شکستن رکورد تعداد دانشجویان بین المللی در استرالیا

شکستن رکورد تعداد دانشجویان بین المللی در استرالیا

کشورهای برتر برای مهاجرت تحصیلی و از جمله استرالیا در هر سال تحصیلی تعداد محدودی دانشجوی بین المللی را پذیرش می کنند، اما در سال 2023 دولت استرالیا در پذیرش تعداد زیادی دانشجوی بین المللی رکورد زد. در این مقاله به بررسی چرایی شکستن رکورد تعداد دانشجویان بین المللی در استرالیا می پردازیم.

تعداد دانشجویان بین المللی در استرالیا رکورد زد

به ‌نظر می‌رسد آمار و ارقام تعداد دانشجویان بین ‌المللی استرالیا در سال 2023 همه رکوردهای قبلی را در بالاترین سطح تاریخی شکسته است، اما کارشناسان می ‌گویند که بحران اجاره خانه و محل اقامت برای این دانشجویان و بهره ‌برداری از سیستم ویزا می ‌تواند این رونق اقتصادی را به یک میدان جنگ سیاسی تبدیل کند.

داده‌ های جدید دولتی نشان می ‌دهد که از هر ۴۰ نفری که در استرالیا زندگی می ‌کنند، یک نفر که حدود ۸۵۵.۰۰۰ نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، دارای ویزای دانشجویی یا فارغ ‌التحصیلی هستند. در مجموع 2.554.000 نفر در استرالیا دارای ویزا دانشجویی هستند که می توان گفت از هر 10 نفر یک نفر دارای ویزای تحصیلی استرالیا است.

به عقیده کارشناسان افزایش تعداد دانشجویان تاثیر مثبت بر کمبود نیروی کاری ماهر و دارای تخصص کاری در بسیاری از حوزه های شغلی به ویژه در مشاغل مربوط به هتلداری و گردشگری دارد، اما همین افزایش جمعیت دانشجویان بین المللی موجب بحران در بازار مسکن و اقامتگاه های دانشجویی می شود که پیامدهای سیاسی به همراه خواهد داشت.

در همان زمان، دولت استرالیا شروع به تنگ کردن مسیر افراد ذی نفوذ و حذف عوامل کلاهبرداری برای مهاجرت به استرالیا کرده است که از ویزای دانشجویی برای دسترسی دیگر افراد به نیروی کار سوء استفاده می‌ کردند.

داده‌ های جدید در حالی به دست آمدند که اداره آمار استرالیا نشان می ‌دهد در دو سه ماهه اول سال 2023 (دی ماه 1401 تا فروردین 1402) بیشترین درآمد را از دانشجویان بین ‌المللی ثبت کرده است که در مجموع فقط در 6 ماه در حدود 21.3 میلیارد دلار می باشد.

برای ماه ژوئن سال 2023 (خرداد ماه 1402) این درآمد فقط 37 میلیارد دلار است که کمی کمتر از آمار ثبت شده در سال های در 2018 و 2019 می باشد.

افزایش مجدد تعداد دانشجویان و آمار آن ها احتمالاً نتیجه تقاضای متوقف شده است و هنوز کمتر از زمانی است که همه‌گیری کرونا همه جا را درگیر نکرده بود. اما شدت افزایش این آمار و ارقام هنوز بسیاری را شگفت زده کرده است. تعداد دانشجویان بین المللی در کشور استرالیا از منبع Department of Home Affairs از ژوئن 2019 (خرداد ماه 1398) تا جولای 2023 (تیر ماه 1402) در نمودار زیر ارائه شده است:

با این حال، کاهش تعداد دانشجویان بین المللی ناشی از بیماری همه گیری کرونا، بسیاری از هنجارهای تاریخی را دوباره ترسیم کرد. تعداد ویزای دانشجویی استرالیا برای دانشجویان چینی که در سال 2019 از هر چهار ثبت ‌نام جدید، یک نفر را تشکیل می ‌دادند، 37 درصد کاهش یافت. صدور ویزای دانشجویی و ثبت نام دانشجویان هندی، به ویژه در بخش آموزش فنی و حرفه ای به همین میزان افزایش یافت.

کریس زیگوراس Chris Ziguras  از دانشگاه ملبورن گفت: «در نیمه اول سال 2023 (3 ماهه آخر سال 1401) ما با افزایش 9 درصدی در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان نسبت به اوج قبلی سال 2019 مواجه بودیم. اما تعداد دانشجویان بین المللی چینی در استرالیا هنوز افزایش نیافته است. در سال 2018-2019 (1397-1398) دانشجویان چینی در استرالیا در حدود 25 درصد از ثبت نام های جدید را تشکیل می دادند، اما در سال 2023 (1401-1402) آن ها فقط 15 درصد از دانشجویان جدید در استرالیا می باشند.»

اندرو نورتون  Andrew Norton، کارشناس سیاست آموزش عالی از دانشگاه ملی استرالیا، گفت که بیشتر افراد در بخش دانشگاه پیش بینی های بلندمدت وحشتناکی را برای آموزش بین المللی استرالیا پیش بینی کرده بودند و تعداد کمی از آن ها بهبودی کامل را تا قبل از سال 2025 (سال 1404) پیش بینی کردند.

نمودار میزان مهاجرت تحصیلی به استرالیا او گفت: «واضح است که بهبودی (افزایش تعداد دانشجویان بین المللی) قوی ‌تر از آن چیزی است که هر کسی پیش ‌بینی می ‌کرد. اما ممکن است با جذب تقاضای سرخورده و شروع تغییرات نظارتی ناشی از دولت، روند اخذ ویزای تحصیلی و ثبت نام دانشجویان بین المللی کند شود.»

در حالی که با بازگشت دانشجویان، کسب و کارهای بازار استرالیا تا حدودی از کمبودهای مزمن نیروی کاری ماهر و باتجربه رهایی یافته است، اما انگشت اتهام به سمت دانشجویان به دلیل کمک به بحران اجاره خانه و مسکن در شهرهای پایتخت استرالیا نشانه رفته است.

با این حال، الیزا اوون  Eliza Owen، رئیس تحقیقات مسکونی  CoreLogicگفت که مقصر دانستن دانشجویان برای افزایش اجاره بها و عدم دسترسی به مسکن مناسب برای شهروندان استرالیایی این نکته را نادیده می گیرد که عوامل دیگر مانند “محدودیت در بخش ساخت و ساز، تغییر در ترکیب خانوارها و کمبود مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه” در بحران خانه و مسکن نقش پر رنگی دارند.

او گفت: «تمرکز بر مقصر دانستن دانشجویان بین ‌المللی کار زیادی برای اصلاح سیستم مسکن به طور گسترده ‌تر انجام نمی ‌دهد.»

در جولای 2023 (تیر ماه 1402) در حدود 654 هزار و 870 نفر ویزای تحصیلی استرالیا را دریافت کرده بودند و برای حدود 200.000 نفر ویزای کار پس از تحصیل استرالیا صادر شده بود.

ابول رضوی Abul Rizvi  کارشناس مهاجرت گفت که 191,495 دانشجوی دیگر ویزای ورود موقت به استرالیا داشتند که بخش قابل توجهی از آن ها دانشجویان سابق و 132,277 نفر دارای ویزای کار موقت مهارتی بودند.

او گفت: «در حالی که بیشتر سیاست های سختگیرانه صدور ویزای دانشجویی که دولت استرالیا تا به امروز اجرا کرده است، در مسیر درستی قرار دارد، اما دولت در کل خیلی کند حرکت کرده است.»

طی 10 روز گذشته، دولت فدرال تصمیماتی را برای رفع خلأها و مسائل مهم گرفته است که از طریق فرآیند ویزای دانشجویی مسیری را به بخش مشاغل باز کرده است.

آقای رضوی گفت که اقدامات دولت در سال جاری قبل از بازنگری در موضوع مهاجرت گام های مهمی در جهت رفع مشکل است.

جمع بندی

دولت استرالیا در اقدامی عجیب برای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی ویزای دانشجویی صادر کرده است. گرچه این امر موجب جبران کمبود نیروی کاری مهارتی در بسیاری از بخش های صنعتی و خدماتی شده است، اما موجب بحران در افزایش اجاره بهای خانه و مسکن در این کشور نیز شده است. در این مقاله به بررسی نقاط مثبت و منفی افزایش ویزای دانشجویی استرالیا پرداختیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی از بهترین موسسه مهاجرتی در شیراز با دارا بودن صدها پرونده موفق از اولین مرحله اخذ پذیرش تحصیلی تا اعزام به دانشگاه های استرالیا در کنار شما هستند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری