اندونزی ویزای طلایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی را معرفی کرد

اندونزی ویزای طلایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی را معرفی کرد

کشورهای آسیای جنوب شرقی و از جمله اندونزی با ارائه ویزاهای مختلف سعی در جذب متقاضیان ثروتمند و با دارایی خالص در سطح بالا برای پیشبرد پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشورها دارند. متقاضیان واجد شرایط با سرمایه گذاری در اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند می توانند مجوز اقامت 5 تا 20 ساله را دریافت کنند. این تنها یکی از مزایای شگفت انگیز سرمایه گذاری در این کشورهاست. در این مقاله به بررسی ویزاهای سرمایه گذاری این کشورهای آسیایی می پردازیم.

ویزای طلایی اندونزی برای جذب سرمایه گذاران خارجی

اندونزی طرح ویزای طلایی golden visa را برای جذب سرمایه ‌گذاران خارجی و شرکت ‌های خارجی اجرا می ‌کند. این برنامه ویزای مهاجرت به اندونزی بر اساس ارزش و میزان سرمایه گذاری، مجوزهای اقامت از 5 تا 10 ساله را به متقاضیان ارائه می دهد.

اندونزی برنامه ویزای طلایی را به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی با دارا بودن سرمایه زیاد و دارایی خالص بالا معرفی کرد. بر اساس این طرح جدید ویزا، سرمایه گذاران خارجی بر طبق میزان و ارزش سرمایه گذاری خود می توانند مجوز اقامت 5 تا 10 ساله این کشور را دریافت کنند.

با چه میزان سرمایه می توان اقامت 10 ساله اندونزی را دریافت کرد؟

سرمایه گذاران شخصی برای دریافت ویزای 5 ساله باید یک شرکت را در این کشور با سرمایه 5 میلیون دلاری ثبت و تاسیس کنند. سرمایه گذاران برای دریافت ویزای 10 ساله باید یک شرکت اندونزیایی به ارزش 2.5 میلیون دلار تاسیس کنند. همچنین سرمایه گذارانی که مایل به تأسیس یک نهاد محلی یا شرکت تجاری نیستند، می ‌توانند حداقل 350.000 دلار آمریکا در سهام یک شرکت عمومی محلی، حساب‌های سپرده یا پس ‌انداز یا اوراق قرضه دولتی اندونزی سرمایه ‌گذاری کنند تا واجد شرایط دریافت ویزای 5 ساله باشند. برای دریافت ویزای 10 ساله اندونزی سرمایه گذاران باید 700،000 دلار آمریکا را برای خرید سهام یا حساب های سپرده و یا پس انداز هزینه کنند.

علاوه بر این مدیران و نمایندگان تجاری می ‌توانند با سرمایه گذاری حداقل 25 میلیون دلاری ویزای 5 ساله اقامت این کشور را دریافت کنند. برای اخذ مجوز اقامت 10 ساله مدیران و نمایندگان تجاری باید حداقل 50 میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کنند.

رقابت سخت اندونزی با کشورهای همسایه برای جذب افراد ثروتمند

کشور اندونزی با رقابت سختی با همسایگان خود در آسیای جنوب شرقی برای جذب افراد ثروتمند مواجه است. در واقع دولت اندونزی با ارائه فرصت های سرمایه گذاری جذاب و امتیازهای فراوان به متقاضیان ثروتمند از سراسر جهان آن ها را ترغیب به سرمایه گذاری در این کشور با هدف دریافت مجوز اقامت 5 تا 10 ساله می کند. اما بسیاری از کشورهای همسایه و رقبای منطقه ‌ای پیش از این سیاست ها و تمهیدات اندونزی در جذب سرمایه گذاران خارجی پیشرو بوده ‌اند.

ویزای سرمایه گذاری جدید تایلند مجوز اقامت 10 ساله ارائه می دهد.اولین رقیب اندونزی: تایلند

کشور تایلند در سال 2022 برنامه های مختلف و مشوق های  incentives سرمایه گذاری را با هدف جذب بازنشستگان، سرمایه گذاران و متخصصان خارجی اجرا کرد. متقاضیان واجد شرایط با سرمایه گذاری در این کشور می توانند ویزای اقامت طولانی مدت 10 ساله را برای خود، همسر و فرزندان خود دریافت کنند. علاوه بر این برای متقاضیان واجد شرایط مجوز کار خودکار نیز صادر خواهد شد. این نوع جدیدی از ویزا است که قبلاً در تایلند وجود نداشت. همچنین متقاضیان واجد شرایط می توانند از پرداخت نرخ مالیات بر درآمد مشابه شهروندان تایلندی و همچنین معافیت مالیاتی برای درآمدهای خارج از کشور برخوردار شوند. متقاضیانی که این ویزای جدید تایلند را دریافت می کنند، از محدودیت های اندکی برای خرید خانه و ملک، مالکیت خارجی و اجاره زمین و ملک بهره مند می شوند.

مشوق های مالیاتی و سرمایه گذاری در تایلند برای متقاضیان ثروتمند از سراسر جهان با حداقل 80.000 دلار درآمد سالانه و حداقل 1 میلیون دلار دارایی می باشد. بازنشستگان ثروتمند با حداقل حقوق ثابت بازنشستگی 40.000 دلار آمریکا در سال و با دارا بودن 50 سال یا بیشتر واجد شرایط مشوق های مالیاتی و سرمایه گذاری در تایلند می باشند. علاوه بر این متخصصان بسیار ماهر که درآمد 2 سال آن ها حداقل 80.000 دلار آمریکا یا درآمد یک سال آن ها حداقل 40000 دلار آمریکا در صنایعی مانند زیرساخت ها یا سیستم های دیجیتال باشد، برای دریافت مشوق های سرمایه گذاری و دریافت این ویزای جدید تایلند مناسب و واجد شرایط هستند. از زمان اجرای این برنامه ویزا در سپتامبر 2022 تا ژوئن 2023، در حدود 4.200 متقاضی درخواست ارائه داده اند. دولت تایلند در راستای اجرای این برنامه ویزا، افزایش یک میلیون متقاضی خارجی به جمعیت این کشور را در 5 سال آینده هدف قرار داده است.

دومین رقیب اندونزی: مالزی

برنامه ویزای ممتاز مالزی (PVIP) Premium Visa Program در سال 2022 برای جذب متقاضیان خارجی ثروتمند برای سرمایه گذاری و اخذ مجوز اقامت 20 ساله در این کشور معرفی شد. متقاضیان با دریافت این ویزا می توانند در کشور مالزی اقدام به خرید خانه و ملک مسکونی یا تجاری کنند. متقاضیان واجد شرایط برای برنامه ویزای ممتاز مالزی PVIP باید دارای الزامات و شرایط زیر باشند:

  • متقاضی باید یک حساب سپرده ثابت به مبلغ 1 میلیون رینگیت (227.180 دلار آمریکا) در یک بانک دارای مجوز مالزی افتتاح کند. متقاضی مجاز به هیچ گونه برداشتی در سال اول سپرده گذاری نیست، اما با ورود به سال دوم سپرده گذاری متقاضی می تواند تا 50 درصد را برای خرید خانه و ملک، هزینه های پزشکی یا تحصیل برداشت کند.
  • متقاضی باید دارای درآمد ماهانه حداقل 40.000 رینگیت (9.086 دلار آمریکا) یا درآمد سالانه 480.000 رینگیت (109.000 دلار آمریکا) در خارج از کشور مالزی باشد.
  • متقاضی باید هزینه های مشارکت برای متقاضی اصلی در حدود 200.000 رینگیت (45.434 دلار آمریکا) و 100.000 رینگیت (22.713 دلار آمریکا) برای هر عضو وابسته خانواده را بپردازد.
  • همه درخواست های اخذ ویزای ممتاز مالزی باید از طریق آژانس مجاز تعیین شده توسط اداره مهاجرت مالزی دنبال شود.

با این حال، برنامه ویزای ممتاز مالزی در حال حاضر توسط دولت این کشور در حال بررسی است و فقط 28 درخواست برای دریافت این ویزا ارائه شده است. دلیل این امر مشابه بودن الزامات و شرایط برنامه این ویزا با برنامه ویزای دیگری به نام “برنامه خانه دوم من مالزی” Malaysia My Second Home program است، که هزینه درخواست بسیار کمتری در حدود 5.000 رینگیت (1.074 دلار آمریکا) برای متقاضی اصلی و 2.500 رینگیت (537 دلار آمریکا) برای هر عضو وابسته خانواده دارد.

مدت زمان اقامت با ویزای دورکاری دیجیتال مالزی تا 12 ماه است.

مالزی همچنین اولین برنامه ویزای دیجیتالی عشایری (دورکاری) digital nomad visa منطقه را در سال 2022 اجرا کرد. این برنامه با نام  De Rantauمختص بازاریابان دیجیتال، متخصصان فناوری اطلاعات و تولیدکنندگان محتوا با ارائه مجوز 12 ماهه اقامت است. دولت امیدوار است این برنامه بتواند مالزی را به مرکزی برای عشایر (دورکاری) دیجیتال در منطقه تبدیل کند و در عین حال صنعت دیجیتال را در سراسر کشور تقویت کند.

متقاضیان واجد شرایط برای دریافت ویزای دیجیتالی عشایری (دورکاری) که دارای مشاغلی در حوزه های فریلنسری دیجیتال یا پیمانکاری مستقل هستند، باید یک قرارداد پروژه فعال با مدت زمان کار بیش از 3 ماه ارائه دهند. این مدرک اقامت می تواند در قالب قراردادهای متعدد با شرکت های خارجی یا مالزیایی ارائه شود. این متقاضیان باید یک قرارداد کار فعال را ارائه دهند که در آن مدت قرارداد در مالزی بیش از 3 ماه باشد. کارفرما می تواند خارجی یا مالزیایی باشد. درآمد سالانه یک فریلنسر دیجیتال خارجی در مالزی باید بیش از 24.000 دلار آمریکا باشد، در حالی که درآمد سالانه برای فریلنسر دیجیتال بومی مالزی باید بیش از 36.000 رینگیت (7.863 دلار آمریکا) باشد.

دولت مالزی از طریق برنامه ویزای De Rantau 8 کار و اشتغال حدود 80.000 فریلنسر دیجیتال را تا سال 2025 مورد هدف قرار داده است.

سومین رقیب اندونزی: سنگاپور

برنامه سرمایه گذار جهانی سنگاپور Singapore’s Global Investor Program در سال 2004 اجرا شد و از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. این برنامه یکی از مسیرهای ترجیحی برای سرمایه گذاران خارجی و خانواده های آن ها برای اخذ اقامت دائم سنگاپور است.

هیئت توسعه اقتصادی سنگاپور (EDB) که این برنامه را اجرا می کند، شرایط جدیدی را برای متقاضیان واجد شرایط اعلام کرد.

از ماه مارچ 2023، دولت سنگاپور معیارهای سرمایه گذاری برای برنامه GIP را افزایش داده است. معیارها و شرایط جدید برای برنامه GIP عبارت است از:

  • سرمایه گذاری حداقل 10 میلیون دلار سنگاپور (7.4 میلیون دلاری آمریکا) در یک تجارت جدید یا کسب و کار فعال در سنگاپور
  • سرمایه گذاری 25 میلیون دلار سنگاپور (18.5 میلیون دلار آمریکا) در یک صندوق GIP ثبت شده در EDB در مشاغل سنگاپور یا
  • ایجاد یک دفتر خانوادگی مستقر در سنگاپور با دارایی های تحت مدیریت حداقل 200 میلیون دلار سنگاپور (148 میلیون دلار آمریکا)، متقاضی باید در هر یک از این 4 دسته سرمایه گذاری حداقل 50 میلیون دلار سنگاپور (37.1 میلیون دلار آمریکا) سرمایه گذاری کند:
  • خرید اوراق بهادار و اوراق قرضه دولتی سنگاپور
  • تزریق سهام خصوصی به مشاغل غیر بورس و مستقر در سنگاپور
  • در شرکت های فهرست شده در صرافی های دارای مجوز از مقامات پولی سنگاپور
  • در وجوه توزیع شده توسط مدیران صندوق دارای مجوز سنگاپور

بین سال ‌های 2020 تا 2022، در مجموع 200 سرمایه ‌گذار از طریق این طرح مجوز اقامت دائم سنگاپور را دریافت کردند. دولت سنگاپور از زمان افزایش معیارهای سرمایه گذاری واجد شرایط، اطلاعاتی را در مورد تعداد کل متقاضیان موفق منتشر نکرده است، اما هدف آن ها جذب سرمایه گذاران و متقاضیان ثروتمند با دارایی خالص بالا است.

جمع بندی

ما کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در این مقاله به بررسی ویزای طلایی اندونزی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و ویزاهای سرمایه گذاری کشورهای مالزی، سنگاپور و تایلند پرداختیم و مزایای این نوع سرمایه گذاری را ارائه کردیم. جدا از مجوز اقامت دائم و برخورداری از امتیازات و حقوق اجتماعی، متقاضیان از مزیت خرید خانه و ملک و همچنین کسب سود از درآمد اجاره خانه و ملک در این کشورها برخوردار می شوند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری