رنکینگ دانشگاه چقدر باید در انتخاب ما دخیل باشد؟

رنکینگ دانشگاه چقدر باید در انتخاب ما دخیل باشد؟

آیا رتبه بندی دانشگاه ها برای انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور مهم است؟ برخی از دانشجویان بین المللی همیشه در ذهن خود یک “کالج رویایی” را تصور می کنند که آرزویشان تحصیل در آن است. با این حال، برای بیشتر دانشجویان بین المللی یک دانشگاه یا کالج خاص تاسیس نشده است. صرف نظر از شرایط زندگی، انتخاب دانشگاه مناسب می تواند یک تصمیم هیجان انگیز و در عین حال دشوار باشد. در میان بسیاری از فاکتورهایی که باید برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور در نظر بگیرید، ممکن است با چندین فهرست مختلف از رتبه بندی دانشگاه ها روبرو شوید و از خود بپرسید “آیا رتبه بندی دانشگاه هنگام انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور این قدر مهم است؟”

در این مقاله، مزایا و معایب رتبه بندی دانشگاه ها را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این در بخش آخر به بررسی فاکتورهای مهم برای انتخاب دانشگاه و موسسه آموزش عالی مناسب می پردازیم. صرف نظر از کشوری که برای تحصیل انتخاب می کنید، یک دانشگاه با کیفیت مناسب برای شما وجود دارد.

آشنایی با رتبه بندی های دانشگاه ها

رتبه بندی دانشگاه ها مجموعه ای از شاخص ها و معیارهایی است که سازمان های جهانی به منظور سنجش عملکرد دانشگاه ها از آن ها استفاده می کنند. به طور کلی این سازمان های معتبر برای رتبه بندی و رنکینگ دانشگاه های معتبر جهان از فاکتورهای زیر استفاده می کنند:

  • عملکرد تحصیلی
  • تاثیر و گستردگی تحقیق و پژوهش
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه
  • رضایت دانشجویان
  • اعتبار بین المللی

رتبه ‌بندی دانشگاه ها می ‌تواند یک منبع مفید برای دانشجویانی باشد که می ‌خواهند در مورد رتبه‌ بندی دانشگاه‌ ها اطلاعات کسب کنند و برای انتخاب دانشگاه مناسب آگاهانه تصمیم بگیرند. برخی از سیستم های محبوب رتبه بندی دانشگاه ها شامل Times Higher Education, U.S. News & World Report,، QS World University Rankings و Forbes می باشد.

مزایا و معایب رتبه بندی دانشگاه ها

رتبه بندی و رنکینگ دانشگاه های جهان نیز مانند هر موضوع دیگری با نقاط مثبت و منفی زیادی همراه است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب رتبه بندی کردن دانشگاه های می پردازیم:

مزایای رتبه بندی دانشگاه ها

رتبه بندی دانشگاه ها به طور خاص برای دانشجویانی سودمند است که به دنبال ارزیابی کیفیت عمومی دانشگاه ها هستند.

رتبه بندی می تواند به دانشجویان کمک کنند تا شهرت و اعتبار علمی یک دانشگاه و همچنین ارتباطات شبکه ای آن دانشگاه را بهتر درک کنند. برخی از مهم ترین مزیت های رتبه بندی دانشگاه ها عبارت است از:

ارزیابی کیفیت عمومی

رتبه بندی دانشگاه ها نقطه شروع مهمی برای ارزیابی کیفیت عمومی دانشگاه ها است. از طریق رتبه بندی تصویری از جایگاه دانشگاه در دنیای آکادمیک ارائه می شود و نقاط قوت و ضعف دانشگاه بر اساس فاکتورهای مورد بررسی مشخص می شود.

شهرت و اعتبار علمی

دانشگاه ها با رتبه های بالا معمولاً دارای شهرت جهانی هستند. در واقع چه این تصور درست باشد و چه نباشد، برخی از کارفرمایان احتمالی برای استخدام فارغ التحصیلان و یا کالج های تحصیلات تکمیلی ممکن است بر این باور باشند که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ها تحصیلات عالی را گذرانده اند و در مقایسه با دیگر فارغ التحصیلان از دانشگاه های معمولی برای کار یا ادامه تحصیل برتری دارند.

شبکه سازی و ارتباط با فارغ التحصیلان

تحصیل در یک دانشگاه با رنکینگ و رتبه بالا می تواند فرصت های ارتباطی ارزشمندی را با دیگر دانشجویان، فارغ التحصیلان و متخصصان صنعتی در زمینه های پیشرو برای دانشجویان فراهم کند. فاکتور ارتباطات شبکه ای می تواند برای آینده شغلی شما بسیار مفید باشد. زمانی که به دنبال کارآموزی، فرصت های شغلی یا حتی سرمایه گذاری برای اجرای طرح های کارآفرینی هستید، اهمیت این ارتباطات شبکه ای بیشتر مشخص می شود. شبکه سازی و ایجاد ارتباطات با دیگر دانشجویان حائز اهمیت بسیاری است، بنابراین سعی کنید محیط دانشگاهی را انتخاب کنید که در آن برای ارتباط و دیدار و صحبت با دیگر دانشجویان احساس راحتی کنید!

تحصیل در دانشگاه های معتبر با رتبه بالا می تواند آینده شغلی فارغ التحصیلان را تضمین کندمعایب رتبه بندی دانشگاه ها

در حالی که رتبه بندی دانشگاه ها می تواند به طور کلی مفید و سودمند باشد، اما برخی ملاک ها ممکن است با شرایط و الزامات شخصی شما مطابقت نکند. به عبارت دیگر برای انتخاب دانشگاه مناسب باید دیگر فاکتورهای مهم مانند موضوع رشته تحصیلی، ترجیحات شخصی و دانشگاهی که از لحاظ فرهنگی مطابق با شرایط شما باشد را نیز در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی دقیق تر این ویژگی ها می پردازیم:

رتبه بندی دانشگاه بر اساس رتبه موضوعی- خاص

بیشتر رتبه‌بندی‌ های دانشگاه‌ ها بر عملکرد کلی دانشگاه تمرکز می ‌کنند و ممکن است به طور دقیق کیفیت برنامه تحصیلی یا رشته تحصیلی شما را بررسی نکنند. به همین دلیل بهتر است رتبه بندی های موضوعی خاص و رشته تحصیلی- خاص که با علایق تحصیلی شما همسوتر است را بررسی کنید. مثلاً اگر علاقه مند به رشته تحصیلی مهندسی هستید، روی دانشگاه هایی تمرکز کنید که دارای برنامه های مهندسی معتبر و با رتبه خوبی هستند. آن چه در این مورد اهمیت زیادی دارد، این است که یک دانشگاه با رنکینگ و رتبه کلی بالا ممکن است در رشته ای که قصد تحصیل دارید، رتبه پایین تری داشته باشد. در این صورت، دانشگاه دیگری با رتبه بالاتر در رشته تحصیلی و رتبه موضوعی-خاص بالاتر ممکن است انتخاب هوشمندانه تری باشد، حتی اگر رتبه کلی آن دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه ها پایین تر باشد.

ترجیحات شخصی

رتبه ‌بندی های دانشگاه اولویت ‌ها و ترجیحات شخصی شما را در نظر نمی ‌گیرد. «بهترین» دانشگاه برای یک دانشجو ممکن است لزوماً بهترین دانشگاه برای دانشجوی دیگری نباشد. مواردی مانند موقعیت مکانی، فعالیت های فوق برنامه و خدمات پشتیبانی و حمایت دانشجویی می توانند به طور قابل توجهی بر احساس رضایت خاطر و تجربه زندگی دانشجویی در دانشگاه تأثیر بگذارند.

تطابق های فرهنگی

تجربه کلی تحصیل در دانشگاه های معتبر جهان بیش از عوامل علمی و آکادمیک است. این تجربه کلی زندگی دانشجویی در دانشگاه ها فرهنگ فضای دانشگاه، محیط اجتماعی دانشگاه و فرصت هایی برای رشد شخصی را شامل می شود. رتبه ‌بندی های دانشگاه ها همیشه این جنبه‌ ها را در نظر نمی گیرد و همین عوامل به ظاهر کوچک می ‌تواند در تجربه دانشجویی شما تفاوت ایجاد کند!

دیگر عوامل مهم برای انتخاب دانشگاه مناسب

از همه موارد ذکر شده متوجه می شویم که رتبه‌بندی دانشگاه ‌ها می‌تواند مهم باشد، اما رتبه‌ بندی تنها فاکتور و عامل قابل توجه و بررسی (یا حتی مهم ‌ترین مورد) در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج از کشور نمی باشد. علاوه بر همه موارد بالا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که برای انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل در خارج از کشور باید مد نظر قرار گیرند که عبارت اند از:

بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی

به این فکر کنید که در حین تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به هنگام نیاز مالی، چگونه هزینه های زندگی خود را تامین می کنید. این جاست که بررسی بورسیه ها و کمک هزینه ها و همچنین فرصت های شغلی پاره وقت یک دانشگاه اهمیت زیادی پیدا می کند. در حالی که برخی از دانشگاه های معتبر با رتبه بالا ممکن است کمک های مالی در قالب بورسیه های تحصیلی ارائه دهند، اما بررسی مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه (و هزینه های مورد انتظار برای زندگی در آن کشور جدا از هزینه های تحصیلی) بسیار مهم و قابل توجه است.

اعطای بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی در انتخاب دانشگاه مناسب تاثیر زیادی داردمکان و سبک زندگی

به موقعیت جغرافیایی دانشگاه و سبک زندگی واقع بینانه دانشجویی خود فکر کنید. به عواملی مانند آب و هوا، هزینه های زندگی، ایمنی و تطابقات فرهنگی و نزدیکی رشته تحصیلی خود به مراکز صنعتی مرتبط فکر کنید. مثلاً اگر مذهبی هستید، ممکن است بخواهید دانشگاهی را انتخاب کنید که به کلیسا، مسجد، کنیسه یا معبد مناسب دسترسی داشته باشد. یا اگر قصد تحصیل در رشته زیست ‌شناسی دریایی را دارید، فرصت ‌های کار میدانی یا تحصیل در دانشگاه ‌هایی که در نزدیکی دریاها و اقیانوس های بزرگ قرار دارند، احتمالاً به آینده شغلی شما نزدیک تر خواهد بود.

بررسی چند رتبه بندی جهانی

اگر برای انتخاب دانشگاه مناسب رنکینگ ها و رتبه بندی های جهانی دانشگاه ها برای شما مهم است، چندین سیستم رتبه بندی معتبر را بررسی کنید. مقایسه رتبه‌ بندی‌ های مختلف می ‌تواند دیدگاه گسترده ‌تری درباره جایگاه و شهرت کلی یک دانشگاه به شما بدهد.

جمع بندی

گرچه بررسی رتبه بندی دانشگاه ها نقطه شروع خوبی برای ارزیابی دانشگاه های مختلف است، اما این رتبه بندی ها نباید تنها عامل تعیین کننده در انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور باشند. فکر کردن به عواملی که با اهداف تحصیلی و شخصی شما مطابقت دارد، می تواند در تجربه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور تفاوت ایجاد کند. علاوه بر این مهم است که به یاد داشته باشید که این بررسی ها فقط مربوط به انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل نیست، بلکه در مورد استفاده حداکثری از فرصت ها و منابع در دسترس شما صرف نظر از رتبه بندی دانشگاه مورد نظر می باشد. اگر پس از بررسی رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان و مطابقت با شرایط مالی و تحصیلی خود هنوز در انتخاب دانشگاه مناسب تردید دارید، مشاور و وکیل مهاجرت می توانند راهنمایی های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. وکلای مهاجرت موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با دارا بودن سوابق کاری درخشان از بهترین مراجع برای تصمیم گیری در مورد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرایط و مزایای ویزای کار

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

پیشنهادات فوق العاده

ثبت درخواست مشاوره فوری