناسان حضور در یک محیط دیگر و در یک کشور خارجی به متقاضیان کار دامنه وسیع تری در مورد این موضوع می دهد که چگونه پیشینه و تجربیات آنها شخصیت آنها را ساخته است.

موریا باکسوان کانل Moriah Baxevane-Connell که در دوران کالج به مدت 6 ماه در دانشگاه انگلیای شرقی University of East Anglia در بریتانیا تحصیل کرد، می ‌گوید که در رزومه کاری خود، تحصیل در خارج از کشور برجسته است.

او می ‌گوید: “در جستجوی اولین شغلم پس از تمام شدن دوره کالج، تحصیل در خارج از کشور به من کمک کرد که ببینم کنجکاوی و تمایل به کشف چیزهای جدید و ذهنی باز دارم.”

بنابراین، وقتی مصاحبه ‌کننده شغلی پرسید: “آیا می ‌توانید در این محیط جدید پیشرفت کنید؟”

گفتم: “بله، مطمئناً. من 4000 مایل از همه کسانی که می شناسم دور هستم و 6 ماه را به تنهایی گذراندم و چیزهای زیادی یاد گرفتم و اوقات خوبی بود.”

او چندین سال در یک شرکت فناوری در ایالات متحده کار کرد و سپس به بریتانیا بازگشت تا مدرک MBA خود را در دانشگاه آکسفورد دریافت کند و در حال حاضر به عنوان مدیر استراتژی و عملیات گوگل در لندن کار می کند.

سامانتا براندوئرSamantha Brandauer دستیار استاد و مدیر اجرایی مرکز مطالعات و مشارکت جهانی در کالج دیکینسون Dickinson College در پنسیلوانیا می ‌گوید این بیماری همه‌گیری کرونا درس ‌های زیادی در مورد ارزش تحصیل در خارج از کشور به او آموخت. او می‌ گوید: “این درس ‌ها شامل «توانایی شما برای درک و تحمل ابهامات ناشی از تجربیات بین ‌فرهنگی و کنار آمدن با موضوع «نمی‌دانم» است. این یک مهارت ارزشمند در محیط حرفه ای و کاری است، توانایی شما برای تحمل کردن ناشناخته ها که اغلب با تجربه های بین فرهنگی مهمی همراه است.”

براندوئر می گوید که در کالج دیکنسون، حدود 65% از 2200 دانشجو در مقطعی از دوران تحصیل خود در کالج های خارج از کشور تحصیل می کردند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کارفرمایان ممکن است دیدگاه های مطلوب تری نسبت به فارغ التحصیلان جوان و با تجربه بین المللی داشته باشند. گزارش نظرسنجی جهانی کارفرمایان QS در سال 2016 (1395) نشان داد که از هر 10 کارفرما در سراسر جهان، 6 نفر در رزومه کاری به متقاضیان شغلی که در خارج از کشور تحصیل می کردند، اعتبار بیشتری می دادند و بیش از 80% از کارفرماها گفتند که فعالانه به دنبال فارغ التحصیلانی با تجربیات تحصیلی در خارج از کشور هستند.

مشکلات مالی از مهم ترین عوامل بازداری از تحصیل در خارج از کشور استآنچه دانشجویان را از تحصیل در خارج از کشور باز می دارد

کارشناسان می گویند عوامل متعددی دانشجویان آمریکایی را از تحصیل در خارج از کشور باز می دارد. از جمله مهم ترین این عوامل مشکلات مالی، ترس از دست دادن چیزی در خانه، چالش های سلامتی و دور بودن از خانواده و دوستان را می توان نام برد.

موریا کاول می گوید: “این ترکیبی از هزینه هایی است که باید برای تحصیل در خارج از کشور خود پرداخت و فقط نمی دانم چیست.” و ترس از این که “من واقعاً باید 4 سال دیگر درس بخوانم تا مدرکم را دریافت کنم و بتوانم شغلی پیدا کنم و شروع به بازپرداخت وام تحصیلی خود کنم و بتوانم زندگی خود را بسازم.”

براندوئر می ‌گوید روند تحصیل دانشجویان دختر در خارج از کشور بیشتر از دانشجویان پسر است. او می گوید: “برای دهه ها این روند 60-40 بود و به نفع زنان و این یک روند ملی بود”.

براندوئر با تردید می گوید که برای دانشجویان پسر “یافتن جایگاه اجتماعی خود در محوطه دانشگاه مشکل‌ تر است و هنگامی که عضو گروهی می شوند و با آن گروه شناخته می ‌شوند، ترک آن گروه برای آن ها سخت می ‌شود.” او می‌گوید: “آرامش زیادی برای پسرها در محوطه دانشگاه وجود دارد.”

بر اساس مطالعه IIE در سال 2023 (1402) دانشجویانی که در کالج ‌های ایالات متحده کمتر حضور دارند، مانند دانشجویان دارای معلولیت و برخی اقلیت‌ های نژادی، تمایل کمتری برای تحصیل در خارج از کشور دارند. این مطالعه همچنین اشاره می ‌کند که بسیاری از کالج ‌ها با ارائه بورسیه‌ های تحصیلی، جلسه های مشاوره و جلسه های اطلاعاتی ویژه، تلاش‌ هایی را برای بهبود دسترسی و کسب تجربه برای دانشجویان ضعیف و با پیشینه ای کم انجام داده ‌اند.

در سال تحصیلی 2020-2021 (1399-1400) بر اساس داده ‌هایNAFSA : انجمن مربیان بین ‌المللی Association of International Educators، دانشجویان سیاه‌پوست 13.1% از ثبت‌ نام دوره ‌های تحصیلات تکمیلی ایالات متحده را تشکیل می ‌دادند و فقط 4.1% از دانشجویان آمریکایی در دانشگاه های خارج از این کشور تحصیل می کردند. در حالی که دانشجویان اسپانیایی و لاتین تبار 20.3% از ثبت ‌نام دوره ‌های تحصیلات تکمیلی را تشکیل می ‌دادند و فقط 12.3% از دانشجویان آمریکایی در دانشگاه های خارج از این کشور تحصیل می کردند. در همان زمان، دانشجویان سفیدپوست، دانشجویان جزیره ‌ای آسیایی/اقیانوس آرام و دانشجویان چند نژادی در مقایسه با دیگر دانشجویان بیش از حد در این کشور حضور داشتند.

جمع بندی

تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می تواند تاثیرات زیادی بر فراگیری مهارت های شغلی و مهارت های شخصی و اجتماعی دانشجویان بین المللی داشته باشد. این دانشجویان با کسب تجربه های زندگی در یک فضای چند فرهنگی و تعامل با مردمی با زبان و فرهنگ و آداب و رسوم مختلف دارای دید بازتر و بینش وسیع تر می شوند. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، مشاور و وکیل مهاجرت موسسه مهاجرتی اصطهباناتی راهنمایی های ارزشمندی در این حوزه به شما ارائه می دهند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری